Hoe rekent een termijnecho precies?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nolewsky, 11 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nolewsky

Nolewsky Niet meer actief

Hoi dames !

Ik vraag het me steeds af ! Hoe rekent een termijnecho..
    Rekent die vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie ( want die datum staat op de echo foto zelf ) of hoe moet ik dit tellen ?
    Volgens de echo ben ik 13+4. En kwam ze op een uitgerekende datum van 11-10-12 ..Maar ze zei dat de beentjes er niet op konden dus het niet helemaal nauwkeurig was .. Maar toch houden ze deze uitgerekende datum aan ?! Volgens de echo was m'n laatste menstruátie op 06-01-2012 .. Maar ik heb 13 dec een miskraam gehad en daarna geen menstruatie meer gehad .. Miss dat m'n eisprong dan de 6e was ? Haha lekker verhaal wie helpt me er een beetje uit ?

Liefs !

2. Momof3

Momof3 Fanatiek lid

5 dec 2011
    3.421
    1
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Vroeger rekenden ze met een schijf.
    Hiermee keken ze naar de eerste dag van de laatste menstruatie. Tegenwoordig doen ze dat nog steeds, maar je krijgt een termijn echo waarin ze de baby van kop tot kont meten. (althans bij ons op de praktijk van kop tot kont).
    deze lengte rekent de computer om naar hoe oud het kindje moet zijn volgens de groeilijn.

Bij mij zat er een week verschil tussen wat de schijf uitrekende en wat de echo uitrekende (terwijl ik mijn eisprong altijd heel duidelijk voel en wij er actie op ondernomen hebben etc).

Je uitgerekende datum kan na verloop van tijd dus ook nog aangepast worden omdat je kindje een groeispurt gehad heeft.

Misschien hebben andere moeders nog aanvullingen?

groetjes Jamie

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dan heeft het dus gewoon even geduurd voor je weer een eisprong had, en die moet dan rond 20 januari ongeveer zijn geweest. Ze rekenen nog met standaards van cycli van 28 dagen met op dag 14 een ei, en dan zou je dus volgens de standaard 14 dagen voor je ei je laatste menstruatie hebben gehad.
    Moet je allemaal niet teveel naar kijken: je ei is blijkbaar gewoon ergens rond de 20e zijn geweest, en op basis daarvan ben je dus 11 oktober uitgerekend.
    Kan wel kloppen: ik loop een weekje op je voor en dat klopt ook helemaal met het feit dat ik 12-1 weer een ei had.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In principe gaan ze eerst uit van je eerste dag laatste menstruatie, dus voordat je überhaupt een echo hebt gehad. (als eerste richtdatum dus)
    Vervolgens meten ze bij de termijn echo je kindje op en dat wordt afgezet tegen de bekende groeilijnen en dan komt daar een "leeftijd" uit.

Zit er een verschil van minder dan 1 week tussen die twee data dan houden ze in principe je eerste menstruatiedag aan en de bijbehorende datum.
    Bij meer dan een week verschil wordt de termijnecho datum aangehouden.

En wat er wordt gezegd over aanpassen van je uitgerekende datum in een later stadium... dat wordt in principe niet gedaan hoor. Ze hanteren altijd de uitkomst van de termijnecho. Wel kunnen ze dan zeggen dat je voor- of achterloopt qua groei.

5. Nolewsky

Hè dames !
    Bedankt voor de info !
    @Rozemarijke .. Wat is jouw uitgerekende datum dan ?
    Maar als ik dan handmatig terug reken .. Dan is 14 weken terug op 10 januarie ?
    Hahaha laat ik er maar niet teveel over nadenken ! Ik ben beetje in de war ! Omdat ik vaak lees dat je er 2 wkn bij krijgt maar dat is in dit geval toch eigenlijk niet zo ..

Xx

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Die twee weken is in principe mee gerekend in de termijnecho. Dus die moet je niet nog "extra" gaan tellen. Misschien hebje wel heel snel na je MK een eisprong gehad en een snelle innesteling... dus een vluggere ontwikkeling.

Ik zou idd verder niet meer gaan rekenen of tellen of weet ik wat... je bent lekkerrrrr zwangerrrrr en over 6 maanden mag je je eigen wondertje in je armen houden!

Mn VK dacht juist dat ik mogelijk zwanger zou zijn omdat ik al met 3+3 dagen duidelijk positief testte (geen tuurstreep, hij was niet zo donder als controlestrep) maar ik was toch zo lang zwanger als dat ik zelf dacht.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik ben 5-10 uitgerekend :)

Die twee weken die je erbij krijgt, dat werkt als volgt:
    ze gaan dus uit van een gemiddelde cyclus van 28 dagen. Je eerste dag van je laatste menstruatie telt als eerste dag van je zwangerschap, (wat dus technisch gesproken belachelijk is eigenlijk... ;)). Dan is gemiddeld genomen de eisprong op dag 14. Bevruchting vindt tot 24 uur daarna plaats, en dat is dus eigenlijk het allereerste begin van je zwangerschap, maar in de telling zoals die dus gehanteerd wordt, is je eisprong al dag 14 van je zwangerschap.
    Die 2 weken voor je eisprong, zijn dus feitelijk geen zwangerschap, maar de aanloop ernaar toe. Als je dus geen regelmatige cyclus hebt of er is reden om aan te nemen dat je cyclus even van z'n normale ritme af kan zijn, (door griep kan dat bijvoorbeeld, maar dus ook door een miskraam), dan kan die periode van eerste dag vloeien tot aan je eisprong, dus veel langer duren van 14 dagen. En dan heb je dus ook geen klap aan de standaard-telling.
    Vandaar dus dat bij jou de termijnecho nu zo anders uitkomt :)

Maar als dus volgens terugtellen je ei rond de 20e is geweest, is dat wel heel kloppend met hoe het vaak gaat na een miskraam: dat het dus wat langer dan normaal heeft geduurd voor je eisprong kwam.

8. Nolewsky

Dames !
    Super super bedankt voor deze info !
    Dan ga ik nu maar is lekker genieten van mijn zwngerschap!
    Jullie natuurlijk ook een HELE fijne zwangerschap '
    Liefs

Deel Deze Pagina