Eczeem

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Gul, 21 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gul

    Gul Actief lid

    27 sep 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    Mijn zoon van 4 maanden heeft in het begin heel erge eczeem gehad in zijn gezicht. Daarvoor hebben we een vette creme gekregen voor het hele lichaam(cetomacragol) en dit is in het algemeen voldoende. Alleen nu in zijn knieholtes en oksels en achter zijn oren nog steeds wel eens eczeem (natte plekjes). Ik doe heel erg veel opletten dat ik die plekjes goed droog maak na het badje en dan goed dun insmeren elke dag met die creme. In de knieholte doe ik nu na een halve dag na het badje sudocreme insmeren en dat helpt best wel.
    Ik dacht altijd dat eczeem juist van die droge schilferige stukken was.
    Eczeem in zijn gezicht was alsof hij duizenden rode speldepuntjes tot onder zijn kin/nek.

    Bij mijn oudste zoon heb ik ook eczeem gezien, maar dat was na een paar maanden over en heb er niet zoveel op hoeven te letten. Die heeft trouwens ook kma.

    Vandaar mijn vraag. Waar en hoe ziet het eczeem bij jullie beebs eruit? En wanneer ging het over?
     
  2. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    Bij onze oudste heb ik geloof ik inmiddels alle soorten eczeem gezien, van droog tot nat van punjes tot hele grote vlekken.
    Ze is nu 4 en heeft nog steeds eczeem :(
    Als sudocreme zo goed werkt zou je op die natte plekjes ook zinkolie kunnen proberen (ook effectief bij kapotte billetjes) zink zit nl ook in sudo creme en daardoor droog het die natte plekken uit zal ik maar zeggen. Alleen met die zinkolie even uitkijken met de kleding. Het gaat er moeilijk uit. Ook moet je zorgen dat er geen restjes vlijven zitten op de huid anders gaat dat weer smetten, maar restjes zink kun je weghalen met wat (baby) olie. Any how, die zink olie werkt dus als een tierelier.
     
  3. susanne1979

    susanne1979 Fanatiek lid

    13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Lisa en Tim hebben ook allebei eczeem gehad tot ongeveer 1 jaar.
    Ze hadden voornamelijk van die rode plekjes op het gezichtje. Ook heb ik daar cetomacrogol voor gekregen en voor Tim uiteindelijk ook Hydrocortison. (hormonenzalf)
    In het badje deed ik altijd balneum badolie. Of van de apotheek een eigen merk medicinale badolie.
    Ze hebben er nu geen last meer van, maar de badolie gebruik ik nog steeds.
     
  4. mam85

    mam85 Fanatiek lid

    3 jul 2007
    1.729
    0
    0
    mama!
    hier ook eczeem, rode plekken in de knnieholten op voetje en op zijn buikje..

    wij hebben een hormoon zalfje gekregen vd dokter. maar ik ben anti hormoon zalf.. de troep.. ik kan het nu aardig onder de knie houden met balneum bodylotion. en in bad balneum olie.. goed drogen en maar 1 a 2 x per week in bad.
    met warm weer speelt zijn eczeem sneller op.. alleen in hele erge gevallen smer ik heel licht de hormoon zalf. maar liever niet
     
  5. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    @mam85 Ik wil je echt adviseren je goed in hormoonzalf te verdiepen. De verhalen die wij horen over hormoonzalf stammen van vroeger toen men maar wat deed. Tegenwoordig weet me echt veevan de werking en zijn de voorschriften ook anders dan vroeger en kan hormoonzalf veilig gebruikt worden.
    Heel veel informatie over hormoonzalf kun je vinden op http://www.kindereczeem.nl Een hele goede site met duidelijke info.
    Weet je wat het is, als het eczeem eenmaal uit de hand gaat lopen (zoals hier is gebeurd) moet je steeds zwaardere zalven gebruiken en daar zit dan ook weer een grens aan. Zeker hydrocortison kun je echt zonder problemen gebruiken. En daarbij is het toch ook zielig als ze jeuk hebben, en door die hormoonzalf trekt de plek wel sneller weg. Zoalng je geen oorzaak hebt voor het eczeem of je kindje er niet overhee gegroeid is komt het ook weer terug waarschijnlijk. Maar dan hebben ze iig even geen jeuk gehad. Jeuk kost nl heel veel energie.
     
  6. Gul

    Gul Actief lid

    27 sep 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    @Bumbaloe ik vind het juist verondrustend wat daar op die site staat.
    Allemaal regels hoe je de (hormoon)zalf moet gebruiken. en waarom ik dat vind:
    1. Er staat meestal niet op een tube dat het een hormoonzalf is.
    2. Dit wordt meestal ook niet door de HA verteld.
    3. Informatie die op die site wordt vermeld (oa dat je 4 a 5 dagen smeren 3 a 4 dagen rust, liever een hoge hormoonzalf kort dan een lage hormoonzalf lang.....) wordt niet gegeven aan de ouders.
    4. HA zelf die informatie ook niet compleet zelf weet (heb ik het idee).

    Als ouders dus zelf heel actief op internet zoeken, dan vinden ze informatie hierover en kunnen dus beter met de "ziekte" overweg gaan.
    Trouwens hartstikke bedankt voor die internetsite, vind het site met duidelijke informatie.
    Ik had (heb) trouwens zelfde mening als mam85. Maar ik denk dat ze iets anders bedoeld als wat jij begreep (zo pas ik het tenminste zelf toe) en volgens die site (heel vluchtig tot nu toe gelezen) is dit ook juist goed. Ik gebruik pas zwaardere "medicijnen" wanneer de lichtere niet werkt. Dit betekent niet dat ik mijn kleintje laat jeuken.
    Trouwens mss kan ik ook een oplossing vinden voor mijn 2 jarige zoon op die internet site.
    Wat ik nog hier wil vermelden wat ik op die site had gelezen is:
    Gebruik liever een zwaardere hormoon zalf kort dan een lichtere hormoonzalf lang.
     
  7. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.831
    0
    36
    Quinn heeft ook behoorlijk eczeem gehad. Vooral zijn gezicht, handen en knieholtes zaten onder.
    Na heel veel zalfjes (geen hromoonzalf) ben ik op aanraden van de dermatoloog toch een langere tijd achter elkaar gaan smeren.
    MEt goed resultaat. Zijn handjes zijn helemaal genezen. Er bleek daar een flinke huidontsteking te zitten.
    Zijn knieholtes heeft hij nog steeds last van en die smeer ik 1 x er week in met hormoonzalf. Zijn gezicht is zo goed als genezen maar dat komt omdat hij nu op de soyavoeding zit. Krijgt hij iets waar koemlk inzit dan krijgt hij direct weer uitslag.

    De hormoonzalf die ik gebruik is een hele lichte.
    Ik heb nu een kindje dat ik snachts niet meer in wantjes of nog ergen een heel krabpakje hoef te laten slapen.

    Hij voelt zich een stuk beter zo zonder die jeuk.
     
  8. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.831
    0
    36
    trouwens dat van die 4/5 dagen smeren en 3/4 dagen rust is mij wel verteld. Door mijn huisarts, de dermatoloog en ook het cb!
     
  9. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    @Gul
    Een huisarts hoort je een goed advies te geven.
    Ik vidn het je eigen verantwoordelijkheid om de bijsluiter van een medicijn te lezen en daar staat in dat het een hormoon preparaat is.
    Gelukkig is Hydrocortison een zalf die je heeeeeeel lang daaglijks kunt smeren voor er ook maar iets ana bijwerkingen onstaat.
    Het probleem zit hem vaak dat je als ouder of zelf te laat een doorverwijzing vraagt naar een dermatoloog of dat de huisarts die eigenlijk te laat geeft.
    Met eczeem dat maar aanhoudt moet je niet blijven rommelen via de huisarts, dan moet je een doorverwijzing krijgen.
    Wij zijn overigens altijd gewezen op goedgebruik van de hormoonzalven. door zowel de huiarts als de dermatoloog.
    De stopdagen zijn vanaf een klasse 2 zalf, (hydro is een klasse 1 zalf). En juist die stopdagen maakt dat de zalf veilig te gebuiken is als je je aan die voorschriften houdt. Vroeger deden ze niet aan stopdagen en daardoor was hormoonzalf toen best slecht voor de huid zal ik maar zeggen.
    Ik heb wel de afgelopen 4 jaargemerkt dat je jezelf actief moet opstellen bij de behandleing van je kind. Je moet zelf met vragen komen en zo, medici gaan er naar mijn mening te snel van uit dat hun info voldoende is. Internet vind ik zelf niet altijd de beste bron van informatie om eerlijk te zijn, maar die site die ik noemde is echt een goede ja. daar heb ik wel veel aan gehad in het stellen van mijn vragen aan medici.
    Wij gebruiken overigens naast hormoonzalf klasse 2 ook kool-teerzalf voor onze dochter. Dat is pas superspul, maar helaas erg uit de gratie geraakt de laatste jaren. Koolteerzalf kun je overigens ook alleen op recept krijgen. Het helpt tegen de jeuk en heeft ook een infectie werende werking. Nadeel is dat het erg naar teer ruikt. (de naam zegt het al) maar nu we onze dochter alleen nog maar 's avonds hiermee hoeven te behandelen ruik je het overdag niet meer.
     
  10. mam85

    mam85 Fanatiek lid

    3 jul 2007
    1.729
    0
    0
    mama!
    bumbaloe: echt ik laat mijn zoon echt niet met de jeuk zitten hoor, maar als hij er geen last van heeft smeer ik het ook niet. de dokter gaf mij het advies om het elke x de kop in te drukken. zodra het over is of bijna dan ove rgaan op vet houden.
    en ik moet 2 x pd smeren. maar ik doe het hoogstens 1 x

    ik snap dat de hormoon zalf, niet meer is zoals vroeger. maar goed . ik blijf het link spul vinden maar dat is mijn mening natuurlijk.

    het gaat goed zo, en ik ga zo door. bedankt voor je advies ;)

    hij heeft geen eczeem in hele erge vorm..
     
  11. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0

    Ik ben er nogal fel op he :) De arts heeft je ook ene goed advies gegeven als er niks is hoef je ook niet te smeren natuurlijk. (met hormoonzalf wel te verstaan) Vethouden is dan genoeg.
    Maar onze dochter heeft het zo erg gehad, dat gun ik niemand (op 2 armen en 2 benen geen plekje zonder eczeem en zo op haarlichaam ook nog plekken) Vandaar mijn reactie.
     
  12. Gul

    Gul Actief lid

    27 sep 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    @Bumbalou ik neem aan dat je dus ook meer last had van "luieruitslag"?
    Wat hielp bij jou dan?
    Of voor mama's waarvan de kindjes last hebben van eczeem en luieruitslag. Wat deden jullie bij rode billen/of de liezen?
     
  13. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    Nee, Hoe heftig het eczeem ook was op haar billetjes had ze nooit iets. Een keer heeft ze haar billen kapot gehad. Toen hebben we flink gepoederd met mailzena en gesmeerd met Sudocreme. Onz ejongste dochter (geen eczeem) heeft wat sneller rode billetjes maar 1 o 2 keer smeren met sudocreme en het is weer goed.
    Dus dat is mijn tip; sudo.
     

Deel Deze Pagina