Voor het eerst k(r)amperen, wat heb je nodig?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Eenkadootje, 8 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ja, ze (partner met dochter van 8) hebben net 3 weken geboekt op een Zeeuwse camping (hoogseizoen).
    Ze kopen een betaalbare tunneltent (6 pers)
    Maar wat is nu onmisbaar qua kampeer spullen? En wat zijn de tips zodat het leuk kamperen wordt en niet kramperen.

Kan er bijv een kleine koelkast gewoon mee? Of heb je daar echt een reiskoelkast voor nodig? Hij is nogal een koffieleut, kan hij zijn nespresso apparaat meenemen?
    Wat te doen qua koken? Enz

2. Zomerbloem

Zomerbloem Fanatiek lid

19 mrt 2018
    2.122
    2.577
    113
    Vrouw

Dan zou je moeten kijken hoe het zit met stroompunten. Een Nespresso /koelkast is leuk maar waar haal je elektriciteit vandaan?

Leuke tips:. Wandeling/speurtocht in de buurt. Spelletjes, bezienswaardigheden.

Koken is vaak op een gasstelletje/bbq.

Ik zou een tekenkit meenemen, verbandtrommel dat zijn dingen die onmisbaar zijn.

Eenkadootje vindt dit leuk.
  3. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ze gaan kamperen in het dorp waar we hebben gewoond. De omgeving is bekend, daar wonen ook nog vrienden en opa en oma.

Er is stroom. Maar geen idee hoe het precies zit. En ze hebben privé sanitair, dat heeft trouwens elke kampeerplek.

4. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.836
    18.564
    113
    Vrouw
    Wij hebben destijds een grote travel koelbox aangeschaft, ideaal ding! Kun je toch nog wat drankjes of vleeswaren koel houden.
    Qua koffie apparaat geen idee, ligt aan hoeveel stroom je hebt. Wij gingen dan gewoon 's ochtends op de camping koffie halen.
    Een 2 pits gastelletje of een skottelbraai is wel handig en kom je al ver mee. Qua koken gewoon erg basic houden. Geen idee of een bbq toegestaan is? Dan zou je eventueel een kleine bbq mee kunnen nemen oid.
    Een grondzeil of isolatiematje voor je luchtbed is misschien nog een tip. Zo laag bij de grond kan het erg afkoelen en mijn ervaring is dat ook al is het overdag 30 graden, 's nachts kan het behoorlijk koel zijn. Dus hou daar zeker rekening mee.
    Op internet kun je vaak ook wel check lijsten vinden.
    Nu we kinderen hebben, boeken we meestal een kant en klare tent :p
    Hebben gewoon de ruimte niet in de auto om alles mee te nemen en vinden het ook wel fijn dat we wat meer gemak hebben, zeker nu ze nog zo jong zijn.

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Je kan alles meenemen alleen de vraag is of het in je auto past. Wij gaan ieder jaar kamperen met onze tent. Met onze dakkoffer erbij hebben we precies genoeg ruimte voor tent, slaapspullen, kookstel en tafel en stoeltjes… en natuurlijk kleding en zwemspullen. Maar een koelkast gaat er bij ons echt niet in passen.

Wij hebben de laatste jaren wel een plek met stroom. Je kan speciale verlengsnoeren kopen geschikt voor buiten die je kan inpluggen in het kastje van de camping. Wij gebruiken de stroom voor verlichting en voor opladen van telefoon/ipad. Koffie zetten we in een Italiaans mocka-potje, deel van de charme van kamperen dat de koffie anders is dan thuis:)

6. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    Voldoende dekbedden! Slapen op een luchtbed is fris. Wij leggen een matje neer, daarop luchtbed, daarop dekbed, daarop ga je zelf liggen met slaapzak. Daarover nog een dekbed.

Tekenkit is handig en ehbo doos.
    Koken: skottelbraai.
    Buiten speelgoed; bellenblaas (ook grote), een bal, kubbs,bowlingballen, waterpistolen van die schuimdingen.
    Voor slecht weer: kwartet spel, twister, boeken.

Klein kacheltje.

7. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Het is gelukkig een ruime auto, maar ze gaan niet zover weg hoor. Een half uurtje met de auto.
    Wij wonen nl in zeeland, we zeggen altijd: we hoeven niet op vakantie te gaan, we wonen al in een vakantie gebied. Maar in een tent slapen, vriendinnen maken op de camping lijkt ons wel erg leuk voor haar.

Ik ga kijken voor zo koffiepotje.

Kanarie en Youtan vinden dit leuk.
  8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Wij gaan ook nooit zover weg, ook meestal naar Zeeland. Maar we kunnen toch niet meer meenemen dan er in de auto past, want 2x rijden dat wordt me echt te gek.:)
    We hebben op zich een ruime auto maar het is geen station en het is toch tetrissen dan. Een goede tafel en stoelen zijn ook handig. En die nemen ook veel plek in.

9. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Als het jullie eerste keer kamperen wordt zou ik kijken of ik ergens een tent en kampeeruitzet kan lenen. Je hebt veel meer nodig dan je denkt. Heb je al aan borden en bestek gedacht? Bekers? Je hebt spullen nodig om af te wassen. Waar zet je je spullen in de tent neer? Campingskastje? Tafel en stoelen heb je ook nog nodig. Waar ga je je was ophangen?
    Normale apparaten gebruiken doorgaans teveel stroom dus moet je daarvoor toch echt campingspullen kopen. Dus een campingskoelkastje bijvoorbeeld.
    Wij hebben een stekkerdoos met verlengsnoer mee. De campingwaterkoker staat bovenop de koelkast zodat we maar 1 stekkerdoos nodig hebben.

Koken kan op een bbq of skottelbraai i.c.m. een campinggasstelletje. Vergeet je gasfles niet mee te nemen...

Wat al eerder gezegd is: kamperen kan echt koud zijn. Extra dekens en dikke pyjama mee is geen overbodige luxe.

Zelf heb ik altijd een tekentang in de verbanddoos en zo'n speciaal ding om gif uit te zuigen.
    Een grote stevige tas om de was in te doen en eigen wasmiddel mee in een flesje.
    Qua boodschappen bedenk ik van te voren wat we ongeveer willen eten. Wil niet alle kruiden meeslepen. Ik doe wat ik nodig heb in een poedertoren voor flesvoeding haha. Zo sleep ik geen potjes mee.
    Neem spelletjes mee en een boek voor als het slecht weer is. Al plannen wij dan vaak een dagje uit naar bijvoorbeeld een kasteel of een museum dat ook leuk is voor kinderen.

Ga eens langs (wanneer dat weer kan) bij een grote kampeerzaak. Of misschien bij bekenden die al vroeger in het jaar kamperen. Zo krijg je een beetje een idee.

10. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ze gaan 3 weken in de zomervakantie. Ik denk dat de was tussendoor worden gedraaid bij oma of opa. Sowieso wordt het shoppen voor het e.e.a.
    Hij is nog in april nog jarig, ach weet hij een keer iets te vragen.

11. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    het leuke van kamperen is juist dat het allemaal niet zo luxe is, en dat je lekker buiten kunt leven.
    wat je nodig hebt zijn, slaapmatten/luchtbedden, en beddengoed of slaapzakken, kussens.
    een tafeltje met stoelen.
    kookspullen, een gaspit of bijv. een skottelbraai/ cadac safari chef. met gas busjes.
    pannetjes, (dunne aluminium pannen). borden, bestek, bekers, glazen. een afwasteil en afwas middel.
    stroom/verlengsnoer en een camping stekker. vooroplader van telefoon enzo
    een coolbox of koelkistje.
    naast kleding enzo ook handdoeken en theedoeken vaatdoekje etc.
    lamp op batterij/accu
    een stoffer en blik.

loop tzt eens door een camping winkel, en kijk wat er allemaal is en staat en vraag daar wat handig of echt nodig is.

12. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.497
    4.333
    113
    Vrouw
    Dan zou ik helemaal niet moeilijk doen en eventueel gewoon twee keer rijden. Heerlijk je eigen koffie mee, indien mogelijk een tafelmodel koelkast en anders wel een goede koelkist kopen. Alle luxe-editie je mist kan je gewoon ophalen thuis toch?
    Als je privé sanitair hebt, heb je genoeg stroom hoor. Goede stoelen en een goede tafel vind ik echt een must. Wij gingen vroeger weg met zo’n oprolbare tafel. Als kiezen stokbrood wilde snijden moest mijn man de tafel vasthouden :)

wij gebruiken ook altijd onze eigen dekbedden, nooit slaapzakken gehad. Een goed kleed voor de tent is ook fijn en een goede parasol. En voor je dochter van 8 een step. Alle kinderen gaan met elkaar op stap met de step lijkt het wel.

Wij hebben neen caravan, maar met de tent had ik een elektrisch pitje en een Cadac safarichef. Dat was genoeg met zijn drieën.

13. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Ik zou van het voorjaar de Decathlon een keer binnen lopen en op de kampeerafdeling kijken. Eventueel hulp vragen. Zij hebben alles wat je nodig zou kunnen hebben.
    Vraag na bij de camping hoeveel Ampère stroom er is en kijk dan welke apparaten je eventueel aan kunt sluiten. Vaak is het niet zo veel en kan je eventueel bijbetalen voor meer. Je schrijft dat ze met 2 gaan en een 6 persoons tent hebben. Hebben ze dan 3 slaapkamers? Dan kan de 3e kamer gebruikt worden als opslag/kledingkast.

Meenemen: bal, fiets/step, badmintonspulletjes, zwemspullen, anti-muggenspul, teken-kit…

14. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Belangrijkste items vind ik:
    Goede stoelen
    Een fatsoenlijke tafel (wij hebben best een grote tafel mee, zodat we normaal kunnen eten)
    We hebben afgelopen jaar in SI matjes geïnvesteerd. Veel warmer als een luchtbed.
    Goede, warme slaapzakken. Daarnaast neem ik altijd nog meerdere extra fleece dekens mee. Maar wij kamperen niet in NL. Meestal omgeving Alpen dus daar kunnen ook de nachten flink koud zijn.
    We koken op benzinebrander van Coleman, hebben wel een koelbox en waterkoker mee. Maar geen koffiezetapparaat. Op onze camping is er niet zo'n hoog ampère.

15. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Geen luchtbedden maar i flatabel matrassen.
    Nespresso gaat hier ook altijd mee. Wij koken op de skottelbraai. Ik heb wel een tweepitter maar die gebruik ik eigenlijk nooit. Afhankelijk van het weer zijn kruiken voor de nacht ook wel fijn.

16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.415
    30.760
    113
    Vrouw
    Wij hebben altijd een klein koelkastje en de nespresso mee. Dat gaat prima.
    Koelkast wel goed opletten dat ie waterpas staat.
    Maar (elektrische) koelbox werkt ook prima.

Dan us het belangrijk dat je basis goed en comfortabel is:

Zorg voor een goed matras. Ik vind de self inflatables heerlijk liggen, maar dat is persoonlijk.
    Voor slaapzak valt mijn keuze op dons met katoenen buitenkant (vind syntetisch niet prettig voelen.)

Verder een stoel waar je lekker op zit. Met tafel met verstelbare pootjes (ondergrond is nooit volledig vlak en je wil geen wiebeltafel)

Koken doen we op een stabiele 2-pitter van camping gaz. Wij hebben die op een campingkastje staan met daaronder 2 plankjes en een stoffen deurtje. Maar vroeger stond die gewoon op een extra tafeltje en hadden we de spullen gewoon in een boodschappen kratje.

Wat we ook altijd bij ons hebben is een klein straalkacheltje. In hoede vakanties blijft die in de aanhanger. Maar je kan de pech hebben en slecht weer. Dan is het heel fijn om te hebben.

Wat betreft borden en bestek ed maakt het weinig uit. Wat jij nodig denkt te hebben om van te eten. Heel praktisch is het om wat bakjes met goed sluitende deksel te hebben voor je losse etenswaren.

En natuurlijk wat voor de ontspanning. Zowel bij mooi als bij slecht weer. Spelletjes, e-reader, bal, badminton setje etc.

Heel veel plezier!

17. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    O ja, mocht je een koelbox of koelkastje kopen, let er dan op dat ie stil is.
    We hadden ooit een koelbox gekocht, bleek ie best te brommen. Overdag merk je daar bijna niets van maar 's nachts....

Deel Deze Pagina