Hoe pakken jullie het straks aan met kraamvisite?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Assi, 6 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimoyra

kimoyra Lid

21 jan 2009
    79
    0
    0
    Met de eerste lag ik ook in het ziekenhuis.. Heel fijn, iedereen van de "vriendenclub" (ik was de eerste met een baby) kwam langs, soms wel met 15 man tegelijk een uurtje, en het volgende bezoekuur weer.
    Daarna thuis alleen familie in hapklare brokken van maximaal 3 tegelijk en op gezette tijden na afspraak.
    Straks zien we wel hoe het gaat. Manlief snapt na de eerste dat het lichamelijk toch best zwaar is en dat die hormonen ook weer in balans moeten komen. En dat de borstvoeding terug kan lopen.
    Ik ben toch al wel assertief en mondig genoeg, en verwacht geen bergen mensen dit keer. Als je de eerste met een baby bent dunt je vriendenkring vaak behoorlijk uit...

2. Mamavan

Mamavan Actief lid

27 mrt 2009
    137
    0
    0
    Wij gaan het bij de 2de ook anders aan pakken dan bij onze oudste zoon.
    Toen zaten mijn ouders al beneden voor hij uberhaupt geboren was, en direct toen de navelstreng door gesneden was was ie ook weg.....
    Na 30 min heb ik huilend geroepen dat ik graag mn zoon wilde zien.

Verder heb ik een eigen zaak dus daarom hadden we gekozen voor een babyborrel, ja mooi niet zo goed als iedereen die op die borrel is geweest is ook nog s 1a 2 keer thuis gekomen.

T ergste vond ik nog mn schoonouders die zijn 14 dagen lang 2 keer per dag gweest....
    Ik ben gewoon ziek van ellende geworden.

Verder vond mn schoonvader het nodig om zich met alles wat met de baby te maken had zich te bemoeien.
    Hij trok hem dan ook zo uit mn armen als ie lekker lag te slapen of zo.
    we hebben er de grootste ruzie om gehad.

Nu ga ik in t ziekenhuis bevallen en wil de eerste dag niemand zien.
    De 2de dag mogen ouders/schoonouders en mn schoonzus en partner komen kijken n uurtje.

Ik zet dan ook op t kaartje dan we alleen 'smiddags n uurtje bezoek wensen.

mamavan

3. MissGin

MissGin Fanatiek lid

1 jun 2007
    2.883
    0
    0
    Middelburg
    Mijn schoonmoeder woont 150 km van ons vandaan en mijn eigen moeder zelfs 200 km.
    Zodra de bevalling begint en ik naar het ZH ga, bellen we (schoon)moeder op zodat ze alvast onze kant op kunnen komen en die wachten dan in de wachtkamer totdat de baby geboren is. Verder willen we de 1e dag/nacht lekker met z'n drietjes zijn en daarna komt mijn moeder een paar dagen en daarna m'n schoonmoeder een paar dagen, om hier in huis te helpen en ook de hond te verzorgen. We hebben een eigen zaak en dan kan mijn vriend nog af en toe een paar uurtjes naar de zaak om op z'n gemakje dingetjes af te handelen en zodra de kraamhulp en (schoon)moeder weg is, neemt hij nog lekker 1 of 2 weekjes vrij.

Verder hebben we dan nog (schoon)vader, broertje en oom en tante van mijn vriend, en ik heb 5 broers en 3 zussen + aanhang, en die zullen ook wel de 1e week komen (wonen ook allemaal minimaal 100 km verderop) Wel zal ik aangeven dat ik niet elke dag heel de dag door visite wil hebben....tis voor ons ook allemaal wennen en 2x in de week een dagje rust is toch zeker wel een must.

Bovenstaande is dus alleen nog maar naaste familie en die zijn gewoon in de 1e week van harte welkom! Verdere kraamvisite komt daarna wel en dan ook nog maar een paar keer per week. We zetten trouwens ook op het kaartje dat mama & baby rusten van 12.00 tot 15.00 uur en na 21.00 uur gaat ook papa slapen ;)

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik ben er al veel over aan het nadenken. mijn moeder komt meekramen omdat ik door de zomer maar minimale zorg krijg en mijn vriend misschien moet werken.

verder ben ik heel duidelijk al geweest: tot mijn kind gevoed is en ik gedouched, komt er niemand in. mijn vriend wil graag mijn schoonmoeder bellen als de bevalling begint, dat vind ik niet geweldig maar vooruit. als ze deze kant al opkomt dan heeft ze pech gehad, ze komt er niet in.

daarna moet iedereen gewoon bellen, afspraken zonder belletje komen er niet in, al wil ik voor de heel directe familie wel een uitzondering maken als ik me goed voel en niet moe ben.

familie en kennissen die ik anders ook niet zie hoeven nu ook niet te komen.
    dus ik moet ook nog mijn schoonouders gaan vertellen dat ze niet allemaal ooms en tantes van mijn vriend (met wie wij geen contact hebben en zij zelf ook nauwelijks) mee hoeven te nemen of te zeggen dat ze kunnen komen.

vervelend die harde opstelling, helaas is het wel nodig.

5. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik begrijp je volkomen. Ik maak me ook druk om mijn schoonmoeder. Ben geen beste vriendinnen met haar dus zit ook absoluut niet op haar hulp te wachten.
    Maar daardoor durf ik mijn eigen moeder niet eens meer bij mijn bevalling te hebben, uit angst dat mijn schoonmoeder dan zoiets heeft van: Goh, dan blijf ik lekker lang plakken als ik op kraamvisite kom!

Maarja, pffff is toch absurd dat ik zo moet denken?!
    Ik voel gewoon totaal geen behoefte aan haar ondersteuning.
    Dat mijn eigen moeder misschien bij de bevalling aanwezig is, wil niet zeggen dat zij daarna ook moet blijven plakken. De visite regels gelden dan ook voor haar.

Mijn schoonmoeder woont op 1,5 uur rijden bij ons vandaan. Dus hoe vaak ze langs wilt komen na de bevalling weet ik niet. Eigenlijk heeft ze niet veel keus. Ze is na de bevalling welkom, maar daarna geef ik familie sowieso duidelijk aan dat ik de komende periode tijd alleen wil met de kleine. Ik moet er niet aan denken dat ze ineens elk weekend op mijn stoep staat.
    Want stel dat ze denkt: ik moet 1,5 uur rijden om bij jou te komen dus dan blijf ik ook lekker lang hangen.

Ja meiden, ik denk dat het gewoon GOED de grenzen aangeven betreft. Niet bang zijn om mensen te kwetsen. Als het al nodig is om mensen weg te sturen....dan zijn die mensen blijkbaar sowieso al asociaal bezig!
    Kraamtijd krijg je nooit meer terug en teveel drukte en langdurig bezoek is slecht voor de borstvoeding en kan zelfs borstontsteking veroorzaken.

6. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

hoe ik het doe met mn schoonmoeder.. (eigen moeder heb ik niet meer).. ach jee soms vind ik haar een bemoeial maar ze is ontzettend aardig en kan niet wachten op haar eerste kleinkind. ze heeft ons ook enorm veel geholpen dus ik vind niet dat ik er een "probleem" van moet/kan maken als ze wat vaker langskomt. ze hoeft natuurlijk niet elke dag voor de deur te staan maar ik zal het ook niet heel erg vervelend vinden als ze eventjes haar kleinkind een knuffel wilt komen geven.

nah zoals ik al zei..eigen moeder heb ik niet meer..en mn vader die woont heel ver weg dus die zal niet elk moment voor de deur staan.

7. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.383
    0
    0
    Limburg
    Vond mijn eerste dag ook te druk. De hele middag (vanaf 12 uur al) tot 's avonds 8 uur is de familie blijven hangen. En dan waren het alleen ouders/schoonouders, broer en zus. Mijn schoonouders zijn sowieso van die drukke mensen, ben zelf rustig, dus kan daar al niet goed tegen. Had die nacht niet geslapen, ben 's ochtends bevallen, dus ik was doodop aan het einde van de dag. Heb zelf ook niet zo'n leuke herinnering aan die dag.

Bij de 2e wil ik het ook anders doen. Ik denk dat we ze pas later bellen en maar 1 uurtje allemaal tegelijk laten komen. Zijn we er tenminste snel van af. Weet niet of ik dit nu al ga zeggen tegen ze, misschien wel. Dan weten ze tenminst wat de bedoeling is.

De dagen erna hebben we het bezoek wel wat afgehouden. Voor mij hoeven ze ook niet iedere dag te komen. Doen ze nu ook niet, dus waarom dan wel....

Wil dat de borstvoeding nu wel gaat lukken en dan is rust toch ook belangrijk.

8. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    @assi mijn schoonmoeder woont ook ver weg. Minstens 2 uur rijden. En normaal blijft ze dan slapen enzo maar dat kan nu dus toch echt niet dus ze zal haar man wel meenemen. Ze is best wel aardig maar ik kan het niet zo goed vinden met haar. Ik heb een tijdje geleden flink ruzie met haar gehad en ze heeft me echt dingen geflikt... maar nu hebben we het uitgepraat en kunnen we door 1 deur.

Mijn schoonmoeder kan geen kinderen krijgen, mijn man is geadopteerd en elke keer als ze hier is moet ik wel iets over al die onderzoeken van haar horen (ik snap wel dat ze dat wil vertellen maar ze is vaak de hele tijd aan het woord), zoals bij de 4d echo waar ze bij was, zei ze als eerste "ja bij mij gebruikte ze dat apparaat alleen om te kijken wat er mis was...". En ze praat ook altijd over haar jeugdtraumas. Ze heeft een speeldoosje voor die kleine meid gekocht met het enige liedje waar ze geen trauma aan heeft overgehouden.

Ze heeft ook al aangegeven dat ze absoluut geen bevallingsverhalen wil horen, want daar kan ze niet tegen... ik moet zeggen dat ik dat vervelend vind want als de familie er straks wil ik toch ook mijn verhaal kwijt.
    En ze vind het ook niet leuk dat ze straks niet iedere week mag oppassen (ze wilde iedere week oppassen en dan hier slapen maar van mij hoeft ze niet elke week hier te slapen).
    Mijn schoonzus (mijn man zn zus) is in februari bevallen, maar zij heeft geen contact meer met haar dochter en ze vind het heel erg dat ze haar kleinzoon niet mag zien, maar dat projecteert ze nu op ons. Ze zegt zelf last te hebben van oma hormonen...

Verder doet ze heel erg haar best, ze heeft nu weer wat kleertjes voor ons gekocht enzo. Ik wil haar ook weer niet totaal afvallen, maar ik krijg gewoon de kriebels van haar. En ik heb geen zin in elke dag de kriebels als ons meisje net geboren is...

9. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    up!

10. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Wij gaan een kraamfeest geven 4 weken na de geboorte, mijn ouders, schoonouders x2 (gescheiden) en mijn zusje en mijn zwager en vrouw zijn de eerste dag en de dagen erna welkom, verder niemand, dit omdat ons kindje misschien moet afkicken van de medicatie die ik gebruik en wil het hem zo soepel mogelijk maken.

11. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    @ DEBBY82,

ik vind het al knap dat je schoonmoeder mag blijven slapen bij jullie.
    Ik bedoel, ik moet er zelf niet aan denken. Dan ben ik binnen de korste keren 'Hotel Assi' voor haar... Nee hoor, iedereen gaat lekker terug naar zijn/haar eigen huisje.

Hoe ga je dit dan aanpakken nadat de kleine er is? Dan zal ze na de kraamtijd ook wel vaak willen blijven logeren...en of je hier op zit te wachten..?

En je omschrijft het zo goed!
    Die kriebels die je gewoon krijgt van haar... dat heb ik dus ook.
    Kan het niet goed uitleggen, maar ik krijg ook gewoon de kriebels van mijn schoonmoeder (komt ook omdat ik weet hoe ze in mekaar steekt en de hele familie van haar ex-man bevestigt dat alleen maar).

12. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    haha ik word helemaal een beetje bang van jullie verhalen t zal mij beniewen

13. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Alleen naaste familie is wat mij betreft welkom de eerste dag, dus vaders, moeders en (2)zusjes plus eventuele aanhang. Lijkt me druk zat. Het liefst heb ik alleen mijn familie erbij maar er is natuurlijk nog een setje kersverse grootouders en die hebben toch evenveel rechten. Ik weet alleen dat ik aan mijn familie echt iets ga hebben, die gaan zeker weten helpen als dat nodig is en weten ook altijd heel goed aan te voelen wanneer ze misschien te veel zijn (niet snel wat mij betreft hoor!). Bovendien zijn ze nog relatief jong (iig heel mobiel) en wonen een uurtje rijden van ons wat ze graag doen.
    En mijn schoonouders zijn wat meer werk, ook voor ons, maar dat mag mijn vent tegen die tijd mooi oplossen. En ze zijn een stuk minder mobiel dan mijn ouders, slechter ter been en wonen best ver weg (2 uur rijden ongeveer). Maar ik kan me niet voorstellen dat ze denken dat ze bij ons kunnen logeren hoor (of dat ze dat zouden willen), zo realistisch zijn ze wel. Ik denk dat ze ergens misschien een hotelletje of huisje huren die eerste dagen. Ben benieuwd!

En verder hebben we niet veel familie maar wel veeeel vrienden die bijna allemaal kinderen hebben en/of ervaring met kraamvisite dus ik zie niet zo snel plakkers in onze omgeving eigenlijk of mensen die onaangekondigd voor de deur staan.... En dan heb ik ook best een assertieve man, die zegt gewoon: zo, het is tijd voor jullie om te gaan of: het komt ons nu niet uit! :)

Dus ik denk dat het een leuke tijd gaat worden! Kan niet wachten om ons meisje te showen aan al die lieven mensen om ons heen!

14. Nanda28

Nanda28 Lid

7 dec 2008
    96
    0
    0
    Dit is mijn eerste kindje en ik ga er geen probleem van maken iedereen mag komen van mij dan heb ik t maar gehad!
    Kan me ook voorstellen dat ik dat graag wil omdat ik trots ben op me kindje mag iedereen komen kijken!
    Zo en zo oma's en opa's die zijn meteen welkom ga ik geen 2 dagen mee wachten ofzo!
    Ze hoeven geen uren te blijven maar gewoon ff kijken en weer weg en later komen ze dan nog maar een keer uitgebreid kijken! :D
    Mijn schoonmoeder vertelde dat ze van de ex van mijn vriend bij hun eerste kindje pas na 2 dagen mochten komen en hem niet eens vast mochten houden pffffffff al die onzin ze zijn toch opa en oma geworden gewoon lekker erbij niet zo moeilijk hoor en als ik t zat ben zeg ik gewoon mensen t was leuk maar ik ga naar bed ben het zat!
    Dat moeten ze dan ook maar gewoon begrijpen!
    Ik laat wel op t kaartje zetten dat ze eest moeten bellen dan kan ik zelf een beetje indelen wie er wanneer komt! En dat kan ik dan doen aan de hand van hoe ik me voel die dag! ;)

15. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

ik heb er tot nu toe nog niet zo overnagedacht maar nu ik dat doe zit ik toch wel met een paar dingen..

de eerste dag mogen mijn ouders/schoonouders en MIJN broer en zus komen.
    maar ik wil dus niet de vriendin van mijn broer er gelijk de eerste dag bijhebben, ik ken haar amper, ze zijn ook nog niet zo lang samen.
    kan ik het maken om te zeggen dat hij eerst alleen moet komen? of kan ik dan beter mijn broer en zus een paar dagen later uitnodigen?

mijn vriend zn broer en gezin wil ik dus ook niet de eerste dag over de vloer hebben.
    en onze opa's en oma's ook niet.
    mn beste vriendin wel maar mijn vriend zn beste vriend niet.
    ik snap dat iedereen ons zoontje graag snel wilt zien maar IK ben dan net bevallen en ik wil voldoende rust en bv kunnen geven en ik wil dan geen mensen om mn bed waar ik niet zoveel mee heb ook al is het dan de beste vriend/familie van mijn vriend.

laten jullie je zoon/dochter meteen de eerste dag al rond gaan in de armen van de visite?
    dat staat mij al helemaal niet aan..

16. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    heb niet alle berichten gelezen dus sorry als idee al genoemd is.
    je kan ook 1x een soort baby-shower geven. dan heb je alle drukte en familieleden in 1x gehad en kan je rest van de tijd lekker rustig aan doen. misschien zo nu en dan nog je ouders op bezoek maar grootste gedeelte heb je dan al gehad. je kan ook op geboorte kaartje zetten bijvoorbeeld: "tussen 14.00 en 16.00 zijn jullie welkom, daarvoor en erna zouden moeder en kind graag willen rusten. Avond tijden liever niet want dan is papa thuis en willen we heerlijk genieten van ons gezinnetje"
    ik noem maar wat ;) maar je moet echt goed duidelijk aangeven wat je wel en niet wil! anders zit je straks te ergeren aan je eigen familie/vrienden en dat kan je eerste tijd dus echt neit gebruiken

hier mag familie best komen hoor, niet zo veel problemen mee eigenlijk. maar ze moeten niet met 8man tegelijk komen hoor. maar dat zal ik ze ook zeker goed uitleggen en dat zullen ze echt wel snappen. gok dat als mijn schoonvader onze kleine ziet ik de kleine kwijt ben haha Die zal ik 3uur later pas weer terug zien, zo trots is opa :D
    Ik wil ook graag rust, maar kan me heel goed voorstellen dat als iemand voor eerst opa/oma tante/oom word, dat ze heel graag nieuwe gezinslid willen zien. en ach, tis maar paar keertjes en dan is de nieuwigheid er weer vanaf. gewoon deal maken dat hoe vaker ze komen, hoe vaker ze mogen oppassen haha nee grapje

17. Wupped

Wupped Bekend lid

21 jan 2009
    531
    1
    0
    Bi/BO Consultant
    Capelle aan den ijss
    OFF TOPIC: algemene vraag wat hebben jullie toch bijna allemaal tegen jullie schoonmoeders :D valt wel op :D hihihi

ONTOPIC reeds al gepost hoe ik het misschien zou doen - 1 familie feest ( ik heb nog al een GROTE familie) en 1 vrienden feest ( mijn vent heeft nog al ERG veel vrienden waar we allebei mee omgaan) alleen mijn en zijn ouders en mijn zusje zijn 2de dag welkom 1ste dag niemand. die is van ons :D

18. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ja dat valt me ook op :D . En wat helemaal opvalt is dat de meesten kennelijk niet durven aan te geven dat het niet uitkomt. En dat de partner dat kennelijk ook niet durft. Als ik straks voor pampus lig en we hebben bezoek oid, dan vraagt mijn man echt wel of ze een andere keer kunnen komen, dat is toch helemaal niet raar? En als ze moeilijk doen, nou jammer dan, ;) ze komen er vast wel overheen.

19. De eerste dag wil ik niemand zien, alleen mijn eigen man en de baby. Als er iemand langskomt, dan mag ie gelijk weer vertrekken en ook voorlopig niet meer terugkomen. Want we gaan wel van tevoren mededelen dat we de 1e dag met rust gelaten willen worden (dus als je dan niet luistert heb je geen respect voor onze wensen). Even bijkomen van de bevalling en wennen aan alles. Ik moet in het ziekenhuis bevallen en ook 2 dagen daar (minstens) blijven. Op de 2e dag mogen ouders en schoonouders komen, ALS ze rustig zijn en niet teveel praten (doen ze dan maar op de gang). Ik heb deze eis omdat mijn schoonvader nooit zijn mond kan houden en als ik moe ben dan helemaal gek word van dat gepraat over zichzelf. De rest mag komen als we weer thuis zijn. 's Middags een bezoekuurtje en 's avonds een bezoekuurtje. Maximaal 4 personen per keer! Van tevoren moeten ze bellen voor een afspraak, anders kom je er niet in. Dat zetten we ook op het geboortekaartje.

Wel grappig ik had hier nog helemaal niet overnagedacht. Maar weet toch gelijk wat ik wil :)

20. Wupped

Wupped Bekend lid

21 jan 2009
    531
    1
    0
    Bi/BO Consultant
    Capelle aan den ijss

hahaha ja ook dat ja, bedoel ik ga nu al rustig slapen hoor als er visitie is, zijn ze wel van me gewent. me schoonouders zeggen ook steeds , ga op bed liggen he als je moe bent, doe als je thuis bent ook als je biij ons bent :D

en ook bij de vrienden zeg ik het rustig hoor, van hey je mag blijven hangen maar doen jullie zaggies ik ga naar bed :D

Deel Deze Pagina