Hallo, Ons zoontje slaapt de afgelopen 2 jaar niet door. Hij slaapt goed in, gaat ook niet te vroeg of te laat naar bed of wat dan ook. Hij wordt gewoon standaard elke nacht 1 of 2x wakker. Niet omdat hij bang is, of omdat hij moet plassen. Ook niet omdat hij dorst heeft. Hij wordt gewoon wakker wordt. Als hij nou gewoon weer door gaat slapen, maakt mij dat allemaal niks uit. Maar zoonlief komt elke nacht 1-3x doodleuk langswandelen om zodoende ons uit de slaap te halen. :x Ik ben het onderhand behooooooooooorlijk zat. Dus mijn vraag is: is er ook iets wat werkt voor onrustig slapende kinderen?? Of is het normaal dat kinderen 1 of 2x wakker worden 's nachts? Valdispert heb ik al eens gebruikt bij hem. Hielp toen niks. Dus kom maar op met de tips!! Groetjes, Hanna
Als ik de tip had zou ik hem geven. Na 3.5 jaar! Zit er hier ook nog steeds geen schot in. Hier wel om het flesje water nog steeds in de nacht. Vannacht hoorde ik voetstappen richting mijn kamer en lag ik al klaar met mijn arme kom maar. Denk doe net verder als of ik slaap. (mama flesje) ik zeg nee slapen. twee minuten later ( mama flesje) Grrrrrrr. Ze begint in de avond in mijn bed daarna leg ik haar over in haar eigenbed. En dan komt ze dus nu richting mijn bed weer elke nacht. Op zich geen probleem mee. Maar wat je zegt elke nacht word je uit je eigen slaap gehouden. En vandaag vanmorgen was ik best sjaggo te nomen. Van Pff.
Het is normaal dat ze wakker worden 's nachts. Onze oudste heeft een nachtlampje, die wij uitdoen als wij zelf op bed gaan, maar als ik er 's nachts uit moet voor de jongste of zelf even naar de wc ga, is dat lampje erg vaak alweer aan. Heel soms ook niet, maar dan is ze echt moe en pit ze de hele nacht behoorlijk stug door. Dus ik denk dat het 'm meer zit in dat ie gewoon gaat leren in z'n eigen bedje te blijven en je samen met hem moet kijken hoe het voor hem OK wordt om in bed te blijven en niet naar jullie toe te komen.
Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Maar ja, ik weet echt niet meer hoe we hem moeten aanleren om niet bij ons te komen 's nachts. 's Ochtends gaat z'n lampje aan op bepaald tijdstip; dan mag hij gaan spelen op zijn kamer. En niet bij ons komen, want "wij halen je op", zeg ik altijd. Dat gaat 's ochtends dus wel goed. Hij blijft keurig in z'n kamertje spelen totdat ik of m'n man hem ophaal en help met aankleden. Verder als hij de hele nacht niet bij ons is geweest kan hij een sticker krijgen. Na een bepaald aantal stickers een leuk cadeautje ofzo. Vindt ie wel leuk, maar werkt niet. Ik heb het idee dat hij denkt: 'dat stickervel komt ooit wel eens een keer vol, dus dat cadeautje komt er ooit ook wel.' In ieder geval is hij niet gemotiveerd om de nacht goed door te slapen... Soms bij toeval dan weer wel en dan dus een sticker. Dus ja... zeg het maar...
En als de voorwaarde wordt dat hij steeds een aantal nachten ACHTER ELKAAR in bed moet zijn gebleven? Dus eerst 1 nacht, klein kadootje, 2 nachten, klein kadootje, 3 nachten, 4 nachten, enz enz? Verder zou ik hem de regie over een nachtlampje geven, dat is hier voor de oudste wel voorwaarde om het in haar eigen bed fijn te vinden. Ze heeft dan ook nog een radiootje staan waarmee ze in slaap valt, en die gaat soms 's nachts ook weer aan, als in slaap vallen wat langer duurt.
Mja, valt te proberen idd. Hij weet onderhand heus goed wat bijv. 4 nachten achterelkaar zijn. En nachtlampje... gaan ze daar dan niet de hele tijd mee spelen enzo?
Ik bevind mij ook op het randje van wanhoop. Elke avond en/of nacht komt hij wel 20x achter elkaar uit bed. Ik wil echt niet slapen, ik wil echt niet slapen, nee, echt niet. Het is een spelletje dus eigenlijk zou ik hem een paar nachten willen laten uitrazen maar hij kan zeer waarschijnlijk over het traphekje. Als dat gebeurt, ligt hij in in 1 klap beneden want we hebben een erg steile trap. Dat risico wil ik niet nemen en D. weet dus ook dat er onmiddelijk iemand komt. Hij slaapt al weinig (8 a 9u per dag) en het begint ons op te breken. Ik ga maandag een extra hek in zijn deuropening zetten, deur dicht is nl. helemaal een drama en hoop dat ik hem dan in zijn kamer kan laten uitrazen. We hebben alles wel geprobeerd, stickersysteem werkt niet, nachtlampjes evenmin. Alleen ernaast gaan liggen werkt maar dat wil ik hem liever niet aanleren, het is immers ook wel fijn voor iedereen als hij wel zelf in slaap kan vallen. Als het nu echt verdriet of eenzaamheid was, wurm ik me met liefde en plezier in het peuterbed maar het is echt een spel, de ondeugd spat eraf.
Hielp bij ons ook niks. En er was ook niks.. Ze riep dan mij.. En ook net zolang tot ik echt kwam. Maar daarna sliep ze gewoon weer verder. (Zelfs nog geprobeerd om niet op te staan.. Maar dat had ze echt wel door) Uiteindelijk was het over toen ze 's nachts zindelijk was. Van de ene op de andere dag was ze zindelijk en sliep ze door. Zal 2 nachten verschil in hebben gezeten want de eerste nacht werd ze steeds wakker omdat ze bang was in bed te plassen... Maar dan riep ze mij dus niet maar ging gewoon op het potje en terug naar bed.
Gewoon een tuitbeker met water (anti-lek) in zijn bedje zetten! Kan hij lekker zelf gaan drinken als-ie dorst heeft en jou niet lastig vallen. Hebben wij al heeeeeeeeeeel lang bij onze dochter. Ze drinkt er ook echt uit. Af en toe een halve beker per nacht. Mijn andere tips: - Stickers voor een doorgeslapen nacht en bij volle kaart een cadeautje. Wij doen 8 stickers is een volle kaart. Maar dat werkt bij Hanna dus niet, lees ik. Hier was het wel volhouden, maar het gaat steeds beter. - Kidssleep (kinderwekker). Schaapje slaapt? Jij ook slapen en niet roepen en niet komen. Schaapje wakker? Mag je naar mama/papa toe en/of spelen op je kamer. Dit moet je wel een paar weken elke avond zeggen voor het slapen gaan. - Goed de kamer verduisteren. - Onze dochter slaapt beter nu ze het ledikant heeft verruild voor een 1 persoons bed met uitvalbeveiliging. Slaapt hij al in een groot bed/peuterbed? Oh nee, ik lees dat hij al 4 is. Natuurlijk dus wel.
Hier ook al van kleins af aan... Tuitbekers mee naar bed. In het begin zelfs een fles water... Inmiddels een glas water op d'r kastje. Voordeel van een tuitbekers is dat die IN bed kan dus hoeven ze er niet uit om wat te drinken.. Enkel arm uitsteken en slurpen maar. Ze heeft ook heel lang nachtvoedingen gehad... Tot ik merkte dat het echt om 2 slokjes ging... Ten hebben we een fles water in bed gezet en spontaan hoefde ik 's nachts niet meer te voeden. Wj hebben gewoon een nachtelijk zuiplapje
Heeft ze wel eventjes gedaan, geloof ik, maar daar is de lol gauw af dan hoor Nu doet ze zelf het licht weer aan als ze dat wil en valt dan zo weer in slaap
Weet iemand toevallig waar je zo'n rond druklampje (op batterijen) van Cars kunt kopen? Ik weet dat ze er zijn, maar weet even niet meer bij welke winkel ik ze ooit heb zien liggen... Misschien is dit dan wat voor ons zoontje...
Wat ik me ook nog bedacht: hij is 4. Ik zou met hem bespreken, hoe hij dit ziet. Leg uit dat het voor jou een probleem is en dat je er moe en chagrijnig van wordt. En dat je daar geen leukere mama van wordt. Vraag of hij oplossingen helpt bedenken. Schrijf alle oplossingen, ook de gekke, van jezelf en van hem op. Kom dan in overleg tot een goede oplossing, waar zowel jijzelf als hij mee kunnen leven. En oh, ja, benadrukken dat het nacht is, dat alle kinderen en alle papa's en mama's slapen en dat hij ook moet slapen. Dat werkt vaak ook wel. Evt. in samenhang met de kinderwekker.