Mijn dochter wordt heel binnenkort 2 en ik ben al aan het nadenken over de cadeaus. Van ons krijgt ze 1 groot cadeau en speelgoed kijkt ze bijna nog niet naar om. Ze speelt graag met duplo of met haar blokken. Soms met de pop, voor Sinterklaas krijgt ze een mooie stoffen pop. Nu was ik vandaag bij mijn moeder en begon ik daarover. Dat ik het moeilijk vindt wat we voor haar verjaardag moeten vragen, want die vraag kreeg ik al een paar keer. Vorig jaar heeft ze veel boekjes gekregen en wat kleding en wat speelgoed. Ik vind het niet nodig dat ze straks van iedereen allemaal verschillend speelgoed krijgt, maar heb liever een paar mooie dingen waar ze langer mee kan spelen. Voorkeur gaat ook uit naar houten speelgoed. Nu maakte mijn moeder een opmerking daarover en die gaat maar niet uit mijn hoofd. Ze zei letterlijk; Oh jeetje je wordt toch niet zo'n moeder he?! Die bepaalt wat haar kinderen voor de verjaardag krijgen? Uh hallo, ze wordt pas 2. Zelf kan ze nog niet echt zeggen wat ze leuk vindt dus lijkt het mij logisch dat wij dat nu nog even beslissen?
Met 2 jaar besloot ik wat hij kreeg. Met 3 jaar ook nog grotendeels en pas met 4 jaar mocht hij zelf aangeven wat hij wou, maar gaf ik zelf ook nog opties door Ik denk dat nu hij 5 wordt het mogelijk allemaal zelf kan aangeven, maar zelfs dan met wat sturing. Hij vraagt anders vooral dingen die veel te duur zijn. Dus raar, nee hoor.
Hier koopt familie dus dingen zonder overleg. Mijn moeder zei iets vergelijkbaars, en bedoelde dus dat ze zelf wel iets wilde uitzoeken. Opdat kinderen mogen leren dat er ook andere invloeden in de wereld zijn dan de onze (met het gevolg dat ze altijd dingen koopt die dl al heeft)
Nou inderdaad, we willen gewoon geen tafel vol speelgoed waar ze niet eens mee gaat spelen. Plastic/licht/geluid speelgoed wil ik sowieso liever zo lang mogelijk uit huis houden
Heel erg herkenbaar, alleen mijn schoonmoeder en schoonoma overleggen met ons wat we voor de kinderen willen. De rest van de families bepalen het zelf waardoor veel spullen in de kast blijven liggen omdat mijn zoontje er niet mee speelt.
Ik laat eigenlijk altijd de keuze. Ik wil inderdaad niet zo'n moeder zo'n die een lijstje afgeeft en alles beslist. Ik vind het leuk om te zien waar grootouders en tante zelf aan denken als ze aan mijn dochter denken. Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik graag tips geef als ze daarom vragen.
Haha oh nee zo bedoel ik het ook niet hoor. Ik wil ze meer een richting geven zodat we niet van alles krijgen wat direct de kast weer ingaat.
Ik ben van plan om een lijstje te maken met suggesties, voor wie er naar vraagt. Wil je zelf wat uitzoeken, ook prima! Lekker los laten dus
Ik ben van plan om een lijstje te maken met suggesties, voor wie er naar vraagt. Wil je zelf wat uitzoeken, ook prima! Lekker los laten dus Oh en tegen je moeder gewoon zeggen dat er mensen zijn die om een lijstje hebben gevraagd
Voor dochters 1e verjaardag hebben we opa's en oma's gericht iets gevraagd. Anderen hebben zelf besloten, maar hadden ze het gevraagd had ik wel richting aangegeven. Dus vind het niet heel raar, als het maar wel een keuze blijft van degene die het kado geeft en geen verplichting.
Ik had in grote lijnen opties meld. (Toen ze er om vroegen). Met kraamkado was dat ook. Sommige 'luisterde' niet met als gevolg dat hij na 1,5 jaar zijn kraamkado eindelijk aankan😂.
Als mensen ideetjes vragen, dan geef ik ook een lijstje a la 'leuke houten puzzel, doosje duplo of iets als X, Y of Z'. Prima toch? Mensen die niet om cadeautips vragen, zeg ik niks. Ze krijgen zo soms inderdaad speelgoed dat ik zelf niet zou kopen, prima!
Toevallig hadden vl en ik het daar van de week over, ook al zl pas 3 weken. Aanleiding was de verjaardag van een nichtje die 4 werd, waarbij er een kapitaal aan speelgoed op de kast pronkte, en terwijl wij weten dat hun zolder al bomvol ligt met speelgoed, sommige dingen waar ze niet eens mee spelen. Ik zou dat erg zonde vinden en vl ook. Daar heeft toch uiteindelijk niemand wat aan? Ook willen we absoluut geen 'gewelddadig' speelgoed, ook niet als ie straks wat groter is. Dat willen we zo veel en lang mogelijk proberen te voorkomen. Dus ja... Ik/wij zullen denk ik het eerste jaar en miss langer, ook wel een lijstje maken of suggesties doen. En gewelddadig speelgoed gaat wat mij betreft zonder pardon weer mee terug. Dat wil ik gewoon echt niet. Maar vooral het eerste jaar en misshet tweede heb ik eigenlijk zoiets van, een klein dingetje als kadootje, een knuffeltje, truitje, rammelaartje ofzo en verder wat geld op z'n spaarrekening... Daar heeft ie (later) veel meer aan!
Ik vind dat je moeder wel een beetje gelijk heeft eigenlijk.. Als bijv mn ouders vragen of ik iets weet, en ik weet daadwerkelijk iets, dan geef ik dat wel aan, maar een cadeau is een cadeau en ik vind het juist leuk als mensen zelf iets bedenken. Heb bijv ook een grote hekel aan cadeautips op een geboorte- of trouwkaartje. Plus, nu beslis jij eigenlijk dat je dochter veel houten speelgoed krijgt. Misschien vind ze plastic wel veel interessanter? Kortom; als mensen vragen om een tip geef ik die, maar anders laat ik het lekker aan diegene over om iets te kopen waarvan hij/zij denkt dat mijn kindje het leuk vindt. (Moet natuurlijk wel veilig speelgoed zijn, maar dat lijkt me logisch.)
Schoonouders storten iets op de spaarrekening van hun kleinkinderen en nemen verder een klein cadeautje mee. Dit omdat ze toch al zoveel speelgoed krijgen en naar de helft niet omkijken. Ik vind het een supergoed idee!
Ik had online een lijstje gemaakt, als mensen er naar vroegen heb 'k dit doorgegeven, wie er niet naar vroeg, ook prima! Gelukkig allemaal leuke dingen gekregen! En had er iets tussen gezeten wat ik zelf wat minder vind...tja ook prima hoor, misschien vindt dl het wel heel leuk.
Mijn dochter heeft met haar 1e 2 verjaardagen zo veel speelgoed gehad, waar ze nu nog steeds mee speelt. Dus heb bij haar 3e verjaardag om cadeaukaarten van de h&m gevraagd en iets kleins erbij zodat ze wel wat uit te pakken heeft. Iets als een kleine puzzel of boekje. Wij hebben haar zelf wel een groot cadeau gegeven. Wij zijn van mening dat als ze alleen maar speelgoed krijgt ze veeel te veel heeft. En kleding is altijd nodig en vindt ze uiteindelijk ook leuk als ze wat nieuws heeft.