Hallo dames Ik verwacht heel snel ons derde kindje, nu heb ik bij de tweede tot na de bevalling getwijfeld om bv te geven.. Toen voelde ik me er toch niet goed bij. Nu wil ik het wel echt graag proberen nog steeds en zou graag van jullie last minute nog de tips en tricks horen.. Dus Brand los graag..!
Doorzettingsvermogen. Ik vond het begin namelijk erg pittig. Ben je ervan bewust dat zowel jij als je kindje het zullen moeten leren en dat dat tijd en energie kost. Denk dat als je hier rekening mee houd je de helft al hebt gehad. Dan kan het namelijk niet zo tegenvallen als het in het begin niet soepel loopt. Verder zou ik alvast informatie opvragen bij een lactatie deskundige. Die hebben vaak wel info boekjes en dan heb je ook het telefoon nummer alvast mocht het niet soepel lopen. Verder vond ik de begleiding in het ziekenhuis niet heel goed. Kraamhulp heeft mij echt door het 1e begin geholpen. Wil verder eveb zeggen dat ik het heel goed en knap van je vind dat je bij je 3e wel voor bv wilt gaan! Succes!
Kennis, doorzettingsvermogen en goede begeleiding. Daar mee staat of valt borstvoeding geven. Kennis, zodat je je kindje en zijn gedrag begrijpt. Doorzettingsvermogen, omdat het soms meteen top loopt, maar je soms eerst wat moet investeren. Goede begeleiding, zodat opstartproblemen worden voorkomen. En mocht het toch niet lekker lopen, dan helpt de lactatiekundige je om verder te kunnen. Enne...als het dan eenmaal loopt, is het zo fijn, een kindje aan de borst!
Heb nu me 4e kindje en allemaal bv gehad Ik dacht ik zie het wel maakte me er niet druk om en vanaf het begin ging gewoon vanzelf zo fijn nooit problemen gehad zo kan het ook Ga er vanuit dat het goed gaat EN ALS niet lukt heb je het geprobeerd Eerste nachten zullen zwaar zijn omdat je melk op gang moet komen alleen bij mijn eerste had ik meteen melk bij de andere pas bij dag 4 Toen heb i ook af Rn toe flesje gegeven en bij nummer 4 nu ging het ook meteen goed Succes
Dit! Misschien lukt het nog om een borstvoedingscursus te volgen? Of lees anders een goed boek over borstvoeding. Of lees je in op (o.a.) borstvoeding.com en de site van la leche league.
Inderdaad wat zoe123 zegt! Ik vond het de eerste maand erg pittig met nog een peuter in huis. Maar nu na 4 mnd ben ik zoooo blij dat ik doorgezet heb!
Dat het in het begin inderdaad lastig kan zijn. Maar ineens komt dan het omslagpunt en dan nog weer even later denk je ineens wow nu loopt het echt perfect en dan ben je alle ongemakken etc weer vergeten.
Bij de 1e heel slechte ervaring met bv door verpl zkh. 2e heb ik tm 11 mnd gevoed met dank aan kraamhulp. Maar hoe clichee het ook klinkt.. Luister vooral naar jezelf.. je zult merken dat je het al weet.. Succes!
Ik wil mijn bericht overigens toch nuanceren. Ipv doorzettingsvermogen, eerder gemotiveerd zijn. Want ik kan me toch voorstellen dat er situaties zijn, die voor een nieuwe moeder wellicht zo overweldigend kunnen zijn, pijnlijk of verdrietig, dat je zegt, nee, ik trek dit niet. En dan kan je nog zo'n doorzetter zijn, soms zit het er dan niet in. Dus gemotiveerd zijn om zelf te voeden, dat is belangrijk!
mijn tip : stel voor jezelf grenzen MIjn oudste heb ik bv gegeven met alles wat fout kon gaan en toch doorgegaan tot mijn HA en de lactatiekundige het beu waren en vonden dat ik aan mezelf moest denken ipv maar volhouden en huilend met kromme tenen en stijve kaken te voeden .... zoon groeide toch goed .... ( 4 AB kuren in 8 weken en bloedende kloven rondom tepels , zo rauw als tartaar , spruw en weet ik t allemaal nog meer ) bij de tweede niet geprobeerd en bij dochter besloten het te PROBEREN en bij de eerste problemen deze te verhelpen ipv verergeren door maar door te blijven gaan heb bij de kraamhulp gevraagd om een kraamverzorgende die echt zelf ook ervaring had met BV en cursussen had gevolgd hiervoor , die kreeg ik en dankzij haar hulp ben ik zonder angst de kraamweek doorgeholpen en dochter 14 mnd gevoed in het begin voelt het vreemd , kan beetje pijn doen , stuwing is klote en onzekerheid helpt niet mee , maar dit moet je aangeven en goed laten bekijken of kindje goed aanhapt , desnoods andere positie aannemen om te voeden .
De tips die je al hebt zijn fantastisch! Maar ter aanvulling: Laat je kindje vooral de eerste dagen/weken heel vaak aan de borst drinken en luister niet naar het consultatiebureau als ze zeggen dat er toch wel minimaal 2,5 uur tussen voedingen moet zitten, want dat is niet waar. Zorg dat je weet welk gedrag van je kindje normaal is en gebruik de goede bronnen, zoals borstvoeding.com Als er problemen zijn, schakel dan gelijk een deskundige in om ze zo snel mogelijk te verhelpen Maar hopelijk gaat het makkelijk zonder problemen, veel succes!
Een aantal algemene tips heb je al gehad. Daar sluit ik me bij aan. Ik ken weinig vrouwen bij wie de eerste dagen / weken borstvoeding gelijk rozengeur en maneschijn waren. Bijna iedereen heeft wel te maken met pijnlijke stuwing, kloven, over- of juist onderproductie, onzekerheid of je het goed doet. Als je geluk hebt maar 1 van die dingen, soms meerdere. Maar als je weet dat die dingen met goed 'beleid' te verhelpen zijn en je daar voor gaat, dan is het meestal ook allemaal wel op te lossen. En dan merk je na die eerste dagen / weken hard werken dat het ineens makkelijk gaat en dat je er geen omkijken meer naar hebt. En dat borstvoeding geven gewoon heel praktisch en handig is. Dan realiseer je je dat die eerste weken echt een investering zijn geweest. Iets concretere tips: - Let op hongersignalen. Voedt niet op schema, het is erg lastig om een kind goed te laten drinken als het al huilt van de honger. Zodra een kindje gaat smakken, met het mondje 'zoekt', op de handjes sabbelt zijn allemaal goede momenten om de borst aan te bieden. Je zult de signalen van jouw kindje steeds beter gaan herkennen! - Zorg dat je goed aanlegt, o.a. om tepelkloven te voorkomen. Paar dingen om op te letten: ~ Zorg eerst dat jij goed zit en breng je kindje naar de borst toe. En niet andersom, je borst naar het kindje brengen. ~ Heel belangrijk: Zorg dat de baby goed aanhapt. Een mooie, grote hap. Je kunt hiervoor zorgen door met je tepel eigenlijk op het neusje te richten, dan moet de baby de mond ver open doen. Zelf duwde ik ook vaak met mijn duim een beetje op het kinnetje om de mond verder te openen. Als je baby klaar is met drinken, moet de tepel nog mooi rond zijn. Als de tepel 'afgeplat' is (aan beide kanten of aan één kant zoals bij een lippenstift) dan hapt je kindje niet goed aan. Gevolg: kloven en / of borsten die niet goed leeggedronken worden. Daar kun jij weer borstontsteking van krijgen en je kindje krijgt dan misschien niet genoeg binnen. Goed aanleggen en aanhalen is iets wat jij je en je baby even onder de knie moeten krijgen. Gun jezelf die eerste dagen echt de tijd om dat te leren. - Pijn komt in het begin best vaak voor, maar het hoort er niet bij, Daarmee wil ik zeggen dat je niet hoeft te schrikken als het in het begin wel eens pijnlijk is. Dat betekent niet dat je meteen moet stoppen. Maar je moet ook niet 'doorbikkelen' onder het mom van 'dat hoort erbij'. Pijn tijdens of na het voeden is een teken dat jij en je kindje nog wat moeten leren. Ga na wat er nog niet helemaal goed gaat en verbeter het. Het is zo zonde om stoer door te gaan en vervolgens met pijnlijke kloven te zitten. Wat betreft kloven trouwens: purelan! Geweldig spul om op te tepels te smeren. - RELAX! Ik geef allerlei tips om problemen te voorkomen. En zeg ook eerlijk toe dat er best een kans is dat je in het begin eens tegen problemen aan zult lopen. Maar laat je daardoor niet afschrikken, want in de praktijk valt het vaak ook weer mee. Er gaat wel eens wat mis, dat los je op en dan wordt het makkelijk en fijn. - Nog een keer RELAX: Laat schema's en eisen los. Je kindje heeft honger, je voedt. Je kind heeft voldoende plasluiers en groeit voldoende. Je kindje is tevreden. Dan is alles in orde. Dat zijn de signalen om op te letten. Laat je alsjeblieft niet opnaaien door het consultatiebureau of (nog erger) andere moeders over het aantal voedingen per etmaal, nachtvoedingen, tijd die je tussen voedingen moet laten en weet ik veel wat nog meer. Het ene kind drinkt 8 keer, de andere 14 keer. Allebei prima. Veel kindere clusteren 's avonds en hangen voor je gevoel de hele avond aan je borst. Dat betekent niet dat ze overdag te weinig krijgen ofzo. Ze tanken zich vol voor de nacht en genieten ervan om dicht bij jou te zijn. Heerlijk, pak er een boek bij of ga tv-kijken en geniet er zelf ook van dat je lekker met je baby op schoot op je krent op de bank mag zitten. En andere baby's doen het weer anders. Groot voordeel van borstvoeding geven: je hebt er in principe maar 1 arm bij nodig. Dus je hebt je andere arm over om een boek vast of iPad vast te houden voor jezelf. Of een boterham. Of een boek om je andere kind voor te lezen. Je kunt met borstvoeding (als jij en je baby het eenmaal onder de knie hebben) prima multitasken. Dat lijkt mij persoonlijk met flesvoeding veel lastiger. (Al heb ik daar geen ervaring mee, dus wie weet zie ik dat verkeerd.) Voldoende plassen - tevreden baby - voldoende groei (volgens WHO-curve) Daar draait het om. Niet om de baby van de kleindochter van de buurvrouw van tante Jet bij wie het allemaal heel anders ging en dan zul jij het wel fout doen. RELAX - doe je best, los eventuele problemen op - en GENIET.
Bedankt allemaal voor jullie tips! Ik vond t via Internet al lastig welke bronnen goed waren maar dat weet ik nu dus ook, welke ik kan gebruiken! Ik ben hard aan het inlezen en hoop heel erg dat t gaat lukken. Moet eigenlijk wel al zal t niet van een leien dakje gaan. Nogmaals bedankt allemaal
Tenslotte: Waar vind ik een lactatiekundige IBCLC bij mij in de buurt? | NVL - Zoekfunctie lactatiekundingen Via deze link kan je een lactatiekundige inschakelen. Als de borstvoeding niet helemaal lekker loopt, vraag dan om hulp. Helaas is de hulp geboden door kraamhulp,vk en cb niet altijd in orde. Dus bij twijfel: laat je helpen door een lactatiekundige. Succes!
Wat ook helpt is te beseffen dat de eerste dagen het maagje zo klein is dat het maar een paar druppels mamamelk nodig heeft. Ik hoor heel vaak mama's teleurgesteld zeggen dat er maar een paar druppels uitkwamen en ze daarom gestopt zijn, ik durf dan nooit te zeggen dat die paar druppels voldoende waren voor de eerste dagen. Het maagje zal groeien en groeien en je baby zal steeds meer tot zich nemen. Eerste dagen lekker veel huid op huid contact met je kindje, baby luiertje aan en jij bovenlichaam ontbloot samen onder de dekens en elke keer als hij een kickje geeft de eerste week voeden daarna als het bv goed op gang is kun je meer op verzoek voeden en veeeel later pas proberen om er een x aantal uren tussen te houden. Heel veel succes!!
wow... nog helemaal geen onwaarheden gelezen hier. Allemaal stuk voor stuk goede tips. Tupp... wat een fijne post van jou Ik ben begonnen met bv onder het mom van 'we gaan het proberen'. Ik kreeg toen op mn kop, want proberen was niet genoeg, ik moest stellig zeggen dat ik het ging DOEN. Zo zit ik niet in elkaar... proberen is bij mij ook al heel serieus. Maar goed... ik heb me voorgenomen om het eerst 12 weken vol te houden. Dan schijn je de meeste dingen wel een keer gehad te hebben... de stuwing, het goede aanhappen, de eerste regeldagen etc. Daarna wilde ik het graag 6 maanden volhouden en daarna dacht ik 'we zien het wel'. Het is nu bijna 2 jaar. Ik vind het zo gemakkelijk. Op de kraamweek na... en waarom? Omdat het slapen een probleem was. Ik moest van de kraamhulp mn zoontje iedere 3 uur voeden. Dus de wekker gezet... dan een borst, dan luier verschonen, dan de andere borst. En dan was mn zoontje klaarwakker. Sliep ie eindelijk, dan waren wij nog wakker... en tegen de tijd dat we weer sliepen mocht hij alweer gevoed worden. Zucht... En ze vertelde ook niet dat we met die onzin konden stoppen toen ze vertrok... dus ergens bij dag 10 waren we het zat. Bleek achteraf dat dat voor haar schema was, zodat zij fijn kon invullen hoe laat ie plaste en dronk. Leuk voor t boekje, maar mij gaat het om mn kind. Dat nooit weer. Alleen als hij niet goed drinkt zou ik dat misschien wel doen (wakker maken), maar anders lekker laten drinken en lekker laten slapen. Als 's morgens zn luier namelijk heel vol is heeft ie heus wel genoeg geplast en dus ook gedronken.
Oh, en support van je hubby is ook fijn. Dus dat ie niet gelijk al de flesvoeding in de huis haalt en telkens zegt als het tegen zit: 'waarom doen we niet gewoon een flesje? dat is toch veel makkelijker?' Ofwel: spreek af dat er geen flesvoeding in huis komt, tenzij echt strict noodzakelijk. en nee, dat hoeft ook echt niet voor het geval je kindje 's nachts niet wil drinken. Dan kan je gewoon de volgende morgen wat gaan halen als je het zeker weet.
Het is al een paar keer genoemd, maar wil het je toch meegeven: Een lactatiekundige kan echt super fijn zijn en nee, je bent echt geen slechte moeder als je haar nodig hebt. Ik heb zelf 2 keer op het punt gestaan om te stoppen omdat ik niet meer wist hoe verder. Beide keren besloten eerst een lactatiekundige te bellen. Een keer langs geweest en de andere keer alleen telefonisch contact gehad. Heel veel aan gehad, een simpele tip die het verschil maakte tussen een huilend kind tijdens het voeden en weer super lopende voedingen en dat binnen 24 uur.