Zoontje heeft zwemangst

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Bloem1989, 30 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem1989

Bloem1989 Niet meer actief

Mijn zoontje is doods bang voor water (zwembad & zee bad vind het wel heerlijk) we hebben tot zijn tweede jaar op baby zwemmen gezeten en dat vond hij fantastisch. Wel terughoudend hij wilde bv niet op zijn buik of rug en hield mij stevig vast. Nu is het zo ver dat hij absoluut niet het water in wilt dan raakt hij helemaal in paniek. Wij forceren niet maar ik vraag me af wat ik hier mee aan moet? Het word ook steeds erger en er is niks engs gebeurd of althans niet wat mij bij is gebleven. Iemand tips?

2. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Bad thuis vindt hij dus niet eng en zwembad wel? Vindt hij ook het peuterbadje eng of alleen groot bad? Of een keer gaan 's ochtends als eerste als bad nog (bijna) leeg is?
    Of anders gewoon even laten. Of willen jullie zelf heel graag zwemmen of doen jullie het voor hem? (je tweede zoontje heeft er op deze leeftijd ook nog niet veel aan)
    Misschien doe je hem er gewoon geen plezier mee. Ik hou ook niet van zo'n hal vol schreeuwende kinderen en de golven van de zee kan best indrukwekkend zijn voor kleintjes.

3. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.608
    8.359
    113
    Vrouw
    Dat tackelen wij meestal op vakantie. Afgelopen keer zaten wij met een bange dreumes en peuter. Wij zijn 4 dagen elke dag gaan zwemmen. Wij hebben wel rustig aangedrongen. Niet pats boem met de bange kinderen het bad in. Maar eerst op het trappetje wat spetteren. Dan de band om en stevig vasthouden. En rustig steeds dieper en wat losser. Wat spetteren en grapjes maken. Onze peuter was de eerste dag na 20 minuten van zijn angst af, de tweede dag was hij na 10 minuten van zijn angst af en de 3e en 4e dag was er helemaal geen angst (zal vast niet permanent zijn). Onze dreumes durfde pas na 4 keer wat meer los te laten (genoot tussendoor wel hoor). Ik denk niet dat het goed is om alle dingen waar een kind bang voor is te vermeiden. Maar juist een kindje door de angst heen te helpen. Wij gaan trouwens alleen op rustige momenten.

Wat je ook kunt doen is bijv een lege fles of een ander speeltje mee nemen om voor afleiding te zorgen. Eerder was onze peuter vrij makkelijk af te leiden met een bootje.

Saskia1984 vindt dit leuk.
  4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zou helemaal niets doen. Mijn dochter ging als baby al zwemmen en vond dat toen geweldig. Dan van twee jaar tot vier ongeveer was ze panisch voor water. In het zwembad wou ze alleen rustig in laag water zitten, maar geen spetters. Bad en douche thuis ging wel goed.

Ergens in het afgelopen jaar kwam opeens de klik. Ze is nu net vijf en een echte waterrat, die deze zomer spontaan vroeg om op zwemles te gaan.

5. Bloem1989

Bloem1989 Niet meer actief

Dan volg ik je advies op en hopelijk is het een periode.

Kiwi25 het maakt niet uit of het rustig of druk is. Wij waren deze week helemaal alleen in het zwembad *vakantie)
    Hij is ook echt geen waaghals

Zonnestralen dat heb ik al geprobeerd maar helaas. We zijn 4 weken bij de zee geweest en zijn elke dag geweest maar nee..

6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.608
    8.359
    113
    Vrouw
    Dat is best lang proberen inderdaad. Dan zou ik het ook een tijdje parkeren. Dan zit het er echt even niet in.

Misschien volgende zomer rustig beginnen met een zwembadje.

7. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik zou ook niks doen. Onze oudste wilde ook nooit zwemmen of douchen. Haren wassen was helemaal drama. Toch met 5 jaar op zwemles gedaan (we hebben een boot) en dankzij de badmeester was het na een paar lessen helemaal verdwenen. Inmiddels zwemt hij wedstrijden en is hij veranderd in een echte waterrat.

Onze dochter vond douchen altijd prima, maar zwemmen in een zwembad was drama. Ook met zwemles wilde ze absoluut het water niet in springen. Lopen door het bad ging nog, maar meer moesten ze niet verwachten. Na 7 maanden had ze haar A en zaterdag mag ze als het goed is voor B :roflmao: Oma zwemt nu regelmatig met ze in de schoolvakanties en ze willen niet anders meer.

De jongste begint al te huilen als hij het woord douchen hoort en inmiddels vind hij het prima om in een wasmand met water en zeep te staan (je moet wat als ze niet willen haha) en wassen mag met een washandje. Maar zodra zijn haren gewassen moeten worden begint ie spontaan te gillen. Maar dat zal ook wel loslopen als hij op zwemles mag:p

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    En terug naar babyzwemmen? Wij zijn nooit gestopt met babyzwemmen (heet hier ouder&kindzwemmen). Leuke spelletjes en een beetje groepsdruk helpen ook wel.

9. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Onze oudste heeft ook zo'n periode gehad. Vorig jaar juli nog niks aan de hand (weekendje CP) en 1,5 maand later (op vakantie) was ze panisch voor water. Zich enorm aan ons vast klampen en huilen als we haar iets los probeerden te laten. Ook met peuterzwemmen was het drama, maar ik bleef wel gaan.

Het heeft ongeveer een maand geduurd en toen werd ze weer wat vrijer. Afgelopen juni naar Lanzarote geweest en toen mochten we haar zelfs helemaal loslaten (Ze had uiteraard wel bandjes om). Ze is nu weer een echte waterrat.

Haren wassen vind ze nog steeds niet heel leuk, maar ze worst niet meer zo hysterisch als toen.

10. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Zoontje van een kennis had ook zwemangst. Peuterbadje vond hij nog wel ok. Dat was klein, overzichtelijk en ondiep. Maar het grote bad was toch wel erg. Maar hij durfde het wel met een speciaal zwemhesje met drijvers er in. In begin altijd wel in paniek in zwembad Maar langzaam opbouwen. En vast ritueel in zwembad. Eerst douchen, rondje lopen, dan even in pierenbad spetteren. En dan op het randje van het grote bad zitten of op de grond als het een langzaam aflopend bad is. En zo steeds verder. Hij is op het laatst zelfs het golfslagbad in geweest :D

Bijgevoegde bestanden:

11. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik heb 3 anti-waterratten :confused:, in ons warme bad in badkamer was wel oké (al heeft mijn 3e zelfs dat vanaf baby vreselijk gevonden!), maar erg moeten wennen aan douchen (veel gehuil en paniek), geen trek in peuterbadje in onze tuin, en zo goed als niet in water bij een zwembad.

Maar... het wordt beter ;). Vanaf ongeveer 4 jaar lukt het douchen thuis zonder gedoe (mijn oudste duurde nog langer), en langzaam konden ze ook een zwembad nog gaan waarderen (peuterbadje met klein laagje en liefst geen enkel gespetter :rolleyes:). Mijn middelste is vanaf 5 jaar op zwemles gegaan en dat heeft wel wat tranen her en der gekost om over angst heen te komen, maar uiteindelijk in ruim 1,5 jaar 3 zwemdiploma's gehaald en is nu fan van zwemmen (kan uren in water zijn/spelen...). Mijn oudste krijgt zwemles sinds zijn 7e en kan nu ook zwembad waarderen. De jongste is nu zover dat ze het leuk vindt in het peuterbad (tot 40 cm diep), maar wil niet in diepe en al helemaal niet met hoofdje onder water. Het zal wel goed komen als we beginnen met zwemlessen...

Deel Deze Pagina