Hoe overstappen van BV naar vast voedsel met 6 mnd

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Jalou, 3 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jalou

Jalou Bekend lid

5 feb 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    Mijn zoon is nu bijna 5 maanden en krijgt borstvoeding. Met 6 maanden wil ik hiermee stoppen en dan gaat zijn voedingspatroon veranderen. Op dit moment krijgt hij 's ochtends rond 6.00 een voeding, tussen 10 en 11 een voeding, tussen 15 en 16 een voeding en de laatste voeding om 19. Hiernaast eet hij een potje rond 17.00.

Hoe introduceer ik nu straks het fruithapje en het groente hapje. Kan ik in een keer stoppen met de vier voedingen? Of kan je dit ineens omgooien. Lijkt mij van niet. Moet de pap 's ochtends meteen uit een bordje, of mag het nog in een fles enz?

Kortom hoe laat je je kind langzaam wennen aan een ander eet patroon?

Groetjes Jalou

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Jalou,
    Wanneer er wat in de voeding veranderd moet een kindje hier altijd even aan wennen inderdaad. Om je kindje hier langzaam aan te laten wennen kan je de overgang wat geleidelijker laten gaan. Zo kan je goed zien hoe je kindje ergens op reageert.
    Wil je vanaf 6 maanden opvolgmelk gaan geven? Tussen de 6-8 maanden kun je 700-800 ml opvolgmelk per 24 uur geven. Je kunt (ook voor jezelf) eventueel per voeding overgaan op flesvoeding. je kunt hier minimaal 3 dagen voor aanhouden. Het beste kan je 1 ding tegelijk veranderen zodat je kunt zien hoe je kindje hierop reageert. Pap mag 's ochtends ook uit een flesje hoor. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met eerst 1 schepje pap (dan bv. dag erna 2, dag erna 3), even kijken hoe het gaat en dan kan je het verder ophogen tot de gewenste dikte. Zo doe je dit eigenlijk ook met groente en fruit. In het begin gaat het om kleine hoeveelheden, meer om je kindje aan een andere smaak/structuur te laten wennen.
    Groetjes Angelique

Deel Deze Pagina