Hoe schoonmoeder vertellen dat kleinkind eerste tijd niet komt te logeren

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Want2BMommy, 5 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rombely

Rombely Niet meer actief

Lieve meiden, mijn kindjes kunnen niet meer bij oma logeren omdat mijn lieve moeder ruim twee jaar terug ernstig hrrsenletsel heeft opgelopen, onverwachts. Oma zou het graag willen, (m'n kindjes 3 en 5 nog liever) maar het kan niet meer en ze is pas 62. M'n dochter weet nog wel dat ze er logeerde en vraagt vaak wanneer dat weer mag. We hebben er leuke foto's van en hopelijk m'n dochter haar herinneringen later ook nog. Als je zelf niet wilt ben je niet verplicht natuurlijk, maar misschien kunnen jullie het ook van de andere kant bekijken. Ik ben echt dankbaar dat (voornamelijk m'n dochter) onze kinderen leuke momenten gehad hebben met oma. X

2. Chai

Chai Actief lid

16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Ik denk dat je best eerlijk kunt zijn, en zeggen dat je het nu nog niet nodig vind. Bijvoorbeeld omdat ze nog geen goed slaapritme heeft door de leeftijd of omdat je wilt wachten tot ze wat meer kan aangeven wat ze wel en niet wilt. Rond een jaar of anderhalf had ik dit niet verwacht maar toen kon mijn dochter toch heel goed aangeven wat ze wel en niet leuk vond en was het slapen bij mijn schoonouders totaal geen probleem.. maar ik kan echt wel begrijpen dat je het nu nog niet ziet zitten en zij vast ook als je dat uitlegt. Liefs!

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.279
    6.192
    113
    Wat ontzettend rot voor jullie..Ik weet natuurlijk niet de omvang van het letsel en wat je moeder nog wel samen met haar kan doen, maar zou je anders samen met je dochter kunnen logeren daar? Dat jij de noodzakelijke dingen doet, maar dat je dochter wel lekker kan knuffelen met oma voordat ze gaat slapen oid.

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.103
    3.491
    113
    Dat klinkt inderdaad een stuk leuker dan hoe het hier zou gaan.
    Hier een zoon die snachts altijd meerdere malen wakker werd, niet uit een fles wil drinken en alleen maar mama wil.
    En in mijn geval heeft m'n vader nog nooit overdag opgepast of hem meegenomen voor leuke dingen, maar vraagt wel steeds om logeren. Dan heb ik zoiets van, doe eerst maar eens wat als ie wakker is, lijkt me voor beide partijen een stuk leuker.

5. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ik kan mij helemaal voorstellen dat je er zo in staat!
    Ik vind een goede vertrouwensband tussen mijn kinderen en degene waar ze blijven slapen wel echt een vereiste.
    Zoals jij het nu beschrijft, zou ik mijn kinderen daar ook niet met een goed gevoel achterlaten.
    Ze blijven nu eigenlijk alleen bij opa en oma en bij mijn schoonzus slapen, die voelen echt eigen.

6. Chai

Chai Actief lid

16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    @Fristi2012 Ja, ik zou het dan ook niet doen nee..

chrystel73 vindt dit leuk.
  7. IkTara

IkTara Actief lid

13 mei 2011
    190
    63
    28
    Idd net zoiets als hierboven. Mijn moeder is apart, autistisch misschien... Mijn oudste was haar eerste kleinkind. Ze wist zich geen houding te geven... Toen hij net een paar weken oud was en meeging naar de verjaardag van schoonzus lag hij boven te huilen rond 22 uur. Ik had hem uit zijn bedje gehaald. Mijn vader wou hem wel even op schoot en vroeg a een tijdje of mijn moeder hem ook wou. Nee dat wou ze niet want hij hoorde boven in zijn bedje.... Mijn hart werd vertrapt op dat moment....
    Wat had ik graag een moeder gewild zeg die bedje en speelgoed enz kocht en mooie herrinneringen maakte met haar kleinkind....
    Bekijk het ook eens van een andere kant. En geef andrs wel duidelijk aan dat het niet iets persoonlijk is maar gewoon jouw gevoel....

Rombely vindt dit leuk.
  8. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Bedoelen jullie nu met logeren in de zin van logeren als je zelf thuis bent of logeren als je een uitje hebt? :oops:

Logeren in de zin van ik ben thuis dat zou ik niet doen. Geen reden voor.

Als we een uitje hebben dan heb ik de kinderen liever bij mijn ouders of schoonmoeder die alles in huis hebben voor de kinderen dan een vreemde oppas die bij mij op de bank zit.

Als we een kort uitje hebben, voor 2 uur ofzo dan vraag ik een familie lid die bij ons thuis wil komen. Kan dat niet dan zeg ik t af. Ik voel me nog niet prettig genoeg erbij om een echte oppas te regelen.

Ik las dat je het je schoonmoeder al netjes gezegd hebt. Zonder noodzaak/uitje zie ik daar ook het nut niet van in.

9. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.971
    33.649
    113
    Beide dus. Sowieso slaapt ze elke maandag bij mijn ouders ivm oppassen op dinsdag. En hebben we een avondje uit of een weekendje weg dan gaat ze extra heen.
    Man en ik hechten ook veel waarde aan bij elkaar zijn zonder kind(eren). Dan is het toch nèt even anders.

10. GDuif

GDuif Bekend lid

22 mei 2016
    940
    170
    43
    Het is maar net waar je jezelf prettig bij voelt. Ons meisje sliep al voor de eerste keer bij mijn ouders toen ze vier weken oud was, omdat ik en haar vader er compleet doorheen zaten en wij zo even een nachtje konden slapen.

Sindsdien slaapt onze dochter 1 x per week bij mijn ouders, nu ook ivm oppassen. En dan soms ook nog als er en feest ofzo is.

Ik zegen me met zulke lieve ouders en opa en oma voor ons meisje. Nu zijn ze beide nog gezond, kunnen ze volop genieten van hun eerste kleinkind. Dat gun ik ze van harte. Zolang iedereen zich er lekker en goed bij voelt, is het prima denk ik.
    En als je het niks vindt om je kindje te laten logeren: ook prima!

11. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Nee hoor had ik ook. Totdat mijn middelste twee jaar werd en ik lag te bevallen van nummer 3, zijn de middelste en oudste pas voor het eerst gaan logeren. Ik kon dat ook niet eerder. Wilde ze bij me hebben.

Nu heb ik er geen problemen meer mee hoor als ze gaan logeren. Je kan overdag je baby daar in het bedje leggen als je op visite bent. Heeft ze het in elk geval niet voor niets neergezet ;)

12. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.574
    3.507
    113
    Onze oudste heeft 1x bij opa en oma gelogeerd toen ze bijna 1 jaar was. De middelste heeft nog nooit ergens gelogeerd. Zij is ook niet zo'n goede slaper.

Ik heb ook altijd gezegd dat ze mogen logeren als ze er zelf om vragen. Mijn man en ik doen echt wel geregeld wat samen, maar dan past er een familielid bij ons thuis op. Weekendjes weg doen we met de kinderen.

13. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Gewoon doen wat voor jou goed voelt.

Onze oudste dochter (15 maanden) is 1x per week bij oma en slaapt er overdag dan. Maar ze heeft er ook wel eens gelogeerd.
    Op t einde van mn zwangerschap omdat ik niet meer kon lopen en tillen bijv. Of als het echt moet. Zoals toen ik ging bevallen.
    Ze wonen wel 1 straat achter ons en dochter vind t geweldig daar. Dus ben er niet "moeilijk" in.
    Onze jongste is een maand en die hou ik liever thuis.
    Als ik ga werken is ze 4 maanden en gaat ze ook naar oma.

Zeg gewoon wat jij wilt. Tis super handig voor overdag, feestdagen etc dat je kindje even in een bedje kan slapen. Prima toch. En logeren wanneer jij er klaar voor bent. Jouw kind jouw regels.

14. sydneys

sydneys Niet meer actief

Niet verwacht dat meerdere kindjes wekelijks bij oma en opa slapen.
    Hier gaat zoontje ook wekelijks naar oma en opa ivm werk. Ik vind dat juist superleuk. Het is zijn 2e huis, dat geeft ons een heel veilig gevoel. En oma, opa en zoontje genieten er echt van.

Hopsatee vindt dit leuk.
  15. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.632
    2.405
    113
    Ik zou inderdaad ook eerlijk zijn. Grappig, want mijn moeder durft juist niet zo goed mijn dochter te logeren te krijgen, is bang dat ze ‘s nachts heimwee zou krijgen en daar dan een klein trauma aan over houdt :roflmao:

16. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Hier ook warme herinneringen aan logeren, met name bij oudste dochter. Zij logeerde vanaf 18 maanden wekelijks bij mijn ouders ivm oppas. Mijn oudste dochter heeft hierdoor ook een hechte band met mijn ouders.

Mijn moeder heeft een chronische en progressieve ziekte waardoor ze op onze jongste twee kinderen niet kon oppassen.

Wat wil ik hiermee zeggen? Dat het lastig is om 2-3 jaar vooruit te plannen. Dat ik zo goed begrijp dat je een baby 3 maanden niet uit logeren doet (ik gaf zelf tot 16 maanden borstvoeding). Maar dat het zomaar anders kan voelen rond anderhalf jaar.

Dat je schoonmoeder een bedje klaar maakt geeft al aan dat ze graag betrokken wil zijn bij haar kleinkind. Mooi gebaar!

Nescio vindt dit leuk.
  17. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dit is zó herkenbaar.... Toen mijn schoonmoeder ernstig ziek werd, wilde ze dat onze dochter vaak bij haar kwam logeren, zij was toen 5. Oma vond het verschrikkelijk dat ze nog maar heel korte tijd met haar kleinkinderen had....Veel mensen om ons heen keurden dat af, omdat oma zo ziek was, maar oma en onze dochter hebben er van genoten, samen in het bed van oma. Opa was er trouwens ook, even voor de duidelijkheid. Mijn dochter kan het zich nog herinneren. Toevallig zei ze van de week een beetje verdrietig dat ze oma wel kan herinneren, maar dat ze niet meer weet hoe oma's stem klonk...:(

Ook ik ben heel dankbaar dat zij, ondanks dat oma al heel erg ziek was, ook nog heel fijne momenten met haar heeft mee mogen maken.

Amy32 en Line vinden dit leuk.
  18. RoxannaG

RoxannaG Niet meer actief

Als je echt niet wilt dat je kindje gaat logeren dan kun je dat maar beter eens rustig uitleggen.

Mijn kids gaan alleen uit logeren als wij zelf weg gaan. Ik zie het dan als een win-win-win situatie: kindjes heel veel aandacht, opa en oma superblij en papa en mama lekker opladen met z'n tweetjes.

19. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.252
    3.898
    113
    Ik weet niet, is een voordeel voor de ouders juist niet dat ze een avond rust hebben? Persoonlijk heb ik daar meer behoefte aan dan aan een avond uit.

20. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Logeren gebeurd hier ook niet tot daar zelf om gevraagd wordt. Ouders en schoonouders weten en accepteren dit. Wel mis ik voor overdag wel eens een bedje en nu gaan we dan ook op jacht naar een makkelijk mee te nemen campingbedje. Ik zou daarom ook zeggen dat het bedje voor overdag super fijn is maar dat je je kindje snachts liever gewoon thuis hebt. Jouw kind, jouw regels. Punt :)

Deel Deze Pagina