Ik moet zeggen dat er wel iets voor te zeggen valt dat jullie een maxi cosi hebben. Als je geen auto hebt, maar wél een maxi cosi, betekent dat volgens mij dat je er bij nadenkt dat je je kindje veilig wilt vervoeren als je eens in een auto van een ander mee rijdt. Maar helaas, inderdaad...een maxi cosi is pas veilig als deze ook echt op de juiste manier in de auto wordt geplaatst. Maar je bent niet de enige hoor. Ik hoorde laatst op de radio dat 30% van alle kinderstoelen niet goed in de auto is bevestigd. Ik schrok hier nogal van. Vind dit veel! Helemaal als je erbij nadenkt dat de stoelen zo zijn ontworpen dat ze veilig zijn bij een bepaalde manier van plaatsen. Dit wordt uitgebreid getest. Er worden ook testen gedaan met stoelen die verkeerd zijn geplaatst.....daar wil je de uitkomst niet van weten!
ik ben nu al aan het oefene met de autostoel zodat we niet voor verrassingen staan als we de kleine mee naar huis mogen nemen naar de bevalling. ik zou zelf nooit een 2de handse maxicosi halen omdat je niet weet wat er mee gebeurt is, ook heb je al nieuwe stoeltjes van eigenmerk voor niet al te veel geld en daar zit wel een gebruiksaanwijzing bij. ik moest persee een maxicosi voor mijn kinderwagen maar anders had ik voor een eigenmerk gegaan. als je niet zeker weet dat je het stoeltje goed geplaats hebt is het op internet zo gevonden hoe het wel moet.
Het staat volgens mij gewoon OP de maxi-cosi, op de zijkanten, HOE je hem in de auto moeten plaatsen.... bij die van ons in ieder geval wel....! Maar ok... als je een oudere hebt zal het er wel niet op staan....
Bij mijn ouders staan twee oude modellen en daar zie ik ook niets op staan. (worden niet meer gebruikt trouwens, als Sam daar over maandje gaat logeren krijgen ze de onze mee). En ook niet iedereen is gezegend met een makkelijk gebruik van het Internet. Ik zoek idd alles op over hoe ik de stoel in de auto moet zetten, dat je beter geen 2e hands kunt kopen etc. Maar dat doet niet iedereen. Er zijn nog zat mensen die niet eens weten hoe ze google moeten schrijven. Ik leer hier zo vreselijk veel en heb hier veel geleerd maar niet heel zwanger Nederland komt hier (of op vergelijkbare site). En nog steeds als je tegen mensen (ook die wel op internet kunnen) zegt dat het stoeltje achterste voren moet zitten ze je raar aan te kijken, want dat is toch niet gezellig? Als jij iets goed denkt te doen en niemand zegt tegen je dat je het niet goed doet... hoe weet je dan dat het anders moet? Inderdaad gelukkig dat er niets gebeurd is en nog beter dat loesmari het nu wel goed doet! Groetjes Daphne
Even een tip voor iedereen met een maxi cosi, of die er een wil aanschaffen. Wij hebben er ook de Easyfix bij gekocht. Hij is vrij duur in aanschaf maar voor ons nu al onmisbaar. Het is een soort "houder" die je met de gordel kunt vastzetten op de achterbank. De maxi cosi hoef je er maar op te klikken en hij zit vast. Je zit nooit meer moeilijk te doen met de gordel die je om de maxi cosi heen moet vastmaken. En daarbij komt ook nog dat de maxi cosi nog beter vast zit, dus veel veiliger. Kijk op www.maxi-cosi.nl
misschien een rare vraag: onze gordel lijkt niet lang genoeg, ik moet echt heeeel hard trekken om hem goed te krijgen aan de achterkant. hebben hiet meer mensen last van?
Bij mijn ouders in de auto (Opel Astra van 1993) past hij vanwege te korte gordels ook niet achter in. Dus zet ik hem noodgedwongen voor in als ik daar in rij. Ze hebben geen airbags dus dat mag, al is achter in de auto veiliger.
Zoals iemand al aangaf, ook al had ze geen auto ze koopt wel een autostoel! Ze had ook kunnen denken van heb geen auto dus doe het niet, ga ik met iemand mee, houd ik de kleine wel vast. Wat bij ons ook welles is gebeurd, Door een fout van de taxicentrale hadden wij in breda onze aansluiting gemist op het station, we moesten ruim uur wachten omdat madam achter de foon verkeerd had ingevoerd, gevolg, 3 treinen gemist incl. de laatste.. We moesten noodgedongen met de taxi naar tilburg, we waren met de trein en draagzak heengekomen, en dus naturlijk geen MC bij... dus mest hij wel bij ons op schoot, is niet veilig maar het zal wel moeten.... en dan erbij de mc zodanig bevestigen dat kindje naar voren kijkt, klinkt best logisch (andere stoelen zit met ook kijkend naar voren) dus waarom de MC niet, als het allemaal nieuw is voor je, dan kan ik me best voorstellen dat je denkt iets goeds te doen terwijl het niet zo is.... Praat het niet goed, maar vind wel dat sommige wel iets rustiger mogen reageren hoor... Haar bedoeling met de MC was goed!
ik heb het bij mijn vorige auto ook gehad dat de gordels te klein waren. Ik moest de mc ietsjes naar de achterbank toe kantelen, en eerst de gordel achter de mc langs gooien en dan pas vast maken, als ik dit had gedaan, drukte ik de mc terug zodat deze goed stond. Nou 'vallen' we iemand aan die per ongeluk een mc verkeerd plaatst heeft. Maar er zijn ook genoeg mensen die een kind van 3 jaar alleen maar op een verhoger plaatsen. Want ja dat is goedkoper en makkelijker. In mijn werk heb ik vaak genoeg de gevolgen hier van gezien en deze kindjes konden het helaas niet na vertellen doordat ze met hun hoofdje tegen het raam waren geklapt. Ook daar is wat over te zeggen. Iedereen denkt dat hij het goed doet, want iedereen heeft het beste met zijn kind voor.... Dus laat je gewoon in een winkel eerst eens goed informeren naar wat veilig is, en hoe een stoelje bevestigd moet worden. Dan kan je altijd nog beslissen voor 2e hands. (voor mensen die wat minder centjes hebben maar toch een goed stoeltje willen)