Mja maar de vraag is "hoe doe jij dat?" Nou zo dus. En hier ook een vroegwijs kind... Dus dat is niet echt een argument Je kind heeft het nodig of niet. Maar ik denk niet dat er mensen zijn die stiekem de koffers inpakken, kind zonder wat te vertellen in de auto zetten en dan op het vliegveld ineens roepen "ohja! Kijk.. Dat is nou een vliegtuig" Toch? (Kan me in ieder geval niet voorstellen dat je er nooit over praat, geen voorbereidingen treft en je kind geen idee heeft van wat je gaat doen... Maar dat valt bij mij dus niet onder "voorbereiden van je kind")
Haha hier ook hoor. En het klimrek is ook heel lang veel te hoog geweest. Maar een vliegtuig was vooral heel gaaf. De terugreis stuk minder... Maar toen waren wij ook behoorlijk gaar. Om te beginnen ben je natuurlijk niet op weg naar een cool land waar je nooit eerder was. En daarbij zaten we 3 uur vast op het vliegveld omdat na de douane pas bleek dat ivm slecht weer het vliegtuig 1 eiland bij ons vandaan niet kon opstijgen... Dat verwacht je ook niet Overigens voor de mensen die graag wel uitgebreid voorbereiden. Op het panoramadek op Schiphol kun je daadwerkelijk IN een vliegtuig Incl cockpit achter glas.
Ik bedoelde meer dat ik m'n zoontje al vroeg kon uitleggen wat er ging gebeuren en niet alleen bij een reis met vliegtuig. Ik woonde in het buitenland dus we vlogen wel vaker. Maar mijn kind heeft echt veel tijd nodig met nieuwe dingen of veranderingen. En wat jij zegt over vertellen over wat er gaat gebeuren, noem ik voorbereiding er is inderdaad geen weken lang project nodig nee haha!
Nee hier ook geen thema weken.. Maar wel regelmatig even zeggen. Vanmorgen bijv., mijn man: Nog 5 weken en dan gaan we op vakantieeeee! En dan gilt m'n dochter: vlieguuuuhhhh!! Voor haar operaties bereiden we altijd wel altijd alles weken voor. Incl. oefenenen met het mondkapje. Tot aan het benoemen van het wakker worden, de pijn etc. Met boekjes, verhaaltjes en toneelstukjes aan toe. Ik vind dat erg belangrijk en heb gemerkt dat onze dochter zo altijd wist waar ze ongeveer aan toe was. En we zo er een stuk rustiger naartoe kunnen leven. Maar goed dit is dan een extremer voorbeeld.
Het prentenboek 'Ikke gaat vliegen' is erg leuk voor peuters en kleuters. Het legt stapsgewijs uit hoe vliegen werkt: van inchecken, koffer afgeven, douane, opstijgen, eten krijgen van de stewardess etc. Echt een aanrader.
Die van mij waren 2 en 4 toen we voor het eerst met ze gingen vliegen. Ze vonden het zo spannend, dat het echt onderdeel van de voorpret was om ze een beetje voor te bereiden. We zijn een keer naar het vliegveld wezen kijken en ik heb een boekje van de bieb geleend dat ook helemaal ging over wat er met de koffers gebeurt enzo. Ik denk niet dat het erg was geweest als ik ze niet had voorbereid, want ze zijn hier nogal makkelijk, maar ik vond het zelf eigenlijk ook wel leuk om er vantevoren al een beetje mee bezig te zijn.
Het scheelt natuurlijk ook wel dat je in ieder geval in Nederland niet letterlijk een vliegtuig instapt, je ziet doordat je aan de gate instapt niet eens dat je in zo'n groot toestel komt.
Wij hebben ook geen gedoe ervan gemaakt. Gewoon gezegd dat we met het vliegtuig op vakantie zouden gaan. Wel nog moeten uitleggen dat we dan eerst met de auto naar het vliegveld moesten rijden. En op het vliegveld (Eindhoven, dus mooi overzichtelijk) lekker zitten kijken naar opstijgende en landen de vliegtuigen. Zoon vond het alleen maar leuk en stoer allemaal. In het vliegtuig een cadeautje gegeven en boekjes gelezen.
Voorbereiden op een operatie vind ik niet meer dan normaal maar vor een vliegreis heb ik dat dus nooit gedaan. Kind is absoluut vroegwijs (zacht uitgedrukt) en had op jonge leeftijd al last van hoogtevrees omdat hij het gevaar van vallen in zag. Waarom zou ik dat erger maken door over vliegen te beginnen. Uiteindelijk merkt een kind er tenslotte weinig van. In zijn optiek zit hij gewoon ergens op een stoel. En dat dat dan kilometers hoog in de lucht is doet niet terzake en merkt hij niet eens.