Ik zit met het volgende. Ruim een jaar geleden heeft m'n tandarts een kies opnieuw gevuld. Sindsdien is die kies gevoelig gebleven, als ik er zachtjes tegenaan tik doet het pijn. Harde dingen eten gaat niet aan die kant. Laatste keer bij de tandarts gaf ik aan nog steeds last te hebben en werd het afgewimpeld met: nou, dan is er in ieder geval nog niks mis met de zenuw. Een week of 2 geleden ging mijn tandvlees pijn doen, precies boven die gevoelige kies. Was ook opgezet. Inmiddels doet het geen pijn meer, zwelling is weg. Maar het is rood en er zit een gek bultje. Ziet eruit als een pusbultje. Lees allemaal enge dingen, zoals een wortelpuntontsteking. Dinsdag vlieg ik naar Spanje, dus op korte termijn naar de tandarts gaat lastig worden. Tandarts zit ook altijd ramvol. Over 11 dagen staat er toevallig een afspraak gepland. Afwachten dan maar? Het doet geen pijn, afgezien van dat m'n kies gevoelig is, maar dat is al een jaar zo. Lees enge dingen over dat het kan uitbreiden en het hele gebit kan aantasten. Zit er ook mee dat ik over 11 dagen in m'n wachtdagen na een terugplaatsing zit. Zit dan niet te wachten op verdoving etc, ivm mogelijk zwangerschap.. Hier een foto. Denk dat ik voor de zekerheid toch maar even de tandarts bel...
Tsja persoonlijk denk ik dat het een wortelkanaal of wortelpuntbehandeling wordt. Ik zou wel even gaan en bij evt behandeling aangeven van je evt. Zwangerschap. Sterkte
Heb gebeld. Omdat het geen pijn doet, afgezien van de gevoeligheid die ik al een jaar heb, moet ik wachten tot de 13e. Dan staat er toch al een afspraak. Moet spoelen met zout water en masseren met een zachte borstel. Mixed feelings. Hoop niet dat dit afwachten ervoor zorgt dat ik straks verder van huis ben. Of zal het niet zo'n vaart lopen?
Morgen bellen als je t niet vertrouwd? Als je eigen tandarts geen tijd heeft, dan de spoeddienst in het weekend wel toch? Verdoving mag je gewoon als je zwanger bent, wel even aangeven dat je mogelijk zwanger bent, sommige tandartsen gebruiken dan een ander soort verdoving. Succes met je kies, en in Spanje!
Kun je niet vragen of ze antibiotica willen voorschrijven? Dan kan de ontsteking misschien wat slinken en iig niet erger worden...
Ik ben tandarts assistente en dit is duidelijk een wortelpunt ontsteking. Dat het geen pijn meer doet komt omdat je al in het stadium zit dat de zenuw volledig is afgestorven. Je hebt dus echt een wortelkanaalbehandeling nodig.
Nee, als ik tegen mijn kies tik doet het weldegelijk pijn. Ik bedoel dat het tandvlees geen pijn meer doet, ondanks dat het rood is. M'n kies is nog even gevoelig als altijd.
Nou, lekkere tandarts die bij pijn zegt dat je zenuw tenminste nog werkt. Ik denk dat hij gewoon zijn werk niet goed heeft gedaan. Ik heb eens in mijn mond, maar dan achter op mijn gehemelte zo’n bult gehad en die ging zelf weg, deed ook geen pijn en zat ook niet in de buurt van een tand. Helaas wel een heel andere ervaring met mijn zoon. 3 tandartsbezoeken in een paar dagen tijd (vervanger die niet echt goed in zijn vak was) en enorm veel pijn gehad. Zijn halve hoofd was opgezwollen. Kies uiteindelijk getrokken. Elke dag met Corsodyl gespoeld.
Klinkt mij heel bekend in de oren!! Gevoelige kies na een vulling, gevoelig tandvlees en als kers op de taart zo'n bultje! Dat is vast een ontsteking! Been there, done that! Als het nu nog geen verschrikkelijk pijn doet, zou ik zeker een afspraak eisen! Als je eenmaal pijn krijgt... echt.de.hel. Geloof mij Wortelkanaalbehandeling is met een goede verdoving echt heel goed te doen! Ik ben echt panisch voor de tandarts, maar eenmaal verdoofd voel ik bijna niks van zo'n behandeling en lig ik alleen te shaken van angst en niet van pijn.
Jup, daar zit een ontsteking bij de wortel die nu via je tandvlees naar buiten komt. Wat gek dat je niet met spoed terecht mag, hier werd toen meteen de eerste fase van een wortelkanaalbehandeling ingezet (schoonmaken, noodvulling). Dat was zo gepiept.
Mij ziet het eruit alsof er een onsteking zit die op deze manier zijn weg naar buiten vind. Kun je hem uit/weg drukken? In het verleden heb ik ook zo’n bultje gehad en die kon ik weg/uit drukken en dan kwam het na een poosje weer terug. Niet speciaal voor naar de tandarts geweest. Maar gezien je verleden met die kies en de vakantie die gepland staat misschien toch wel fijner eerder naar te laten kunnen kijken.
Hier niet mee gaan vliegen hoor! Ik heb dat een keer gedaan en geloof me dat wil je niet meemaken! Door de drukverschillen heeft de ontsteking zich razendsnel uitgebreid en is een soort van ontploft in mijn mond. Gelukkig trof ik in Zweden een hele goede tandarts. Maar je moet er niet zan denken dat je nzar Afrika vloog.
Ik heb met zo'n situatie een paar dagen te lang gewacht, resultaat, ik kon naar de noodtandarts omdat de pijn uiteindelijk niet te harden was. Wat ze eerst doen is idd schoonmaken en een noodvulling, dat is echt, zoals hierboven al gezegd, zo gepiept! Ik hoop dat je nu bij de tandarts zit. Een wortelkanaal behandeling is namelijk met goede verdoving echt niet erg!
M'n tandarts vond het nog niet nodig, aangezien ik nog niet stuk ga van de pijn. Gezegd dat ik dinsdag ga vliegen en ik moest van te voren maar een paracetamol slikken. He bah, ik vind het nu heel moeilijk om voor mezelf op te komen en te bellen.