zielig!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door dds, 18 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Sorry mama's!

Ik kan me niet inhouden, ik wil niet betwetering over komen.....maar wat vind ik het zielig. Heel vaak lees ik topics over schema's, baby's laten huilen, voedingen uitrekken enz.
    Dan vind ik dat heel zielig voor de baby's. De baby huilt voor een reden.....
    Ik kan ook niet gelijk mijn baby oppakken als ik onder de douche sta of met mijn dochter boven ben.....maar bewust je baby laten huilen?
    Bewust geen voeding geven omdat het niet past in een schema?

Waarom plaats ik mijn topic?
    Ik weet het niet, meestal reageer ik ook niet, maar vandaag kan ik het niet laten. Ik veroordeel jullie niet, maar het zijn baby's die 9 maanden lang alles hebben kunnen krijgen wanneer zij dat wilden in de baarmoeder en nu? Moeten ze maar aanpassen aan een schema die mama bedacht heeft.

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Sluit ik me bij aan hoor!! Ik begrijp het ook zo slecht...

3. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ik vind het ook zielig, maar ik snap het van veel moeders wel,

er zijn ook moeders die een ouder kindje hebben en hun kindje om half 4 op moeten halen van school, de fles geven duurt soms zo een half uur, hier tenminste altijd wel, en als je kindje om 15.30 uur net de fles moet/wil, ja sorry maar dan denk ik ook : wacht maar 15 minuutjes ik ga eerst de oudste ophalen,

en dan zou ik ook proberen het schema aan te passen naar bijv 15.00 uur of 16.00 uur,

laten huilen hebben sommige kindjes echt nodig met in slaap komen, ik vind niet dat je ze een half uur overstuur kunt laten zijn, maar gewoon om de paar minuten even oppakken en knuffelen en dan weer terug leggen. ik ben er geen voorstander, ik kan er niet tegen als 1 van mijn kindjes huilt, maar ik snap wel dat sommige ouders het doen.

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Maar waarom zou je je kindje dan niet om 15.00u een fles geven? Ik deed hier alles op verzoek maar als ik weg moest of op tijd stond, pakte ik haar gewoon eerder.
    FV kun je ook prima op verzoek doen, gewoon vaker kleine beetjes geven. Zolang je niet over een liter per 24u heen komt, is er niks mis mee.
    Nee, maar kindjes moeten zo snel mogelijk doorslapen en een vast schema hebben...
    Maar ik word al kriebelig bij het woord schema.

5. Flowergirl23

Flowergirl23 Fanatiek lid

22 okt 2010
    1.358
    0
    0
    Rotterdam
    Ik heb de afgelopen 4 maanden Julia zelf laten bepalen wanneer dr eerste fles begon. vaan werd ze pas rond 9 uur, half 10 wakker.. en vanaf daar kreeg ze dan elke 4 uur haar fles. Ze komt er zelf niet om. Dus moet ik het wel in de gaten houden.

Terwijl dat als je dr zou zien, zou je denken dat ze megaveel eet.. Maar ze kreeg 4 flessen van 180/6 en ze is nu 7,2 kilo. bij dr geboorte was ze 4424 gr...

Maar nu ben ik wel begonnen met een schema vasthouden.
    Omdat ik anders echt niet zou weten hoe ik de groente/fruithapjes erin moest combineren.
    ik maak dr nu wakker om 8 uur.
    12 uur weer een fles
    2 uur fruithapje.. maar dat vind ze nog niks.
    om 16 uur weer fles
    18 uur groente.. vind ze wel geweldig! de ene keer half potje leeg.. de andere keer heel potje
    en om 20.00/20.30 papfles.

Maar als ze honger heeft krijgt ze gewoon eerder hoor..!!!

6. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    volgens mij zijn de schema`s die hier op de site staan in de meeste gevallen bedoeld om een indruk te geven van wat een kindje eet en hoeveel een kindje slaapt. ik denk dat er maar weinig moeders zijn die zich heel strikt aan dat schema houden. Ik heb ook een ongeveer schema voor thijs, maar als hij een dagje meer honger heeft krijgt hij een flesje extra en als hij minder honger heeft dan ga hem geen fles opdringen. ik heb zelf ook wel een een dagje meer/minder honger denk ik dan maar.

7. fafje

fafje Niet meer actief

ik vind het ook zielig, zeker als ze nog heeel jong zijn..als ik nu zou willen rekken "kan het makkelijk, mn kindje kotm nooit om van de honger..maara ls ze alleen nog melk krijgen enz...ah zo zielig..maar schema's""verschuiven of aanpassne hoeft niet altijd gepaard te gaan met laten huilen/krijsen natuurlijk...

fv kan idd ook op verzoek van kind of moeder...
    alleen zel fben ik geen voorstander van een kindje constant oppakken als het huilt ( bij oudere babies dan hoor)..
    maar goed als het oude ris komt het in zoveel fases, dan weet je precies wat er ana de hand...maar om het zomaar op de gok te doen als ze zo piepjong vin ik ook hartverscheurend om te lezne..

netals de term "huilbaby"(als het nog niet gecheckt is of het eventueel iets lichamelijks is)....vind dat ehct zooo sneu als ze pas heel laat achter bijv reflux komen...dna denk ik..dacht je dan ehctd at je kindje zomaar huilde??? ja soms ligt het ook aan huisartsen die laks doen en je naar huis sturen met die term...vidn dat soms ehct heel zielig

8. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    oooh dat vind ik ook! En ik heb ook een oudste die naar school moet etc. maar daar heb ik voor geregeld dat papa brengt en opa en oma ophalen en lunch doen zodat de jongste in zijn eigen ritme kan blijven. Ja, heb wel mazzel dat het kan want ik snap dat dat niet altijd zo is. Maar hier dus gelukkig wel:D

En laten huilen, dat kan ik echt niet hoor. Als hij huilt is er wat en wil hij geknuffeld en gewiegd worden. Al heeft hij de eerste maand echt uren achter elkaar gehuild, mama liep wel hoor. Uiteindelijk bleek het trouwens verborgen reflux en huilt stukken minder sinds de meds.

Maar ik kon het niet over mijn hart krijgen om hem laten huilen. Ook niet in slaap laten huilen. Nog steeds niet trouwens, als hij huilt in bed dan friemel ik hem lekker over zijn hoofdje en slaapt hij zo, zonder te huilen.

En ik heb nog nooit gerekt met een voeding, hij zit nu zelf vaak nog op 6 flessen met zijn 5 maanden. Maar als hij na 2,5 uur honger heeft dan krijgt hij lekker zn flesje. Al moet ik zeggen dat hij de laatste paar dagen maar 5 flessen wilt en zelf wel een schema heeft bedacht(zal wel weer veranderen, is altijd als er ritme in komt hihi:D:D).

Mijn gokindje huilt wel om in slaap te komen, ouders willen graag dat ik dat zo doe en ik doe het dus ook. Maximaal 10 minuutjes en dan valt hij in slaap. Maar ooooooooooh wat vind ik dat lastig zeg..

9. butterfly24984

butterfly24984 Bekend lid

16 okt 2011
    682
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hoeft je niet strikt aan een schema te houden, maar het is voor een baby wel fijn om te weten waar hij/ zij aan toe is (herkenbaarheid)
    Ik heb ook een soort van schema, maar hou me er niet strikt aan laat de kleine bepalen hoe laat de dag begint tenzij we afspraken hebben die dag.
    Daarna is het om de 3,5/ 4 uur de fles
    Al word hij soms wel eerder wakker, maar dat is dan vaak niet van de honger!
    Een moeder moet op haar eigen gevoel afgaan en niet te veel op wat er in de boeken staat.
    Wat het laten huilen betreft.
    In het begin deed ik dat ook nooit, want ik moest mijn mannetje nog leren kennen.
    Nu ken ik de huiltjes goed uit elkaar en ik weet dat hij soms even moet huilen voordat hij in slaap valt (duurt max 10 min)
    Ik vind het trouwens niet netjes dat je moeders zo veroordeeld, een moeder weet wat goed is voor haar kind.
    Of dat nu even laten huilen is of meteen oppakken of wel of niet een schema.
    Ieder kind is anders en ook iedere moeder is anders

10. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Dat is zeker waar, je moet ook iedereen (tot op zekere hoogte) echt respecteren en in zn waarde laten. Uitzonderingen daargelaten want als iemand zn kindje mishandelt dan heb ik daar echt geen respect voor, maar daar hadden we t niet over.

Maar ik snap het gevoel van ts wel, ze is daar zelf duidelijk principieel op tegen en ervan overtuigd dat het slecht is, en "voelt" met de baby's mee.

Ik heb er zelf heel veel moeite mee(om te doen) maar wat een ander doet moet hij zelf weten.

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ben het wel met je eens, maar aan de andere kant heb ik soms ook wel het idee dat we soms ´teveel´ meegaan in wat baby´s willen en moeten en dit ook weer in het nadeel van onszelf en ons kind kan werken.

Tja, hier komt in Febr de derde, zal ook gewoon mee naar de psz moeten om 8 uur, even moeten wachten en soms ook wel huilen wanneer ik de andere 2 moet douchen.. so be it.

12. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    #12 Elines, 18 nov 2011
    Laatst bewerkt: 18 nov 2011
    Ik heb een schema voor mijn dochtertje en ze doet het er super op en is erg tevreden! Ze huilt bijna nooit dus hoezo zielig?? Misschien is het raar maar ik moet straks weer werken. En oma en de leidsters op het kdv kennen mijn dochter echt nog niet goed genoeg om een hongerhuiltje te onderscheiden van een ander huiltje. Met het risico dat ze dus eten krijgt terwijl ze niet wilt of juist geen eten terwijl ze wel wilt. Mijn dochtertje wordt wakker om 15uur als het fles tijd is, ze is er inmiddels al zo aan gewend. En tja, 's ochtends (7 uur) en 's avonds (22.00) maken we haar nog wakker voor een fles. Want wij moeten werken en dus niet te laat gaan slapen. Ik ben niet in de positie om thuis te blijven (en zou dat ook helemaal niet willen) dus kan ik niet op verzoek voeden. Overigens pas ik het wel aan mocht ze voor de vaste tijd honger hebben, dan krijgt ze eerder. Maar ik probeer het dan wel weer ergens op een ander tijdstip recht te trekken (als ze bv nog slaapt)

13. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik ben het wel met je eens ik heb ook het gevoel dat er veelste veel moet! een kind moet zoveel eten moet doorslapen moet allen kunnen zijn etc etc etc.

nou ben ik sowies een rare want mijn zoon heeft het eerste jaar nooit liggen huilen pas na het jaar hebben we hem laten huilen en nu met deze doe ik het netzo.
    ja mijn zoon sliep door met 14 maanden nou en??deze slaapt door vanaf ze 2 weken was.

voeding op verzoek als zij wil kriijgt ze (nu wel ook iets meer op mijn verzoen omdat ze niet goed groeit) maar als ik weg ga voed ik haar voor dat we gaan. en als we terug komen ook weer.

tegenwoordig moeten baby's aan zoveel eisen voldoen. doen ze dat niet zijn ze maar lastig. waarom mogen baby's geen baby's meer zijn?? ze worden al zo snel groot

14. Popkoorn

onze oudste was een huilbaby, samen met de artsen hoe en wat, hij huilde letterlijk 17 uur per dag, met af en toe 5 a 10 minuten stilte, maar naar allerlei onderzoeken bleek toch echt helemaal niets mis te zijn met hem, gewoon niet lekker in zijn vel,

bij mama wou hij wel zijn, dus tot zijn 8 maanden heeft hij overdag bij mij op de buik geslapen.

15. Popkoorn

ja en dan .... dan pak je om 15.00 uur de fles... maar je kindje wil niet, want die wil perse om 15.30 !

je kunt je kindje ook moeilijk dwingen om te drinken,

ik heb ook altijd op verzoek gedaan, we hebben nooit vaste tijden gehad van de fles geven, maar soms kan het gewoon niet anders, ja dan maar even wachten.

16. fafje

fafje Niet meer actief

ja en soms is het ook een patroon wat doorbroken moet worden...
    maarja ik denk dan...tja het is een baby...hij wil us graag bij mama zijn..

al moet ik zeggen, als je al 2 kids hebt...tja dan kan het niet altij...ik von het ook vreselijk als mn zoontje huilde toen de reflux nog niet geconstateerd was..maar om nou bijv te zeggen...laat mn kindje ff ene half uurtje alleen in zn bedje huilen, zodat wij erustig kunnen eten...vind ik eht belahelijk...echt super sneu!

17. fafje

fafje Niet meer actief

ja en het is ook niet zo dat je kindje door die ene x gelijk een trauma op loopt...of zodaning gestresst raakt dat je er iets mee verpest...

tis idd niet altijd anders, als je al kids hebt...

netals wat ik wel vaker hoor...als je jongste huilt omdat jengelig is...en je oudste valt en huilt..wie troost je dan als eerst, lijtk mij de oudste...maar dit doe je niet express om de jongste maar ff te negeren...j emoet gewoon een keuze maken dan

18. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Volgens mij bedoelt ts het niet zo. Ik gaf ook altijd bv op verzoek. Dit hield in dat het soms ook mijn verzoek was. En dat je juíst flexibel bent in het aanpassen op de situatie en het ritme van de dag.

Een voorbeeld; ik was op kraamvisite bij een baby van rond een maand oud. Babytje had honger en het was 15.45 uur, ze begon te smakken en te jengelen. Toch werd er nog even gerekt met een speentje want het was nog geen tijd (lees 16.00 uur). Haha.. papa keek op de klok in plaats van naar z'n baby. Nou, dan vind ik dat wel sneu voor de baby. Maar ook voor de ouders als je zo geforceerd met het voeden van je kindje omgaat.

19. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    #19 loesje1982, 18 nov 2011
    Laatst bewerkt: 18 nov 2011
    zo´n situatie wat Line beschrijft ken ik ook, en dat vind ik erg. ik heb ook wel eens om 12uur honger in plaats van half 1.
    die mensen hielden gewoon een speentje in t mondje van t kereltje want ´het was nog geen tijd´. vreselijk, maar ja die vader propt er ook steeds een speentje in als ie ff wil laptoppen, arm kindje!

hier alles op verzoek, maar wel een soort van schema, s morgens bepaald de prinses en gedurende de dag komen we wel op samen lunchen en avondeten uit. dus perfect!

20. AHzondag

AHzondag Niet meer actief

ik voed ook op schema maar het is meer het schema van mijn zioon. hij geeft aan wanneer hij wil en dat was altijd om de 4 uur en nooit eerder het werd soms zelfs later. ik vond dit zelf heel fijn en zou het bij de volgende weer zo willen. jij en je babay weten waar je aan toe bent. ik ben niet strak in mijn schema's als het uitkomt om eerder te eten dan eerder en soms later.

nu geef ik ook brood, fruit en groenten en ja dan moet je wel iets van een schema hebben anders kom je gewoon niet uit, maar als er iets een keer niet lukt dan maar niet en honger zal hij niet hebben.

mijn abbay is gewoon een baby die niks moet en niks hoeft dus vind het een beetje raar dat een beetje meteen geen baby meer is omdat het een schema heeft.

wat al eerder gezegd is elke moeder doet wat goed is voor haar kind. sommige baby's hebben meer baat bij rust en regelmaat en een schema en een andere baby heeft dtan niet nodig.

Deel Deze Pagina