Qua maat is het hier nog wel te zien bij m'n dochters. Maar de ene draagt graag boxers, en de ander slips. Dus das makkelijk. Verder ben ik erachter gekomen dat op sokken van de zeeman heel duidelijk de maat op staat. Ik vind de sokken van m'n man irritant. Verzameling verschillende labeltjes/tekentjes. Als hij spullen tekort komt pakt hij uiteindelijk zelf de mand om te gaan kwartetten...
Bij de instelling met jongeren waar ik ooit werkte had elke kind zijn eigen kleur. Bij nieuwe kleding naaide we ergens een gekleurd kruisje erin.
Niet alles gelezen, dus misschien dubbel. Je zou op het label 1 stip kunnen zetten met watervaste stift voor je oudste, 2 stippen voor nummer 2 etc. Als de oudste er uit groeit en het naar nummer 2 gaat, zet je er gewoon een stip bij. Voor sokken weet ik het niet, misschien een waszak per persoon.
Ik lees ontzettend goede ideeen maar ook denk ik je kinderen zijn oud genoeg waarom is dit jouw probleem? Maak het hun probleem!
Ik sorteer ook alles op kleur! En nog kreeg ik commentaar bij onze sportvereniging toen we kleding moesten wisselen, dat mijn broekjes niet meer hagelwit waren Ik wil niet weten hoe ze eruit hadden gezien als ik ze gewoon bij zwarte spijkerbroeken zou stoppen.
Hmm ik zie het washok gewoon een beetje als mijn domein geloof ik. Mijn oudste doet wel 1x in de week stofzuigen, daar verdient hij extra zakgeld mee. Maar was wegleggen zat niet zo in mn systeem, dat dat ook een geschikt klusje zou zijn. Ze zijn allebei vreselijk slecht in dingen opvouwen en ik hou van mooie strakke stapels Maar ik zal het eens proberen. Mijn man helpt wel mee hoor. Op zijn vrije dag doet hij een paar wassen en op mijn vrije dag doe ik er een paar. Maar de sokken laat hij meestal voor mij over, want hij is er nog slechter in dan ik.
Ik heb 1x een kraamverzorgende gehad die blijkbaar de was niet sorteerde zoals ik dat deed. Toen ik na de kraamweek weer zelf de was ging doen heb ik alle witte shirts van mijn man weg kunnen gooien. Ze waren echt helemaal grauw en grijs. Dus dat zou ik als ik jou was maar niet uit gaan proberen.
Ik kijk in de labels, en anders vergelijk ik de lengte met elkaar. dan zie je het zo. Sokken hebben ze hun eigen kleur, zijn de sokken van de oudste te klein, gaat die hele kleur door naar de middelste en van de middelste door naar de jongste. En krijgt de oudste een nieuwe kleur. Ik gooi alles bij elkaar qua kleuren behalve hagelwit. Maar dat koop ik niet, dus heb ik niet. Ik heb maar 2 soorten wassen 60 graden voor ondergoed, handdoeken , beddengoed etc , dat gaat ook in de droger en 30 graden voor kleding en dat hang ik op. Als er echt nieuwe nieuwe kleding in huis is, was ik dat wel een keer los. Het geeft vaak alleen de eerste keer af, maar dat heb ik bijna nooit. Heb nog nooit kleuren gehad die afgaven hier gelukkig.
Hier hebben de jongens een opvolgende maat, 104/110 en de ander 116/122. Sokken zitten in een mand en passen ze beide. Ondergoed en hemden is altijd wel even goed kijken, evenals broeken en hoodies (hebben ze regelmatig dezelfde van), maar eigenlijk weet ik precies van wie wat is. Ik schuif wel door en dan komt het wel voor dat oudste het terugpakt of van de waslijn pakt, omdat hij denkt dat het nog van hem is.
Mijn jongens dragen bijna alleen maar zwart, donkerblauw, grijs, (donker)groen en rood. Eigenlijk alleen maar spijkerbroeken, joggingbroeken en hoodies Dat gooi ik gewoon allemaal bij elkaar. De een of twee echt lichtgekleurde shirts hou ik apart en was ik met bijvoorbeeld het beddengoed mee.
Mijn kinderen en man dragen geen wit.. Ik heb zelf 3 witte bloezen dus die was ik wel apart. maar ik heb verder eigenlijk nooit gesorteerd op kleur en gaat altijd goed.. snap daarom nooit waarom mensen alles op kleur sorteren maar ieder z'n ding..
Alles wat van de kinderen is gooi ik in één mand. Die mand zet ik voor hun kledingkasten (staan naast elkaar in 1 kamer) en dan zoeken ze het verder zelf maar uit. Sokken koop ik meestal bij Hema, omdat daar de maat in staat. Elke maat in een andere kleur, dus die kunnen ze makkelijk herkennen. En bij de hemden heb ik ook zelf een keer per maat een gekleurd stiksel van een centimeter ofzo gedaan. Dus die kunnen ze nu ook makkelijker herkennen, want de labels zijn vaak inderdaad niet zo heel goed leesbaar. En bijkomend voordeel van 2 kasten naast elkaar: als er toch een keer iets in een verkeerde kast ligt, komen ze daar met aantrekken wel achter en kunnen ze het meteen in de juiste kast leggen. Ik heb trouwens meerder manden voor de vuile was, met plaatjes erop. Op deze manier sorteerden onze kinderen al heel jong zelf de was. En kon ik gewoon altijd één mand pakken en daar zat dan allemaal was in die op dezelfde temperatuur gewassen moest worden en allemaal wel of juist niet in de droger moet.
Wij waren met 5 man thuis, 3 vrouwen 2 mannen. Mijn moeder had bij ieder van ons een wasmand neergezet. Zodat ze een beetje wist van wie wat was. Was er te weinig was voor 1 was dan deed ze het gewoon samen. En dan vouwde ze het op legde het op ons bed zodat we het zelf in de kast konden leggen. Maar alsnog konden we wel eens gaan gaan wisselen omdat er toch was bij elkaar in de kast belanden. Ik moet zeggen zou soms de skills van mijn moeder willen hebben hoor. Zij sorteerde echt alles op kleur. En het werd nooit smoezelig. Ik daarin tegen haha.
Gekleurd draadje erin naaien. Met een tornmesje er zo weer uit en voorzien van een nieuwe wanneer je ergens uit bent gegroeid en/of iets doorgegeven wordt. Levert zoveel gemak op. In eerste instantie even veel werk, maar erna gewoon een kwestie van bijhouden.
Nou dit ja. De 'sorteerproblemen' komen hier bij kleding die te klein wordt en jongste dan aan gaat doen. Of van die tussenin maten haha dan weet ik het ook niet meer..
Bij twijfel leg ik het bij de oudste, die weet heel goed wat van haar is. Wat niet van haar is legt ze vervolgens in de kamer van zusje. Zusje heeft echt geen idee en trekt aan wat ze leuk vindt wat ze in de kast vindt. En dan wordt oudste boos op mij omdat er heel sporadisch iets in ligt wat dus van haar was Handig wel, 2 kinderen die inmiddels precies even lang zijn Sokken zijn wel makkelijk, oudste heeft witte sokken en jongste zwarte sokken. En ondergoed heeft de oudste van de Bonprix en de jongste van de Hema.
Misschien heeft iemand het al gezegd maar ik koop voor de kinderen altijd sokken bij de hema. Daar staat het in een kleurtje in de binnenkant van de bovenrand welke maat het is. Dat zit er in genaaid / geborduurd dus gaat er ook niet uit na het wassen. Verder dragen ze hetzelfde ondergoed en truien dragen ze ook wel eens van elkaar. Broeken niet maar dat komt omdat de ene skinny draagt en de ander regular fit of chino, want die past geen skinny. Ze hebben ook niet super veel kleding dus het blijft best overzichtelijk vind ik.