om de laatste voeding te laten vallen? Mn meiske is nu 5.5 mnd en krijgt 5 x BV. De laatste voeding is om 21.30 uur. Vorige week op vakantie heeft ze 3 dagen een rommeltje gemaakt van de laatste voeding. Zowel aan de borst als afgekolfd wilde ze haast niets. Thuis daarna 2 dagen dat ze wel wat wilde drinken, maar niet superveel, en vanavond was ze nauwelijks wakker te krijgen en heeft ze ook niet veel gedronken. Is dit nu een teken dat ze zelf aangeeft dat ze die laatste voeding niet meer hoeft? Moet wel zeggen, sinds 2 dagen zijn we begonnen met een beetje rijstebloempap (met afgekolfde melk) voor het slapen gaan om 19.30. Daar heeft ze vandaag 40 melk + 2,5 schepje rijstebloem van gehad. Zou dit dan voldoende zijn om haar de nacht door te gaan krijgen? Ik weet wel dat de beste manier uitproberen is, maar ik ben eigenlijk benieuwd of er meer kindjes zelf aan hebben gegeven dat een voeding niet meer hoeft en op welke manier ze dat deden en op welke leeftijd. Oh, en niet dat die laatste voeding er persee af moet hoor, maar volgens mij gaan we wel de leeftijd op dat dat kan. Ervaringen gezocht dus
Denk wel dat je het kan proberen hoor! Hier ging vlgs mij met 4,5 maand de laatste voeding eraf. Ik moest hem er ook steeds voor wakker maken! Hij sliep vervolgens van ca 20-7:30 uur.
Ik vind persoonlijk 4 voedingen aan de weinige kant voor een kleine van 5.5 mnd. Maar als ze goed groeit en gewoon wel melk krijgt wanneer je er om vraagt dan kan je het gewoon proberen natuurlijk, er zulen vast meer kindjes zijn die maar 4x om voeding vragen. Overigens zou ik geen rijstebloem in de flessen doen. Ik zou liever hebben dat ze lekker wat melk drinken ipv dat de buik sneller gevuld is met minder melk omdat er rijstebloem in zit . Liefs, Hanneke!
Hanneke, ik snap wat je bedoelt hoor. Dat is sowieso de reden dat ik de pap van BV maak. Maar ik bied haar dan ook wel BV aan, maar dat wil madam niet. Terwijl pap van BV er wel ingaat (nog niet megaveel) Dus al met al krijgt ze dan wel meer BV binnen
Oja, en verder krijgt ze in principe om de 4 uur BV (ongeveer) maar dat is ook wanneer ze er om vraagt. Komt ze vaker, das ook geen probleem hoor!
Aha, oke, tja als het er met die rijstebloem wel in gaat en zonder die rijstebloem niet, dan snap ik idd je keuze ! Dan is het juist met rijstebloem meer melk erin dan zonder de rijstebloem ! Nouja, als ze goed groeit, verder gewoon krijgt wanneer ze wil en dus nodig heeft, zou ik haar niet wakker gaan maken voor die laatste voeding, maar gewoon wachten tot ze zelf komt. Succes! Liefs, Hanneke!
Ik zou haar ook niet wakker maken, maar wel wat vaker wat aanbieden overdag. 4 Voedingen is wel erg weinig lijkt mij. Het eerste jaar is de melk het belangrijkste.
Wij hebben Eva nooit wakker gemaakt voor een late voeding. Vanaf 4 maanden ging ze af en toe doorslapen en vanaf 6 maanden sliep ze altijd door. Maar dan wel na een volledige voeding 's avonds voor het slapen gaan. 40ml met een beetje rijstebloem lijkt me vrij weinig... maar ik zou het gewoon even uitproberen. Je hebt kans dat ze dan een paar keer 's nachts komt, maar daarna wel door gaat slapen. En zo niet, kan je altijd weer de late avondvoeding inbouwen toch?
Misschien was ik een beetje onduidelijk. Die melk met rijstebloem is als ware de 5e voeding. Vanavond heeft ze 60 ml melk + 3.5 schepje rijstebloem en nog even nadrinken aan de borst (dat wil ze dan wel) En verder heeft ze over de dag 4 x normale BV gehad. Dus borstvoeding om 07.15 11.15 15.30 18.45 En dan om 19.30 de rijstebloempap zoals hierboven met nog beetje BV na.
Ons madammeke is om 4.00 uur een keer wakker geworden, en weer gaan slapen. Daarna was het 5.45 uur. Al met al wel heel vroeg, maar toch vind ik t wel netjes. Wat zeggen jullie, even vol blijven houden zo en hopen dat ze toch weer richting 6.45 gaat? Of toch de laatste voeding weer doen? Vind dit zo lastig...
Ik zou 'r niet wakker maken. Je haalt haar juist uit de slaap en ik heb van meerdere kanten begrepen dat je daarmee dus vaak krijgt dat je ze uit de diepe slaap haalt en ze daar dan de rest van de nacht moeilijker weer inkomen. Je hebt blijkbaar de mazzel van een kindje dat veel op minder momenten drinkt, (enig idee hoeveel ze overdag binnenkrijgt?), dus ik zou het zo houden en zien waar dit naartoe gaat Als ze zo vroeg 's ochtends komt, kun je gewoon voeden, maar dan gewoon zo donker mogelijk houden en na het voeden weer op bed, zodat ze snapt dat het nog geen wakker-tijd is en dan zou ze vanzelf wel langer door moeten gaan trekken naar de ochtend. Maar het blijft altijd een beetje uitproberen: bij de ene werkt het wel en bij het andere kindje juist weer niet... (Thirza sliep hier (tot 4,5 mnd) van 18-2/3 's nachts. Als we haar wakker maakten voor een avondvoeding, kwam ze een uurtje later. Daar ben ik toen dus maar weer mee gestopt: Thirza kwam dus duidelijk niet meer in die diepe slaap waarmee ze een uur of 8-9 dan doortukte. Wij gewoon pech dat ze op het 'verkeerde' moment van de dag haar nacht maakte, (alhoewel ik er momenteel weer een vermogen voor zou geven als dat weer haar ritme wordt). Succes iig!
Ze drinkt idd veel en vlug. Als ik werk krijgt ze afgekolft 2 flessen van 200ml en die gaan op. De ochtend drinkt ze dat ook zeker wel, misschien nog wel wat meer. De begin avond voeding drinkt ze iets minder, uit fles zo 150ml denk ook wel uit borst deze hoeveelheid. En dan nu met rijstebloem 60ml en daarna denk ik nog 50ml uit borst. Vaker of meer voeden wil ze niet, ze is heel duidelijk in wat genoeg is Ik denk dat ik t vanavond nog maar weer eens zo doe, eens kijken hoe t vannacht gaat. Meer ervaringen zijn welkom hoor
Gewoon even over dit dan zou ik dus gewoon om 04.00 lekker even gevoed hebben en haar dan weer in (haar/ons) bed gelegd hebben om samen nog lekker even te slapen. En als ze dan ook weer om 05.45 wakker was geworden had ik dus weer datzelfde gedaan en als de kleine het tijd vond om de dag te beginnen dat dus. Maar ik zou zelf denken als ze om 04.00 nog dr buikje volgedronken heeft blijft ze misschien wel wat langer slapen tot 07.00/07.30 ofzo. Tja of een keer proberen wat ze doet als je haar toch nog even wakker maakt voor een voeding als je zelf naar bed gaat, zodat ze nog even een paar slokjes extra heeft. Maar wat Rozemarijke al schrijft, dat wakker maken kan juist 'negatieve' gevolgen hebben voor de loop van de nacht ivm niet meer in de diepe slaap komen en dus juist minder goed slapen met die voeding als dat ze zonder gedaan had .
Nou, als ze wat langer wakker was geweest of echt gehuild had had ik dat ook gedaan hoor Maar ze wordt sowieso wel eens wakker en gaat dan ook weer vlot slapen. Vandaar dat ik dan niet meteen ga, snap je. Ik probeer t vanavond nog even zo, ook maar even de tijd gunnen denk ik. En als ze wel komt, dan komt ze