Zwangerschaps cursus....

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door chantal1984, 1 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Hoi Hoi

Ik wil iedereen eerst een heel gezond en gelukkig 2007 wensen.. Dus bij deze :D

Is het verplicht om tijdens je zwangerschap aan cursussen mee te doen, bv zo'n puf cursus ofzo? want ik hoor daar veel mensen over maar ik wil het eigenlijk niet omdat ik het allemaal zelf wil gaan doen .... maar ja aan de andere kant denk ik als ik straks ga bevallen en ik moet puffen en ik doe het fout dan kan ik me later miss wel mezelf voor mijn kop slaan ... Zijn er mensen hier die cursussen doen en zo ja welke?

2. SheDevil

SheDevil Fanatiek lid

13 dec 2006
    1.617
    1
    38
    Rotterdam
    Hoi en happy newyear 2 u 2 :)

Ik zelf doe nog geen cursus, maar ik weet wel dat het zeker niet verplicht is.
    Je kan ook een andere cursus of sport gaan doen.
    (zwangerschaps-)Yoga, of pilates, of aqua aerobics. Dat hebben ze allemaal ook voor zwangeren. Ik heb mijn keus nog niet gemaakt, maar ik wil wel blijven sporten dan kan ik de zwangerschap enigszins in 'vorm' doorstaan.

3. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik doe Pilates en Mensendieck. vind het wel handig, maar je kan ook gerust zonder cursus de bevalling door komen hoor, doet de mensenheid al eeuwen zonder volgens mij.

4. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Natuurlijk is het niet verplicht, het is ook niet noodzakelijk om te doen.
    Ik ga het wel doen, ik zal er allicht wat wijzer van worden, maar als ik in zo´n groepje terecht kom wat alleen maar kan klagen over al hun kwaaltjes ben ik ook snel weer weg!
    Groetjes, Anakin.

5. spooky

spooky Bekend lid

15 mrt 2006
    934
    0
    0
    krommenie
    ik doe het niet. ik moet er niet aan denken om tussen al die vrouwen te zitten

6. Platliggertje

Platliggertje Fanatiek lid

11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Ik heb nooit zo'n cursus gevolgd, komt duur uit en moest platliggen...
    Heb die ook niet nodig gehad, die ademhaling tijdens de weeën en bevalling ging vanzelf, is de natuur zegt de gynae.

7. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    lees anders het boek:

Duik in je weeen

van Carita Salome en Juliette de Wit

Daarin staat hoe je moet ademhalen tijdens de bevalling en nog veel meer.

Succes!

8. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Er word (vind ik dan) altijd een beetje denigrerend over "puf-cursussen" gepraat als zijnde dat daar allemaal klagende en zeurende vrouwen komen. Klinkt echt een beetje dom hoor (ik spreek nu over meerdere topics over dit onderwerp die de revue zijn gepasseerd).

Zelf doe ik aan yoga, heb ik ook tijdens mijn vorige zwangerschap gedaan en ben geen klagende, zeurende vrouw tegen gekomen. Er wordt een voorstelrondje gedaan, eventueel gaat er een geboortekaartje rond en/of wordt er een bevallingsverslag voorgelezen van iemand van de cursus die een kindje heeft gekregen en that's it. Verder wordt er gerust wel eens wat meer gepraat, maar over het algemeen wordt dit uur (meestal wat langer) besteed aan ontspanningsoefeningen, oefeningen om je lichaam soepel en fit te houden, ademhalingstechnieken, verschillende bevallingsmethodes en voorbereiding naar je bevalling toe....Het is totaal niet "zweverig" zoals er zovaak over yoga wordt gesproken en persoonlijk heb ik er echt veel aan gehad. En wat ik ook heerlijk vind is dat uurtje rùst voor mijzelf, zeker nu ik zwanger ben van de 2e en mezelf en mijn nieuwe wondertje regelmatig voorbij ren.

Dat een cursus niet voor iedereen weggelegd is, is prima, maar soms wordt er een beetje lacherig over gedaan als je het over cursussen hebt, alsof je raar bent dat je wel zo'n cursus wilt doen.

Het is niet verplicht, maar het kan je wel een heleboel vertrouwen geven als je enigszins onzeker bent of mss als je eerste bevalling enorm zwaar is geweest etc...Je moet doen waar je je goed bij voelt, zeker niet omdat je denkt dat het "hoort" of dat anderen het je enigszins "opdringen". Als jij je niet lekker bij zo'n cursus voelt, moet je het niet doen, daar ga je je mss alleen maar ongemakkelijker door voelen..Lees je gewoon goed in over de verschillende cursussen en beslis dan wel/niet.

9. Tigger

Tigger Fanatiek lid

1 jun 2006
    2.803
    0
    0
    Hihi, ik stond e rook niet voor open...
    Besproken met mijn VK en zij begreep wel wat ik bedoelde.
    Zij raadde me aan om Yoga te gaan doen. Schijnt minder "klagerig" te zijn.. En super relaxed...
    Maar ze zei ook, als het je niet bevalt stop je toch weer? Ik dacht, tja das ookw eer zo..

Heb er stiekem nu wel zin in...

10. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Hmm,

toen ik tien jaar geleden mijn eerste kreeg heb ik meegedaan aan een cursus. Niets klagen hoor. Gewoon oefenen.
    Ik was wel blij dat we ik in iedergeval een manier aangeleerd had om met de weeeën om te gaan.
    Nu denk ik dat ik yoga ga doen, lijkt me nog relaxter.

11. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Ik heb er niet voor gekozen. Past gewoon niet bij mij. Het leek me niets om bijv. 10 weken lang verplicht elke week met een aantal andere vrouwen over zwanger zijn, de bevalling en andere dingen te praten en oefeningen te doen. Heb zelf veel info van het net gehaald, het boek Veilig bevallen gelezen en een infoavond over bevallen bezocht. Vond dit genoeg. Het komt zoals het komt.
    Groetjes

12. shelde

shelde Fanatiek lid

1 mei 2006
    2.816
    0
    0
    Ik ga het er morgen bij de VK over hebben.
    Ben er namelijk nog niet echt uit wat ik wil.

13. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Je zult hier gewoon je eigen keuze in moeten maken. VK's merken het verschil niet tussen vrouwen die wel en vrouwen die geen cursus hebben gevolgd tijdens de bevalling. Maar het kan wel een goede voorbereiding voor jezelf zijn. Zeker als je een druk leven hebt, ben je zo in ieder geval dat uurtje even heel intensief met je lijf en je baby bezig. Dat is wel erg belangrijk.

14. is niet verplicht nee,is je eigen keus of je wilt ja of nee,ik ga t vanaf 8jan ook doen,t is gratis via de ziekenfonds!

groetjes krulliewullie

15. Magickwings

Magickwings Bekend lid

22 aug 2006
    714
    0
    0
    Inderdaad, dat vond ik het fijnste van de zwangerschapscursus.
    Een uurtje helemaal focussen op mijn zwangerschap en mijn kindje. Door drukte o.a. op mijn werk kwam ik daar bijna niet aan toe. De zwangerschap deed ik er een beetje bij (nu ik met verlof ben ik dat heel anders, gelukkig...) en dan is zo'n uurtje erg welkom.

Verder hadden wij een groep jonge meiden en werd er heel weinig geklaagd en gezeurd.
    Het was vaak zo gezellig dat we een uur na de gym nog met de hele groep stonden te kleppen op de gang!
    En nu houden we elkaar op de hoogte via de mail, ook erg leuk.

Ik ben dus blij dat ik voor een cursus gekozen heb. Ik heb ook heel veel info gehad die ik op internet/tijdschriften nergens tegen ben gekomen.

Liefs Magickwings

16. Magickwings

Magickwings Bekend lid

22 aug 2006
    714
    0
    0
    Inderdaad, dat vond ik het fijnste van de zwangerschapscursus.
    Een uurtje helemaal focussen op mijn zwangerschap en mijn kindje. Door drukte o.a. op mijn werk kwam ik daar bijna niet aan toe. De zwangerschap deed ik er een beetje bij (nu ik met verlof ben ik dat heel anders, gelukkig...) en dan is zo'n uurtje erg welkom.

Verder hadden wij een groep jonge meiden en werd er heel weinig geklaagd en gezeurd.
    Het was vaak zo gezellig dat we een uur na de gym nog met de hele groep stonden te kleppen op de gang!
    En nu houden we elkaar op de hoogte via de mail, ook erg leuk.

Ik ben dus blij dat ik voor een cursus gekozen heb. Ik heb ook heel veel info gehad die ik op internet/tijdschriften nergens tegen ben gekomen.

Liefs Magickwings

17. amilah

amilah Fanatiek lid

28 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Gemert, Utrecht en Amsterdam Den Bosch? lol
    Ik ga zwangerschapsyoga doen. Ik ben best angstig voor de bevalling dus lijkt het me fijn om daar wat meer te horen over hoe je weeen op moet vangen enzo..

18. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    het is idd niet verplicht, het wordt wel aangeraden...ik ga zelf zwangerschapsgym doen (heb deze uitgekozen omdat ze je ook met ademhalingstechnieken helpen aangezien ik daar af en toe beetje problemen mee heb) mijn schoonzus heeft geen cursus gedaan en zei achtgeraf wel spijt te hebben omdat ze beetje in paniek raakte.....

suc6 met keuze maken

Deel Deze Pagina