Jonge mama 'dus' groot gezin?

Discussie in 'Jonge moeders' gestart door MamaEsther, 21 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaEsther

    MamaEsther Fanatiek lid

    24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    Mensen weten vaak niet wat ze willen.. Vanuit mijn oogpunt; dit waren de commentaren.. Bij de eerste was ik 'gewoon te jong' :rolleyes: , bij de tweede zou de relatie geen stand houden :rolleyes: , de derde was te snel op de tweede en 'alleen maar om nog een jongen te kunnen krijgen zeker', na twee meiden.. :rolleyes: Nou nee, we dachten dat we met drie kinderen compleet zouden zijn, ongeacht het geslacht! Het wordt trouwens weer een meid.. We waren er heel open over dat mijn man zich na deze bevalling zou laten steriliseren. We zouden immers compleet zijn, dus waarom niet he dan zijn we tenminste zeker van de anticonceptie. Maar ondanks dat drie kinderen in veel ogen teveel is/was, was die sterilisatie weer geen goed plan. :rolleyes: Daar waren we dan weer veeeeeeel te jong voor. Ja, hoezo tegenstrijdig? :rolleyes: En om de verwarring compleet te maken, zijn mijn man en ik tot de conclusie gekomen dat wij nog helemaal niet compleet zijn en over een jaar over twee, tweeenhalf zal er nog een vierde kindje bij komen! :) De sterilisatieplannen gaan dus niet door.. En ook dit is dan weer niet goed, want nu is dat alweer 'alleen maar om een jongen te krijgen' en veel te veel, zo heb je nooit een leven meer enz....... :rolleyes: Waar slaat dat toch op?! :evil: Waarom mogen wij niet zelf beslissen hoe ons gezin is? Hoe het voor ons goed voelt? :evil: Ons hart is groot genoeg voor vier (of meer, wie weet!) kinderen en we hebben onze leeftijd mee dus wat houdt ons tegen? Why don't they just p*ss off! Zo dat moest ik even kwijt hoor..... :oops: Zijn er meer met deze ervaring?

    Liefs Esther en de meidenbende
     
  2. Lilya

    Lilya Fanatiek lid

    13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Laat de mensen maar praten zou ik zeggen. Het is inderdaad niet leuk, maar jij weet hoe het zit! Ik heb het niet meegemaakt, maar het lijkt me niet leuk!
     
  3. Calimero

    Calimero Fanatiek lid

    31 aug 2006
    1.901
    0
    0
    inderdaad stoor je niet aan de mensen het is jou leven jullie relatie en jullie keuze..
    al wil je er nog fier bij( :confused: ) hahaha als jullie het financieel enzo kunnen waarom niet?
    mensen moeten niet altijd zo oordelen over iedereen..
     
  4. Linda10280

    Linda10280 Fanatiek lid

    6 nov 2005
    1.764
    0
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Hay Daya,

    Ik ben dan geen "tienermoeder" maar wel een jonge moeder.
    Trek je lekker niets aan van die mensen.
    Die mensen zouden misschien maar al te graag met je willen ruilen.
    Het is toch heerlijk dat je die kans hebt gekregen om jong moeder te worden!
    Er zullen altijd mensen zijn die oordelen.
    Ik ben dan geen 21 meer maar ik was met 21 wel zwanger van mijn eerste.
    Ik heb ook vragen gekregen zoals "was het een ongelukje?"
    En nu nog steeds hoor.
    Heb 3 prachtige kinderen...1 van 5, 1 van 2, en 1 van bijna 6 maandjes.
    En meteen komen de vragen "kan je dat wel betalen?"
    "mis je het uitgaan niet?"
    Alsof ik meteen niets meer kan haha
    Ze zouden is moeten weten ;)
    Lekker genieten.
    En voor mensen die alleen maar denken dat je niets anders doet dan op je rug liggen...lekker je neus voor opsteken.
    Laats ze dan maar jaloers zijn op dat wat jij hebt :D

    Liefs Linda
     
  5. Esin

    Esin Niet meer actief

    Ik ben 23 jaar en heb een dochter van bijna 1 jaar.

    Ik heb tijdens mijn zwangerschap ook wel negatieve opmerkingen gehad maar ik trok me er weinig van aan....

    1x werd ik wel boos toen een collega op mijn stageplek naar mijn dikke buik keek en tegen me zei: Ow zonde meisje... Zonde? Ik ben super gelukkig dat ik mama word en dan durft iemand tegen mij zo brutaal te zeggen dat het zonde is dat ik zwanger ben.. Ze zei trouwens ook nog dat ik geen 2e moest nemen, omdat ik nog zo jong was.. Waar mensen zich toch mee bemoeien...

    En de standaard opmerkingen waren inderdaad, je bent nog zo jong, nu kun je niet meer zo snel uitgaan, kinderen krijgen is niet altijd een roze wolk, je gooit je jeugd weg bla bla...

    Sinds mijn dochtertje er is ben ik gelukkiger dan ooit en ik geniet elke dag van haar..
     
  6. MamaEsther

    MamaEsther Fanatiek lid

    24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    Ik weet ook wel dat ik het me niet zo moet aantrekken, denk dat dat in de aard van het beestje zit.. Maar wees eerlijk, het klopt toch ook gewoon van geen kant! Voorbeeldje; ik stond met Dariënne in het consultatiebureau, ze zal een krap jaartje zijn geweest. Staat er een vrouw naast me, rimpels, grijs haar, supermodieuze jaren '50 bril en een amishjurk, met een allerschattigst baby'tje.. Dus ik probeer vriendelijk te zijn en zeg "Goh wat leuk zeg, was het uw beurt om met uw kleindochter naar de APK te gaan!" Had ik nou maar niks gezegd, want de respons is te voorspellen: "Kleindochter? Ze is mijn DOCHTER hoor!" Ik schaamde me dood en ik kreeg later ook nog eens te horen dat ik 'weleens een beetje meer respect had mogen hebben'! Een maandje later, bij het CB.. Ik sta Dariënne uit te kleden, naast mij staat een mama met haar zoontje. Zegt ze tegen mij: "Kon je moeder niet zelf met je zusje gaan voor de prikken?" :confused: Dus ik geef een logische respns: "Zusje? Ze is mijn DOCHTER hoor!" Maar in plaats van dat dat wijf zich flink ging schamen, had ze het lef te zeggen: "Nou da's knap stom dan om als kind een kind te nemen!" Ik was haar zowat aangevlogen...... En om het helemaal af te maken kreeg ik an de wijkverpleegkundige het commentaar dat 'ik dat had kunnen verwachten, ik was immers veel te jong voor een kind'.. En dat kreukelfossiel van die maand ervoor was niet te OUD?! :evil: Hoe kan ik me hier nou NIET over opwinden? En waarom moet ik wel respect hebben voor hen (wat ik overigens zeker wel heb, als ze normaal doen) en zij NIET voor mij?! :evil:

    Liefs :cry:
     
  7. TriCo77

    TriCo77 Fanatiek lid

    10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    ach het is ook nooit goed, als je te jong bent niet en als je te oud bent niet.
    hoe het ook gaat, mensen zeuren toch graag.
    geniet er lekker van zou ik zeggen, van je kindjes. ik denk juist dat het voor je kids ook leuker is om jonge ouders te hebben. toen mijn zus en ik als tieners uit gingen, gingen mijn ouders ook vrolijk mee naar de discotheek.
    en iedereen vond dat super, wnat dat deden hun ouders niet meer.

    iedereen moet toch zelf beslissen hoe ze hun leven invullen...
    mijn vader heeft een vriendin en ze krijgen over een week of 6 een kindje. mijn vader is 54 en zijn vriendin is 41. en mensen zeuren en zagen er ook zo verschrikkelijk over. dat ze te oud zijn ed.
    maarja het mocht dan wel een ongelukje zijn, maar het is wel erg welkom.
     
  8. MamaEsther

    MamaEsther Fanatiek lid

    24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    Je hebt helemaal gelijk, het is alleen moeilijk af en toe..! Enne, wat betreft je vader...... De mooiste cadeautjes komen soms in een verrassingspakketje..! ;)

    Liefs
     
  9. TriCo77

    TriCo77 Fanatiek lid

    10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    De mooiste cadeautjes komen soms in een verrassingspakketje...
    leuk gezegt eigenlijk :)

    maar tis wel zo, ik heb eigenlijk geen moment gehad dat ik moest wennen, ik had gelijk zoiets van he Wauw, ik word nog grote zus op mijn 30ste.
    wel heel bijzonder...
     
  10. MamaEsther

    MamaEsther Fanatiek lid

    24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    Grijns, ik kan soms wel een beetje crreatief zijn met woorden..! :oops: ;) Maar wat gaaf zeg grote zus worden op je 30e! :) En je broertje/zusje is al oom/tante voorhij/zij geboren is! :)

    Liefs :)
     
  11. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    hihihi ben benieuwd of Colin een oom of een tante krijgt.
    Wel lachen kunnen ze later samen uit gaan en dan krijgen ze vragen, goh zijn jullie vrienden/familie en dan zegt Colin ja we zijn familie dat is mijn oom/tante :) :) :)

    Vooroordelen krijg je overal, mensen vinden altijd wel iets om over te zeiken.
    In mijn geval ook

    Ik heb MS en dus waren er mensen die dachten te moeten vragen of ik wel zwanger mocht raken/zijn.
    Op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik gewoon antwoorde dat ik niet alleen zwanger mocht raken/zijn van mijn neurologe maar dat ik ook mocht slaan ;) .

    En nu hebben we Kylian en denken die zelfde mensen de opmerking te mogen plaatsen dat het wel zielig is dat hij voor altijd enig kind zal zijn, want ik heb tenslotte MS en 2 kinderen is volgens hun voor een MS patiënte gewoon veel te veel :rolleyes: .
    Ik bedoel waar bemoeien ze zich mee :evil: :evil:

    Maar goed zodra je niet meer in het hokje 'normaal' past schijnt het zo te zijn dat mensen over je mogen oordelen.

    Helaas is het ook zo dat deze mensen niet zullen veranderen, het enige wat je hieraan kunt veranderen is je eigen reactie, in mijn geval gewoon negeren totdat de laatste druppel er is en dan lekker even diegene de waarheid vertellen :)

    Groetjes anita
     
  12. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    jeetje meid, ik zit me al lezende enorm op te winden.

    Laat ze. Hou de eer aan jezelf. En die muts bij het CB....waar bemoeit ze zich mee!

    Bah.
     
  13. Iloon

    Iloon Fanatiek lid

    5 mei 2007
    2.583
    0
    0
    Huismama
    Maastricht
    Wij krijgen ook ons 3e kindje...en zoals we er nu over denken zal het ook bij 3 blijven.
    Kreeg ook laatst de opmerking of we dat wel konden enzo....maar wij weten zelf wel wat wel en niet kan!
    Trek me er ook lekker niks van aan!
     
  14. Ariel

    Ariel VIP lid

    8 mrt 2006
    16.482
    0
    0
    Zoetermeer
    Ik vind het inderdaad ook altijd heel erg jammer dat mensen zich overal mee bemoeien. Laat ons lekker ons eigen leven leiden en bemoei je er niet mee! Dan bemoeien wij ons ook niet met jullie ;):p
     
  15. DutchAngel

    DutchAngel Actief lid

    5 mrt 2007
    349
    0
    16
    Moeder
    oeps srry dubbel post
     
  16. DutchAngel

    DutchAngel Actief lid

    5 mrt 2007
    349
    0
    16
    Moeder
    Hallo DaYa


    Herken jou verhaal helemaal...
    Ik ben zelf 22 en heb 3 kinderen..
    En we zijn idd te jong voor een einde aan zwangerschappen te maken... en ook bij mij zeiden ze dat ik maar steeds tegen me dokter moest zeggen dat we geen kinderen meer er bij wilden zo dat me dokter later terug kan zien dat ik al meerdere keren er om gezeurt had :O maar ik slik wel gewoon me pil door :p
    Heb nu net zelf een derde er bij ze is nu 16 dagen...
    En iedereen zeurt er over 3 :O wat dat is toch veel :O hahaha denk ik dan...
    Vroeger ok dat is nu wel niet maar toen was het normaal als je een groot gezin had...
    En je bepaald toch zelf wel hoe groot jou gezin zal worden of niet jij moet er toch voor zorgen...
    Wij hebben nu ook zo iets van 3 is zat maar toch denk ik dat ik in de toekomst mischien als ze alledrie op school zitten er wel een vierde komt hahaha...

    Su6 meid met je kindjes...

    Knuffs
     
  17. FreeWilly8

    FreeWilly8 Fanatiek lid

    23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Zoals sommigen van jullie zeggen wát voor opmerkingen jullie van mensen krijgen, dat is idd niet in de haak. Maar ik wil wel even wat kwijt vanaf de andere kant. Mijn schoonzus heeft vier kinderen. Ze is zelf nu ongeveer 30 jaar en kreeg haar eerste toen ze ong. 24 was. Niks mis mee, hoor. Maar ze heeft het gewoon wel heel druk. En haar man werkt full-time, is 's avonds vaak weg, beunt iedere zaterdag bij. M.a.w., zij staat er gewoon alleen voor met de kindertjes. Het huis is daarom nooit echt opgeruimd, om maar wat te noemen. En dus zijn er mensen in de familie die daar hun bedenkingen over hebben. Mijn man en ik weten al lang dat we het zó iig niet willen. Nou, ik heb mijn schoonzus wel eens gevraagd of ze dat niet vervelend vond dat haar man eigenlijk nooit thuis is om mee te helpen met de kinderen, dat zij eigenlijk álles moet doen, én met de kinderen én in het huishouden. Het antwoord kwam neer op dat ze iig geen geldzorgen hadden, ook niet als er even een fikse financiele tegenvaller kwam.

    Ik wil maar even zeggen dat bepaalde reacties, hoe ongewenst misschien ook, niet alleen en niet altijd uit jaloersheid, maar ook uit bezorgtheid voortkomen.
     
  18. Balou

    Balou Fanatiek lid

    27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Meiden sta boven zulke reacties! Jullie weten alleen zelf waarom je er nog een kleine bij wilt, laat mensen kletsen. Ik kan me er zelf ook altijd wel boos om maken hoor, dus ik snap jullie wel een beetje.
     
  19. MamaEsther

    MamaEsther Fanatiek lid

    24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    Anita, je hebt volkomen gelijk meid! Jeetje, wat een lef zeg dat 'men' oordeelt over jouw capaciteiten als moeder om een stomme ziekte! Ok, MS is niet niks (zachtjes uitgedrukt) maar mobiliteit is maar een klein stukje van het moederschap....... Petje af voor jou meid!

    DutchAngel, een gelijkgestemde ziel! :) Leuk!

    Freewilly, de vragen kan ik ook wel aan; als iemand mij oprecht geinteresseerd en zonder neerbuigendheid vraagt of ik heb gekozen voor mijn kids of hoe mijn leven eruit ziet, ga ik juist een leuke conversatie aan omdat ik dan kan vertellen over mijn leven, waarin ik erg gelukkig ben. Het gaat mij juist om de sneren, de incorrecte en kortzichtige conclusies en het sarcasme die veel vaker voorkomen.. Geloof me, in 99 van de 100 gevallen word je als jonge mama gewoon zonder vragen in een hokje gedouwd en schijnt men het recht te hebben dat openlijk en zeer sarcastisch af te keuren. En dat is het waar ik mij zo aan stoor.......

    Ja idd even uit nieuwsgierigheid he, ik heb gehoord :oops: dat je op jouw leeftijd soms zelfs nog de vraag krijgt of het gepland is? Niet dat je oud bent hoor hihi :oops: maar volgens 'de maatschappelijke maatstaven' ben je onder de 30 gewoon 'jong' aan kinderen begonnen..

    Liefs :)
     
  20. Balou

    Balou Fanatiek lid

    27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    De meesten weten wel dat deze zwangeraschap "gepland" is. Ze moeten mij ook niet vragen of het gepland is want dan schiet ik uit mijn slof! Haha. Ik vind kinderen die krijg je, die neem je niet. En ik vind 26 helemaal niet jong om een kindje te krijgen. Maar ja de maatschappij he.
     

Deel Deze Pagina