borstvoeding en allergie

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door krumfrum, 11 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. krumfrum

krumfrum Actief lid

11 sep 2011
    455
    0
    0
    zijn er hier mama's met een baby met een koemelkallergie die borstvoeding geven?

we weten sinds kort zeker dat ons meisje koemelkallergie heeft. koemelkallergie gaf machtiging voor flesvoeding en vond het nogal wat dat ik toch wilde blijven voeden zelf. en we kregen nieuwe afspraak over 3 mnd. maar nu weet ik dus niet hoe en wat verder.

maandag afspraak (zelf gemaakt) met dietist die verstand heeft van borstvoeding en baby's.

ik zou het fijn vinden om in contact te komen met ouders in een gelijke situatie om ervaringen, verhalen, tips en trucs, moeilijke tijden, puur geluk e.d. te delen.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat een rare kinderarts. Er zijn heel veel moeders die een hypoallergeen dieet volgen bij borstvoeding. Dat is veel beter voor je kind dan kunstvoeding hoor!

Bel gewoon even met iemand van VBN of LLL, die kunnen je in contact brengen met een ervaringsdeskundige (er zitten er ook zat hier op het forum) en kijk ook eens op het borstvoeding-forum van de Samenwerkende Borstvoedingsorganisaties. Daar zitten ervaren moeders en lactatiekundigen die je op gang kunnen helpen.

Je kunt nu meteen al beginnen met het weglaten van alle zichtbare zuivel, dus geen melk of yoghurt of vla eten en geen slagroom enzo.

Laat je door de dietist vooral geen onzin aanpraten. Ik ben er bij eentje geweest die wilde dat ik zelf pepti ging drinken omdat ik anders tekorten zou oplopen. Complete onzin natuurlijK!

3. bwoe

bwoe Actief lid

14 jun 2009
    180
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb een zoon met een koemelkallergie die volledig borstvoeding krijgt.

Inderdaad een eerste vraag die iedereen stelt; "waarom stop je dan niet gewoon met de borstvoeding". Waarop ik dan vaak reageer dat het heel onlogisch is om bewerkte koemelk te geven bij een koemelkallergie. Gelukkig is onze kinderarts erg pro-borstvoeding en heeft bruikbare tips gegeven.

Ik eet nu al ruim 2 maanden zuivelvrij. In het begin is het écht heel erg zoeken wat je wel en niet mag. Boodschappen doen duurde gerust een uur langer omdat ik alle ingredienten naging. Dat was voor mij de slimste manier om erin te komen. Een diëtist zag ik niet zitten. Het is echt ongelofelijk waar ze allemaal zuivel inproppen. Ik ben back-to-basic gegaan; alles zelfmaken. Van soepen tot pasta's en noem maar op.

Ja het is een opgave maar ik heb het er volledig voor over. Ik zie hoe goed mijn zoon het doet op mijn borstvoeding! En ik ben er trots op :)

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik ben voor mijn oudste dochter anderhalf jaar op dieet geweest vanwege haar koemelkallergie.
    Een goede dietist is idd wel handig: die kan je goed informeren over wat je dan nou precies wel en niet mag hebben. En met je meekijken wat jij dan zelf aan supplementen nodig hebt om wel aan je vitaminen etc te komen.

Ik kreeg ook veel reacties van mensen die het ofwel heel erg knap vonden dat ik op dieet was voor Thirza, ofwel die het bizar vonden dat ik dat deed. Tja, ik vond het nooit zo'n offer. Was wel erg fijn hoor, toen het klaar was, dat ik weer een boterhammetje met kaas kon eten of gewon een gebakje kon nemen weer op een feestje. Maar ik heb het tijdens het dieet nooit vervelend gevonden om die dingen te laten staan voor Thirza. Zij deed het daar hardstikke goed op, dus dat was het dubbel en dwars waard :)

5. veulentje

veulentje Actief lid

30 sep 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter reageert op zuivel ( is intolerant niet allergies) maar niet van de zuivel die ik tot me neem gelukkig.

Een moeder die ik ken heeft een zoontje die koemelkallergie EN soja allergie heeft. Zij heeft dus een dieet gevolgd zonder zuivel EN zonder soja. Dat was heel heftig maar wel te doen!
    Inderdaad, zoals bwoe zegt, boodschappen duurt aan het begin veel langer. Je gaat inderdaad terug naar alles zelf maken. Er zijn kookboeken voor! Er zijn zoveel alternatieven om te eten en drinken. Succes!

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier bij de oudste 1 jaar op dieet geweest, met 14 maanden kon ze er via de borstvoeding wel tegen.
    De jongste reageert alleen op zichtbare zuivel met wat krampjes, mogelijk omdat ze er niet aan gewend is. Wil binnenkort proberen heel rustig met yoghurt op te bouwen zodat ze er langzaam aan kan wennen en misschien niet allergisch reageert.

7. krumfrum

krumfrum Actief lid

11 sep 2011
    455
    0
    0
    #7 krumfrum, 12 okt 2012
    Laatst bewerkt: 12 okt 2012
    ik gebruik al sinds j 5 weken is geen zichtbare melk meer (melk, ychurt, slagroom, boter, chocolade, vla, kaas e.d.). dat gaf destijds meteen verlichting van de klachten. ze heeft ook ernstige reflux overigens. ze huilde 8 tot 10 uur op een dag sinds ze 2 weken is.

kinderarts gaf aan ernstige reflux en dat was het......uiteindelijk blijvend aangegeven dat we toch wel steeds meer dachten aan koemelkallergie en toen heeft kinderarts provocatietest laten doen. en daardoor is nu duidelijk dat ze het heeft. wat voor mijn gevoel ik eigenlijk allang wist.

via borstvoeding.com heb ik contact opgenomen met stefan kleintjes en daarmee afspraak gemaakt voor na het weekend. ff samen kijken hoe en wat.

hoop zo dat met het juiste dieet mijn meisje een vrolijke baby wordt, want ook al gaat het met kleine stapjes steeds beter, een echte altijd vrolijke baby is ze zeker niet.

8. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier ruim zes maanden op dieet geweest, ging echt prima! Inmiddels eet ik alles weer en reageert mijn dochter er niet meer op :)

Zo'n dieet is even wennen, maar vervolgens echt prima te doen!

9. krumfrum

krumfrum Actief lid

11 sep 2011
    455
    0
    0
    heb nu contact gehad met dietist en weet waar ik op moet letten. dat doe ik nu. ben benieuwd. hebben ook introductielijst gekregen om koemelkeitwit toe te voegen om te kijken hoe de reactie is.

ze doet het erg goed. merk echt wel verschil (vandaag wel weer heel veel overgeven en meer huilen, maar dat kan natuurlijk altijd een dag zijn) en dat terwijl ik pas sinds dit weekend dus echt op let.

ze slaapt overdag nog steeds nauwelijks, maar is tussendoor vrolijker en actiever lijkt wel. smiddags is wel nog steeds erg moeilijk met veel huilen. maar dit is allemaal al zoveel beter als dat het was.

10. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    Ik heb zelf koemelkallergie, of mijn zoontje het heeft weet ik niet.
    Heb ik nog niet uitgetest en ga ik voorlopig ook niet proberen.
    Geen melk, chocolade, melkpoeder etc.

Ik vind het wel meevallen, ik ben niks anders gewend eigenlijk

11. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Mijn dochter was allergisch voor melk, ei en soja. Ik heb 18 maanden een melk, ei en sojavrij dieet gevolgd. Daarna reageerde ze er niet meer op via de borstvoeding. Het was best pittig, maar het was het dubbel en dwars waard! Bij de volgende zou ik het zo weer doen.

Die allergie was hier juist een extra reden om de borstvoeding door te zetten.

12. Djennaa

Djennaa Actief lid

22 mei 2012
    448
    0
    0
    stay at home mom
    Ik volg nu al bijna 5 maand een koemelk, ei en soja vrij dieet. Het is zeker wennen, maar vind het goed te doen. Had in mijn hoofd zitten dat ik D wil voeden tot hij 1,5 of 2jr is, en dat ben ik ondanks het dieet nogsteeds van plan!

Krijg af en toe het idee dat mijn omgeving er meer last van heeft dan ik, gezien de soms wat stomme en rare reacties :p

Slik wel calcium tabletten, en drink havermelk en rijstmelk als melkvervanger. Doe ik ook door de koffie, en bij cornflakes enz. Heb niet het idee dat ik wat tekort kom.

Succes ermee en laat je niks aanpraten, reactie die je kreeg van de arts vind ik maar vreemd.

Mocht je vragen hebben roep maar!

13. krumfrum

krumfrum Actief lid

11 sep 2011
    455
    0
    0
    volg nu dus streng soja, koemelk en ei vrij dieet. mijn meisje doet het er goed op, maar de minste of geringste vergissing is kassa. 1 theelepeltje yochurt is ze 2 dgn van "ziek" geweest.

het volhouden van het dieet lijkt steeds makkelijker. in mijn geval is het juist de omgeving die het moeilijk maakt. kerst komt dus uit eten...ja das lastig want moet echt zker weten dat er niets in zit...moeilijk moeilijk ach stop toch gewoon de fles erin e.d. maar goed dat neem ik dan maar ff voor lief en probeer het te negeren (erg moeilijk).

las deze week over rijstmelk en wil dat volgende week ook gaan halen. ben erg benieuwd. at voor dit dieet graag bakje cornflakes dus ik hoop dat het lekker smaakt met rijst melk.

hoe zit het precies met chocolade? mag dat wel of niet? had vaak zo'n 70% pure chocolade. cacaoboter heeft dat iets met melk te maken? domme vraag misschien, maar moet alles zelf uitzoeken.

omdat het nog steeds niet super goed gaat laatst nog medicatie voor reflux opgehoogd ondanks dat dat zeer uitzonderlijk was volgens de kinderarts. twijfel laatste dagen erg om andere kinderarts te raadplegen.

Deel Deze Pagina