Hoe reageer jij als iemand sorry zegt

Discussie in 'De lounge' gestart door Oilell, 16 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.272
    25.745
    113
    #21 Adje, 16 apr 2024
    Laatst bewerkt: 16 apr 2024
    Ligt voor mij aan de situatie. Ik ben zelf zelden te laat, en als ik wel te laat ben komt het echt door overmacht. En dan voel ik me al heel rot, dus mijn excuses zouden zeker oprecht zijn.
    En daar ga ik bij een ander in eerste instantie ook vanuit.

Maar gebeurt het steeds weer bij dezelfde persoon, wordt het wel een andere kwestie.

En hoe ts nu beschrijft dat het gaat, zijn wel alarmbellen van iemand die niet zorgvuldig met anderszins tijd omgaat. Daar zou ik wel moeite mee hebben en laten weten dat haar gedoe niet ten koste gaat van mijn tijd.

Casara, femkes, breister en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    Hangt er vanaf wat voor reden ze aanvoeren. Als ze net uit een meeting met de directie komen die uitliep , dan snap ik wel dat ik aan het kortste eind trek.
    Als er technische problemen waren waardoor ze niet in de meeting kon komen, dan zou ik het ook snappen. Maar een appje/mailtje is dan wel netjes. Niks laten horen is gewoon onbeschoft.

Paardenbloem en Syane vinden dit leuk.
  3. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.245
    4.211
    113
    Vrouw
    Dit! En ik zou dus zeker vragen naar de reden. Als die mij niet aan zou staan zou ik zeker er iets over zeggen.

Adje vindt dit leuk.
  4. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.226
    4.457
    113
    Vrouw
    Zelfs niet een berichtje dat ze wat later was. Helemaal niks.
    Als ik zelf uitloop, zorg ik altijd dat ik voor aanvang van de vergadering even een berichtje stuur. Als ik meer dan 5 minuten te laat ben, dan bel ik even. Maar tot op heden geen appje, mailtje of berichtje via de chat. Helemaal niks.

5. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.308
    1.382
    113
    Vrouw
    Zo inderdaad. Doen mensen ook bij mij als ik wel eens te laat ben gelukkig (niet vaak maar bijv vandaag ging mijn laptop ineens allemaal stomme updates uitvoeren en deed het netwerk het niet meer ..) In teams afspraken dan. Of dat mijn agenda end to end volgepland is en ik toch echt even moet plassen :roflmao:

Buiten werk kom ik nooit te laat. Ik heb een vriendin die me wel eens een uur heeft laten wachten in een restaurant maar dus omdat ze met haar make up bezig was, daar was ik wel pissig om. Alsof ik onbelangrijk ben. Dus het ligt aan de reden want er kan altijd iets zijn natuurlijk waardoor iemand eens wat later is.

6. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.308
    1.382
    113
    Vrouw
    Dit is wel heel raar. Dan zou ik minder amused zijn.

7. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.693
    18.773
    113
    Vrouw
    Dan speelt er mss wel iets of is er mis communicatie ?

8. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.295
    113
    Nederland
    Ligt aan de situatie. Het kan gebeuren dat iemand wat later is door andere omstandigheden, maar dan heb je het fatsoen om iets te laten weten. We leven in een digitaal tijdperk. Stuur een appje, mailtje, chatje via teams etc…

Collega’s of andere mensen die regelmatig te laat komen spreek ik aan. Ooit eens een collega gehad die dagelijks pas om 09:00 aan kwam op kantoor, terwijl onze werkuren in principe van 8:30 tot 17:00 zijn. Prima, als je later begint hoor, maar dan werk je ook gewoon een half uur langer door en dat deed hij niet. Daar heb ik hem op aangesproken en sindsdien was hij netjes optijd

9. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    als iemand te laat in een meeting is, of bij een werkafspraak, zeg ik meestal, jammer, kan gebeuren, laten we snel aan de slag/beginnen. als ze veel te laat zijn in een online meeting log ik gewoon uit. dan heb je pech gehad, kun je een nieuwe afspraak maken.

in dit geval dat iemand een afspraak maakt, vervolgens niets meer laat horen, zou ik wel even een bericht gaan sturen, of achteraan bellen waarom diegene niet op de afspraak was. zeker als je er tijd voor hebt vrijgemaakt in privé tijd. zou ik namelijk echt niet oké vinden.
    En als ze nieuw is, en je haar leidinggevende bent, is dit ook niet echt een lekkere start. dus ik zou wel voor je terug komt de lucht willen klaren, maar ook wel duidelijk maken dat je dit niet acceptabel vindt.

Suzy85, chrystel73 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Beide wel dezelfde dag en tijd genoteerd?

Anders is dit wel raar en geen goede indruk.

Relax en Neuzeke vinden dit leuk.
  11. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Zo ben ik dus niet. Ik heb helemaal niks met sorry qua werk; behalve op de rechtbank natuurlijk :D
    Mijn standaard antwoord is dan ook dat we misschien niet alles kunnen bespreken dus een wellicht een nieuwe afspraak moeten plannen die dan weer meer tijd gaat kosten. Tijd
    Tijd die we allebei goed kunnen gebruiken.

Ik verzacht hem wel vaak: ‘als we nu snel er doorheen kunnen gaan, halen we tijd in.’

Let wel: in mijn beroep wordt er soms zoveel geluld dat de helft vergeten kan worden dus je moet als voorzitter goed in de gaten houden dat het niet ‘overpraat’ wordt.
    Maar nee. Ik ben, zeker met externen die wat van me willen genadeloos als ze te laat zijn of in MT komen.
    Maar ik heb ook een bepaalde bijnaam in sommige disciplinaire overleggen :|

12. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.226
    4.457
    113
    Vrouw
    Geen idee. Zij heeft de afspraak in mijn agenda gepland, dus we hebben dezelfde datum en tijd. Begreep van mijn collega dat ze op kantoor was. Dus niet ziek of een prive crisis. Stonden verder voor vandaag geen afspraken in haar agenda, dus ook niet iets anders dat uit zou kunnen lopen. Ze heeft nog geen opdracht, dus er zat ook niks vanuit een eventuele opdrachtgever tussen.

Als ze morgen nog niks heeft laten horen ga ik er zelf wel achteraan. Want als ze dit straks ook bij opdrachtgevers doet, hebben we wel een probleem.

Zeebra vindt dit leuk.
  13. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Als ik haar was, had ik graag een appje of belletje gekregen als ik een afspraak was vergeten en iemand op me zat te wachten. Ook voordat diegene waar ik een afspraak mee had aan anderen zou vragen of ik op kantoor was.

En om terug te komen op je vraag: het ligt aan de reden dat iemand te laat is. En hoe vaak het gebeurt. Mijn manager heeft er een handje van om 10 minuten te laat te komen en dan ook nog 10 minuten uit te leggen waarom die andere afspraak belangrijk was. Belangrijker dan met mij/ons praten dus. Zonder excuses te maken, ook nog. Prima hoor, ik zeg daar niets van. Maar als de gereserveerde tijd bijna voorbij is sta ik op of log ik uit, om daarbij aan te geven dat ik degene waar ik een afspraak mee heb niet wil laten wachten.

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Hier precies zo!

Adje vindt dit leuk.
  15. breister

breister VIP lid

9 aug 2019
    5.838
    888
    113
    Vrouw
    Oh dan had ik dat verkeerd begrepen, dat ze wel berichtje had gestuurd dat ze wat later was. Dat is dan ook raar. Zeker als je dan inderdaad terecht die meeting afsluit en je verder geen reactie krijgt over dat het uiteindelijk niet is doorgegaan. En daar moet je straks dan leiding aan geven? Kan me voorstellen dat het inderdaad geen goede eerste indruk geeft....

16. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.093
    12.060
    113
    Als ik zie dat iemand oprecht is en de situatie doet zich een keertje voor, dan geef ik ook aan: geen probleem. Maar als iets structureel voor komt bij een persoon, dan kan ik wel zeggen; ‘dank je wel, maar ik vind het nu wel vervelend worden’ (of iets in die strekking). In deze situatie zou ik eerst even goed nagaan waarom de persoon niet heeft ingebeld. Als het een gevalletje ‘vergeten’ is en ze lijkt er redelijk nonchalant onder, dan zou ik wel even duidelijk maken dat ik tijd vrij maak tijdens mijn verlof en dat ik dan wel verwacht dat ze er is.

mamabri en Spectre vinden dit leuk.
  17. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.803
    781
    113
    Dit inderdaad. Ik zou er echt van schrikken als ik een afspraak vergeten was, en me enorm rot voelen. Of heb je wel gebeld maar haar niet te pakken gekregen?

Wat betreft de planning in de soep als anderen te laat komen, dat laat ik me niet gebeuren. De tijd die we hebben is de tijd die ervoor staat. Is de ander te laat, dan zullen we een nieuwe afspraak moeten plannen (kost dus weer tijd) of er sneller doorheen moeten gaan. De nieuwe afspraak plannen doe ik trouwens niet altijd meteen standaard, alleen als het echt heel hard nodig is. Ik geef dus duidelijk aan, wanneer iemand sorry zegt, dat dit de tijd is die we ervoor hebben omdat er daarna ook weer afspraken staan (of die nou met mezelf zijn of met anderen maakt daarbij niks uit).

18. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.226
    4.457
    113
    Vrouw
    Een hele goede vriend van mij werkt voor dezelfde werkgever en kwam 's avonds eten. Ben dus niet een collega gaan bellen of ze er wel was, kwam 's avonds ter sprake.

Ik heb haar een berichtje gestuurd via de chat, maar daar (nog) geen reactie op gehad.

Zeebra en Relax vinden dit leuk.
  19. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Dit inderdaad. Zeker bij een online afspraak kan dat prima

20. Zeebra

Zeebra Bekend lid

5 aug 2020
    977
    1.256
    93
    Vrouw
    Ai das niet netjes vanuit haar.
    Zou een duidelijke mail sturen dat je op haar verzoek tijdens je verlof tijd voor haar vrij gemaakt voor een gesprek waar ze zonder enige bericht niet bij online aanwezig was. Ook het niet reageren op de eerdere mail en nu het andere berichtje zijn rede om in gesprek te gaan met haar na je verlof.
    Vergeten kan maar is verre van netjes zeker omdat het op haar verzoek was tijdens jouw verlof..

Deel Deze Pagina