Op de gang zetten helpt niet... Wie een ander idee?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door malka, 10 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. malka

malka Bekend lid

30 aug 2008
    847
    0
    0
    Hoi allemaal,

M'n dochter is op het moment lekker ondeugend. Ze zoekt het echt op! Word er soms helemaal gek van! Voor straf moet ze dan op de gang, in de kinderstoel. Maar dit vind ze helemaal niet erg! Vaak gaat ze er zingen of kletsen. Als ze niet luistert zeg ik:" amber, moet je naar de gang?" ja, kom maar, zegt ze dan, en dan pakt ze mijn hand om naar de gang te lopen. Ik heb haar hier dus niet mee!! Heeft iemand een ander idee dat werkt? MAg ook een soort van beloningssysteem zijn, gebruiken we bij tandenpoetsen ook. Dan krijgt ze bij elke goede poetsbeurt een sticker! Haar tandjes glimmen!!
    ZE is in mei 2 geworden. Ik hoop op hele goede tips!!

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Mjah, ik denk 2 dingen.

Ten eerste vindt ze de plek blijkbaar leuk. Misschien kun je zeggen dat ze op de trap moet blijven zitten (eigen verantwoordelijkheid) of op de mat voor de deur, ergens waar ze weinig te doen heeft. Om die reden staat mijn dochter in de hoek, omdat ik er daar zicht op heb en ze echt even duidelijk iets niet leuks heeft.

Ten tweede, maak het in de kamer leuk. Dat klinkt rot, maar ze moet er uiteraard wel een beetje spijt van hebben dat ze daar in de gang (of waar dan ook) zit. Ik zie dat je een kleintje hebt, dus geef die misschien wat aandacht, zing een liedje, eet een koekje, iets waardoor ze wel een beetje het gevoel krijgt dat ze mist wat voor leuke dingen er in de kamer gebeuren. Dat is uiteindelijk het doel van een strafplekje: je mag er even niet bij.

Daarbij hou ik het bij Julia heeeel kort. Ongeveer een minuut denk ik. Ik kijk altijd even, als ze 10 seconden netjes in de hoek blijft staan (dat is al een uitdaging) dan ga ik meteen naar haar toe en praten we het uit.

3. malka

malka Bekend lid

30 aug 2008
    847
    0
    0
    Op de trap werkt niet, dan loopt ze naar boven of doet de deur weer open. Ze blijft nog geen 2 sec zitten!!! Vandaar de stoel.
    In de kamer gezellig maken, bedoel je daar mee als zij op de gang zit?

4. Snieke83

Snieke83 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.234
    0
    36
    Gang werkt hier ook niet, dat vind ie juist heel spannend zo alleen, en dan gaat ie naar de wc en de trap op. Hoek werkt hier wel, ik zet hem erin met zijn gezichtje naar de muur, zodat hij geen contact heeft. Dat vindt hij wel echt een straf. Een vriendin zet haar zoontje in de kinderstoel naar de muur gedraaid, want die liep ook steeds weg. En er duidelijk bijzeggen dat het een straf is, dat werkt misschien ook.

5. Snieke83

Snieke83 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.234
    0
    36
    Een beloningssysteem voor goed gedrag zou ik niet doen persoonlijk, tenzij in de vorm van extra aandacht. Zeggen dat je trots op haar bent omdat ze zo netjes opruimt, of rustig zit te spelen, of om hulp vraagt als iets niet gaat in plaats van te schreeuwen, dat werkt hier ook.

6. fiona1987

fiona1987 Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.074
    0
    0
    renkum
    ik zet leana in de hoek als ze stout is geweest meestal zo 1 minuutje het duurt een paar dagen maar nu blijft ze wel staan

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als ze het dus niet erg vindt om alleen en in de kinderstoel op de gang te zitten, dan beseft ze dus niet waarom ze op de gang moet.
    Ik zou eens met haar praten als ze ondeugend is en gewoon uitleggen dat en waarom bepaalde dingen niet mogen. Daar bereik je veel meer mee dan straffen wat geen effect sorteert.

8. Luun

Luun Bekend lid

24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Een time out is niet bedoeld als straf!! Het is bedoelt om een kind even uit de situatie te halen en om dan uit te leggen dat het niet mag en vooral ook: uitleggen wat ze WEL had moeten doen! Vaak bedenken kinderen niet dat als a niet mag, dat ze dan b moeten doen. Het maakt echt niet uit of ze in de time out plek huilt of op een andere manier laat zien dat ze het niet leuk vindt. Dat maakt het niet meer of minder effectief dan dat ze zit te kletsen. De nadruk moet liggen op aangeven wat ze wel moet doen en dat zul je ook vaak (heeel vaak) moet herhalen. Frustrerend soms, maar uiteindelijk heb je het resultaat.

9. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Wáárom moet een kind in de hoek of op de trap??
    Misschien kun je dat nog eens beter gaan bekijken.
    Jayro (leuke naam he TS ;) is in zijn leven misschien 1-2 keer even op de gang gezet, maar meer voor mezelf om tot 10 te tellen.
    Verder komt het nooit zo ver want ik bied hem alternatieven en leg alles heel duidelijk uit.
    En geloof me, mijn half-braziliaantje heeft echt wel temperament, maar ik geloof gewoon niet zo in straffen.
    Op het kinderdagverblijf waar ik werk doen we dat ook niet en tóch luisteren ze allemaal.

Mocht je toch een time out willen doen dan zou ik wel consequent blijven, dat is sowieso belangrijk. Alleen het effect er van is eigenlijk volgens veel pedagogen al achterhaald.
    En 'Moet je naar de gang" neemt een kind nog heel letterlijk en ziet dit misschien niet als straf.
    Als je wilt dat het toch effect heeft denk ik persoonlijk dat je beter iets kan zeggen als "Amber, ik vind het niet leuk dat je ..... en daarom wil ik dat je nu even naar de gang gaat".. maar ik denk dat als jij sowieso uitlegt waarom iets niet mag dit al voldoende kan zijn.. al zal dit ook soms best wat energie vragen.

10. Bloemetje24

21 jul 2011
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou sowieso mijn dochtertje nooit en te nimmer naar de gang sturen als ze iets "stouts" heeft gedaan, en helemaal niet op de leeftijd van twee jaar! Ze lijken het dan misschien wel te begrijpen maar vergis je niet, ze zijn nog zo klein! Op deze leeftijd is het juist van belang alles goed en duidelijk uit te leggen als ze iets doen wat niet mag, hier bereik je veel meer mee dan een kind straf geven..al moet je het honderd keer zeggen, op een gegeven moment hebben ze het wel door. Consequent blijven is erg belangrijk, maar blijf geduld hebben met je kind, het is maar een fase! En inderdaad stickers e.d zijn er voor zindelijkheidstrainingen enzo maar niet als beloning voor goed gedrag. Benoem het goede gedrag liever, d.m.v veel positieve aandacht. Negeer zoveel mogelijk het negatieve, want dit is óók aandacht. Ik zelf heb veel gehad aan het boekje "opgroeien in vertrouwen".

Deel Deze Pagina