Hallo allemaal, Wie van jullie maakt ook gebruik van een KID behandeling? Ik ben twee weken geleden voor het eerst geinsimineerd in het ziekenhuis en het wachten duurt zo lang.Nu vanmorgen kreeg ik de menstruatie en ik was er niet blij mee,maar ja de volgende keer weer beter,hoop ik. Bij wie is het gelukt en na de hoeveelste keer,dit zou ik graag willen weten van jullie die het ook via het ziekenhuis doen of hebben gedaan.
Hallo In januari mijn eerste inseminatie gehad (zelf inseminatie) en was direct zwanger Helaas heb ik met zaad uit de vriezer geen goede ervaringen en heb ik zelf in Utrecht het idee gehad dat ik te laat was met insemineren. Toen ik een keer een dag eerder aangaf dat de test positief was (terwijl ik wist dat hij dat pas een dag later zou zijn) was ik wel zwanger. Ik mocht altijd pas een dag na een posi test komen, nu met zi ook op de dag van de positest geinsemineerd en zwanger.. Toeval?
Er zijn meerdere dames die KID doen/gaan doen/gedaan hebben. Ik zal zo even het KID topic omhoog halen voor je
Dreamer, dat was ook mijn idee Angel, wat spannend joh! Ik ben begonnen in het ziekenhuis, maar ben uiteindelijk overgestapt naar een bekende donor. Ik ben uiteindelijk na de 7e poging net zwanger. Ik hoop voor je dat het gauw gaat lukken! gr lot
Ik was steeds via het ziekenhuis met de 5e poging zwanger... Het is overigens niet raar dat je via KID in het ziekenhuis niet meteen de 1e ronde zwanger bent hoor... Het is ingevroren zaad en dat is toch van mindere kwaliteit. Ook worden er uit 1 zaadlozing zo een 12 tot 13 rietjes gehaald en meestal wordt er bij de inseminatie maar 1 rietje gebruikt. De hoeveelheid zaad en de kwaliteit is dus minder. Wat je kan vragen is of de gynaecoloog of de fertiliteitsarts het zaad hoog in de baarmoeder wil inbrengen. Dit is eigenlijk IUI, maar voor de arts maakt het niet uit of hij/zij het zaad hoog of laag inbrengt. Wanneer het hoog ingebracht wordt hoeft het zaad niet meer de weg af te leggen door het baarmoederslijm. Overigens is het zo dat een eicel tot 24 uur na de sprong te bevruchten is... En houdt er rekening mee dat je ook niet te vroeg laat insemineren, omdat het ontdooide zaad niet zo lang in leven blijft als vers zaad... Vers en goed zaad is tot 72 uur in leven in het vrouwelijk lichaam.
Ik was bij ingevroren zaad pas na 1 jaar zwanger en dat was dus de keer dat ik eerder ben geinsemineerd dan het gebruikelijk protocol. Zelf ben ik van mening dat het protocol voor mij te laat was zeg maar, Ik hoop dat ik dan echt de enige ben. we gaan nu zelf weer verder met een eigen donor. Eind volgende week is de planning.
Ik heb wel vaker gelezen dat vrouwen het idee hadden dat er te laat werd geinsemineerd. Maar kon je dan niet vragen om een andere manier van ei zoeken? Via echo's of bloedprikken? Bevroren zaad leeft 12 uur. Gewoon zaad in de vruchtbare dagen idd max 72 uur (uitzonderingen daar gelaten) Je eitje is tot ongeveer 12 uur na de sprong te bevruchten (meningen zijn verdeeld over 12 of 24 uur) Bij laag inbrengen doet zaad er 8 uur over om bij het eitje te komen, dus je hebt maar even speling. Doen ziekenhuizen niet standaard IUI-D dan?
ik heb het over 10 jaar geleden toen deden ze in Utrecht niet standaard IUI. en ik heb wel een keer een echo gehad na een posi test en toen was het ei inderdaad al weg maar dan zat er dus tussen positest en inseminatie 24 uur(zo was het protocol) Dus is ei gesprongen en ja dan moet het zaad nog opzoek? Ik dnek dat ik vaak echt te laat ben geweest. Men wilde daar toen niet afwijken, dus ben ik zelf 1 dag eerder gegaan voor inseminatie met toen een zwangerschap als resultaat. Helaas eindigde dat in MK met 8 weken. Ik weet dus niet hoe het nu gaat. Ik ens je succes en hoop op een positief resultaat
Over de tijden ga ik niet discusiëren... Ik ben werkzaam geweest binnen de fertiliteit en hanteer de tijden en maatstaven die daar gelden... Die werden overigens ook aangehouden bij de inseminaties die ik zelf gehad heb... Nee het is niet standaard dat een KID-behandeling met IUI wordt toegepast. De ene arts doet het wel uit zichzelf... de andere niet... Je zal er dus naar moeten vragen... Er zijn idd vrouwen die het idee hebben dat ze te laat geïnsemineerd zijn. Maar goed... laten we eerlijk zijn... De behandelend arts heeft natuurlijk wel de nodige kennis en je mag er vanuit gaan dat hij/zij het wel bij het rechte eind heeft al kan er natuurlijk altijd een missertje tussen zitten. Maar over het algemeen is het tijdstip van insemineren echt wel het juiste tijdstip. Er worden wel eens foutjes gemaakt in de berekeningen wanneer er enkel met ovulatietesten wordt gewerkt. Immers er zijn vrouwen die niet op ovulatietesten reageren etc. Bij de ziekenhuizen die werken met echoos evt. in combinatie met hormoonwaardebepaling via het bloed heb je de meeste kans dat je juist zit qua tijdstip van insemineren. Dan kan het eigenlijk niet misgaan bij het bepalen van het juiste tijdstip. Maar onthoud ook dat ook al heb je alles goed... dus de perfecte tijd van insemineren.... supereitje... superzaad... Dan nog hoeft er geen zwangerschap te ontstaan! Per cyclus heeft een vrouw 20 tot 25% kans op een zwangerschap... Bij KID ligt dit percentage iets lager... dan heb je ongeveer tussen de 15 en 20% kans... Je hebt dus eigenlijk meer kans om niet zwanger te worden dan wel... per cyclus berekend... Echter... 85% van de vrouwen raakt binnen een jaar zwanger. Wanneer je met KID na 12 behandelingen nog niet zwanger bent is de kans dat je nog zwanger raakt met KID wel klein geworden. Zwanger worden is naast een boel gereken en proberen de perfecte situatie te creëren nog voor het grootste gedeelte geluk hebben!
Tijden zijn gelukkig veranderd en de kennis van de artsen is sindsdien echt met sprongen vooruit gegaan Ook artsen zijn er inmiddels achter dat het ene vrouwenlichaam het andere niet is Daarom wordt er tegenwoordig gewoon meer en meer met echoos gewerkt en met hormoonbepalingen. Je kan bijvoorbeeld op een echo aan de structuur van de follikel zien of er snel een eisprong aan zit te komen of niet... Dan wordt de rand om de follikel heen bijvoorbeeld troebel. Ook de dikte van het baarmoederslijmvlies is van belang. Leg daarnaast de waarden van het LH, de grootte van de follikel en je komt op een tijdstip.
Helemaal mee eens hoor, het is 10% goed materiaal hebben en 90% geluk! Bij ons doen ze wel meteen IUI-D. 3x eigen cyclus (indien regelmatig) 3x met hormonen En als het dan nog niet raak is gaan ze over op IVF-D Maar dat is zo te lezen dus ook overal anders? En op ovu testen reageert idd niet iedereen even goed. Ik reageer er zelf wisselvallig op, dus moet even goed bespreken hoe we mn ei gaan opsporen tegen die tijd. Ricmar, hebben jullie weer een nieuwe donor gevonden? (zag je oproep ergens staan namelijk)
Hallo Ja we hebben een nieuwe donor gevonden. Klik is er en nog belangrijker ook betrouwbaar, scheelt ons een hoop gereis, ook ivm de handicap van mijn echtgenoot. Helaas is een uur auto rijden al erg belastend en als je dan 1 of 2 dagen achter elkaar op en neer moet ruim een uur rijden dan is dat snel te belastend. Donor komt nu thuis en man lief kan zelf klussen. haha
Binnen elk ziekenhuis zal elke behandeling anders zijn omdat je met diverse meningen van artsen te maken hebt, met beleid van een ziekenhuis, protocollen.... etc. Daarom is het ook van belang dat je je eerst goed informeert voordat je besluit welk ziekenhuis je kiest om een behandeling te doen. Ook al heb je goede verhalen van iemand anders gehoord... Informeer eerst zelf! De manier van behandelen etc. kan inmiddels veranderd zijn... Het kan net iets anders zijn als dat je van horen zeggen hebt.... Het kan zo zijn dat je de sfeer van het ziekenhuis niet zo ligt etc. Dus eerst even bellen en informeren... dan weet je al heel veel.... En stel vragen op voordat je gaat bellen... Vraag of ze je een folder kunnen toesturen over welke behandelingen ze doen en op welke wijze. Welke hulpmiddelen ze gebruiken (zoals bijvoorbeeld echo, hormoonbepaling, etc.)... wachttijden is bij KID ook van belang! En of je zelf voor een donor moet zorgen... Of ze samenwerken met een ander ziekenhuis? Of je uit een ander ziekenhuis zaad kan halen? Of ze opslag doen van het zaad? Wat het zaad kost? etc.
Wij staan zelf al ingeschreven bij het MCK, dus hoe alles eraan toe gaat daar weet ik. Ik hoop alleen dat ik in eigen cyclus kan starten, dat is even afwachten. Mn cyclus is aan het veranderen namelijk en niet in de goede zin helaas. @Ricmar: wat fijn zeg! Klinkt goed! Dat het maar meteen raak mag zijn en raak mag blijven! @Wishgirl: doet de kleine man het goed?
Wanneer het moeilijk gaat worden in eigen cyclus kan je beter de cyclus laten sturen... Het is even niet fijn misschien... maar dan kun je wel met de beste situatie beginnen aan de behandeling... De kleine man hier doet het nu ontzettend goed! Ik ben trots op mijn ventje Dank je wel voor het vragen!
Hallo allemaal, Bedankt voor de reacties op mijn vraag. Ze hebben in het ziekenhuis wel eerst een inwendige echo gemaakt een dag voor dat ik geinsimineerd werd en ze zeiden dat het bijna zover was.Toen ik thuis kwam heb ik een ovutest gedaan en het was direct positief dus hier had ze wel gelijk in.Een dag later werd ik dan geinsimineerd.Maar ja toch niet gelukt.@ weken later werd ik ongi.Wij wachten wel weer op de volgende keer,hopen dat het dan wel lukt. Vanaf volgende week zondag moet ik weer gaan testen. Dus dan gaan wij weer hopen. Groetjes Angea
Wat ik al zei... Ook al ben je op tijd met insemineren wil het niet zeggen dat het ook (meteen) tot een zwangerschap leidt... Succes.. ik hoop dat je snel zwanger zult zijn!