je moet ervoor zorgen dat er geen achtergrond geluidjes zijn. Tv uit dus, hij moet je mond zien wanneer je een woord uitspreekt. vragen stellen? leren praten heeft heel veel te maken met horen. hoe beter hij je hoort hoe sneller hij leert. maar hij moet veel van die hersenscelletjes aanmaken om onderscheid tussen geluidtjes te kunne maken. dus om goed te kunnen luisteren. dus niet zo zachtjes praten en zonder achtergrond geluid. ik heb dit ergens gelezen.
Mason kent nu aardig wat woordjes ( ca 35 ) en begint langzaam aan zinnetjes te maken ,maar Mason was heel laat met kruipen ( 13 maand) lopen ( 17 maand) Het ene kind is daar snel in en het andere kindje weer in iets anders. Wij hebben nooit met Mason gelezen ( heeft hij het geduld niet voor) ,maar we benoemen eigenlijk de hele dag door alles. Als ik in de supermarkt ben benoem ik alles wat ik pak ,maar ook als ik onderweg ben. Ook zingen we heel veel samen .Zodoende pikt hij steeds meer op. Ik denk wat je doet met aankijken enzo al heel goed is. Ik weet zeker dat je kindje vandaag of morgen in sneltreinvaart gaat. Mijn beide nichtjes waren behoorlijk laat met praten ( 2 1/2 ) ,maar daar merk je nu niks meer van
Even ter geruststelling, hoeveel je ook benoemt en aanwijst en voorleest, het ligt ook heel erg aan het kind zelf. Mijn oudste dochter sprak met 18 maanden al met 2/3 woordszinnen en wist al minstens 100 woorden, terwijl mijn jongste het net als jouw zoontje op zijn zachts gezegd wat rustiger aan doet op praatgebied Ze is nu sinds een paar weken wat woordjes gaan zeggen, maar ze spreekt ze nog niet supergoed uit en het zijn er nog maar heel weinig. Ik ben wel begonnen met het gebruiken van gebaren en dat pikt ze super goed op (ik spreek zelf gebarentaal), dus dat is wel leuk. Ze gaat er ook beter van praten en kan zich zo beter uitdrukken. Ik denk dat als ze eenmaal gaat praten, ze de oren van ons hoofd gaat kletsen Ohja, ik laat binnenkort wel even de oren van mijn dochter nakijken. Het late praten kan ook door slecht horen komen (en bij ons is dit helaas een probleem in de familie). Liefs Elea
Zeynep die is bijna 16 maanden, maar ze zegt ook bijna niks. Ik praat meest turks tegen haar. Wil graag dat ze eerst Turks begrijpt zodat, ze later Nederlands snel kan leren. Ik merk wel dat ze mij begrijpt. Als ik kom zeg. Dan komt ze. Als ik nee zegt dan schud ze met haar hoofd. Maar na zeggen doet ze niet, alleen paar woordjes die hieronder staan. Ze zegt op dit moment alleen: Bici bici: in bad abboo: Daarmee bedoelt ze ooo dat mag niet. Letterlijk weet ik niet hoe ik het moet vertalen baba: Papa abi: Broer ( die heeft ze niet maar goed) Heeft ze denk ik van ons gehoord. Ik maak mij ook geen zorgen. Ieder kind verschilt. Ieder zijn eigen tempo..
Jesse wordt volgende week twee, en hij zegt dus ook nog bijna niks. Nouja.... hij kletst wel een groot gedeelte van de dag, maar daar moeten we ondertiteling bij hebben. Hij zegt soms mama en papa, ach (als hij iets op de grond laat vallen) boe (als ik vraag wat de koe zegt) die (als hij iets aanwijst) ti(k)-ta(k) (da's de klok) tja, en dat was het dan... Ik praat echt de hele lieve dag met hem. Benoem alles, lees met hem, kijk boekjes met hem. Hij begrijpt alles! Maar hij vertikt het echt om iets na te zeggen. Misschien bij z'n volgende groeisprongetje... Meestal denk ik: raar mens, maak je niet zo druk, hij begint heus wel, maar soms maak ik me stiekem best wel es zorgen hoor Oja, onze oudste praatte al met een jaar heel veel. De tweede was ook vrij laat, maar begon toch met anderhalf jaar al wel met enkele woordjes. Onze jongste spant dus wel de kroon met laat praten. Op zich vind ik het niet erg. Als ik maar zeker wist dat het komt...
Ik denk niet dat je er heel veel aan kan doen, ik denk dat het voornamelijk aan het kind zelf ligt.. Zelfde als met kruipen & lopen bijv. Natuurlijk kan je wel stimuleren door idd boekjes lezen, veel samen 'kletsen' en dingen benoemen... Mijn zoontje zei tot een paar weken terug niks, ja mama en nu ruim 15 woorden en allerlei dieren imitaties.. Hier trouwens ook een vroege loper (10mnd) dus dat dat een verband is (vroeg lopen - later praten) etc. lijkt me ook ver gezocht
Ik zou me ook geen zorgen maken, ieder kind ontwikkeld zich in zijn eigen tempo (wat al eerder gezegd is) en uiteindelijk leren ze allemaal praten! Waar ook verschil inzit is idd het zelf dingen benoemen en de woordenschat. Soms zeggen ze nog niet zoveel, maar kennen ze wel al heel veel woordjes. Veel kinderen nemen vaak eerst heel veel dingen in zich op, voordat ze het ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Ik zou erop letten of je kindje begrijpt wat je zegt, bv als je vraag waar is de... bal? En dan kijken of hij weet wat een bal is. Dat is het begin. Ieder kindje doet het op zijn eigen manier. Vooral doorgaan met het stimuleren, dingen benoemen, lekker veel praten en boekjes lezen. Succes!
hihihi, ik vergelijk Jesse wel eens met een computer. Hij slaat nu alles op z'n harde schijf, en dan later printie het er allemaal in één keer uit! Hopelijk.
@kisbaba: Mijn nichtje zei tot ze 2,5 was ook bijna niks (papa, mama en die, dat was het wel). Maar die ging ineens volle zinnen gebruiken, ik stond helemaal verbaasd toen ze begon te praten haha.
ik werk als pedagoge op een sociaal medisch dagverblijf en ben dus dagelijks bezig met ontwikkeling, achterstanden enz. Inderdaad hebben ouders al snel de neiging te denken dat kinderen meer horen te kunnen dan ze laten zien. Veelal een verkeerde gedachte van de ouders. Een kind hoort met 18 maanden inderdaad papa, mama en nog 3 woorden enigszins duidelijk en goed te kunnen gebruiken. Daarvoor is het imiteren. zoals al gezegd... het zijn gemiddeldes en het ene kind is duidelijk sneller dan het andere verder het feit dat een kind die snel loopt en dan later praat is niet echt waar. Dit wordt vaak ter geruststelling gebruikt. Tuurlijk is het zo dat een kind zich veelal concentreert / focust op dat waar het mee bezig is. maar het is eigenlijk met alles tegelijk bezig alleen kan het niet alles tegelijk tot uiting brengen. elk kind heeft gewoon zijn eigen tempo en dat kan gemiddeld zijn of afwijken. Als een kind echt af gaat wijken van de gemiddelde periode (dus ondergrens / bovengrens) dan moet je alert zijn. ik bedoel dat als een kind bijvoorbeeld met een jaar nog niet kan zitten trek dan aan de bel en dat soort dingen maar wees ook alert met "snelle kinderen" dit zijn ook aandachtskinderen en raken namelijk snel verveeld en hebben extra uitdaging nodig mijn zoontje is bv 14 maanden maar functioneert op het niveau van 17-18 maanden. hem moet ik dus extra dingen aanbieden. Ik moet alert zijn op zijn signalen en in de gaten houden dat hij door zijn snelle ontwikkeling enerzijds niet verveeld raakt en anderzijds niet overschat wordt. succes allen ermee
Jamie is ook 15 maanden en zegt nu al enkele woordjes, maar wel onduidelijk. ik als mama begrijp hem. maar de oma's en opa's kijken mij altijd hulpeloos aan (ik ben babytolk) zo zegt hij: Gloh (klok) boem tu (tut) dih (dicht) die daaah (dank) hij doet het geluid van een koe en varken na baw (bal) mama en papa ba (babs de hond) wel vreemd: hij zegt geen ja of nee.. hij knikt wel enthousiast. maar hij zegt het niet. dan zeg ik: Jamie, zeg is ja: dan knikt hij