Hoe reageren?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by tihany, Jun 20, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tihany

tihany Fanatiek lid

Jan 25, 2007
    1,465
    0
    0
    zorgkundige
    Belgisch Limburg
    We hebben een dochter van 3j en sinds haar broertje er is (bijna 2 weken geleden), probeert ze ons echt uit te testen hoe ver ze kan gaan. Zo, zit ze hele tijd door de zetel te lopen, blijft dit ook doen terwijl we haar erop wijzen dat ze dit niet mag. Ze doet echt dingen die niet mogen en ook al zeggen we hier iets van, ze blijft dit herhalen tot we echt boos worden,...
    hoe moeten we hier mee omgaan, want wil niet constant op haar moeten grommelen.

2. wendy77

wendy77 Actief lid

Feb 3, 2007
    247
    0
    0
    hellevoetsluis
    Ach, wat klinkt me dat bekend in de oren. Alleen heeft laura geen broertje of zusje.
    Ik denk dat het gewoon de leeftijd is.
    Ik weet ook niet hoe ik er mee om moet gaan.
    Lief zijn helpt niet, boos worden helpt niet, in de hoek zetten helpt niet.
    Ik loop hier af en toe echt gefrustreerd rond. En ben op deze manier ook geen gezellige moeder. Ik wil niet de hele tijd boos op haar zijn, maar het moet het dan?
    Dus ik hoop dat we hier wat advies krijgen en lees ik gelijk mee.

3. mamamaaike

mamamaaike Actief lid

Jan 18, 2008
    153
    0
    0
    Mijn dochter heeft ook wel van die buien van absoluut niet luisteren. Ik zet dan toch maar door en word dus boos. Ze zoekt de grenzen op denk ik. Gelukkig heeft ze het niet altijd, vooral als ze moe is.

4. Lexie74

Lexie74 VIP lid

Sep 14, 2006
    9,364
    200
    63
    Female
    loonadministratrice
    nop
    Ik waarschuw onze dochter 1x en meld haar dat ze in "de stoel" gaat voor straf als ze nu niet gaat luisteren. Gaat ze door, dangaat ze in de stoel en dat vindt ze niet leuk. Wij negeren haar dan 2 min (zo oud is ze) en leggen haar dan nogmaals uit waarom ze straf heeft en dan maken we het weer goed met een kus en een knuffel.
    Meestal maakt dit zoveel indruk dat ze datgene wat ze fout deed niet meer doet.

5. missX

missX Fanatiek lid

Mar 2, 2006
    1,226
    0
    36
    klinkt heel bekend in de oren...heb ook een dochterjte van 3 en een zoontje van 3 maanden! Denk inderdaad dathet echt de leeftijd is en dat je zelf gewoon heel rechtlijnig moet zijn. Hoewel ik dit zelf zo typ besef ik dat het inderdaad soms lastig is en je niet altijd politieagentje wilt spelen zoals ik mezelf soms ook wel eens voel...maar toch denk ik dat het (helaas) af en toe nodig is om ze duidelijk te maken wat wel en niet mag. Bij ons is weer nieuw dat ze mij na praat ...echt soms tot het irritante aan toe!

6. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

Jul 8, 2006
    8,361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    heel consequent blijven! 1 keer waarschuwen, 2e keer meteen op een strafplek en laten zitten. Komt ze ook daaruit, terug blijven plaatsen zonder wat te zeggen totdat ze blijft zitten. Hier werkt dat het beste... En nu dat Joris 3 jaar is, waarschuw ik 1 keer, luistert hij niet hoef ik maar te wijzen naar de deur. Dan zie je dat gezicht gelijk naar de grond en loopt hij naar de gang...

7. wendy77

wendy77 Actief lid

Feb 3, 2007
    247
    0
    0
    hellevoetsluis
    Das wel heel leuk, maar dat werkt dus bij laura niet. Ik kan haar op de gang zetten wat ik wil, maar ze doet het vervolgens weer!

En daar hebben we het dus over. Dan ben ik haar dus de hele dag aan het straffen en dat werkt dus ook niet. Ik wil geen ruzie met haar de hele dag.

Op dit moment staat ze meer op de gang dan dat we iets gezelligs doen.

8. Foxter

Foxter Niet meer actief

Mijn oppaskindje van 3 doet ook zo op het moment. Als hij hier is hou ik hem steeds bezig met leuke dingen, en zeg constant hoe ongelovelijk knap ik het allemaal van hem vindt (tekenen, knippen, verven, wat hij dan ook aan het doen is). Dit werkt wel, maar ja ik heb hem maar anderhalve dag in de week, dus dan heb je nog wel ideeen..

Succes ermee!

9. wendy77

wendy77 Actief lid

Feb 3, 2007
    247
    0
    0
    hellevoetsluis
    Hahah, ja, anderhalve dag kan haar idd nog wel bezig houden ;)
    Maar helaas moet ik haar iets langer bezighouden. Ik ben blij als ze naar school gaat ;) dan mogen de juffen haar lekker bezighouden.

10. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

Nov 6, 2008
    1,922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    het is momenteel ook best een heftige tijd voor haar met een broertje dat net geboren is. Mama die daardoor minder aandacht heeft voor haar, waarschijnlijk ook minder geduldig is dan normaal.
    Juist daarom zal ik er voor kiezen om haar toch de komende tijd wat extra aandacht te geven. bijv. als ze lekker aan het spelen is even een dikke compliment te geven of even bij haar gaan zitten. Ik zou zowieso wat vaker met haar individueel wat dingetjes doen, even samen kleuren of een puzzel maken. Haar mee laten helpen met de verzorging van je zoontje.
    Door misschien wat meer gericht te zijn op de dingetjes die goed gaan door complimentjes te geven en andere positieve aandacht zal zij waarschijnlijk ook minder op een nagatieve manier je aandacht vragen.
    groetjes joyce

Share This Page