Zonnepanelen via een tussen persoon... Te mooi om waar te zijn?

Discussie in 'De lounge' gestart door anica, 28 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Hier in de wijk gaat een bedrijf langs de deur voor zonnepanelen, het lijkt te mooi om waar te zijn, heeft iemand hier ervaring?

*60 euro in de maand en geen kosten meer aan de energie leverancier alleen nog iets belasting.
    *een lening Bij de gemeente van 6000,- euro met maar 1 procent rente.
    *het bedrijf regelt al het papier werk en verdient aan de inkoop van zonnepanelen, hun kopen groot in. Er moeten minimaal 100 huizen mee doen.
    *je moet je inschrijven als kleine ondernemer omdat je de energie die je niet verbruikt verkoopt en je daar belasting over moet betalen (de kosten hier van weet ik niet, hier misschien iemand een idee?)
    *aflossing van de lening uitgestreken over 10 jaar en dus maar 1 procent rente, je mag zoveel aflossen als je zelf wil, minimaal is 60 euro in de maand.
    *geld terug van de energie leverancier door de stoom die je aan hun. Verkoopt.

Zeg nou zelf, dit is toch te mooi om waar te zijn? Of niet? Zit er geen addertje onder het gras?

2. clowntje

clowntje Actief lid

21 apr 2009
    417
    0
    0
    Land van Maas en Waal
    Wat is de waarde van de zonnepanelen als je deze bij een ander bedrijf koopt. Je hebt natuurlijk wel een schuld van 6000 euro. Het verhaal dat je ondernemer moet zijn snap ik niet. Over je winst moet je ongeveer 40% belasting betalen, maar wat is de winst?

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.551
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Laat je ook goed voorlichten over de opbrengst van hetgeen je verkoopt.
    In Duitsland is het voordeliger om eerst àlle opgewekte stroom te verkopen aan de energieleverancier en daarna alleen terug te "kopen" wat je zelf nodig hebt.
    Dat levert je meer op dan wanneer je alleen het "teveel" gaat verkopen.
    Laat je daarnaast ook goed voorlichten over levensduur, service onderhoud etc.

4. minon

minon Niet meer actief

Geen kosten aan de energieleverancier lijkt me sterk. Op dagen dat de zon niet schijnt leveren de panelen veel minder rendement op dus zul je gewone elektriciteit pakken. Op de momenten dat je panelen meer leveren dan je gebruikt lever jij terug aan je energieleverancier. Hier heb je een speciale meter voor nodig. Op de eindafrekening van je energieleverancier zal dan staan zoveel stroom verbruikt - zoveel terug geleverd = zoveel betalen. Helemaal geen energiekosten klinkt echt te mooi om waar te zijn. Ik heb ook nog niemand gehoord met zonnepanelen die niets meer hoefde te betalen. De enige manier om 'zelfvoorzienend' te zijn is om de gewonnen energie op te slaan in accu's om die op een later tijdstip te gebruiken.
    Ik vind het maar raar klinken. Buiten dat heb je een lening van 6000 euro. Ik zou je er eens in verdiepen wat het kost om ze zelf aan te leggen.

5. bokker31

bokker31 Lid

8 jul 2010
    82
    0
    6
    NULL
    NULL
    Je hoeft je niet In te schrijven bij de KvK alleen bij de belastingdienst aangeven om BTW terug te kunnen vragen. Ik geloof dat je alleen het eerste jaar administratie bij miet houden en later niet meer ivm kleine ondernemersregeling oid.

Wat levert deze installatie aan opbrengst op en leg dit eens naast je energierekeningen van afgelopen jaren. Vraag ook hoe het zit qua garantie ed en welke merken er gebruikt worden.

Die goedkope lening kun je misschien zelf ook aanvragen? Voor 6000 euro zou je een grote installatie aan moeten kunnen leggen, wij hebben beduidend minder betaald om ons verbruik af te dekken.

6. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Waarom geld lenen voor zoiets??? En dan nog eens over een periode van 10 jaar met 1 procent rente??

Daarnaast hoef je geen eenmanszaak op te richten, je hoeft alleen maar je netbeheerder op de hoogte te stellen!

Maar... 6000euro zijn veel zonnepanelen, kan dat wel????????

Mijn broer heeft veel zonnepanelen, heeft er 5000euro aan betaald en veel werk eraan gehad. Hij heeft ze nu 1 jaar, waar bij nu bijna een jaar aan energie niet heeft hoeven betalen, dat is 1300 euro per jaar. Dat betekent dat hij gemiddeld over 4 jaar zijn panelen eruit heeft qua kosten! Pas na 5 jr gaat hij eraan verdienen, mits het zonnige jaren zijn!

Ook waarom heeft die man jouw hulp nodig, hij moet dus iets verdienen over jouw rug...

Als je geen geld hebt, kan je het dus niet uitgeven!

Conclusie een hele grote ader!

7. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Hoeveel panelen krijg je voor die 6000 euro. Wij hebben er 2 weken geleden 8 laten plaatsen voor 3800 euro. Als we ons aanmelden bij de belasting voor de BTW krijgen we bijna 600 euro nog terug. Onze panelen moeten iets van 1900 kw per jaar gaan opleveren.

8. Mamavan2boeven

14 jul 2014
    27
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben begin van het jaar 12 pannelen van 265kw laten plaatsen voor 5400 euro.
    Als je je aanmeld als ondernemer kun je de btw terug vragen. Je moet dan het eerste jaar btw aangifte doen en een bepaald forfait betalen in ons geval 80 euro.
    Je blijft wel altijd wat aan de netwerkbeheerder betalen je maakt er tenslotte gebruikt van.
    Hoeveel het ons uiteindelijk gaat besparen weet ik pas volgend jaar maar na btw terug gaaf moet je rekening houden met zon 7 a 8 jaar voor je de investering terug hebt. Dus als je een lening neemt zal dat nog iets langer zijn.

9. hardlopertje

hardlopertje Bekend lid

9 jul 2012
    853
    28
    28
    Ergens op de aardbol
    Wij hebben ook 16 zonnepanelen op het dak liggen wij hebben daar 6250 excl btw voor betaald, maar wij hebben wel de duurdere genomen. Deze wekken meer energie op en zijn zwart. Dat vonden wij mooier bij onze dakpannen staan.
    Je hoeft je idd niet aan te melden bij de KVK alleen bij de belastingdienst kun je je aanmelden. Je krijgt dan een btw nummer. Daarmee kun je je BTW terug vragen van de zonnepanelen en moet je idd een forfait betalen. Daarna kun je bij de belastingdienst ontheffing aan vragen voor het voeren van de administratie. Daarmee vraag je gelijk ontheffing aan om ieder kwartaal aangifte te moeten doen van de omzetbelasting. Je valt namelijk onder klein ondernemers regeling.
    Wij hebben ook nog een aanvraag ingedient bij agentschapNL en hebben daar ook nog ene subsidie gekregen van 650 euro. Jammer genoeg is deze subsidie er nu niet meer.
    Onze energieleverancier wil dat wij in ieder geval 15 euro in de maand betalen maar aan het eind van het jaar krijgen wij deze 15 euro per maand dubbel en dwars weer terug. Per saldo wekken wij dus meer energie op dan wij verbruiken in het jaar. Wij hebben de panelen dan ook met 4 jaar terug verdient.
    Die 1% rente die je moet betalen bij de gemeente is niet veel als je het geld niet heb, maar ook al heb je het geld nog zou ik het hebben gedaan. Op de spaarrekening krijg je meer rente. laat die 6000 apart staan en dan kun je daar elke maand die 60 euro van betalen.
    Uiteraard moet je wel even goed kijken naar de randvoorwaarden.
    Maar goed ik bekijk het misschien van een andere kant. Wij hebben een adminstratiekantoor dus ik werk de hele dag met cijfers. Toevallig werken wij samen met een bedrijf die zonnepanelen plaatsen en vragen wij voor hun klanten de btw terug en verzorgen wij de verder afwikkeling. Als je nog meer vragen hebt PB me maar even.

10. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
    Ik heb altijd geleerd; als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook

Deel Deze Pagina