Mijn zoontje is nu 2 maanden oud en weegt nu ca. 4800 gr. Op advies van het CB zijn we na afgelopen dinsdag de voeding gaan ophogen en hij krijgt nu 5x 150 cc. Dat gieten we dan af tot 150 ml. De tijden zijn: 07:00, 11:00, 15:00, 19:00 en 23:00 uur. Nu lukt het zelden dat hij pasom 07:00 uur komt voor de ochtendvoeding. zodra hij dan komt en hij is niet meer stil te krijgen, krijgt hij zijn ochtendvoeding en de rest van de dag proberen we ons dan aan het schema te houden. Nu komt hij soms al om 04:00 uur en dan is het heel lastig om weer in het schema te komen, omdat langer dan ca 4 uur tussen de voedingen, hij, op de nacht na dan, echt niet volhoudt. Wat kan ik het beste doen als hij in de nacht komt voor een voeding? Extra voeding geven doe ik liever niet, omdat hij heel veel last heeft gehad van darmkrampen door overvoeding. Meer voedingen geven met minder inhoud? Dan zou ik hem weer wakker moeten maken 's nachts en dat wil ik liever ook niet. We zijn vanaf zijn geboorte al aan het tobben geweest met voeding en Robin blijft een zeer hongerige baby (ook nog hongerig na de voeding van 150 ml) en nu ik op een soort van schema zit en min of meer goede voeding (merk) voor hem gevonden heb, wil ik eigenlijk zo min mogelijk aanpassen, maar hoe ga ik dus met die ochtendvoeding om? Alvast bedankt!
Het eerste wat in me opkomt is: waarom krampachtig vasthouden aan een schema? Waarom niet op verzoek? Dan krijg je uiteindelijk ook wel een ritme, maar wel zijn ritme. (Ook dan zou je op kunnen schrijven hoeveel en wanneer je voeding geeft als je bang bent voor overvoeden). Als hij honger blijft houden misschien voeding voor hongerige baby's. Je zoontje is nog maar twee maanden, als hij honger heeft in de nacht zou ik hem toch gewoon voeding geven. Wij hebben ook een hongerig mannetje, en ook een tijdlang 6 x 180 gegeven. Hier zal niet iedereen het mee eens zijn dat het goed is. Maar voor ons en voor ons zoontje was het prima. Ik ga er altijd vanuit dat het ene kind de andere niet is.
Greyhound ik ben het met je eens dat alle kinderen verschillend zijn en een baby van 2 maanden met nachtvoeding is heel normaal. Ik heb het nu ook af en toe (weer). Soms baal ik er van dat ze het schema omgooit maar ja.... ze ligt ook weer binnen 20 minuten dus ja Je geeft ook zelf al aan dat 6x180 teveel is voor een baby (algemeen bedoeld) en als je structureel er overheen gaat dan is het ook niet goed. De richtlijnen op zo'n pak staan er niet voor de lol natuurlijk. Verder wil ik wel meelezen want ik zit met hetzelfde probleem.
Ik zeg dan ook niet structureel te veel geven, maar een paar dagen als dat een keer zo uitkomt, so be it. Ons zoontje is 5 1/2 maand en nu ook weer om 05.00 wakker, terwijl hij daarvoor wel langer sliep. Tis niet anders.
Ten eerste is je kindje pas 2 maanden.. Dus een nachtvoeding is heel normaal.. Wat dat betreft heb ke niks te kiezen en geef je je kindje gewoon die voeding En als ie om 4 uur wakker word heef ke gewoon een fles en dan rond 7.30 weer..heb je nog een half uur speling boor se rest van de dag.. En ja dan kom je op 6 flessen... So be it dat is ook niet heeel vreemd ofzo Laat dat schema van tijden een beetje los en kijk waar je kind behoefte aan heeft En anders zou je ook nog voedingvoor hongerige kindjes kunnen kopen
Ik geloof dat mijn jongste tot 4 maand nachtvoedingen had, en daarmee 6 flessen. 'T zal me wat, hij had honger, dus dan geef ik iets.. De jongste begon tegen de 3 maand door te slapen, dus die had eerder 5 flessen. Maar hij was overdag zo hongerig dat we met moeite op de 5x200 zaten. Soms ook wel een dag 6 van die grote flessen. En heel zelden eens 7 door een nachtfles. Dat was ook honger, maar nog meer zuigbehoefte. Door dikkere flessen en forte moest hij harder werken om het uit de fles te krijgen. En daarmee ging het goed. Ik zou gewoon weer 6 flessen aanbieden. Schema's zijn leuk, als ze bij het kind passen. Maar mijn ervaring is dat de meeste kinderen toch wel hun eigen plan trekken. Als je geluk hebt zonder nachtvoeding, en anders mag je even wat mamatijd in de nacht pakken Mijn oudste had vanaf zo'n 3 maand zijn eigen schema te pakken, dat veranderde nog wel, maar vanaf de eerste fles was het dan we redelijk voorspelbaar, de jongste heeft nooit een schema gehad. Die deed maar wat, maar gaf het zelf goed aan. En als ik dan eens een voeding op mijn verzoek gaf, kwam hij alsnog op zijn eigen tijd ( en dus soms 2x200 in anderhalf uur, dat hebben we snel afgeleerd)
Werkte wat je tot nu toe deed? Dan zou ik vriendelijk naar het CB zwaaien en dat blijven doen. Vaker een kleinere fles is in de meeste gevallen gewoon beter voor een kind, i.v.m. hun metabolisme. En op deze leeftijden zijn nachtvoedinen natuurlijk heel gewoon.
Ik vind de nachtvoeding ook geen enkel probleem, ik wil alleen liever niet dat hij er nog een fles bij krijgt. Hij heeft vanaf geboorte heel veel last van darmkrampen gehad met 5 a 7 flinke aanvallen p.d. Uiteindelijk hielden die pas op toen we terug waren gegaan met zijn voeding. Ik ben dus ontzettend bang om hem weer meer voeding te geven. 6x 120 cc is ook niet echt een optie, omdat ie met 120 cc geen genoegen neemt. Voeden op verzoek wil ik ook niet, want hij verzoekt zo ong. de hele dag. Tis nogal een hongerig mannetje.
Tja, honger is honger. Geef je mannetje gewoon wat hij nodig heeft. Je zou wat moeten schuiven in tijden en hoeveelheden om te zorgen dat hij niet teveel krijgt, maar voeden wanneer hij honger heeft zal voor heel veel rust kunnen zorgen. En een baby kan niet de hele dag honger hebben. Weet je zeker dat je hongersignalen niet verwart met zuigbehoefte? Heeft hij een speentje?
Nee, het is echt honger. Hij heeft een speen, maar dat is onvoldoende. Hij blijft na elke fles ca 20 min zoeken en mekkert ook enorm als t op is. Pas na die 20 min wordt ie rustiger. We verdikken de voeding ook, dus hij doet er gelukkig nu wat langer over om de fles leeg te krijgen. Toch maar een extra voeding geven dan? en dan maar proberen om de 4 uur aan te houden? Ik vind dat wel heel moeilijk. Ik ben zo bang dat ie weer last krijgt. We hebben er ook al aan gedacht zijn voeding te combineren met voeding voor hongerige baby's. Nog niet gedaan overigens. Verder heb ik ook wel eens gelezen dat je een beetje water of lauwe thee kan geven, maar daar twijfel ik ook over.
Voeding voor hongerige baby's zou je inderdaad eens kunnen proberen. Het duurt wel even voor dat effect heeft, maar als hij echt zo hongerig is en de speen niet te groot is, etc., en hij verder geen klachten heeft is het wel een optie. Dikken jullie de voeding in met jbpm? Dit kan ook zorgen voor krampjes. Bovendien zitten jullie nu middenin de krampjesperiode. Meestal wordt het met 3 a 4 maanden veel rustiger. Krampjes helemaal voorkomen gaat helaas niet, op het moment dat hij zo'n aanval heeft moet je gewoon zoeken wat hem het meest verlichting geeft. Je zou een dunner flesje kunnen geven (met meer water), maar thee zou ik nog niet aan beginnen. Dan wordt zijn lijfje alleen onnodig belast.
Ja, jbpm gebruiken we. Hij heeft op dit moment geen krampjes meer. We gebruikten infacol tegen de krampjes en hij zat op een bepaald moment aan 8 x 120 cc voeding, omdat ie maar om de 3 uur bleef komen en CB had gezegd dat ik moest ophogen. hij kreeg toen zoveel last dat we besloten hebben om het anders te gaan doen. Terug naar 100 cc voeding en maar 7 x per dag en meteen gestopt met de infacol. Na een dag of 2 was het helemaal goed met hem. Ik betwijfel of het de infacol is, want daar heeft ie het eerst wel goed op gedaan. Ik ga gewoon een combinatie van voeding voor hongerige baby's en gewone proberen en dan kijken hoe hij dat oppakt. Wellicht is dat gewoon de oplossing, ik hoop het. En kijken of ie, wanneer ie echt hongerig is, een extra flesje nodig heeft. Wellicht zelfs wel even terug naar de 120 cc en dan 6 x.
Bij voeding voor hongerige baby's wel opletten dat zijn ontlasting lekker zacht blijft. Kan nog wel eens voor opstoppingen zorgen. Ik zou zoiezo eerst mixen met gewoon en dan elke dag een schepje gewoon eraf en dan weer een schepje nieuw erbij tot dat alle schepjes uiteindelijk nieuw zijn snappie et?
Hier sluit ik mij gedeeltelijk bij aan, behalve dan dat wij persé niet meer dan een liter voeden ivm. nierbelasting. Plus overgewicht dat je mogelijk kan creeeren hiermee... Wij zijn wel gedeeltelijk Forte voeding gaan geven voor hongerige babies (50% van de flessen), geeft meer verzadiging dan standaard voeding. Verder zou ik het schema een beetje loslaten. En het is een misvatting dat alle flessen dezelfde hoeveelheden moeten bevatten. Je kan de ochtendfles bv. groter maken door 30cc/1 schep extra. De daaropvolgende fles dan weer 150. En dan nog iets... hoe weet je dat de kramp komt door de hoeveelheid? Kramp heeft 90% van de babies ook met kleinere hoeveelheden en de piek zit rond de 5 a 6 weken.
Om 4 uur een kleine voeding geven en de dag weer beginnen om 7:00 met een gewone voeding. Op deze manier blijf je zo dicht mogelijk bij je ritme en zal hij waarschijnlijker de 4 uur laten vervallen en niet die van 7:00
Dank je wel voor jullie hulp/tips. Inmiddels besloten enkele van de voedingen toch weer te verlagen omdat Robin ineens weer veel terug geeft na de voedingen. Nu gewoon weer naar 6 voedingen en dan 3x 135 cc en 3x 150 cc. Ik ga wel de voeding mixen met voeding voor hongerige baby's. Hopen dat ie daarmee meer verzadigd raakt. Het ritme laten we verder los. We houden alleen (minstens) om de 4 uur aan. Hij laat vanzelf wel weer een voeding vallen als ie er aan toe is. Eens kijken hoe hij er zo mee om gaat. @mamapeetje, we weten ook niet zeker dat hij krampen kreeg door zijn voeding. We weten alleen dat de krampen erger werden na het verhogen van zijn voeding, terwijl er geen flessen afvielen (120 cc x 8) en nadat we terug zijn gegaan in voeding, we er een gelukkigere baby voor terugkregen. Ik weet dus niets zeker, maar ik weet wel dat ie het beter deed op minder voeding. Liever dan geen risico nemen. Hij had zo'n 5 a 7 enorme krampaanvallen per dag. @cynnie, ja daar letten we op. Gelukkig is dat nog geen probleem geweest.
Het systeem van een baby is ook meer gemaakt op meerdere kleine porties per dag dan een paar keer op een dag een enorme sloot melk. Het is dus niet gek dat hij ervan gaat spugen of kramp krijgt, dat is een teken dat hij teveel krijgt. Wellicht wordt hij ook tevredener als hij vaker dan om de 4 uur mag drinken (kleinere flesjes dan), maar als hij zelf die 4 uur aanhoudt is dat natuurlijk ook prima.
Ik wil wel naar kleinere flesjes en bijv. weer terug naar om de 3 uur, maar, als hij dan op een gegeven moment geen trek heeft, krijgt hij dan niet te weinig? Ik vind schema's wat dat betreft wel heel handig. Dan weet ik gewoon wat ie moet hebben en mag hebben. Ik wil geen stukje dag overhouden terwijl hij qua voeding rond de 1000 zit.
De meeste kinderen kunnen dat goed zelf regelen. Dan zul je merken dat je kleintje op verschillende tijden vaker zal willen drinken, maar ook veel kleinere flesjes. Misschien is het handig om in het begin bij te houden wat hij precies drinkt, maar meestal ga je niet over de max. Als je dan aan de max zit is dat ook geen probleem, als het maar niet structureel is.
Vandaag alles los gelaten (eigenlijk gisteren al) en op zich doet ie het tot nu toe aardig. 01:00 uur 150 cc 06:30 uur 150 cc 11:00 uur 135 cc 17:00 uur 150 cc Ik laat m gewoon maar zelf komen en dan zie ik wel hoe hij ermee om gaat. 6 x 150 cc is 900 cc. Wel veel, maar niet over de 1000 cc heen en dat vind ik belangrijk. De 135 cc fles was overigens wel de moeilijkste, omdat ik toch het idee blijf hebben dat ie het te weinig vindt. De tijden zijn niet echt ideaal, maar gelukkig heb ik nog verlof en kunnen wij ons er nu dus nog even op aanpassen. Morgen ga ik proberen zijn voeding te mixen met die voor hongerige baby´s, want ondanks dat we m gewoon laten komen, blijft ie zo ong. 20 min na de voeding hongerig.