Woensdag gaat onze kleine meid voor het eerst wennen bij de opvang, een week later start ze daar. Ze gaat er straks 2 dagen heen, woensdag is het een ochtendje wennen. Ze is dan precies 11 weken. Nou ben ik aan het bedenken wat allemaal handig is om op te schrijven voor de opvang aan vaste dingetjes. Thuis voed ik op verzoek en slaapt ze als ze moe is, elke dag is dus verschillend. Ik ga wel wat richttijden op papier zetten, maar ook erbij melden dat ze daar flexibel mee om mag gaan. Honger = honger en als ze slaapt om etenstijd hoeft ze niet gewekt te worden. Maar wat zijn verder nog handige dingen om op te schrijven? Wat hebben jullie voor de eerste dag opvang doorgegeven? Ook nog tips wat ik mee moet geven? Ze hebben slaapzakjes maar ik geef sowieso haar eigen mee zodat het meer vertrouwd is, verder een knuffeltje (hoewel ze daar nog niks mee doet, maar is toch iets bekends) en natuurlijk verschoning en gekolfde melk. Het gaat trouwens om kleinschalige kinderopvang, meer richting gastouder. Het is dus een vast persoon met op de drukkere dagen een extra leidster.
hoe ze is/reageert, wat haar troost. En verder denk ik dat je het redelijk in je hoofd hebt. Hier schrijf ik nog steeds (al ruim een jaar) hoe de dagen tussen de vorige en deze opvangdag gelopen zijn. Maar ik jouw geval misschien alleen de dinsdag beschrijven.
als gastouder vind ik het fijn dat ouders wat richlijnen van voiding en slaapjes geven en daarbij ook grenzen aangeven. Voeden op verzoek is thuis al moeder nl makkelijker dan als oppas. Want wat als ze 5 uur na de laatste voeding nog slaapt...wanneer toch wakker maken? Hoe wordt je kindje het makkelijkst getroost, wat doe jij als ze niet gelijk in slaap valt of verdrietig wordt als ze in bed gelegd wordt?
Bedankt! Tuc, daar heb je gelijk in, had ik niet aan gedacht. Al denk ik niet dat het voor zou komen dat ze zo lang slaapt, maar het is wel handig om daar wel grenzen aan de voedingstijden. Ook troosten etc zal ik opschrijven. En een kort verslagje over de voorgaande dag(en) is ook handig!
Ik heb op de creche een intake gehad, nog voor de wenochtend, waarbij ze allerlei vragen stelde over onze manier van opvoeden zeg maar. Wat we fijn vinden, hoe de kleine reageert op dingen etc. Dat geeft al een hoop houvast voor de leidster. Kleine is nu 2 keer op de creche geweest en ik schrijf ook in z'n boekje hoe het met hem gaat en waar ze rekening mee moeten houden. Het is nog even zoeken naar wat ze precies willen weten, maar dat komt wel goed. Als ze informatie van je missen dan vragen ze er wel om.