Sollicitatie brief schrijven

Discussie in 'De lounge' gestart door iMum, 12 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iMum

iMum Bekend lid

24 okt 2019
    646
    567
    93
    Vrouw
    Ik heb dé vacature gevonden.
    Ik voelde werkelijk waar aan alle eisen, heb ervaring waar zij ervaring vragen, werktijden, aantal uren én salaris kloppen gewoon.
    Ik kan hierbij mijn 2 passies gewoon combineren: werk en kind.

Nu een sollicitatiebrief schrijven, deze moet gewoon echt perfect zijn of in ieder geval opvallend genoeg om op gesprek te mogen, want ik vermoed dat er veel mensen zullen solliciteren.
    Is er toevallig iemand die mij tips kan geven?

Dubbelgeluk en Syane vinden dit leuk.
  2. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.825
    113
    Zoek hier eens op sollicitatie tips. Er zijn veel topics waar al veel tips zijn gegeven.
    Ook via Google vind je heel veel tips.
    @Mapje weet hier veel van. Misschien kan ze je wat tips geven.
    Wat helpend is om te starten met een pakkende zin. Dus niet de standaard zin ‘op die en die datum zag ik de vacature en die sprak mij erg aan’. Kijk naar de organisatie en wat hen typeert en wat je daarin aanspreekt. En daar dan mee starten.
    Maak een overzichtelijke brief met pakkende tekst.
    Geen cv-dingen in je brief zetten. Steek net zoveel energie in je cv als je brief. Cv’s worden meestal eerst gescreend. Maak die cv zo passend mogelijk bij de vacature.

Baileyy en Iertje81 vinden dit leuk.
  3. Novi

Novi Niet meer actief

Ik beoordeel de sollicitaties voor mijn werkgever. Een CV vind ik het belangrijkste. Duidelijke omschrijving van ervaring en opleiding etc. De brief lees ik wel, maar als iemand qua CV matcht zou de brief alleen bepalend zijn als die echt vol met fouten enz staat.

Baileyy en Syane vinden dit leuk.
  4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.080
    12.033
    113
    Geen tips, maar veel succes. Jij had toch laatst een topic aangemaakt dat je werk je niet gelukkig maakte? Ik hoop dat het gaat lukken!

5. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Wat belangrijk is is dat je schrijft waarom jij geschikt voor deze baan.
    Niet wat je gedaan hebt,maar wat je goed maakt voor deze job.
    Wat je gedaan hebt staat in je CV.

Ik wens je veel s6 met schrijven!!!!

6. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Besteed vooral aandacht aan je cv, maak m bijvoorbeeld via Canva. Goede korte, persoonlijke intro erin en zorg dat er echt uitknalt dat je de juiste werkervaring hebt. Herhaal in de brief niet je cv maar maak duidelijk waarom je geschikt bent. Houd het kort.

Syane vindt dit leuk.
  7. ZsaZsa

ZsaZsa Fanatiek lid

10 mei 2019
    2.002
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg er inderdaad voor dat je cv eruit springt

Iets met een mooie lay out en kleur staat vaak al heel netjes.

Er zijn zelfs templates voor te vinden die je alleen nog maar hoeft in te vullen.

Verder is een brief mooi. Probeer je zinnen niet te beginnen met " ik" en verder denk ik dat als je zo enthousiast bent over d vacature dit zeker ook wel over kan brengen.

Succes!

8. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.890
    8.064
    113
    Hou het heel kort, max 1a4.
    En wat meerderen al zeggen hier: cv is het belangrijkste. Wij vragen niet eens meer om een motivatiebrief, enkel nog cv.

Syane vindt dit leuk.
  9. ik1985

ik1985 Niet meer actief

Ik zou zeker ook even bellen, als die mogelijkheid benoemd wordt in de vacature. Misschien heb je al wat vragen over de functie, en via de telefoon kan je kenbaar maken dat je veel interesse hebt en dat je brief eraan komt.

10. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik zou ook echt even belangstellend bellen. En niet met nutteloze vragen over praktische zaken maar gewoon: hoe komt het dat deze baan nu vrij is, wat zoeken jullie nu echt” en gesprekje dan over of het een optie voor je zou kunnen zijn. Probeer iig de manager te spreken zeg maar, niet HR :)

Maar bel niet als je dat vertrouwen niet voelt om gewoon zo vrijuit te bellen. En zet goed in op CV idd. Netjes, 1 A4, niet te modern maar gewoon duidelijk.

11. iMum

iMum Bekend lid

24 okt 2019
    646
    567
    93
    Vrouw
    De enige vraag die ik nu eigenlijk heb, is dat de vacature via Indeed online staat en niet bij hun zelf.
    Dus ik wil eigenlijk wel zeker weten of de vacature open staat en of ik die ook rechtstreeks naar hun kan zenden.

12. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    #12 MadeInUSA, 12 dec 2021
    Laatst bewerkt: 12 dec 2021
    Je CV mag waar relevant rustig wat langer zijn dan een kantje. Twee kantjes is een mooie richtlijn. Je brief moet echter wel op een kantje passen! In een standaard font (times new roman/calibri/arial oid), grootte liefst 11 en zéker niet kleiner dan 10. En aangezien er ook een volledig briefhoofd en afsluiting op moet, heb je maar een alinea of 3 om te shinen.

Ik deel het altijd ongeveer zo in:

Ik reageer op functie ...., ik ben ...., doe nu.... en zoek een functie als .... omdat ..... en wil graag bij julie omdat ....

Ik ben jullie geschikte kandidaat omdat (niet letterlijk in deze woorden, maar dit is de alinea om jezelf te verkopen).... en zet in de tweede alinea wat goed aansluitende eigenschappen aan de hand van voorbeelden, dn nog wat belangrijke losse steekwoorden.

In de derde alinea heb je dan nog ruimte voor extra opmerkingen. Over iets wat je nog niet kan maar wel graag wil leren, over datvje in overleg eerder kan beginnen, of iets wat je nog kwijt wil om jou een betere kandidaat te maken. ik hoop deze brief en mijn CV binnenkort nader toe te lichten in een persoonlijk gesprek, alvast hartelijk dank voor uw reactie.

Verder begin je inderdaad niet te vaak met "ik", zorg je voor voldoende gevarieerd taalgebruik, en is je brief uiteraard zonder taal- en spelfouten. Je laat in je brief terloops blijken dat je je in het bedrijf en de functie verdiept hebt, en weet uiteraard geslacht, naam en voorletters van degene aan wie je de brief richt, en gebruikt die ook in de aanhef.
    Een beetje hulp vragen met je brief is niet erg he ;)

Aanvulling: in deze tijd zal je je brieven veelal aanhangen aan een e-mail. Dat geeft je de kans voor een korte pitch van 2-3 zinnen in de begeleidende mail. Zo kan je de eerste interesse alvast wekken!

linnim vindt dit leuk.
  13. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    dat is iig iets wat je wel even kunt vragen maar dat ligt in de praktische lijn - ik zou eens nadenken over de organisatie en je functie dan daar qua vragen

14. iMum

iMum Bekend lid

24 okt 2019
    646
    567
    93
    Vrouw
    Inmiddels al 5 sollicitatie brieven verstuurd.
    Willen jullie mee duimen voor mij!

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  15. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Misschien dat je via detachering bij hen komt te werken. Dat kan voordelen hebben, maar ook nadelen.
    Ik ben 6 jaar geleden ook via detachering aangenomen en daarna overgenomen door onze instelling. Voordeel was dat ik meer verdiende, nadeel dat ik geen pensioen opbouwde.
    Soms staat een vacature zowel via detachering uit als de instelling zelf. Wij hebben dat nu ook.

16. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.443
    1.031
    113
    Vrouw
    Hoe staat er voor @iMum ? Al wat gehoord?

Dubbelgeluk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina