Hoe schema veranderen?

Discussion in 'Voeding' started by ukoldaatje, Jan 14, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Wat een ontzettend domme arts die er dus duidelijk géén verstand van heeft! Zijn adviezen zou ik dus gewoon echt vér naast me neer leggen als ik jou was en inderdaad overleggen met je diëtiste...
    - Gewoon banaan geven om aan te wennen: niet doen dus, of inderdaad over een tijd eerst gekookt geven of zo. Geef anders peer, mango, meloen, appel, avocado oid
    - Beter om potjes te geven ipv vers?? Wordt hij gesponsord door Olvarit of zo? Er zit misschien alles ingestopt wat je kindje nodig zou kunnen hebben, maar op die manier leert je kindje niet eten (pure smaken, structuur etc). Je bent goed bezig hoor met je volle fruitschaal!
    - Al z'n vitamines en voedingsstoffen haalt hij nu nog voornamelijk uit de opvolgmelk. Waarvan het verstandiger is om maximaal 24 schepjes per dag te geven ivm de verwerking ervan door de nieren oa.

Hier hielden we toen ongeveer volgend schema aan van 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes + laatste fles:

7u fles 180/6
    10u fruit
    12u fles 180/6 (vanaf 7mnd gestart met brood rond deze tijd)
    15.30u fles 180/6 (verviel bij bijna 8mnd, toen thee/water met rijstwafel oid)
    17.30u groenten
    20.00u fles 180/6 (soms met rijstebloem, afh van hoeveel ze van de groenten had gegeten)

Ik deed ook wel eens wat extra water in de flessen, dus bijv 200/6, omdat ze verder écht niks anders wilde drinken dan de melk.
    Zelf dacht ik dat het lastig was om flessen te laten vervallen, maar ze heeft er zelf nooit moeite mee gehad!

2. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Precies, wie gaat er nou banaan geven als je kindje er zo heftig op reageert?

Gisteren 4 babylepeltjes peer op.........en GEEN krampjes gehad...ik zat met spanning te wachten, niet goed voor je hart ;)

Vanmorgen weer 4 babylepeltjes gegeven alleen nu wat voller ;) ben benieuwd.

Zat te denken je mag niet meer dan die 24 schepjes geven, maar het maakt toch niet uit of ik dat bij wijze van in 3 flessen geef of in 5?

De arts wilde dus als eerste de avondfles laten vallen, die van 2200, maar dat is nou net degene die hij echt moet hebben om door te slapen. Dan ga ik die toch niet afbouwen?

Gisteren had hij een flinke groentenhap op, maar zijn fles ging ook schoon leeg daarna, hij zal honger hebben...:(

Misschien dat ik kan beginnen om de fles van 1100 naar 1200 te verschuiven en te halveren. Dan om 1600 de andere helft maken? Dan is er al een fles af zeg maar, en geef ik 1 fles door tweeen. Kan dat of is dat te verwarrend?

3. adi

adi Niet meer actief

Nee, het maakt helemaal niks uit op welke momenten je kind melk drinkt, dus gewoon kijken wanneer hij zelf het meeste behoefte heeft aan melk.

4. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Mooi! Dan is dat 'probleem' ook uit de wereld ;)

Dan hou ik me aan die 24 schepjes en dan geef ik het gewoon op het moment dat hij een fles wil.

Of is het de bedoeling dat we ook die 24 schepjes nu gaan afbouwen al?

Tot hoelang 'mag' je dat geven?

Grappig, als zijn bordje (hapjes) fruit op zijn wordt hij boos!! Dan wil hij meer. Dus als het vandaag goed gaat met de peer, zou ik hem dan morgen een halve peer kunnen geven?

En dan de dag erna een hele bv?

5. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Hoe je die 24 scheppen verdeeld maakt niet uit inderdaad...
    En jij kan het beste zelf inschatten welke fles hij het minst nodig heeft, die laat je dan als eerste vallen!

6. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Kijk, dat lijkt me ook logischer idd dat je naar je kindje kijkt welke fles je evt het eerste kan afbouwen.
    In ons geval zou dat de fles van 1100/1200 kunnen zijn of de fles van 1500/1600 ..of zoals ik zei, dat ik een fles gewoon deel, dan is er al eentje af, maar kan hij gewoon 2 keer wat voeding drinken.

Ms kan ik, als hij straks goed op het fruit reageert, hem om 1500 een tussendoortje geven? En welk tussendoortje is dan goed? Daarna een broodkorstje ofzo?

Als ik het zo doe ongeveer, doe ik het dan goed?

Beetje vervelend, nu heb ik niets aan die cb arts, maar de volgende controle bij het cb is pas met 10 maanden (!!) ivm bezuinigingen, net nu je met bijvoeding aan de gang gaat,(heb ik wel wat extra advies nodig ) laten ze je een beetje aanmodderen..Gelukkig hebben we ZW pagina :)

7. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Ik zou rond 12/13u een broodje met wat water/thee oefenen en daarna pas om 15u een tussendoortje. Denk dat je liever wilt dat hij eerst aan brood went dan bijv een soepstengel.

Wat raar dat je pas met 10 mnd weer moet. Hier met 9 mnd maar de 7,5 mnd is ook vervallen.

Gewoon naar je kindje kijken en naar je eigen gevoel luisteren.

8. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Oke, broodje dus...hoe kan ik dat het beste aanpakken? Een korstje geven? Of al stukjes?

9. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Je kunt beginnen door hem eerst een flink stuk korst in de hand te geven om zelf aan te sabbelen/knabbelen...
    Ook kun je gewoon meteen stukjes brood geven als je zelf ook een boterham eet tussen de middag. Dat is wat bij jullie het beste past in het ritme.

Dus bijv dit schema:
    7.30 fles 180/6
    10u fruit
    12u fles 120/4 (misschien pas minderen als het brood goed gaat?) + broodkorst/brood oefenen
    15-15.30u fles 150/5
    17u groenten
    18.30u fles 150/5
    22.00u fles 120/4 (hier meldt hij zich sowieso voor??) of bijv 150/4 (dus iets verdund... zo deden wij het met de nachtfles: steeds meer verdunnen tot er alleen water over was en ze uiteindelijk gewoon door sliep)

Zo begint de dag wel met een volle fles, kun je op 5 flessen blijven en ga je niet over die 24 schepjes.
    Een andere optie is dat je gewoon nog even nr1 blijft gebruiken, dan kun je gewoon nog 5 flessen van 180/6 blijven geven. Dit wordt vanzelf steeds minder....

10. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Water drinkt hij goed overigens, dat geef ik hem als hij per ongeluk snachts weer es komt. Dan drinkt hij zo 50/70cc water weg.

11. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Oh Dankjewel!! Fijn! Hier kan ik iets mee.

Ja hij meldt zich idd voor de fles van 2200. Die slaat hij echt nog niet over;).

Ga ik het op deze manier es proberen, kijken hoe meneer er over denkt ;)

SUper bedankt voor het meedenken ben er echt blij mee.

Oja, krijgen ze ook krampen van sabbelen aan een broodkorst, stukje brood? Of is dat in vergelijking met fruit/groenten minder?

12. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Vind er zoveel tussen zitten, dat zijn gewoon 4 maanden. Net op het moment dat je bijvoeding gaat geven en flessen afbouwen, ik heb tot nu toe weinig vragen gehad aan het CB (een fles is een fles en hij kreeg al vanaf week 8 dezelfde hoeveelheden tot aan vorige week), maar nu het een en ander gaat veranderen hoef je niet meer langs te komen.:( Net nu ik gewoon duizend en een vragen heb telkens.

13. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Jaa ik heb gelukkig geen vragen maar vind het ook jammer. Ik wil altijd graag weten wat de ontwikkelingen "horen" te zijn en of ze t goed doet.

Ik vind het schema van Kristel heel mooi. Qua krampjes weet ik het niet. Ik heb alles in 1 keer kunnen geven. Niks hoeven oefenen of meerdere dagen. De potjes gingen direct op. Brood heb ik direct t brood van gegeven. 1e x moest ze kokhalze. 2x had ze 3 stukjes gegeten en de 3e x een half broodje. Ze eet nu ook af en toe een korstje als dr brood op is.
    Wat ik wel deed was echt een mini stukje in de wangzak zodat ze automatisch ging kauwen. En toen ze eenmaal goed kauwde deed ik t gewoon een flinke stuk in dr mond. Soms doe ik t in dr handje.

14. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Oh trouwens: zorg wel dat je kindje goed rechtop zit (in kinderstoel of op schoot) als je brood geeft. Het kan zijn dat je kindje er van moet kokhalzen en dan krijgt ie het in ieder geval weer naar buiten gewerkt. Dat wordt in half liggende houding (bijv in wipper) weer een stuk lastiger!

15. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Ik zet m altijd even in de kinderstoel als we wat te eten geven. Hij kan er nog niet al te lang in, maar wel genoeg om even te eten.

Oke, kokhalzen, goed dat je het zegt, ben ik voorbereid ;)

16. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Kan ook 4 keer 150/5 geven en 1 keer 120/4 (of 150/4).

Dan krijgt hij wel nog zijn 5 flessen. Moet zeggen ik gaf hem om 1200 zijn fles van 120/4 en hij deed er bijna een half uur over, hij heeft er minder behoefte aan. De ochtendfles laat hij ook van over, zo n 50 cc de laatste dagen. En de ochtend is 180/6 (vandaag dan).

Dan heeft hij met nummer 2 voeding die zwaarder valt en meer aansluit bij zijn leeftijd toch?

Ben nu over aan het mengen, vind het zonde om nummer 1 weg te gooien namelijk. Heb nog een pak liggen.

Share This Page