In eens maak ik me zorgen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Life in Pink, 20 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Over twee dagen is mijn jongste alweer 10 maanden oud. En ineens vanmorgen kreeg ik een naar gevoel bij haar ontwikkeling. Ik ben er al wel een tijdje mee bezig, maar nu ineens vloog het me aan.

Het is een lekker vrolijk ding dat heerlijk na achter tijgert en rondjes om haar as draait. Maar van rug naar buik heeft ze zelfstandig misschien nog maar een keer of 10 gedaan. Van buik naar rug heeft ze nog nooit gedaan. Ook brengt ze nauwelijks speeltjes naar haar mond, waardoor (zelfstandig) een korstje of koekje eten niet lukt, de fles wil ze ook niet zelf vasthouden.
    Klimmen, proberen te zitten of kruipen is allemaal nog niet aan de orde.

Op zich bedenk ik me wel dat ieders ontwikkeling op zijn eigen tempo gaat, maar sommige dingen zou ze toch al wel 'moeten' kunnen?

Waardoor ik er mee zit, is omdat ze al weken loopt te tobben met haar oortjes en verkouden etc. is. Ze loopt ook heel vaak te 'zagen'. Heb oortjes en luchtwegen al vaak laten checken bij HA, maar steeds niets om zorgen over te maken, maar ergens zegt mijn gevoel dat er iets niet klopt en dat krijg ik maar niet uit mijn hoofd...

2. Pasja83

Pasja83 Fanatiek lid

12 mrt 2009
    1.061
    1
    0
    Wat zegt het CB dan? Vinden zijd at ze achterloopt in ontwikkeling?

Meestal is het gevoel van de moeder goed. Waarom vraag je geen verwijsbrief naar de KNO-arts of Kinderarts? Gewoon omdat ze er al zo lang mee loopt?

3. Life in Pink

CB zegt dat ze heel soepel in haar gewrichten is en dat ze daardoor de spierkracht mist. Dit had de oudste ook, maar die was toch een stuk vlotter met de rest. Ik heb van de oudste nog veel oefeningen van de fysio, waarmee ik nu ook wel met de jongste oefen.

De HA stuurt me steeds weg met idd, het was een oorontsteking, maar nu is ze er overheen. Hij zegt dat er tegenwoordig veel minder snel ingegrepen wordt met buisjes of iets dergelijks. Maar vraag me ook af of ze bijv. last van vocht achter de oortjes kan hebben, waardoor ze zo'n last blijft houden? En kunnen ze dat dan zien bij HA of niet?

4. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Ik lees 2 verschillende dingen, misschien dat ze wel bij elkaar horen. Maar kan me nauwelijks voorstellen dat ontwikkeling iets met haar oortjes te maken heeft, dus als je met de vraag over de oortjes naar de ha gaat, zal die niet naar de ontwikkeling kijken.

Ik zou als ik jou was naar het cb bellen en een afspraak maken als je je zorgen blijft maken. ik kan niet beoordelen of iets wel of niet goed is, ik zou dan roepen oh maar dat doet de mijne wel al en dat maakt bij jou alleen maar onrust lost terwijl je dan nog niet weet of het erg is of niet..

dus gewoon even bellen, zij hebben er meer verstand van..
    succes!

5. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Oortjes heeft idd niets met de ontwikkeling te maken. Ymke heeft al ruim een jaar last van haar oortjes en nu eindelijk een paar maanden buisjes. Helaas is het nog niet over. Ik heb het idee dat ze met haar spraak wel achter loopt. Nadat de buisjes zijn geplaatst bleek dat ze zeker voor 50% doof was aan beide oortjes.

Qua verdere ontwikkeling doet Ymke het heel snel. Optrekken met 8 mnd, daarvoor al kruipen en op haar verjaardag de eerste stapjes. 2 weken daarna rennend door de kamer.

Als je je zorgen maakt zou ik even een afspraak maken met het CB en de dingen met ze bespreken. Het kan evt. wel zijn dan ze minder "zin" heeft om dingen te ondernemen als ze ziekjes is.

6. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

De zorgen van de moeder zijn meestal terecht het hoeft niet iets groots te zijn maar het steeds ziek zijn doet een kind zeker niet goed.

De ha kan er wel niet achterstaan om naar een kno-arts te gaan maar jij bent de moeder en jij mag gewoon een verwijzing vragen als je dat wilt.

Dat met die ontwikkeling ze doet wel al wat dingen, En dat is het lastige niet elk kind is idd het zelfde.

De eerste hier was net zo snel als zijn zusje maar liep uit eindelijk eerder dan zijn zusje. Hij was 12 maaden met los lopen en dochterlief kan het hier wel maar doet het zelfdzaam los lopen ja aan het handje ze is wat voorzichtiger. Dus de ontwikkeling per kind is altijd anders.

Heel veel sterkte.

7. Life in Pink

Ik betrek inderdaad het niet fit zijn eventueel door de oortjes, met het weinig zin hebben om actief te zijn. We noemen haar wel eens gekscheren onze 'luilak' maar soms denk ik wel eens, zou dat het zijn, of toch iets waardoor ze zich niet helemaal lekker voelt.

Ik heb vanmiddag bel afspraak met het CB, eens kijken wat zij kunnen adviseren.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

8. sjmmie

sjmmie Actief lid

27 okt 2009
    487
    0
    0
    NULL
    NULL
    ze zeggen inderdaad dat een voorgevoel van een moeder vaak goed is, maar soms gaat een voorgevoel/zorg over in een angst dat iets niet goed zit en blijf je er negatieve gedachten aan vast plakken. mijn dochter is ook soepel in de gewrichten, ze knakt vaak overal. ik heb het door de huisarts na laten kijken en die zegt dat alles goed is. haar ontwikkeling zit in een stijgende lijn, staat niet stil, en gaat niet achteruit. hoe snel het dan gaat is niet zo van belang, je kunt gewoonweg niet vergelijken. ik vind het moeilijk om te zeggen dat je op je gevoel moet afgaan, omdat ik bij mezelf ondervindt dat mijn gevoel gauw te angstig is, ik denk gauw bij alles aan iets ernstigs, maar je moet wel zorgen dat je ergens (cb of huisarts) je vertrouwen kunt weghalen, anders blijf je je zorgen maken, en dan kun je niet meer genieten.

*knuffel*

9. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Mocht je je inderdaad zorgen maken en er achteraan gaan zitten, maar 1 ding... laat je je niet afschepen tot het moment dat je ook daadwerkelijk gerust bent. Niet omdat er dus tegen je gezegd wordt dat je gerust kunt zijn.

Ik heb geen idee of er iets aan de hand is, maar ben zeker wel van mening dat een moeder iets kan aanvoelen.

10. misa

misa Niet meer actief

Ik zou je zorgen ook serieus nemen. Niet omdat ik denk dat je kindje het niet goed doet, maar om het uit te sluiten. Straks zeg je achteraf: had ik maar....
    Ik zou een afspraak maken met het cb en bij de ha vragen om een verwijzing naar de kno arts.
    Ik denk namelijk dat als je kindje vaak ziek is, het zeker minder zin/energie kan hebben om dingen te proberen.

Als ik het zo lees, vind ik je kindje niet snel nee. Maar zoals je zelf ook al zei: elk kindje is anders!!! Dus het hoeft niets te zeggen.

11. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Heb hier al vaak gelezen dat problemen met oortjes (vocht erachter bijv) door ha's vaak niet worden gezien (betere apparatuur om te kijken oa) en door kno-artsen wel. Dus doorverwijzing vragen lijkt me toch goed - ook al worden veel moeders hiermee toch afgescheept. Misschien los van de ontwikkelingsvragen die je hebt, maar idd, misschien is ze niet zo fit en scheelt dat nog wat.

Succes!

12. Noukie1805

Noukie1805 Bekend lid

4 feb 2009
    665
    0
    0
    Mijn idee is dat oren wel degelijk met ontwikkeling te maken kunnen hebben;) (haha, fijn he al die meningen). Mijn dochter tobt ook heel wat af, ze is wel erg snel ondanks alles maar als ze niet lekker in haar vel zit staakt ze alle activiteiten. Ook is mij verteld dat de oren in verband staan met het evenwichtsorgaan wat dan weer de ontwikkeling KAN belemmeren, maar goed ik ben ook geen arts dus als je je zorgen maakt zou ik het idd toch eens laten nakijken. Succes!

13. Life in Pink

Bedankt allemaal voor het meedenken etc.
    Zou vanmiddag worden teruggebeld door cb, maar dat hebben ze niet gedaan, erg irri.

Zal toch maar weer naar de HA gaan en gewoon verwijzing vragen, voel me alleen af en toe zo'n moeder die elke week bij de HA zit en steeds wordt ik naar huis gestuurd. Ondanks dat ze al meerdere keren oor ontsteking heeft gehad, wilde hij geen antibiotica voorschrijven. Dan is ze er sneller klaar mee en bouwt ze een betere weerstand op. Op zich goed dat hij er terughoudend mee is, alleen als we dan weer zo'n heftige nacht hadden (huilen van de pijn) dan baalde ik er wel flink van.

Nou, we zullen zien wat ze er van zeggen!

14. sjmmie

sjmmie Actief lid

27 okt 2009
    487
    0
    0
    NULL
    NULL
    niet schuldig voelen dat je te vaak belt! ze hebben altijd liever een bezorgde moeder dan een lakse!
    hier geven ze ook net snel een ab-kuur, omdat het natuurlijk ook veel goede bacterien stuk maakt, bovendien heb je snel kans op een schimmeltje na die tijd wat ook weer heel vervelend is. maar als het keer op keer terug komt hebben ze vaak met een ab-kuurtje een duwtje in de rug. en toen hier de oorontsteking beter ging (was na een kuur nog niet helemaal over) ging het ook sneller met de ontwikkeling (zeg dit toch om je gerust te stellen maar nogmaals heeft vergelijken geen zin) het gaat hier ineens in een treinvaart draaien, tijgeren en poging om zelf te gaan zitten, als ze niet lekker in hun vel zitten hebben ze ook geen 'zin' ik maakte me ook stiekum zorgen over haar ontwikkeling maar het gaat nu zo snel dat ik er wel gerust op ben... (denk ook aan sprongetjes etc)

hoop dat je snel gerust gesteld wordt!

15. misa

misa Niet meer actief

Kan me voorstellen dat je je rottig voelt om vaak te bellen. Maar dat moet je niet doen hoor! Makkelijk te zeggen over een ander he. ;)
    Aan de ene kant zeker goed dat ze het niet te snel doen, maar aan de andere kant: je kindje heeft het nu al zo vaak gehad. Zoveel pijn is ook niet goed voor je kindje.

16. adi

adi Niet meer actief

Ik ben even benieuwd hoe een ha vast stelt dat een kindje soepele gewrichten heeft.

Bij mijn dochter heeft de fysio dat vastgesteld, maar die heeft haar eerst hhelemaal uitgekleed (behalve de luier), alle gewrichten gevoeld en getest, verschillende oefeningen gedaan, geobserveerd hoe ze kruipt, optrekt enz. Het heeft zeker 20min geduurd. Doet een ha ook deze testen?

Ts, jouw gevoel moet je niet negeren. Voor haar ontwikkeling kun je een afspraak maken bij een cb-arts, en je zorgen bespreken. Voor de ogen zou ik echt naar een kno-arts gaan.

17. sjmmie

sjmmie Actief lid

27 okt 2009
    487
    0
    0
    NULL
    NULL
    wat voor kwaad kan dat dan soepele gewrichten?

18. Life in Pink

De CB arts zei dit na onderzoek, duurde minder lang dan 20 min. Maar wel uitgekleed en alle ledenmaten onderzocht. Maar het verbaasd me niet, omdat mijn oudste dit ook had/heeft (wel door fysio vast gesteld).

Sjimmie, weet in ieder geval dat het de motorische ontwikkeling kan vertragen.

Vind het ook goed hoor, dat de HA niet klakkeloos AB voorschrijft. En op die momenten was ik het ook wel met hem eens, alleen dan hadden we die nacht weer een 'helse' nacht en dan baalde ik wel flink. Maar zal het sowieso het komende bezoek nog eens aankaarten (bij CB). Beetje jammer dat de wijkverpleegkundige niet terug gebeld heeft vandaag;)

Deel Deze Pagina