hallo ff een vraagje, ik woon samen met mijn vriend maar we zijn niet officieel getrouwd, alleen volgens de turkse traditie dan..Maar hij wilt het kindje wel erkennen, vanaf wanneer kan dat het vroegste weet iemand daar meer over?Hij heeft het er constant over dat hij dat wil maar ik weet niet of dat al kan..Heeft iemand er ervaring mee?
dat kan al heel snel, liefst zo snel mogelijk wij hebben het met 20 week gedaan(kwam er ook niet eerder van) je moet wel beide naar het gemeente huis, id/paspoort mee.
Hoi hoi, Ik moet even graven in mijn geheugen, maar volgens mij hebben wij aangifte/ erkennen gedaan (op het gemeentehuis) toen ik ong. 20 weken zwanger was...Heb eigenlijk geen idee of daar bepaalde regels zijn omtrent hoelang je zwanger bent, volgens mij kan het nu ook al...staat er niets in de gemeentegids / internet of dergelijke? Groetjes San
Ik heb geen idee vanaf wanneer het kan, maar zou wel de 20 weken afwachten.. daarna heb je sowieso nog tijd genoeg
wij hebben het afgelopen week gedaan. je kunt het beter snel doen, want stel dat er wat met je vriend gebeurt (hoop je van niet, maar het KAN altijd) dan erft het kindje als je erkend hebt wel, anders niets! wij moesten beiden naar het gemeentehuis, en paspoorten mee. werd akte opgemaakt, waarvan we een afschrift meekregen (gratis allemaal). vriend moet dat papier samen met de geboorteakte meenemen bij het aangeven van het kind. let wel even op: erkennen gaat alleen over plichten; niet over rechten! wil de vader ook rechten hebben over het kind (denk aan schoolkeuze, of wanneer jullie uit elkaar zouden gaan) dan moet hij dan (vlak) na de geboorte regelen bij het kantongerecht. kost een paar tientjes, niet meer. en dan heb je alles net zo geregeld als wanneer je getrouwd was geweest. succes!
Volgens mij kan het nu al hoor. En idd niet vergeten om na de geboorte het gezag via het kantongerecht te regelen. Doe je dit niet dan heeft papa officieel niks over zijn kind te zeggen.
Laat hem z.s.m. het kind erkennen. Inderdaad voor als jouw partner iets overkomt of in later stadium jou. Als jou iets overkomt tijdens de bevalling of net ervoor en ze kunnen bijv het kindje wel redden dan staat hij niet bekend als vader omdat jij daar toestemming voor met geven. Het gezag moet inderdaad meteen erna geregeld worden, je moet dan allerlei kopieen (geboorteakte, legetimatie, uittreksel geboorteregister) naar het kantongerecht sturen en krijgt dan binnen een aantal weken een bericht terug dat vader ook het gezag heeft. Dit kost overigens niets. Dit moet trouwens voor elk opvolgend kindje wat daarna geboren wordt. Tijdens de erkenning moeten jullie een achternaam kiezen, elk kindje wat daarna vanuit jou en je partner geboren wordt krijgt deze naam wel automatisch als hij het kindje gaat erkennen.
wij zijn net van de week geweest. Het is vrij simpel, je moet beide komen met legetimatie. Maar omdat mn vriend zweeds is moest het een en ander nagekeken worden. Gelukkig heef tzweden dezelfde regeleing als het gaat om erkenning als nederland. Dus kregen we een akte mee die we moesten ondertekenen en hebben we moeten kiezen welek achternaam het krijgt. Als de baby geboren is moeten we via de kantonrechter een aanvraag doen voor gedeelde voogdij, zodat mn vriend ook de rechten en plichten heeft, net als ik! Daarna wil hij nog via de ambassade regelen dat het kindje een dubbele nationaliteit krijgt. En inderdaad. je kunt het beter zo snel mogelijk doen.Mocht er iets mis gaan tijdens de zwangerschap, dan is je vriend nooit officeel de vader. En dat is dubbel zo hard in een toch al moeilijke tijd!
Hier (Belgie) krijg je een formulier bij de gynaecoloog "erkenning voor de geboorte" maar ik denk dat dit kan vanaf 24 weken.
Wij hebben het 2 weken geleden gedaan, inderdaad samen naar het gemeentehuis met legitimatie. En vergeet niet als het kindje geboren is het ouder gezag ook te regelen. Als het goed is krijg je daar een formulier van mee van de ambtenaar in het gemeentehuis. liefs sushi
ik heb zelf ook gewacht tot na de 20 weken en toen samen naar het gemeentehuis inderdaad met legitimatie, was allemaal zo gepiept! 10 minuten later stonden we weer buiten.
nou wij hebben het nu ook eindelijk voor elkaar. Ik heb net al een heel verhaal geschreven in een ander topic, dus ik zal het jullie besparen, maar ik ben in ieder geval erg blij dat wij onze dochter (van bijna 4) nu eindelijk hebben kunnen erkennen! En dat het dus voor de tweede nu ook gelijk goed zit. Nu nog gezag regelen en we zijn klaar!
wij hebben het afgelopen week gedaan. De kleine komt in maart en in mei gaan we trouwen. Toch hebben we voor de zekerheid erkenning gedaan, stel je voor er gebeurt iets in die 8 wk, wij wilde dat risico niet nemen. Wij moesten 10 euro betalen. En het aanvragen van gezag zit hierbij ingegrepen. Veel succes.
ja het kan idd gewoon al vroeg in de zwangerschap. wij hebben het de vorige keer ook gedaan toen ik rond de 20 weken ofzo was, maar het kan ook eerder..