hoe overgaan op flesvoeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by prisje1234, Jul 26, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. prisje1234

Jan 5, 2008
    15
    0
    0
    hallo
    ik geef mijn dochter nu 5 weken borstvoeding maar het bevalt me niet..ik vindt het nogal een gedoe en ik voel het als een last.
    nu wil ik graag overgaan op flesvoeding hoe kan ik hiermee beginnen?
    ze krijgt nu ook wel is afgekolvde melk uit een flesje(ze pakt ook de speen) dus flesjes is ze al wel gewend

(als ze trouwens uit een flesje drinkt komen er piepgeluidjes als ze zuigt alsof haar mondje nog niet goed om de speen sluit is dit niet erg)

heeft het voor haar trouwens geen verdere gevolgen als ze kunstvoeding krijgt? en wanneer kan ik er mee beginnen?

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Nina,

De piepgeluidjes die je hoort kunnen inderdaad duiden op het niet goed pakken van de speen. Ze zuigt daardoor wellicht meer lucht mee naar binnen. Dit is niet heel erg. Je zou eventueel een andere speen kunnen gebruiken maar voorkom dat je het hele assortiment in 1 week gaat uitproberen. Ze zal ook aan een speen moeten wennen.

Je vraagt of kunstvoeding verder geen gevolgen zal hebben voor haar. Borstvoeding is de meest natuurlijke, goed op te nemen en te verteren voeding voor een baby. Kunstvoeding is een aanvaardbaar alternatief waarmee kindjes ook groot worden. Het mist natuurlijk wel alle andere gezondheidsvoordelen van moedermelk.

Je ziet in het begin wel dat kindjes op KV langer slapen omdat het veel zwaarder verteerbaar is. (Dit gaat ook over wanneer ze gewend is aan de KV). Sommige kindjes krijgen wat meer moeite met de ontlasting. Deze kan wat harder worden en moeizamer op gang komen. Moedermelk heeft een laxerende werking waardoor de ontlasting altijd zacht blijft.

Soms vinden kindjes de KV in het begin vies. MM smaakt zoet en iedere voeding anders. KV niet.Dat is even wennen.

Wanneer je de BV wilt afbouwen wanneer deze goed op gang is dan moet je rekenen op ongeveer 1 week per voeding die je kan afbouwen zodat je lichaam er niet teveel last van krijgt.

Je begint dan met het laten vervallen van de minst lopende voeding, meestal is dat de voeding eind van de middag.

Die sla je over (je geeft FV). Je lijf gaat reageren met stuwing. Stuwing is nodig om je lichaam een seintje te geven dat er moet worden gestopt met produceren. Een beetje stuwing hoort maar let op dat je niet te ver gaat want dan zit je met een borstonsteking en dat wil je niet.

Als je het niet meer red kan je de spanning er af kolven (kan met de hand) net zoveel tot het dragelijk is tot het volgende voedingsmoment.

Je kan ook eerder aanleggen maar mijn ervaring is dat dan de voedingstijden helemaal op de kop gaan.

Gedurende de dagen zal je merken dat je steeds makkelijker de tijden kan overbruggen. Als je lichaam zonder problemen van de ene BV naar de andere kan komen zonder last te hebben van de voeding die je oversloeg dan kan je een volgende BV gaan afbouwen.

Doe dit om en om. Dus laat niet ineens alle BV na elkaar vallen want dan wordt het moeilijk.

Wanneer je bijna alles hebt afgebouwt houden de meeste mensen de avond en ochtend voeding nog over. dan aan jou de keus welke je als eerste afbouwt. er zijn ook moeders die houden die nog lekker in stand om niet helemaal te stoppen.

Hoe minder voeding je geeft hoe sneller het afbouwen kan gaan. Dit is erg afhankelijk van hoe jij er zelf op reageert.

Ik snap dat je snel van alle borstvoedingen af wil maar geef het afbouwen even de tijd.

De bovenstaande manier van afbouwen is de nette manier.
    Soms stoppen moeders met aanleggen en kolven alleen nog maar en stellen voedingen zo lang mogelijk uit en kolven minimaal. daar ben ik geen voorstander van omdat het heel vaak tot een BO leidt. Maar goed, aan jouzelf de keuze.

Bij pijn kan je best een ibuprofen of andere pijnstiller nemen.

Heel veel succes met het afbouwen.

Share This Page