Hoe reageren op vragen over tweede kinderwens?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door bolkje, 15 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uilenmama

Uilenmama Niet meer actief

Ik krijg ook wel vaak de vraag of we een tweede willen. Ik antwoord altijd dat we eerst bekijken hoe het met Naomi gaat.

We hebben er lang overgedaan om Naomi te krijgen. Wie zegt dat een tweede sneller gaat. Mijn schoonzus heeft 2 kinderen met een leeftijdsverschil van 8 jaar..

2. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ja wat herkenbaar zeg! Ik krijg de vraag ook ontzettend vaak. En mij doet het soms best veel pijn, want we zouden best graag een tweede willen. Maar dat zou zeer onverstandig zijn in ons geval.
    Wat me opvalt is dat mensen vaak een hele uitleg verwachten. Ik gaf die ook nog vaak.
    Vorige week was ik het na 3x vragen binnen 1 week spuugzat. Ik heb met mijn man afgesproken dat wij ons niet meer gaan verantwoorden. We zeggen alleen dat we zo compleet zijn. Meer niet.
    Ik vind het ook brutaal vragen

3. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.178
    4.489
    113
    Als ik jullie reacties lees ben ik heel onbeleefd, ik vraag ook geregeld aan vrienden of ze al voor een tweede/derde gaan. oke aan wat verder staande vrienden/kennissen of de buurvrouw misschien niet.
    Vind het zelf ook niet erg als mensen het vragen, zeker niet van vrienden die in eenzelfde levensfase zitten. Dan is het echt oprecht intresse.
    Als je nog geen tweede/derde wil of helemaal niet wil of er nog niet uit bent kun je dat toch gewoon als antwoord geven.

4. penseel

penseel Niet meer actief

Vaak is het intresten, Van mensen zou die vraag ook kunnen stellen.

Zelf heb ik die vraag nooit gesteld gekregen. En denk dat de meeste dachten dat ik het bij een kindje zou laten.

Wilde wel maar lukte niet plus andere problemen die daar bij kwamen kijken scheiden ect lukte niet. Wel onverwachts mijn tweede. Mijn wondertje. Er zit hier dik 9 jaar tussen.

5. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Maar waarom moet je daar antwoord op geven? Ik vind het een heel persoonlijke zaak die ook nog eens heel gevoelig kan liggen. Ik bedoel het niet aanvallend hoor. Maar ik vind dat het een ander niks aangaat.

Mensen die ik nauwelijks ken vragen het me nog. Ik denk dat het dan vooral nieuwsgierigheid is.

6. ijsje82

ijsje82 Actief lid

8 jan 2014
    470
    3
    18
    #46 ijsje82, 29 jul 2015
    Laatst bewerkt: 29 jul 2015
    Mij is nooit die vraag gesteld omdat ik uit mezelf altijd al zei dat ik graag een 2e en 3e zou willen maar mijn ex toen niet wou. Daar had ik het heel moeilijk mee dus praate daar wel over met naaste vrienden.
    Iedereen was dan ook heel blij voor mij toen ik mijn huidige vriend ontmoete en hij ook een kinderwens had.

als vrienden mij er wel na gevraagt hadden had ik helemaal niet erg gevonden. Ik ben gewoon heel open in zulke dingen.
    Ik heb een vriendin ook wel eens gevraagt of ze nog voor een 2e gaan. Omdat ik wist dat ze van de ivf van hun eerste nog 2 vruchtjes in de vriezer over hadden. Dat is gewoon pure intresse en helemaal niet naar bedoeld. Als iemand dat wel vervelend vind waardeer ik het aks die gene dan eerlijk zegt daar niet over te willen praten.

7. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Ik zou gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je dat een privé kwestie vindt.

Wij zijn bijna 8 jaar (ongewenst) kinderloos gebleven en we hebben dus ook veel (botte) vragen gehad, opmerkingen en te maken gehad met vooroordelen.
    Op een gegeven moment vonden wij 't zo pijnlijk worden dat we standaard als antwoord gaven "als er ooit nieuws mag komen op dit gebied, hoor je 't wel, tot die tijd moet je 't gewoon maar afwachten, net als wij".

8. Saren

Saren Actief lid

7 jun 2012
    329
    23
    18
    NULL
    NULL
    Zo herkenbaar! Ik krijg deze vraag soms bijna wekelijks. Willen jullie nog geen tweede? Het lijkt erop dat zodra je kind de 2 is gepasseerd men ook de tweede verwacht. Laatst nog vroeg iemand ons dat, ik zag haar voor het eerst en ze hebben zelf nota bene geen kinderen. Ik was ook wel nieuwsgierig waarom zij geen kinderen hebben, maar niet gevraagd uit fatsoen. Alhoewel ik wel geneigd was om dit te doen nadat zij ons gevraagd had. Maar ik vind dat je altijd hiermee moet oppassen. Je weet niet wat erachter zit en wilt niet opzettelijk mensen kwetsen.

9. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik snap dat ook nooit zo goed. Bij de eerste hebben we lang moeten wachten, begon het er naar uit te zien dat we hulp nodig zouden hebben. Ik vond het toen nooit erg al iemand iets vroeg. Over de derde lang getwijfeld en ook niet zeker of we er het zelfde in stonden. Ook toen geen probleem. Ik vind het normale vragen en het voelt helemaal niet onbeleefd. Als je geen concreet antwoord wil geven hoeft dat niet. Hier weet ook iedereen dat onze baby nu de laatste is. (Dus mocht er toch nog een komen dat dat niet gepland was ;)) Ook prima :p
    Ik hoor van heel veel mensen persoonlijke dingen, ook mensen die ik niet goed ken, maar als ik de reacties hier zo lees lijkt het of bijna niemand wat kwijt wil.

10. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Nou... Het is de toon die de muziek maakt. En als het niet oprecht is vraag het dan niet en hou je eventuele mening voor je. Zo zie ik het tenminste.

11. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Heb die vraag gelukkig nog nooit gehad. Mijn vriend ook niet. Maar goed de meesten waren überhaupt verbaasd dat ik een kind heb gekregen. :D Waarschijnlijk komt het niet eens bij mensen op dat er tweede zou kunnen komen, maar gezien mijn leeftijd zal 'm dat ook niet meer worden denk ik.:) Overigens ben ik zelf wel eens benieuwd waarom bekenden een kind hebben gekregen en niet meerderen, maar dat probeer ik dan weleens subtiel te ontfutselen. ;)

Deel Deze Pagina