Hoi, Ik werk in het onderwijs. Vanaf komend schooljaar ga ik een dag voor de klas en een (flexibele) dag ter ondersteuning. Ik heb aangegeven dat ik ivm opvang niet echt flexibel ben en dat ik dus vooral de woensdag en vrijdag zal werken. Dit moet geen probleem zijn want in principe kennen ze eigenlijk niet eens een flexibele functie bij ons op school. En duidelijkheid van een vaste dag lijkt mij heel handig voor iedereen, Nu zat ik mijn agenda in te vullen en het blijkt dat ik 41 dagen terug moet komen ivm studiedagen, rapportavonden en cursussen. Nu ben ik echt niet beroerd om eens een dagje terug te komen, en zeker voor oudergesprekken en dergelijke, maar 41 dagen... Wij wilden graag nog een keer met zijn drietjes op vakantie, voordat we met zn vieren zijn. De oktobervakantie valt af, omdat de school dan gaat verhuizen en wij ook daarbij moeten zijn. Nu wilden we dus in september gaan en nu zie ik dus net dat ik IEDERE maandag in september en de eerste maandag van oktober moet werken ivm studiedagen. En de week erna is dus herfstvakantie, oftewel verhuizing. Ik vind het lastig om hierover in gesprek te gaan, aangezien er dan gezegd wordt dat ik er zelf voor kies om mijn 'vrijwillige' dag op woensdag te gaan werken. Terwijl zij mij verplichten om op vrijdag te werken. Ik werk nu overigens op maandag, dinsdag en woensdag en heb dus ook opvang voor deze dagen. Voor de vrijdag moet ik dus een andere gastouder gaan regelen, oke... daar heb ik me bij neergelegd. Maar dat ik dan vervolgens al die maandagen terug moet komen. Ik zit nu aan het begin van mij zwangerschap best in mijn emotie... en wil eigenlijk sterk dat gesprek ingaan. Ik vind het maar lastig! En nu ik het terug lees klinkt het ook best warrig, hoop dat jullie het snappen, Wie heeft tips of advies? Bedankt alvast.
Lastig... ik heb geen ervaring in het onderwijs verder dus kan je niet adviseren, enkel dat ik wil zeggen, boek lekker een weekje weg en deel mede dat je er een keer niet bent. Hoe gaat dat met die 41 extra dagen dan, zijn dat overuren of krijg je die extra uitbetaald?
Je gaat dus 2 dagen werken volgend jaar? Volg het niet helemaal. Maar 41 dagen terugkomen is absurd en dat klopt ook niet met cursus of studie. Basisonderwijs? Ik heb cao bve en op onze jaartaak staat hoeveel uren er in een jaar naar cursus/studiedagen gaan. Daar moet je ook bij zijn als t op je vrije dag valt. Verder werk ik 3.5 dag en moet je bij ons met vergaderingen ook terugkomen. Ongeveer 1x per 4-5 weken is dat op mijn vrije dag. Dus zo een 10x per jaar. Ik ga alleen als dat me lukt en ik oppas heb. Heb dat al snel aangegeven toen die regel bij ons werd ingevoerd. Dat ik veel geld inlever om thuis bij de kids te kunnen zijn en ik niet elke maand 3x 40e extra betaal aan de opvang om mn kids daar dan te brengen. Als ik ze daar alle 3 al kan plaatsen ivm plek. Plus de extra kilometers en benzine. Heb best wat voor mn werk over maar er zijn ook grenzen... werd trouwens begrepen en geaccepteerd door mn baas
41 (!) dagen terugkomen? Hoezo? Ik ben directeur van een basisschool maar heb werkelijk nog nooit gehoord dat mensen 41 dagen terug moeten komen. Begrijp ik goed dat je twee dagen werkt: een dag voor de groep en een dag 'extra erbij' ? Bij mij is het dan zo geregeld dat je geen groepsverantwoordelijkheid hebt: dus geen rapporten, groepsplannen, oudergesprekken etc. Waarom zou je dit ook moeten als je een dag voor een groep staat? Wel moeten mensen bij mij aanwezig zijn bij studiedagen. Maar hier zijn regels aan verbonden; een school mag maximaal zeven onderbroken schoolweken hebben. Hier vallen de weken waar een feestdag in valt (Pasen, Pinksteren) niet onder. Waarom en op welk tijdstip (ik gok na schooltijd) vinden die studiedagen plaats? Als de school gaat verhuizen, kan je directeur je verplichten te komen werken. Dit staat in de CAO. Ik zou het gesprek met je directeur aangaan en insteken op noodzaak van aanwezigheid. Ik kan me voorstellen dat je bij schoolbrede studiedagen aanwezig moet zijn (maar alle maandagen in september is echt te veel hoor, wat vindt de PMR daar van?) en de verhuizing ook. De rest niet.
Ik werk ook in het onderwijs en moet ook een aantal dagen terugkomen, maar 41!!?? Ik vraag me echt af hoe dat kan?
Bedankt voor je antwoord. Eerste maandag is een studiedag voor het hele team ivm een nieuwe manier van oudergesprekken. Iedereen wordt verwacht, de hele dag. De tweede maandag een teamvergadering m.b.t. alle lopende zaken op school en dus verplicht voor iedereen. Dit is inderdaad na schooltijd. De derde maandag is een algemene studiedag voor de hele stichting, een hele dag. De vierde maandag is een studiedag ivm ict-zaken waar ik verantwoordelijk voor ben komend schooljaar. Dit geldt dus alleen voor mij. De vijfde maandag is weer zo'n verplichte teamvergadering m.b.t. alle lopende zaken en dus weer verplicht voor iedereen, na schooltijd. De verplichte dagen voor het team vallen overigens nooit op vrijdag en héél zelden op woensdag. En laat dit nu net mijn werkdagen zijn. Op woensdag is de adjunct vrij en worden er dus geen dagen gepland, voor de vrijdag weet ik de redenen niet. Ik denk dat ik na de zomervakantie, als mijn normjaartaakformulier aangepast is, in gesprek ga. Bedankt!
Als je twee dagen werkt, hoort daar een normjaartaak bij met lesgevenden en niet-lesgevenden taken, professionaliseringsuren en uren voor duurzame inzetbaarheid. Hier moet je directeur je inzicht in geven. Ze kunnen je echt niet verplichten om 41 dagen terug te komen hoor. En anders de bond om advies vragen.
Ik heb een mail gekregen over de terugkomdagen bij parttimers in het onderwijs. Ik zal morgen eens kijken en die hier plaatsen, is een mail van onze directeur, over wat wel en niet verplicht mag worden! Ik kom er morgen op terug want ik meen mij te herinneren dat je niet verplicht bent alles terug te komen...zou van de zotte zijn...41 dagen en dat terwijl we 42 werkweken hebben, dan werk je gemiddeld 3 dagen per week...krijg je daar ook naar betaald dan?? Je hoort morgen van me!
Oh thnx! Zou fijn zijn. Ik weet dat het al jaren bij ons op school gedoe is over het terugkomen.toen ik fulltime werkte had ik daar(heel egoïstisch) niks mee te maken. Ook dit jaar vielen de dagen dat we moesten terugkomen, voor het grootste gedeelte op mijn werkdagen. Maar komend jaar zit dat dus anders. Ze zeggen overigens dat ik een aantal uren voor een stichting werk en dat ieder zich daarop moet aanpassen en niet nav je eigen wensen/dagen..
Dankje! Er is een en ander duidelijk nu. Het is voor mij nog wel onduidelijk hoe het normjaartaakformulier in elkaar zit. Hier wordt ontzettend mee gerommeld bij ons op school. Op mijn formulier staat dat ik 304 uur moet invullen met werkgroepen e.d. (werkgroepen bestaan overigens maar uit max 3 uur per werkgroep, per persoon). Vele collega's moeten ook meer dan 200 uur nog invullen met werkgroepen, taken en andere opties waarmee je die uren opvult.. Waaa ik wou dat ik hier meer verstand van heb. Voel me zo dom om een gesprek aan te gaan over een formulier waarover zij mij eigenlijk vanalles wijs kunnen maken.
Heb je je normjaartaak digitaal? Stuur hem anders per pb als je wilt, dan kan ik je misschien helpen en wat uitleg geven!
Ook dat klopt nooit. Dat zou betekenen dat je 304u: 40 schoolweken = 7,6 uur per week aan taken moet besteden. Dat is bijna een dag! Als je mij je werktijdfactor en LA schaal (ben je starter of basisbekwaam of vakbekwaam?) geeft, kan ik je zo aangeven hoeveel Taakuren, deskundigheidsbevorderingsuren en uren duurzame inzetbaarheid je hebt