nee das waar. maar het ging er mij meer om dat kaboutre klus zegt dat als je wat meer beknibbeld veel meer mensen thuis kunnen blijven. maar dat de meeste met alleen wat beknibbelen het ook gewoon niet redden en nee zeker als je in de randstad woont is het leven gewoon sowieso al duurder als bv in friesland
'hihi ach ja mama kan iedereen worden maar niet iedereen blijft thuis die ik probeer DIE logica maar erbij te denken, blijf je thuis voor je kindje, dan ben je een thuisblijfmama. Het is nu eenmaal omgedraaid. Vroeger was 97% huisvrouw en nu werkt 97% van de vrouwen dus de rollen zijn gewoon omgekeerd, we hebben in principe ons zelf aan gedaan dat sommige mensen nu moeten werken doordat er ineens werd bedacht dat er ook gewerkt moest worden door moeders (carriere maken e.d.) daar zijn we nu een beetje de dupe van denk ik (in de zin van dat het nu gebaseerd is op 2 inkomsten)
Hoho, zo heb ik dat niet gezegd, want zelfs ik snap dat dat wel wat te ver gaat. Wat ik bedoel is, als je eens goed door je "boekhouding" loopt, zijn er vast wel dingetjes die je zou kunnen veranderen, waardoor je misschien de rolverdeling thuis wat aan zou kunnen passen. En ik snap ook wel dat dat niet voor iedereen opgaat en veel mensen wat dat betreft aan hun tax zitten, maar er zijn ook genoeg mensen die er wat dat betreft een beetje een potje van maken, dat zie ik gewoon in mijn eigen omgeving. Ik merk dat een aantal mensen aanstoot nemen aan de toon van mijn berichten; ik kan dat nu wel afschuiven op mijn hormonen, maar zo denk ik gewoon over dingen. Goed, waar zullen we het nu over hebben?
@ Kabouter Klus; wat je nu zegt is wat gerelativeerder (sorry, als dat geen woord is, haha..) en dan komt het zeker anders over! Daar ben ik het ook mee eens (ook nog eens..)
hoe moet ik het dan zeggen als mensen aan mijn vragen wat ik doe??? Hallo ik ben moeder en blijf thuis??? Het moet toch wel een beetje als vulling klinken anders sta ik zo lullig naast een moeder die wel werkt
ja zo kwam het toch wel op mij over en wat jij zegt met er een potje van maken.. oh zeker weten die zijn er ook genoeg. heb ergens es ooit gewerkt ( ja ook IK heb ooit gewerkt) bij ene gezin. die werkte allebei fulltime maar hadden nooit nog geen nagel om aan dr kont te krabben. en hoe kwam dat??? altijd de nieuwste snufjes. 100derden dvds. de wehkamp kwam vaste prik elke middag wat afleveren. kind had ene kledingkast met nog meer kleren erin als beatrix heeft etc etc etc.
me too! Kan me er enorm aan irriteren als (met name) vrouwen lopen te mekkeren dat ze wel thuis willen blijven maar het echt echt echt niet kunnen, maar niet bereid zijn om dingen op te geven! Dus idd wel die derde vakantie, elke maand dure kleding en schoenen (incl. voor de kids), meest dure boodschappen etc. etc. En dan heb ik dus idd geen kritiek op de mama's die het wél echt nodig hebben, maar ik denk dat iedereen van zichzelf wel weet of het zo is. Wil je graag een luxe levensstijl? Prima, maar zeur dan niet dat je moet werken
Helemaal mee eens. Dit zie ik ook vaak om mij heen. Al dan niet de twee verdieners die hun kinderen perse in Vingino moeten steken....status is oh zo belangrijk tegenwoordig. Onze buurvrouw zei laatst doodleuk tegen mij (niet werkende mama): ik vind mijn kinderen leuk hoor, maar ik zou niet de hele dag met ze thuis kunnen zitten.... Wat een uitspraak! En ik weet dat dit stel het makkelijk op zijn salaris zouden kunnen doen. Ze ziet haar werk dus als een uitvlucht van in ieder geval haar oudste die niet zo makkelijk is. Ik zie dat haar eerste niet zo makkelijk is, omdat het geen grenzen aangeleerd krijgt, dus een loopje neemt met de ouders. En dus wordt papa regelmatig een beetje agressief tegen het kind, waarschijnlijk ook vanwege oververmoeidheid van zijn nachtelijk werk....en noem maar op... Nee, deze mama is blij dat ze 8 jaar er tussen uitpiept om haar twee kids een mooie start te geven. Ik wil er gewoon bovenop zitten op de grenzen en normen en waarden die wij belangrijk vinden. En hier kan het financieel gelukkig dus dat is mooi meegenomen. Maar we gaan dus niet ook op wintersport en 3 weken op zomervakantie. Dat is nu niet belangrijk. Maar dat je je kinderen dus wel leuk vind maar niet leuk genoeg om voor thuis te blijven, sorry hoor, begin er dan niet aan. Hoe je kind is is een reflectie van jullie twee en van de thuissituatie. Zo zie ik het tenminste. Heb een goed studie gedaan en 8 jaar gewerkt voordat we aan de kids begonnen en ik zie het niet als weggegooid. En zeker niet dat ik afstompt thuis. Zit sowieso niet te wachten op de stress van een zeikende baas die in mijn nek hijgt. Zit liever met een kop koffie rustig van mij ochtend te genieten met mijn mooie meisje. On topic, hier dus ook lekker een ouderwetse thuissituatie, en het werk hier prima. Hier altijd gezelligheid in het weekend, geen was, geen strijk, geen vieze vloeren. Alle tijd om uit te slapen en te genieten. Een vrolijk kind door rust en regelmaat, goede gezondheid en nauwelijks ziekte, een sociaal kind want er zijn echt wel meerdere niet werkende moeders met kinderen in de omgeving waarmee je contact maakt, en de peuterspeelzaal. Hier een normale mobiel voor onderweg. Hier ook mijn eigen auto, 1 tv in huis en geen flatscreen. Wel een apple macbook en een i-pad waar ik niet zo veel om geef. De maxicosi gaat gewoon in de autogordel, vind ik niet zo'n probleem . Charlie
Word er ook nog weleens over nagedacht dat er moeders zijn die gewoon werken omdat ze het leuk vinden? En niet omdat het moet voor het geld of weet ik veel wat? Off is dat dan weer not done? Want das de situatie hier. Ik vind mijn werk heel leuk, daarom wil ik niet stoppen (bovendien waarom ik wel en mijn man niet??) en omdat we het financieel niet nodig hebben is het idd zo dat ik werk voor de 3e vakantie en de duurdere kleding en technische snufjes. Mooi meegenomen toch. Ik zou er idd niet voor kiezen om mijn kind alle dagen naar de opvang te brengen maar hier gaat ze nu 2 dagen naar de opvang, 1 dag naar oma en de andere dagen zijn papa of mama thuis. Zij blij, wij blij! Alhoewel mijn kind mijn alles is is mijn leven niet alleen voor mijn kind en moet ik dus keuzes maken (en dat is absoluut ook in het belang van mijn kind) waarin we een situatie creeeren dat we ons alledrie gelukkig voelen. En zo denk ik dat we hier allemaal toch kiezen of niet?
Het is zeker waar dat iedereen 'moet' kiezen waar hij/zij en het gezin zich het beste bij voelt en het beste bij functioneert. Ik denk dat de vorige discussie met name gericht was op mensen die 'zeiken' dat ze alles graag anders willen maar er niks aan doen\ terwijl dat bij hen wel zou kunnen. Zolang jij je er happy bij voelt om te werken, moet je dat vooral doen. Je wordt er dan geen leukere mama van als je thuis zou blijven, lijkt me. Maar goed, jij zeikt er dan ook niet over, toch ? Daar zit m net het verschil denk ik
Hier zijn we niet ouderwets, maar ook niet super nieuwerwets met alle nieuwste hightech snufjes ed. Ik heb wel een mobieltje, maar alleen om mee te bellen en sms'en. Een blackberry heb ik niet nodig, want dat vind ik toch maar 1 week leuk en daarna bel ik er alleen nog maar mee hihi! We zijn niet materialistisch ingesteld, ik denk dat dat ook scheelt. Als er een kindje mag komen, wil ik wel graag 2 dagen blijven werken omdat ik mijn werk erg leuk vind, maar dat ligt eraan of mijn gezondheid het toelaat. Mijn vriend neemt dan sowieso 1 dag in de week ouderschapsverlof op, maar het liefst zou hij huisman worden haha! Kwa huishouden doe ik veel zelf, maar dat komt ook omdat ik meer thuis ben en het graag op mijn eigen manier doe. Koken doen we allebei, hij is zelfs kok geweest dus dat vindt hij ook leuk om te doen. Soms loop ik weleens op hem te mopperen omdat ik zoveel doe en hij zo weinig, maar aan de andere kant wil ik het ook het liefst op mijn manier doen dus tja, ook een beetje mijn eigen schuld dus!
Inderdaad! Ik vind mijn werk geweldig en juist de combinatie van de zorg voor mijn kind en mijn baan maakt dat ik me compleet voel. Ik ben na de geboorte van onze dochter vier maanden thuis geweest en het had geen dag langer moeten duren. Mijn werk biedt mij uitdaging, contacten en intellectuele prikkeling. In de zorg voor mijn dochter kan ik al mijn liefde en mijn zachte kant kwijt. Voor mij de perfecte combinatie en ik zou niet anders willen. Idem voor mijn partner, want ook hij werkt parttime. Hij vindt het heerlijk dat ook hij een groot deel van de zorg op zich mag nemen (en ik vind het heerlijk dat hij daardoor ook erg veel in het huishouden doet ).
Ben wel van de high tech. Hyves/ facebook/ ipod/ blackberry/ digitale tv. Als je kijkt naar mijn werkdagen zijn dat er 4 nu de baby er nog niet is. Later worden dat er 3.. Dus wat dat betreft. Aan de andere kant ben ik heel ' ouderwets ' . Ben uit huis getrouwd, nog nooit samengewoond voor ons huwelijk, ik vind trouwen heel belangrijk, zou nooit willen samenwnen zonder huwelijk, flirten vind ik not done in een relatie, ben geen fan van indvidualisme enz enz. Dus tsja. het heeft twee kantjes he
Kwa spullen zijn wij absoluut niet ouderwets zo te lezen is mijn zoontje ook zo'n beetje de enige met een eigen tv met dvd op zijn kamertje. Ook hebben we 2computers een wi en en ps3 nintendo ds en ook een tv voor in de auto veder hebben wij ook een tv in de slaapkamer en natuurlijk beneden. Ook hebben we een vaatwasser magnetron enz droger heb ik wel maar gebruik ik nooit staat niet eens aangesloten heb in dit huis een hele zolder waar ik was kan ophangen dus nog nooit nodig gehad en zomers lekker buiten. * qwa speelgoed weinig hout 2houten puzzels en zo'n ding waar je autotjes kan laten afglijden en die heeft ie gehad van iemand anders. *veder veel little people, Vtech, auto's, dulo, en allemaal van die poppetjes van diertjes boerderij-, safaridiertjes en dino's. Buitenspeelgoed zo'n waterboot, huisje, glijbaan, schommel en zijn eigen hummer op 6V hihi en een kinder quad, little tike's loopauto. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Bij ons thuis voorderest wel ouderwets man werkt ik ben thuis en doe alles in het huishouden me man hoeft zijn eigen bord nog niet na de keuken te brengen zeg maar. Maar ik ben absoluut geen strenge moeder en mijn man is ook geen strenge vader, tuurlijk zijn er dingen wat absoluut niet mag maar veder ben ik vrij makkelijk. Maar ik wil wel dat hij weet dat ie respect moet hebben voor andere mensen en geen grote monden gaat geven straks en mensen met u aanspreekt netjes gaat staan voor ouderen en dat soort dingen en ik hou al helemaal niet van dat gescheld met het woordje kanker dat hoor je zo veel nu vind dat echt aso.
Als ik de TS haar verhaal lees vind ik haar echt heel ouderwets. Je moet toch een beetje met je tijd mee?!! Maar ik ben alles behalve ouderwets, moet er niet aan denken om ouderwets te zijn en ik haat een burgerlijk leventje.
Ach, wat is ouderwets? Als jij je er prettig bij voelt is het toch prima? Ik ben wel van de luxe spullen in het huishouden: droger, vaatwasser etc. Ben echt geen huishoud-muts, dus hoe makkelijker hoe beter. (heb zelfs een hulp ). Wat betreft de rolverdeling: man en ik werken allebei en als er een brusje voor Luuk komt, zal ik 1 dag minder gaan werken en manlief waarschijnlijk ook. Daarnaast hebben wij beiden een mobieltje, geen vaste telefoonlijn. Voor mijn telefoontje geldt: als ie maar belt en smst. Geen smartphone voor Evelientje hoor... Verder hebben wij een gewoon tv-abonnement met 'maar' 25 kanalen ofzo, helemaal prima! Enneh wat betreft speelgoed: ik heb tijdens de zwangerschap van Luuk altijd geroepen dat spul op batterijen er bij mij niet inkomt! Dus ik ben benieuwd bij een volgende hihihi!
qua spullen en hebbedingen ben ik heel modern.. maar wat betreft opvoeding, tradities, normen en waarden ben ik heeeeel ouderwets..onder mijn eigen vriendinnen ben ik een uitstervend ras
Thuisblijfmoeder (binnenkort niet meer ivm scheiding) wel hyves, facebook, twitter geen smartphone (maar zou wel graag willen!), bel prepaid. tv op slaapkamer, maar 25 kanalen op beide tv's Foto's plak ik in geen auto (geen rijbewijs ) geen droger, geen Ipad, geen vaatwasser (zou ik ook allemaal wel willen..) wel (veel) plastic speelgoed, bijna geen hout. Boeken wil ik op papier, ben ik heel erg in, zal ik nooit overstappen. Ben verslaafd aan mijn Ipod, zonder kinderen ga ik nooit zonder Ipod de deur uit. koop veel liever in winkels dan op internet. Download nooit cd's, hoooguit wat losse nummers. Wil hoesjes hebben, en echte cd's.