Hoe slaapt jouw baby van 8 mnd?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Madeliefke, 5 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    De vraag gaat dit keer niet over hoe in de zin van hoeveel uur of het doorslapen, maar hoe jullie kindjes in bed liggen.

In een naburig dorp is een baby die 3 dagen jonger (8 mnd) is dan mijn dochter afgelopen vrijdag overleden omdat hij onder zijn deken is gekropen.

Mijn dochter slaapt in een slaapzak onder een katoenen deken op een aerosleep matras.

Sinds een paar weken slaapt ze echter erg onrustig. Ze gaat haar hele ledikant door. Soms ligt ze op haar zij, soms op haar en soms op haar buik.

Ik heb geprobeerd n.a.v. het drama in het naburige dorp om de deken weg te halen. Dan slaapt ze echter helemaal niet in! Ze gebruikt dan haar bed als een soort box en haalt de meest onmogelijke capriolen uit. Als ik haar dan toedek, slaapt ze gemakkelijk in, maar in haar slaap gaat ze dan toch weer heel haar ledikant door...

Wat is wijsheid; deken weghalen? Hoe slapen jullie kids?

Ben me er zeker van bewust dat je nooit alle gevaar weg kunt halen en dat je bapaalde dingen niet kunt voorkomen, maar hoe gevaarlijk is het slapen met een deken in bed?

Sorry voor het lange verhaal. Graag hoor ik jullie ideeen, ervaringen.

Groetjes Elke

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    als je kindje door de deken kan ademen (katoen?) zou het veilig moeten zijn.
    Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat als de deken erg groot is (wat sommige dekens zijn) je een kleinere in het bedje kan leggen, zodat je zeker weet dat je kindje hem van zich af kan wurmen en duwen en er niet in verstrikt kan raken.
    Maar moeilijk zijn dat soort dingen ja...

3. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Hier ook in slaapzak met katoenen deken en laken. Anders slaapt hij precies zoals bij jou kindje ook niet in en gaat hij zijn hele bedje door. Nu ook wel, vooral in de ochtend. Maar zonder deken slaapt hij gewoon niet. Ik laat het dus zo. Gebruik verder ook geen aerosleep trouwens.

4. suze30

suze30 Fanatiek lid

7 jul 2009
    2.188
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje lag 2 weken terug ook helemaal onder haar dekentje, verder niets aan de hand, maar schrok er wel van, nu slaapt ze alleen met de slaapzak, dat heeft verder geen problemen gegeven, mijn andere kinderen slipen altijd alleen maar met de slaapzak aan, zonder dekentjes etc. maar omdat Danique ingebakerd heeft gelegen, dekte ik haar nog even met een deken toe.

5. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    hier in zijn pyama onder de deken, maar ik heb de deken nog wel vrij kort opgemaakt. hij ligt nog onderin het bed en meestal tref ik hem bovenin aan.

6. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Thanx voor jullie reacties. Ga zometeen ook even naar het consulatiebureau om te vragen hoe zij hierin staan.

Nog meer ervaringen/meningen zijn altijd welkom:)

7. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hier eigenlijk precies dezelfde situatie als bij jullie! Ons mannetje ligt ook in een slaapzak met katoenen deken+laken. Overigens niet op een aerosleep-matras. Lucas gaat ook het hele bed door en ik maak me er af en toe wel zorgen over, maar hij is zo sterk, dat ik maar probeer erop te vertrouwen. Ben overigens altijd nog blij als ik hem 's morgens weer door z'n bed hoor tijgeren ;). Zeker als ie iets langer slaapt dan normaal!

Dekentje/lakentje is hier ook nog echt nodig i.v.m. het bewegen, maar ook omdat hij het 's nachts anders nog koud krijgt (ja, ik kan het me ook niet voorstellen in mei, maar tis echt waar!).

Liefs en ik ben benieuwd wat het cb zegt! Laat je het ons weten?

8. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
    mijn zoontje heb ik ook al eens half onder zijn dekentje aangetroffen, dus daarom heb ik het dekentje er uit gehaald. Hij slaapt nu dus in slaapzak, en alleen met lakentje (die ik overdwars in stop), zodat ik hem nog wel in kan stoppen, anders slaapt hij niet in.

9. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Als je het bedje kort opmaakt en idd met een katoenen of wollen dekentje + laken, dan zou dit veilig moeten zijn.

Ik vraag me direct af hoe ze zeker weten dat het kindje is overleden omdat hij onder zn deken is gekropen (misschien was er wel iets anders aan de hand). En wat voor een deken was dat? En hoe was het bedje opgemaakt? Etc.

Je kunt dus maar beter niet afgaan op dit soort afschuwelijke berichten waarbij je de waarheid nooit volledig zal weten (waarschijnlijk). Dus zolang je de veiligheidsvoorschriften volgt zal het wel goed zijn :)

Mirre draaide zich trouwens vanaf een maand of 8 (alleen slaapzak) op haar buik. Hebben we ook maar zo gelaten (we konden haar moeilijk ieder half uur weer terugdraaien, werd ze ook wakker van en ze sliep al zo dramatisch). Maar goed, Mirre was een hele lichte slaper dus waarschijnlijk weinig kans op wiegendood door buikslapen (dat heeft volgens mij te maken met dat je op je buik 'te diep' gaat slapen als baby zijnde).

10. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    En inderdaad alleen een lakentje zou je kunnen proberen ... (al wringde Mirre zich daar zonder enig probleem uit)

11. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Milan slaapt in een slaapzak, aerosleep matras en hoeslaken, onder een lakentje en denken.

Ga snachts vaak bij hem kijken en dan ligt hij op zijn buikje te slapen. Leg hem zelf altijd op zijn rug maar dan draait hij weer om.

Heb hem trouwens nog nooit onder de deken aangetroffen. Hij schuift meer naar boven dan naar beneden.

12. love 8

love 8 Bekend lid

16 jan 2009
    580
    0
    0
    hier ook een dame die haar hele bed door gaat, ze ligt in een slaapzak en goed strak ingestopt onder een dekentje, maar wel kort opgemaakt, maar ze wurmt zich er toch op een 1 of andere manier onderuit, vanmorgen was ze helemaal naar het hoofdeinde gegaan en las over dwars op haar buik, en helemaal overstuur.

het zijn intelligente wezentjen hoe klein ze ook zijn.

13. adi

adi Niet meer actief

Dit vraag ik me ook af inderdaad. Zover ik het weet is een gewone katoenen-dekentje veilig, zolang het kort opgemaakt is.
    Onze kindjes liggen ook onder een laken, een deken en op een aerosleep. Ik vind ze ook regelmatig onder de deken terug, maar ik vertrouw erop dat het goedgaat zo.

MIjn nicht negeert bijv alle veiligheidsvoorschriften omdat ze het niet vindt uitzien. Haar zoontje van 2 maanden slaapt onder een deken en een dekbedhoes, helemaal niet ingestopt aan de zijkanten en best groot. daarnaast heeft ze ook van die zij-beschermers op het bedje (hoe heet dat?) en het kind ligt op een kussen. Dan neem je gewoon een risico voor je kind.

Dus zou ik niet zo snel in paniek raken voordat je het complete verhaal weet. Zoals ik het lees ligt jouw kindje veilig in bed, onder een dunne katoenen deken kunnen ze echt wel ademen.

14. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Je weet idd niet hoe het bedje eruit heeft gezien en onder wat voor deken het kindje sliep. Ik weet alleen dat de moeder hem hoorde brabbelen na zijn ochtend slaapje en dat ze even de was op ging hangen en hem daarna eruit wilde halen. Toe lag hij dus onder zijn dekentje. Hij was gestikt...

Het consultatiebureau hier (noord-Brabant) adviseerde mij n.a.v. dit incident om liever een wat dikkere slaapzak te combineren met een laken. Hetgeen zowiezo veilig is.

Dit zijn idd incidenten, maar het zal maar jouw kind zijn wat erbij betrokken is, zo redeneerde het bureau. Ik ben er iig goed van geschrokken.

Groetjes Elke

15. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik heb de katoenen deken in een gewoon eenpersoondekbedovertrek zitten die leg ik half over hem heen. zonder slaapt hij erg onrustig.hij slaapt in een slaapzak. als ik nog niet in bed lig ligt hij zonder deken pas als ik naar bed ga leg ik de deken half over hem heen en stop die rondom in. ik vind lakens nog veel gevaarlijker want die zijn smaller en draaien zich in klem. mijn zoon kruipt gelukkig alleen naar boven toe. maar het is wel een verwoedde buikslaper? zijn bedje staat bij ons op de kamer en dit tweede jaar blijft dat ook zo. overdreven of niet dat boeit me niet.

16. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Finn slaapt op een "normaal"matrasje, in een slaapzak en met een dekentje over, kort opgemaakt. Heb hem nog nooit onder de dekens of op zn buik gevonden, vind hem altijd op zn rug bovenin het bedje terug...

17. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Hier slapen ze alleen in een slaapzak. Geen lakentjes of dekentjes dus. Omdat ik er 1 een keer terug vond onderste boven in bed. Ik vind ze als ik ga kijken ook steeds ergens anders terug. Bovenin, onderaan, dwars, op de buik in een bochtje in een hoek.

Dat babytje dat overleden is, dat is bij mijn sz in de straat. Ze is er vandaag nog geweest. Heb er eigenlijk helemaal niet aan gedacht om te vragen hoe die baby dan in bed lag. Misschien heeft ze het wel gevraagd... Zal het haar morgen even vragen, als ze het weet, zal ik het hier neerzetten.

18. adi

adi Niet meer actief

Ik kan me voorstellen dat je dan schrikt hoor zou ik ook hebben.
    En als jij je fijner bijvoelt zou ik inderdaad alleen een lakentje gebruiken en deze strak aantrekken zodat de kleine zich toegestopt voelt

19. Jem

Jem Actief lid

7 sep 2008
    421
    0
    0
    Zuid-Holland
    #19 Jem, 6 mei 2010
    Laatst bewerkt: 6 mei 2010
    Wow, heftig, je moet er inderdaad niet aan denken dat zoiets gebeurt...

Hier ook slaapzakje met lakentje en dekentje en ook een die soms het hele bed doorgaat. Ik kijk 's avonds wel altijd 1x als hij 'net' slaapt en 1x voor ik zelf naar bed ga, hoe hij erbij ligt. Daniel wurmt zichzelf 9 van de 10 keer naar boven, door te draaien, jezelf omhoog trappen is makkelijker dan 'afzakken', daarom ben ik hem steeds hoger gaan leggen, zodat hij als hij omhoog kruipt, toch nog een beetje onder de deken blijft.. Misschien toch maar een dikkere slaapzak en toch wat lager leggen...

Overigens heb ik toen hij een paar maanden jonger was en nog in de kinderwagenwieg paste, hem regelmatig hierin laten slapen. 'Mag' eigenlijk ook niet... maar we sliepen toen niet thuis en er was geen ander bedje beschikbaar... Ik werd 's morgens wakker en hoorde hem 'raar' ademen. Hij was toen ook naar beneden gezakt en lag echt onder de deken. Schrok me rot!!! Gelukkig sliep hij gewoon door toen ik met een ruk de deken wegtrok.......

Ik vraag me af of ze echt kunnen stikken door het onder de deken liggen alleen. Daniel ligt ook vaak op z'n buik of op z'n zij met z'n hoofd naar de matras gedraaid. Soms zelfs met speen en al en hij ademt gewoon door.... Wanneer mag je verwachten dat ze bij ademnood zelf hun hoofd draaien tot ze wel voldoende zuurstof kunnen inademen? Pfff.. lastig hoor, die 'bedproblemen'... :p

Groetjes,
    Jem

20. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Wat een erg verhaal. ik ben er helemaal stil van.

Sinds Tim geboren is, heb ik ook af en toe gedacht van goh ik hoop maar dat hij stil blijft liggen. Ik persoonlijk vind een kort opgemaakt bed er eigenlijk niet uitzien ;) (ik weet dat dit de veiligste slaaphouding is)
    Ik heb een bedverkleiner gekocht zodat Tim op de "normale" plek in zijn bed kan liggen.
    Op een gegeven moment begon hij te schuiven op zijn rug naar boven (als je hem op de grond legde, dan ging hij zo de kamer door). Omdat hij een helmpje heeft, maakte hij zichzelf wakker met het gebonk tegen het hoofdeinde, om nog maar te zwijgen van de beschadigingen :(
    Nu slaapt hij met een slaapzak en ligt hij in een snoozzz. hij is toegedekt met een laken en een veilig dekentje.

Deel Deze Pagina