Dag dames! Ben zwanger van een tweeling en het spant erom of het een keizersnede wordt of dat ik op de normale manier kan bevallen. Graag zou ik ervaringen willen lezen van dames die een tweelingbevalling hebben ondergaan. Hoe is dit verlopen? Ook de minder prettige verhalen mogen gepost worden hoor. Mijn "horror scenario" is dus dat de ene er wel goed uit komt en dat je bij de tweede baby alsnog een spoed keizersnede krijgt. Met een tweeling heb je 30-40% kans dat het uiteindelijk toch een keizersnede wordt. Ben heel benieuwd en hoop dat jullie je ervaring willen delen met mij! Tips zijn ook welkom!
Hoi! Wat leuk dat je een tweeling krijgt. Wij ook alleen duurt dat nog even. Ik kan je dus geen tips geven maar zit met precies dezelfde vraag als jij. Jouw horror-scenario is precies waar ik ook erg bang voor ben.. Wanneer ben je uitgerekend?
Jij ook van harte gefeliciteerd! 1 of 2 eiig? Ik ben nu bijna 32 weken.. Fijn dat we die zelfde mening delen haha! Zijn dit jullie eerste kindjes? Mijn officiële uitgerekende datum is 11-7. En die van jou??
Dankje Ik ben pas 15 weken zwanger maar kan me nu al druk maken om de bevalling... We hebben al twee dochters dus als alles goed gaat hebben we straks opeens 4 kinderen. Waarschijnlijk 2-eiig, ze hebben allebei een eigen vruchtzak en placenta. Maar de gynaecoloog zei dat het ook 1-eiig kan zijn als ze erg vroeg gedeeld zijn. Ik ben officieel uitgerekend op 5-11. Dus we gaan voor het gemak maar uit van de herfstvakantie... Bij jou gaat het al echt opschieten dan. Heb jij al meer kindjes? Ik heb het idee dat het op dit forum niet heel veel over tweelingen gaat. terwijl ik juist heel hard op zoek was naar ervaringen van andere tweeling-moeders
Hey meiden! Ik zou graag mee willen lezen! Morgen 15 weken zwanger van onze twin! Twee-eiig, een jongen en een meisje! Lees inderdaad heel weinig over tweelingen, niet alleen hier maar op meerdere fora. Groetjes Rachel!
Hoi Dames! Gefeliciteerd Vlindertje, en wat leuk een jongen en meisje! Klopt, ik heb daarom ook al meerdere onderwerpen aangemaakt. Ik vind ook dat er weinig over te vinden is. Ook al die zwangerschapsapps zijn gebaseerd op 1 baby, tenminste ik heb er nog niet 1 gevonden speciaal voor tweelingen. Noraly, dat was zeker wel even schrikken! Van 2 naar 4 Wij wel hoor, ik moest huilen en lachen tegelijk haha! Maar inmiddels helemaal gewend aan het idee. Ik heb nog een zoontje van 2,5.En net als jij zie ik erg op tegen de bevalling. Ik mag kiezen tussen een vaginale bevalling of een keizersnede, dus dat geeft wel wat rust, maar ook weer niet want beiden lijkt me eng! Maarja, ze moeten er toch uit he
Gefeliciteerd Vlindertje. Wij zijn ongeveer even ver dan Het was zeker wel even wennen ja, dat we op de echo opeens twee kindjes zagen. maar wij zijn er ook aan gewend ondertussen. Twinena, kun je al zien hoe jouw kindjes liggen? Ze kunnen nu ook nog draaien natuurlijk, maar meestal hebben ze toch al wel een voorkeurshouding ondertussen? Dat maakt het kiezen misschien wat makkelijker. Ik vind het ook allebei eng. Een keizersnede lijkt me erg eng, ik zie dan het meeste tegen die ruggenprik op (bange ik... ) en het herstel. Maar inderdaad, straks is er één geboren en moet de andere alsnog met de keizersnede! Dat risico vind ik ook weer heel eng...
Gefeliciteerd met jullie tweeling zwangerschap. Hier nog pril zwanger van een tweeling maar heb al een tweelingzwangerschap ondergaan Ze zijn met 35 weken geboren door middel van een keizersnee. Deze was gepland omdat ze te klein waren en dame 1 lag in stuit. Ik heb het echt als prettig ervaren en zou het zo weer doen
Beide lagen in hoofdligging en het plan was een normale bevalling. Ingeleid op 37 weken omdat ik 'op' was. Gestart om 6u45 's morgens, maar wegens te traag vorderende arbeid (heel lang blijven steken op 5-6cm), de hartslag van E. die daalde bij iedere wee (achteraf bleek de navelstreng rond haar nek te zitten) en ook de onzekerheid hoe baby 2 zou draaien nadat baby 1 eruit is, heeft de gyn de knoop doen doorhakken om alsnog keizersnede te doen om 16u30. Achteraf bleek baby 2 ook een veel grotere hoofdomtrek te hebben dan baby 1, dus het gezegde dat baby 1 'de weg vrijmaakt', zou bij mij niet opgegaan zijn. Mijn grootste angst was ook vaginaal bevallen van baby 1 en spoedkeizersnede bij baby 2, dat zou dubbel herstellen zijn. Achteraf gezien heel blij dat de gyn tot keizersnede heeft beslist, anders zou E. misschien wel zuurstoftekort gehad gehad hebben, en zou het toch ook op een spoedkeizersnede zijn uitgedraaid. Maar dit kan met 1 baby ook het geval zijn. Ik denk dat je je sowieso niet kan voorbereiden op de ene of de andere bevalling, want het hangt af van de complicaties op het moment zelf en daar heb je toch niet veel over te zeggen
Ik ben ook erg benieuwd naar wat verhalen! Ook al is uiteraard elke zwangerschap en bevalling anders.. Sommige kindjes liggen goed, andere niet, sommigen zijn klein, anderen groot.. LadyLien dat klink wel pittig! Achteraf wel goed dus dat het een keizersnee werd.. Mooie gewichten trouwens ook zo te zien, vooral van J! Koekie2, wauw, je tweede tweelingzwangerschap dus, bijzonder! Ik moet nog even, maar het onderste kindje ligt in stuit, al een aantal weken, en ben benieuwd als dat zo blijft of het dan automatisch een keizersnee wordt aangezien ik ook wel hoor dat er bij een tweeling een kindje in stuit wordt geboren!
Nou, als je eerlijke verhalen wil.... Allereerst van harte proficiat! Twins zijn zo geweldig! Mijn tweeling is 1,5. Ze lagen beide in hoofdligging dus we gingen voor een natuurlijke baring. Mijn vliezen braken met 36+5 en het duurde 12 uur voordat de weeën starten. Uiteindelijk heb ik 24 uur weeën gehad en bleef op 8,9 cm hangen. Toen een spoed ks omdat het maar niet vorderde en langdurig gebroken vliezen ( meer dan 36 uur) niet wenselijk zijn. Inmiddels heb ik ook al een derde, was na 8 maanden weer zwanger, weer een ks gekregen. Dit maal gepland. Fantastisch! Want van 36 uur bevallen ben je kapot terwijl je meteen genoeg te doen hebt met 2 kindjes. Bij de minste of geringste twijfel van de gyn zou ik voor ks gaan.
Ik lees graag mee! Ik ben (overmorgen) 20 wkn zwanger van een tweeling. Wij gaan ook van 2 naar 4 kindjes.
Ik ben met 37+2 bevallen van een tweeling. Was op extra controle wegens enorme jeuk en bloedverlies dag ervoor. Maar bleek al 6 cm ontsluiting te hebben, schrikken haha. Weeën had ik niet dus hebben ze me aangesloten op weeenopwekkers. Ging heel snel, had de afspraak om 2 uur geloof ik en voor 6en had ik 2 kindjes. Na de eerste kreeg ik veel bloedverlies, daarom hebben ze de tweede er met de vacuümpomp uitgehaald omdat ik anders leegbloedde. Zat 10 minuten tussen de twee. Ben na de eerste enorm uitgescheurd inwendig (en dat van 5 pond..) en achteraf bleken mijn bloedwaardes niet goed te zijn door Hellp wat ook het bloedverlies verklaard. Maar qua bevallen viel het wel mee, werd de dag erna erg ziek door het help wat ik dus onder leden had en zich toen pas uitte. Herstel ging vrij traag door de bijna 3 liter bloed verlies, maar dat was dus domme pech. Moet zeggen dat ik 40 hechtingen had, maar geen seconde last van heb gehad! Dat kan dus ook . Ze lagen tot week voor bevalling steeds niet goed, dan weer 1 in stuit en dan weer 2. Maar daarna draaiden ze beide alsnog goed. Wel een hele bijzondere ervaring! De foto van half uur na de bevalling dat mijn vriend met 2 babys in zijn armen zit vind ik nog steeds geweldig mooi.
Gefeliciteerd met je tweeling zwangerschap. Thanx... het is ook wel erg bijzonder en we zijn echt heel verrast dat het ons mag overkomen. Ook wel heel erg spannend maar we genieten ervan
Ik ben met 28+6 bevallen van onze tweelingdochters. De eerste lag in hoofdligging en nr 2 is in stuit geboren. 1435 en 1300 gram bij de geboorte. Bevalling ging snel, maar natuurlijk niet te vergelijken met een voldragen zwangerschap. Ze zijn 7 minuten na elkaar geboren.
Ik riep blijkbaar iets te opgewerkt bij de gyn "Dus dat wordt een geplande keizersnee!" waarop de gyn direct aangaf "Dat beslissen we pas als het zo ver is, als je binnenkomt met weeën en de babies er goed voor liggen mag je gewoon vaginaal bevallen!"
Ik wil eigenlijk niet eens een keizersnee. Als ze er maar enigzins goed voor liggen dan ga ik gewoon voor vaginaal. Gelukkig heb ik een gyn die het daar helemaal mee eens is.
Vriendin van ons had echt een horror bevalling van haar tweeling.. De eerste kwam er met behulp van grote knip en vacuumpomp uit.. daarna lag de tweede zo raar in een stuit dat ze er niet door kwam. Hartslag daalde enorm en toen kreeg ze een spoed keizersnede waarbij ze zelf helemaal onder narcose was en pas 2 uur later bij kwam.. Ze was er echt slecht aan toe. Heel veel bloed verloren. En een lang herstel. Kindjes waren wel allebei 6,5 pond! Gelukkig alles goed gekomen maar het herstel is gewoon veel langer en met een tweeling heb je het erg druk. Gelukkig hadden ze veel opa's en oma's die hun hulp aanboden!
Haha, ik wel! Ik heb van mn eerste een spoed KS gehad na 18 uur weeën en niet vorderende ontsluiting. Ik heb echt uren en uren lang weeën weg staan 'wiegen' en toen ik mn ruggeprik kreeg was ik zo moe dat ik alleen maar in slaap kon vallen. Toen moest ik naar OK voor de keizersnee en waren ze bang dat ik 'weg viel' terwijl ik gewoon in slaap dreigde te vallen zo kapot. Daarna was ik echt gesloopt van de bevalling en KS midden in de nacht er achteraan. Bij de tweede een vlotte vaginale bevalling maar wel met echt heel erg veel bloedverlies voor de geboorte wat heel angstig was. Hij kwam met een mega knip ter wereld, was heel erg paars en ik heb een week niet kunnen zitten door de aambeien en de pijn in mn hechtingen. Ik vind een geplande keizersnee, lekker uitgerust 's ochtends binnen komen en de kindjes krijgen, een goed idee!
Mijn eerste tweeling is met geplande sectio gehaald op 38.4 ivm stuitligging. Deze tweeling ligt "verhaakt" dus ook weer een geplande keizersnede binnenkort. De eerste is me heel erg meegevallen qua herstel. Ik hoop aankomende ook, maar dat weet ik pas over een paar weken.