moeite met pengreep

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Druif78, 18 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Onze zoon van bijna 5 heeft moeite met het goed vast houden van zijn potlood of pen. Ik krijg het maar niet voor elkaar. Op school is het een aandachtspunt en thuis probeer ik hem steeds te corrigeren, maar ik merk dat hij er geirriteerd van raakt en ik wil niet dat het " een ding" wordt
    Ik heb een stabilo potlood aangeschaft. Daarmee kan hij het wel. Maar zodra hij iets anders gebruikt dan pakt hij hem weer verkeerd. Ik ben al zeker een half jaar aan het corrigeren en ben bang dat hij het nu verkeerd aanleert en hij straks moeilijk netjes kan schrijven. Ik heb zelf een hele beroerde pengreep waar vroeger nauwelijks aandacht aan is geschonken en heb een gruwelijk handschrift. ..
    Iemand tips? Ik wilde ook de kleurpotloden van stabilo aanschaffen, maar toen ik de prijs zag ben ik afgehaakt...:$ is er nog een andere manier??

2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.698
    2.511
    113
    Laten gaan. Komt vanzelf of niet......... hij kan zo toch ook netjes kleuren?
    Ik zou me er echt niet druk om maken. Ik vind het ook onzin dat ze een pen persee op een bepaalde manier vast moeten houden.
    Dat zeg ik omdat ik zelf nog steeds net zo schrijf als je zoon. En echt ik kan heel netjes schrijven als ik wil. Heb er echt geen last van. Het is misschien wat vermoeiender, maar ook dat went.

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.342
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hebben ze op school geen tips?

Ik zou zelf denken: Veel goed doen, helpt. Zodat het automatisch wordt. En tja, 17 euro voor een paar potloden (die je verder bijna gratis krijgt) is relatief wel veel geld, maar op zich ook weer geen groot bedrag. Ik zou dus wat dat betreft voor het gemak gaan - en het is ook leuker voor je kind, als het het op die manier als vanzelf leert.

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hij kan idd op deze manier best aardig kleuren als hij zn best doet, maar ik ben blij dat je aangeeft dat jij op die manier ook netjes kan schrijven., tis toch een "dingetje" wat te maken heeft met de fijne motoriek! Dat maakt voor mij de noodzaak om het anders te doen wel iets kleiner :)

En Athína: ja, 17 euro voor een paar potloden met gaten erin :$
    Maar misschien kan ik ze ergens in de uitverkoop scoren ofzo, als het echt de basis kan leggen voor een betere schrijfwijze dan is het t geld wel waard natuurlijk :p Van school hebben we wel een plaatje meegekregen met het juiste voorbeeld en verder corrigeren zij ook tijdens het maken van werkjes. In een later stadium bieden ze ook fysio aan voor de fijne motoriek, maar hoop dat het niet zover hoeft te komen! Verder geen tips...

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.249
    4.480
    113
    Je hebt ook rubbertjes (met de zelfde deuken als een stabilo) die je over gewone potloden en pennen kunt doen.

Maar laat de pen greep lekker op school (met behulp van rubbertje of stabilo potlood/pen) en geef hem thuis de vrijheid lekker te doen zoals hij het zelf wil (thuis behoort het tenslotte bij de ontspanning) en neem er zo de druk af.

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.249
    4.480
    113
  7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
  8. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    had mijn oudste ook, hij is ondertussen 10 en het is helemaal goed gekomen. ik ben met hem naar cesartherapie geweest.
    daar kreeg hij ook huiswerk mee, zoals strijkkralen doen enzo, om de fijne motoriek te stimuleren.
    ik zou wel snel beginnen met hulp zoeken, mijn zoon is in groep 4 blijven zitten, omdat de meester zijn werk niet kon beoordelen, het was gewoon echt niet leesbaar. later bleek dat hij het mondeling wel kon, dus lag niet aan de kennis dat ie bleef zitten. als ze het nu met 5 jaar al kunnen oppakken, loop je in ieder geval geen risico dat ze met schoolwerk achter gaan liggen, omdat het teveel moeite kost.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Met strijkkralen oefent hij idd al wel op de bso, maar knutselen vindt hij sowieso geen bal aan, dus dat werkt al niet bepaald mee :p
    Fijne motoriek is het enige aandachtspunt op zn rapport, op de rest scoort hij goed! Maar hij kan bijv ook nog niet alle ritsen gebruiken en knoopjes dicht doen. Knippen gaat ook nog niet. Hij is al bezig met letters en leren schrijven ( thuis). Maar dit gaat veel sneller dan hij kan. Als je het vasthouden van je pen niet beheerst, dan mis je eigenlijk de basis van het goed leren schrijven!

10. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik had vroeger zo'n houdertje over mijn pen.

Niet dat het echt veel geholpen heeft, maar in 't eerste en tweede leerjaar (groep 3 à 4 voor jullie) vonden ze dat persé nodig.
    Daarna hebben ze er gewoon weer minder aandacht aan gegeven ;).

11. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier hebben we een consult bij een kinderfisio gehad. Voor zijn pengreep en in eena snapte hij het

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Wat doet zo'n fysio dan nog meer buiten corrigeren al dan niet met zo'n olastic hulpdingetje om je pen? Vind het meteen zo wat...

13. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Hij is toch "maar" 4? Ik weet niet waarom het nu al zou moeten…. In groep 3 zal hij er waarschijnlijk motorisch klaar voor zijn.

14. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Oefenen met egelballen. Wij deden dat zo: ik las 's avonds voor en tijdens het voorlezen kneep mijn zoon in de egelballen om zijn vingers sterker te maken
    Pijperagers door een vergiet trekken en zo een egel maken
    Met een pincet kraaltjes of knikkers oppakken
    Takjes van de grond oprapen en deze door midden breken. En dan steeds dikkere taken nemen
    Etc
    Mijn oudste had vorig jaar ook een zwakke pengreep maar door veel te oefenen met oa bovenstaande oefeningen is dat geheel gecorrigeerd.

15. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Chebu: ik heb wel het idee dat hij krachtig is in zn handen. Dat het daar niet aan ligt. Hij houdt juist vrij krampachtig vast en doordat de " echte officiele" pengreep meer vanuit het uiteinde van zn vingers moet komen in plaats van vanuit zijn vuist krijgtbhij het niet voor elkaar, gaat dan heel erg zitten knijpen en kan dan niet meer sturen??

Dds: misschien denk ik idd te snel? Maar ik ben een beetje bang dat hij in groep 3( nog 1'5 jaar!!) niet meer te corrigeren is! Als ik zie hoe moeilijk het voor hem is om deze greep, waar hij nu goed mee kan kleuren, af te leren.. Ben bang dat als het nu niet consequent wordt gecorrigeerd, hetbstraks alleen maar moelijker is.
    Als hij met zn huidige houding prima kan schrijven, en ook leesbaar/ netjes, dan vind ik dat ook prima, maar eerst toch maar liever goed proberen aan te leren.

16. miep84

miep84 Niet meer actief

Ben kleuterjuf :)

Pengreep is in groep 1 een aandachtspunt voor vrijwel alle kleuters, sommigen hebben nog niet eens een voorkeurshand of gebruiken de vuistgreep, en ook dat is nog niet direct zorgelijk. In groep 2 is er meer aandacht voor het voorbereidend schrijven en wordt zoveel mogelijk de pengreep aangeleerd, de mate waarin dat lukt hangt niet alleen af van de ontwikkeling van de fijne motoriek, maar ook van interesse, concentratie en bijv. leergierigheid op dit gebied. begin groep 3 ligt duidelijkde nadruk op de pengreep.

Je bent dus inderdaad wat vroeg. Kleuters onwikkelen zich niet in een rechte lijn. Hun ontwikkeling gaat vaak met sprongen en (lang) stilstaan.

wil je toch tips:
    *3hoekspotloden ondersteunen de greep.
    *teken gezichtjes op de nagel van de duim en wijsvinger. Vertel dat die vingers vriendjes zijn en elkaar willen aankijken
    * laat de juiste greep zien en vertel dat je vingers het wiegje zijn en het potlood het babytje. Het babytje moet in het wiegje liggen.
    *alle goede pogingen complimenteren!!
    *een voorwaarde voor het ontwikkelen van een goede pengreep is o.a. het oefenen van de pincetgreep. Dit is het precies vastpakken van een klein iets tussen duim en wijsvinger. Daar zijn bijvoorbeeld die kralenplanken op school o.a. goed voor ;)

17. miep84

miep84 Niet meer actief

Oja en dan nog:

Het schrijven/kleuren moet op deze leeftijd nog een leuke en uitdagende activiteitzijn. Weerstand tegen schrijven, door er te veel op dwangmatige wijze mee bezig te zijn, zorgt juist voor meer stagnatie van de ontwikkeling.

Logisch ook!
    Als volwassene kun je ook erg opkijken tegen iets waarvan je steeds ervaart dat het niet lukt of waarvan je voor je gevoel gedwongen wordt tot iets wat je (nog) niet kan.

succeservaringen en plezier in leren blijven het allerbelangrijkste!!

18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.249
    4.480
    113
    Wat ik toen verteld kreeg door de fysiotherapeute was dat kinderen beginnen te kleuren/tekenen met grote bewegingen die vanuit de schouder gestuurd wordt.

Daarna gaan ze (leren ze) dit vanuit de ellenboog te doen. Vervolgens schakelt over naar de pols (vermoed dat jou kindje nu in deze fase zit)

En als laatste gaan ze sturen vanuit de vingers en dit is gemiddeld rond de 5 jaar.

Bij onze zoon kwamen ze bij de fysio ook achter dat hij hypermobiel is, dus hij kan niet veel kracht zetten bij het schrijven want dan drukt hij door zijn eigen gewrichten heen en dat doet pijn.

Hier heeft hij op de fysio veel spelletjes gedaan, b.v kleine dingen op tafel leggen en dit met 1 hand oppakken. (dus rozijntje tussen de vingers en dan in je handpalm stoppen en dan het volgende rozijntje, dit alles met 1 hand).

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik weet niet veel te zeggen over wat fysio zegt maar van de foto zie ik dat het best mee valt. hij moet alleen wijsvinger naar voren halen.
    pennegreep hoort men wel goed te leren van begin af aan want anders leren ze het verkeerd en afleren is moeilijker dan leren.

je hebt driehoekkige, met vinger holtes potloden. 1,40 euro of zo. probeer die maar. stabilo easy graph met linkshandige rechtshandige versies.

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    laat de potlood eerst met wijsvinger en duim vast houden.

Deel Deze Pagina