Hoe regelen jullie het met je werk?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door diene, 1 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. diene

diene Bekend lid

4 dec 2010
    685
    0
    0
    Limburg
    Hallo Meiden,

Ik heb misschien een rare vraag, maar hoe regelen jullie de behandelingen met je werk?

Ik zit sinds februari in de mmm en heb al een paar onderzoeken achter de rug. Tot nu toe heb ik geluk gehad met mijn werktijden en heb ik alles goed kunnen plannen.

Nu begin ik binnenkort met iui. Ik kan dan vooraf moeilijk bepalen welke dagen ik precies in het ziekehuis moet zijn, voor het bepalen van mijn eisprong en de inseminatie. Mijn rooster is al gemaakt en ik kan niet makkelijk ruilen op mijn werk en het is onmogelijk om te zeggen dat ik niet of later kom. ( zeker niet aangezien ik pas kort vooraf weet wanneer het zo ver is) Nu vraag ik me af of je hiervoor iets kan regelen en of je baas je de kans moet geven om hiervoor naar het ziekhuis te gaan.
    Ik heb dit alles nog niet op het werk besproken, omdat ik als het niet nodig is, niet wil dat zij op de hoogte zijn. Als het echter zo is dat mijn baas rekening moet houden met mijn behandelingen wil ik dit best aangeven.

Hoe doen jullie dat??

Groetjes Diene

2. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

Hoi diene

Mijn werk weet ervan, dat maakt het denk ik een stuk makkelijker.Misschien alleen met je chef bespreken zodat hij o zij er rekening mee kan houden met inplannen?

Succes!

3. diene

diene Bekend lid

4 dec 2010
    685
    0
    0
    Limburg
    Hey Engeltje,

Dank je wel voor je reactie.
    Ik wil echter liever niet dat mijn baas het weet als het niet echt moet. Zij maakt ook niet onze roosters dus kan daar ook niks mee doen. Daarnaast zijn onze roosters al gemaakt tot en met juli.....
    Ik ben zelf aan het denken om toch misschien een paar collega's in te lichten zodat ik hun kan vragen om mij te vervangen als het nodig blijkt te zijn. Daanaast denk ik dat ik eens bij p&o ga navragen hoe het met mijn uren gaat, zou ik werk moeten missen.
    Weet jij of iemand anders misschien hoe het is geregeld met dokers bezoeken onder werk tijd? Want als ik werk mis krijg ik namelijk minuren.....
    Ik kan hier zelf niet veel over vinden.....

Groetjes Diene

4. Engeltje1

Hoi Diene,

dan word het wel vrij lastig, maar als je het indd een aantal collegas kan vertellen, kan je misschien de uren ruilen. als ze er maar niet iets achter gaan zoeken ;)

voor een doktersbezoek krijg je 2 uur maar die worden niet betaald, mits je dit opneemt als vakantieuren.
    maar of ze dit dan ook echt rekenen als min uren ? bij veel werkgevers krijg je gewoon 2 uren voor een dokter of tandarts bezoek. zou dit toch even nagaan bij p&o of een collega

groetjes Engeltje

5. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Hoi Diene,

Mijn werkgever heeft mij tot nu toe steeds ziek gemeld als ik onderzoeken had op dagen dat ik moest werken. Voor die onderzoeken was ik dan ook de gehele ochtend of middag in het ziekenhuis. Als ik maar een uurtje eerder weg moest of later kwam ivm uitslagen of een echo, dan nam hij mijn klas over. Ik heb ook veel dingen geprobeerd te plannen op de dagen dat ik niet werk, maar soms was dit onmogelijk. Zo heb ik nu al aangegeven dat ik in 1 van de aankomende weken de punctie en terugplaatsting heb. Als de punctie of tp op een werkdag valt, meldt hij me die dag weer ziek. Hier doet mijn werkgever gelukkig niet moeilijk over. Ik denk wel dat het een voordeel is dat ik in het onderwijs werk. Ondanks dat er weinig invalleerkrachten zijn, is het tot nu toe steeds goed te organiseren, mede ook omdat ik een aantal collega's heb die voor mij kunnen werken.

Wat ik begrijp is het op jouw werk lastiger te organiseren, dus dan zou ik inderdaad wat collega's inlichten zodat zij met je kunnen ruilen als dat nodig mocht zijn.

6. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Hoi diene,

Ik ben ook open en eerlijk geweest met als gevolg dat mijn contract niet verlengd wordt...

7. Engeltje1

:$ dat is belachelijk!

Ik heb gelukkig al een vast contract en er word niet moeilijk gedaan. Ben nu overigens al sinds donderdag in de ziektewet omdat mijn punctie niet zo leuk was ;) Geen problemo

8. pantertje

pantertje Bekend lid

31 dec 2010
    531
    0
    0
    hi,

ik ben ook regelmatig in het ziekenhuis te vinden, echo's, samenlevingstesten, bloedtesten. ik wil ook niet mijn afdelingshoofd inlichten, gewoon omdat ik het prive vind. En ik wil niet dat ze zich nu al bezig gaan houden met ev. vervanging tijdens mijn zw. verlof. het gaat ze verder niks aan.
    meestal zeg ik dat ik even naar de dokter moet, ik heb bij samenl. testen al twee keer een ochtend vrij genomen. en bij bloed tests, zit ik s ochtends voor 8 uur al als 1e in de wachtruimte. dus dan ben ik nog op tijd.
    Wel moet ik binnenkort weer af en toe op reis voor werk, das wel lastig. mocht het echt zo zijn dat mijn bazin , dan precies een trip organiseert voor mij; dan MOET ik het wel vertellen, maar afgelopen maanden heb ik steeds geluk..:)
    Pantertje

9. fenyalara

fenyalara Actief lid

28 jul 2009
    463
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo

Ik heb sinds 1 februari een nwe baan en we mochten 18 februari beginnen in mmm.. We zijn nu met de 3e iui poging bezig, de 1e keer heb ik niemand wat verteld omdat ik vooral smiddags werk.De keer erna moest ik wel vertellen omdat zkh bezoeken onder werktijd vielen en ik net niet op tijd kon komen.. Heb het verteld in mijn proeftijd en niks dan begrip. De momenten dat het druk is op het werk,blijf ik langer en begin ik eerder als het nodig is,en in ziekenhuisweek houden ze rekening met mij,mocht van de week eerder naar huis omdat we de ziekenhuis week weer ingingen..Super fijn dus..

Hoop voor jouw dat als je het moet vertellen de reactie positief is..succes

kuzz

10. diene

diene Bekend lid

4 dec 2010
    685
    0
    0
    Limburg
    Meiden bedankt voor jullie reacties!

Ik denk dat als ik het mijn collega's uitleg ze het wel zullen begrijpen, sommige dan, die ik het zal vertellen. Als ik daar bij hun eerlijk in ben zullen ze er denk ik niks achter zoeken.
    IK zal het inderdaad zsm eens met p&o oppakken. Kijken of ik iets kan regelen. wbt de minuren, bij ons is het zo dat ik voor mijn uren word ingepland, als ik niet kom in een dienst of later kom heb ik de uren niet gewerk en zou ik ze moeten inhalen. Als ik dat niet doe krijg ik minuren :S

Tja eens kijken hoe het gaat lopen.

11. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    volgens mij heb je normaal gesproken recht op vrij voor doktersbezoek, maar... ik heb ook gelezen dat behandelingen mbt vruchtbaarheid (weet niet zeker of dat ook voor onderzoeken geldt) een uitzondering zijn, omdat het "vrijwillig" is (wat een gemene woordkeuze he? Maar er wordt dus niet-medisch noodzakelijk bedoeld). Volgens mij hoeft je werkgever dus in elk geval je uren niet te compenseren en moet je vooral op begrip hopen. Veel werkgevers hebben dat gelukkig wel, maar sommigen helaas niet.

Ik ben het zelf ook aan het uitzoeken en weet niet zeker of ze wel verplicht zijn je in de gelegenheid te stellen om te gaan (maar dat het je dan dus minuren kost).

als jij wat hoort van jouw p&o, ben ik wel benieuwd wat zij daarover te zeggen hebben!

12. diene

diene Bekend lid

4 dec 2010
    685
    0
    0
    Limburg
    Doortje, jij hebt wel een geweldige werkgeven als ik het zo hoor. Fijn dat ze jou er zo bij steunen.

Gemma, belachelijk van je werkgever!!! Kunnen ze dat zomaar doen?

Fenyalara, Jij hebt ook al ze een fijne werkgever, echt goed dat ze jou steunen. Ben bang dat ik dat geluk niet zal hebben......

Pantertje, ik wil het om dezelfde reden als jou liever niet zeggen.
    Fijn dat je het tot nu toe wel hebt kunnen regelen. Hopelijk wordt je niet voor een werk trip ingepland in je ziekenhuis week.

Hopelijk is het voor jullie allemaal snel raak!

Engeltje ik zie dat jij op het bankje zit, spanned. Hopelijk is dit je laatste keer op het bankje.

Bij mij is het gewoon ook lastig plannen omdat ik meestal of in de ochtend vanaf 7 uur moet werken of in de middag/avond. Voor echo's en bloedprikken moet ik altijd tussen 8 en 9 in het ziekehuis zijn. Voor gesprekken komt het tot nu toe wel altijd goed uit. Maar ik ben benieuwd hoe het gaat lopen met de iui...
    deze week maar eens met een paar collega's gaan praten, ben benieuwd....

13. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Hoi Diene,

Volgens mij hoef je je werkgever echt niet in te lichten als je dat niet wilt. Wat je kunt doen is uitleggen dat jij om medische redenen af en toe afwezig moet zijn en dat je zoveel mogelijk zal proberen dit buiten werkuren om te doen, maar dat dit niet altijd zal gaan. Mochten ze moeilijk gaan doen, dan kun je altijd een briefje van je arts meenemen of naar de bedrijfsarts gaan (als jullie die hebben). Mocht je baas doorvragen dan zou ik gewoon de waarheid zeggen, dat je nu geen behoefte hebt om deze informatie met iemand te delen. Meer ben je echt niet verplicht te zeggen - daar moeten ze het gewoon maar mee doen. Wat betreft het rooster, tja als je ziek bent of een behandeling voor een ziekte zou moeten ondergaan ben zou je er ook niet zijn en zouden ze er ook mee moeten dealen. Nu is het niet anders.

Ik heb mn baas en de meeste collega's zelf ook niets verteld. Ik heb geen enkele behoefte om dit soort privezaken met mijn baas of collega's die ik niet ook als mijn vrienden beschouw te delen en heb dat ook pertinent vertikt. Wel heb ik het aan een paar collega's verteld, maar dat was puur in de privesfeer en dat deed ik omdat ik hen als vrienden beschouw en met hen wel vaker over ons priveleven praat.

Succes!

14. diene

diene Bekend lid

4 dec 2010
    685
    0
    0
    Limburg
    Ja ik had ook al ergens gelezen dat het als "vrijwillig" wordt gezien (belachelijk!!) en dat je moet hopen op begrip.
    Als ik wat hoor van P&o zal ik het je zeker laten weten. Ik met echter nog ff wachten voor het gesprek, degene van p&o met wie ik het wil bespreken heeft vakantie tot volgende week.

15. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Hoi,
    Ik heb gelukkig ook een hele flexibele baas, ben er heel open over geweest, en gelukkig wordt mij alle ruimte gegeven. En iedereen leeft ook erg mee (althans die die het weten).

@ Gemma: idd belachelijke werkgever.

@ pantertje: ik moet ook zo af en toe reizen voor mijn baas, maar ik heb gewoon gezegd dat mei een no-fly zone is en juni is ook nog maar even afwachten. Als het dringend is, dan kan het ook wel per telefoon/video conferentie e.d.

Ik denk dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Ik wordt zenuwachtig als ik alles stiekem moet doen :), dus ik ben er altijd open over geweest, en dat werkt voor mij het beste. En gelukkig heb ik een hele goed werkgever, maar ik kan mij voorstellen dat anderen het liever voor zich houden. Gelukkig kan ik de echo's e.d zoveel mogelijk in de ochtend plannen, en anders ga ik tussendoor even op en neer naar het ziekenhuis.

16. diene

diene Bekend lid

4 dec 2010
    685
    0
    0
    Limburg
    Ja ik wil het ook alleen collega's vertellen die ik als vriendinnen beschouw of waar ik goed mee overweg kan en vaker prive dingen mee bespreek.
    Als ik er met behulp van collega's niet uitkom en bij p&o ook niet verder kom wil ik inderdaad ook gewoon zeggen dat ik naar het ziekenhuis moet zonder te zeggen waarom. Ik had inderdaad ook al gelezen dat een bedrijfs arts hier misschien iets in kon betekenen. Omdat je hem kunt vertellen waarom je naar het ziekenhuis moet en hij geheimhoudingsplicht heeft en het dus niet aan je baas kan zeggen. Maar dat hij wel bij je baas kan aangeven dat je inderdaad wel vrij moet krijgen voor de ziekehuis bezoeken.
    Maar dit zijn dingen die ik pas wil aanhalen als ik het echt niet anders geregeld krijg. Omdat ik niet denk dat mijn baas er zo blij mee zal zijn als ik vaker naar het ziekehuis moet en misschien soms vrij moet krijgen daarvoor.

Gefeliciteerd met je zwangerschap :) ik zie dat het bij jou ook niet makkelijk was, ronde 30 pas. dat zal wel zwaar zijn geweest.

17. diene

diene Bekend lid

4 dec 2010
    685
    0
    0
    Limburg
    Strijkkraal, ook al zo een fijne werkgeven.
    Jullie zijn al 8 jaar bezig, Wat erg wat je hebt moeten mee maken! Ik vind het echt heel erg voor jullie.
    Ik zie dat je over 3 dagen weer een ivf hebt, ik zal heel hard voor je duimen!

Vacca, weet je al wanneer je ongeveer je eerste iui krijgt? Wij lopen bijna gelijk wat de mmm betreft. Ik met 1 dag voor je bij de gyn terecht gekomen en heb op dezelfde dag een hsg gehad.
    Mijn 1ste iui zal denk ik eind mei begin juni plaats vinden afhankelijk van mij eisprong.

18. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    Hoi Diene,

das bij jullie dus ook lekker snel gegaan! (ik vond het bij ons tot nu toe wel goed lopen).
    Wij weten helaas nog niet wanneer en zelfs wel óf we nog wel met IUI mogen beginnen. Dat was wel gezegd bij het advies 5 april: eerst hsg en dan IUI als die goed is. Maar toen ik over HSG belde met een vraag, zei de dokter dat er dus toch een kans is dat we geen IUI krijgen nog en toch eerst weer 6 maanden zelf moeten gaan proberen :(

Dat komt omdat het zaad van vascaman niet heel erg slecht is, maar matig. Na ons adviesgesprek zijn ze naar een congres geweest en blijkbaar zijn er nu nieuwe inzichten waardoor ze de grens wat matig is en wat nog wel voldoende is, wat anders zijn gaan zien. Zijn score is nu ineens dus misschien wel goed genoeg. We balen er best wel van. Hij moet nu voor de zekerheid nog een keer zaad inleveren en dan horen we 24-5 de uitslag van de hsg en wat de beslissing is.
    Best wel gek dat we nu dus eigenlijk hopen dat het zaad slecht genoeg is... heel dubbel

19. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    he grappig: zelf onze cyclus loopt redelijk gelijk! ik verwacht dus ook over een dag of 4 mijn ei... maar is misschien ook wel logisch, gezien we allebei dezelfde dag hsg hadden.
    In welk ziekenhuis zit jij? misschien zijn wel elkaar wel tegen gekomen!

20. diene

diene Bekend lid

4 dec 2010
    685
    0
    0
    Limburg
    Haha Grappig dat we zo gelijk lopen :)

Maar wat een vervelende situatie wat het zaad betreft. Ik kan me heel goed voorstellen dat je nu hoopt dat de volgende test niet goed is. Nog eens 6 maanden zelf proberen terwijl je weet dat het eigendlijk niet goed is (alleen omdat hun nou de score hebben verandert) lijkt me vreselijk, zeker omdat je weet dat de iui je kan helpen en je dat al in het vooruitzicht had.
    Terwijl ik las wat je schreef dacht ik ook meteen (en dat bedoel ik niet slecht) ik hoop dat het zaad de volgende keer niet net te goed is, zodat je wel de hulp krijgt die nodig is.
    Misschien moet ik het niet zeggen, maar er zijn dingen die de zaadkwaliteit beinvloeden....

Deel Deze Pagina