hallo dames , ik vraag even advies want ik weet t even niet meer .... ik ben op dit moment ziek . ik heb een keel ontsteking . mijn baas was erg boos en vond dat ik me te vaak heb ziekgemeld . ik ben in feb 2010 na mijn zwangeschapsverlof weer begonnen dus nu een jaar weer aan t werk . eerder in dat jaar dat ik weer werk heb ik buikgriep gehad ! toen ik die buikgriep had dacht ik beter te zijn en heb een dag gewerkt maar t ging niet en heb toen weer ziekgemeld dus 2x ziek in 1 jaar ik ben bang dat ie me gaat ontslaan ofzo . ik heb wel een vast contract . maar ik heb gehoord dat t niet meer is zoals vroeger dat je met een vast contract niet zomaar ontslagen kunt worden ... hoe zit t ?
Vinden ze 2x in 1 jaar ziek zijn veel dan. Vind ik nog wel meevallen en zeker als je na 1 dag werken je wer hebt ziek gemald. Is dan toch duidelijk dat je gewoon nog niet beter was. Maar volgens mij mogen ze je echt niet zomaar ontslaan als je een vast contract hebt.
Sowieso kan je nooit zomaar ontslagen worden. Er moet een ontslagvergunning worden aangevraagd bij het CWI of een procedure bij de kantonrechter worden opgestart. Er moet dan door de werkgever een goede reden voor ontslag worden aangedragen. En 2x per jaar ziek zijn is écht geen goede reden. Ik zou me er maar niet te druk om maken. Ik ben pas toevallig ook 2x ziek gemeld in 2 weken tijd. Mijn baas was ook not amused, maar ja, jammer de bammer ik had hier de hele teringzooi onder gekotst, en hij was vast ook niet blij geweest als ik dat op het werk gedaan had .
ik ga even mijn loonstroken na kijken hoeveel dagen t precies zijn maar na mijn weten 2x ziek en 3x ziekgemeld
Happymama, nee dat is zeker geen reden om je te ontslaan. Iemand met een vast contract mag alleen ontslagen worden op staande voet (wegens dringende reden zoals stelen, geweld enz). Verder kan het alleen met een ontslagbergunning van het CWI en die krijgt ie niet omdat je een paar keer ziek bent geweest. Kantonrechter ook zeker niet!
Als je ziek bent is er zelfs een ontslagverbod. Dus dat kan nooit de reden zijn. Ik zou eens goed in gesprek gaan met elkaar om te kijken wat er echt speelt.
Maak je niet te druk, zó makkelijk kunnen ze je niet ontslaan hoor als je een vast contract hebt. Ze zullen wel een betere reden moeten aandragen dan 2 of 3 keer ziek in een jaar tijd. Pas als ze het idee hebben dat je je ziek meldt terwijl je dat niet bent en ze daar ook argumenten voor denken te hebben, is het een ander verhaal. Maar dat lijkt me in deze situatie niet van toepassing. Gewoon laten knorren die man Zal wel in een slecht humeur zijn geweest ofzo.
Ontslagbescherming geldt bij langdurige ziekte, maar niet in het geval van een reorganisatie om o.a. financiële redenen. En het gaat hier om "normaal" ziekteverzuim, dus gewoon een griepje ofzo, als je baas je daarom wil ontslaan wacht ie daar wel mee tot je je weer beter hebt gemeld.
Ja, maar hij kan het natuurlijk nooit opgeven als reden. Dat is waar ts bang voor is. Er moet dus iets anders spelen. En zelfs bij reorganisaties om bedrijfseconoische redenen kan er een ontslagverbod zijn voor de langdurig zieken. (toevallig in mijn werk onlangs meegemaakt)
Nee iemand ontslaan omdat hij/zij 2x in een jaar ziek is geweest zal niet als "goede" reden gezien worden . Zei ik idd ook in mijn eerste post...
Je mag niet ontslagen worden omdat je veel ziek bent geweest. Enige wijze is dat een dossier op gaan bouwen... en dan gaat het via de rechter. Of via CWI ontslagvergunning ivm economische redenen... En die laatste twee zijn niet "makkelijk" of er moet echt iets aan de hand zijn.
Juridisch hebben ze geen poot om op te staan om je op grond van je twee ziekmeldingen te ontslaan. Het probleem is echter dat als je baas/werkgever een hekel aan je heeft of begint te krijgen ze vaak wel andere wegen kunnen verzinnen om je eruit te werken. Het enige wat je kunt doen is nu extra je best doen om goodwill te kweken en je uiteraard zo min mogelijk ziek melden. Sterkte en beterschap!
Je kunt en mag niet iemand ontslaan omdat deze te veel ziek is (geweest). Wel kunnen ze eisen dat je naar de bedrijfsarts gaat om vast te stellen of je wel echt ziek bent. Helaas is het wel zo dat als je baas door je ziekzijn echt de pik op je krijgt hij altijd wel een reden zal vinden om je te ontslaan. Het is oneerlijk, maar zo werkt het nu eenmaal. Wel gaan hier dan een aantal jaren overheen. Je moet dan namelijk meerdere slechte beoordelingen hebben gehad (en daar moeten andere dingen instaan als 'ze is te vaak ziek'). Vervolgens moeten er een aantal verbetertrajecten worden voorgesteld. Als er uiteindelijk geen verbetering in functioneren optreedt, dan kan er een ontslagprocedure gestart worden. We praten nu echt over een meerjarenplan hoor! Dit kun je vervolgens weer aanvechten etc, maar het is de vraag of je dat dan nog wilt. De arbeidsrelatie is dan inmddels vreselijk verstoord. Al dit bovenstaande geldt alleen als je een vast contract hebt. Dus... kan je baas je zo maar onslaan? NEEN
ik wordt gek van al die bazen...naja eerder angstig...ik zie er ook zoooooo tegenop om hem het grote nieuws te vertellen...onbeschrijvelijk! maar idd ze kunnen je niet zo ontslaan..maar als ze echt willen ik denk dat ze het uiteindelijk wel kunnen!?
Mijn werkgever is ruim 2 jaar (!) bezig geweest om een werknemer te ontslaan waarmee psychisch iets goed fout zit maar wat hij zelf niet erkent. Het heeft inmiddels ruim 70.000 euro gekost aan advocaten, doorbetaald loon, rechtzaken etc etc etc. En dat terwijl we ook al een enorm dossier van zijn vorige werkgever hadden ontvangen (die hadden ze gebeld na een tijd omdat de beste man gewoon echt niet spoorde). Het gaat dus helemaal niet zo makkelijk als je zou denken en ik kan me niet voorstellen dat je baas dit zou proberen omdat je 2 keer ziek bent. Lijkt mij een poging je een beetje bang te maken en te zorgen dat er niet nog een keer bijkomt. Maarreh, ziek is ziek hoor!
heb je alleen een keelontsteking dan? klinkt misschien heel gek maar weetje wat er heel goed tegen werkt? savonds voordat je gaat slapen een klein borrelglaasje kalmoes berenburg drinken... daar zit 30% alcohol in zonder zoetigheid en dat brand in je keel... ik doe dat altijd en na 3 dagen ben ik er dan vanaf!