Ik zal misschien even neerschrijven wat de gyn. aangevraagd had bij het labo: volume, tellen en mobiliteit, formule na kleuring, sperma-antistoffen direct, rond cel differentiatie en proef-capacitatie. Maar geen idee wat dit allemaal betekent! Nu maar eens dat tweede staal zo vlug mogelijk op het labo krijgen en dan maar wachten! Barleeus, ik duim dat de laatste iui gelukt is en je het vervolgtraject niet meer hoeft!!!!
hi bereke, de uitslag lijkt inderdaad niet goed, of beter gezegd vrij slecht, dus ik wil je sterkte wensen! en met hulp kom je er vast wel!! het gekke is, wij hadden bij de onderzoeken steeds zaad dat ' wel okee' was zegmaar, maar kon beter. meestal 20a30 miljoen.. en dan iets van 15a20% van de beste kwaliteit. maar, nu hebben we de laatste 2 IUIs steeds onder een miljoen gehad! dat was dus eigenlijk te slecht voor IUI, maar ze zijn toch doorgegaan... weet iemand wat de grens is voor IVF? is dat ook 1miljoen; ik dacht (en verwachtte) minder?
Klingel De ondergrens voor IVF is inderdaad een miljoen. Als je daaronder zit, wordt er meestal meteen overgegaan op ICSI.
hmm, en hebben we het dan over 1 miljoen voor, of na, bewerking? wij hadden de afgelopen 2 IUIs respectievelijk 0.5, en 0.8 miljoen, terwijl het de andere 2 keren dus tegen de 5 miljoen lag.. NA bewerking..
hey bereke, kom maar met al je vragen, daar dient dit forum voor hé en je komt van belgie zie ik, net als ik, je 2e sperma onderzoek, is identiek aan je eerste maar dan + antilichamen en capacitatie (noemen ze in nederland opwerktest, om te zien of ze zo meer beweeglijk zaad bekomen na een chemische douche, voor IUI) knuff calani
@Klingel, Dat is 1 miljoen NA bewerking voor IVF. Alles wat daaronder ligt is voor ICSI. Maar..... dat heeft ook nog te maken met de beweegelijkheid e.d. Ligt niet alleen vast op het aantal zwemmers. Liefs
crisis... dus, zowel voor IUI als IVF ligt de grens eigenlijk boven 1 miljoen> hmm, dan mag ik na 2x eronder wel even gaan spreken over ICSI dus.. waarom zijn ze daar zelf trouwens nog niet over begonnen? de beweeglijkheid A was dan die 0.8 en 0.5 zeiden ze.. *zet stress-modus uit*
Kan me die modus wel even voorstellen hoor Wij kregen gelijk het bericht van onze fertiliteitsarts dat IUI geen optie was en dat we gelijk voor ICSI zouden gaan. En dat was bij 2 miljoen zwemmers!! Toch apart hoe verschillend ze zijn bij ieder ziekenhuis. Liefs
hmm, bij de zaadonderzoeken was het steeds boven de 20 miljoen, en ook genoeg van A. dat was dan voor het bewerken.. ik denk dat ze daarom eerst voor IUI gingen. kan het zomaar, dat het zaad opeens een stuk slechter is? morgen maar eens de gyn bellen.. trouwens, ik ben in zowel meppel als heerenveen geweest, maar ik denk dat t tijd wordt om te praten over een vervolgplan... bright, had jij bij de 1e poging teveel eitjes? wegens geen TP?
Er komt toch wat bij kijken hé. Je moet bijna zelf professor zijn om die uitslagen te begrijpen ! Gelukkig zijn er hier lieve meiden die steeds wat uitleg willen geven! Dames, allemaal bedankt én veel succes toegewenst! Klingel, wat naar dat de uitslag nu slechter is! En die stressmodus is hier ook erg aanwezig momenteel ...
meiden , ik wil jullie allemaal een dikke knuffel geven en vooral zeggen geef niet op!!!! Bij ons hadden ze gezegd dat we noooooooooit samen kinderen zouden krijgen, en donderdag krijg ik de startdatum van mijn man zijn 2e tese en onze eerste tese -icsi. het is zeker schrikken als je zoiets hoort maar jullie zullen zien, alles komt goed! liefs Elif
Klingel Je moet inderdaad 1 miljoen zaadcellen hebben na bewerking. Als je minder hebt, kom je in aanmerking voor ICSI. Wij zaten qua kwaliteit altijd tussen de 5 en 20 miljoen. De laatste uitslagen waren ook heel erg slecht, onder de 1 miljoen. Nu heeft hub wel koorts gehad een poos geleden, dus wie weet zit het nog in de herstelperiode. Maar ook wij vragen ons af hoe het kan dat er zo'n dalende lijn in de zaadkwaliteit zit... Waar zijn jullie onder behandeling? Wij zitten bij het MCL in Leeuwarden. IVF/ICSI wordt gedaan in samenwerking met het UMCG. Het laboratoriumwerk en de terugplaatsing worden in Groningen gedaan.
@jippie: wij zitten in meppel, maar tijdens de zomerstop zijn we naar heerenveen gegaan, en wellicht blijf ik daar. maar aangezien ik met zwolle zal moeten samenwerken, qua ivf/icsi, maakt dat eigenlijk minder uit... zucht, klingman was in maart wel erg ziek, maar dat kan nu niet meer tellen. waarom doen ze dan na IUI eigenlijk meestal (eerst) IVF en dan pas ICSI? grutjes, ik leer nog eens wat (verontrustends) op mn vrije zondag! maar wel bedankt, alle kennis is handig @elif: thanks, en jij ook succes!!
@Klingel, Ik had inderdaad teveel eitjes. 37 stuks om precies te zijn Dat resulteerde dus in zeer slechte bloedwaarden en een te groot risico op infarcten als ik wel zwanger zou raken. Liefs
jemig bright!! misschien domme (onervaren) vraag maar hoe kwam dat? welke, en hoeveel hormonen nam je?
Oei bright! Dat zijn echt wel héél veel eitjes... Gelukkig heb je er wel 6 toppers aan over gehouden! Klingel, ja klinkt allemaal best angstaanjagend hé. Maar goed, misschien hoeft het allemaal niet zo'n vaart te lopen! Elif, bedankt meid! En nogmaals: heel veel succes toegewenst!
Klingel ICSI wordt alleen gedaan als daar een reden voor is, zoals een slechte zaadkwaliteit (< 1 miljoen zaadcellen na bewerking) of geen bevruchting tijdens IVF. Het is niet zo dat je eerst drie keer IVF mag doen en daarna drie keer ICSI. Bij ons was de zaadkwaliteit altijd ruim voldoende voor IVF, maar tijdens de eerste behandeling bleek er helemaal geen bevruchting op te treden. We hadden 26 eicellen en bij elke eicel was geen enkele zaadcel naar binnen gekomen. Het schilletje om de eicel is te dik of de zaadcellen zijn te zwak om er doorheen te komen. Vandaar dat we zijn overgestapt op ICSI. Dan wordt één zaadcel in de eicel geinjecteerd. Je hebt dan nog niet automatisch bevruchting, het moet uit zichzelf gaan samensmelten en delen. Koorts is wel erg slecht voor de zaadkwaliteit. In januari heeft hub koorts gehad, 2-3 weken voor een ICSI-behandeling. Na de punctie moest hij zijn bijdrage inleveren en toen bleek er geen enkele levende zaadcel in te zitten! Voor de zekerheid moest hij nog een keer produceren en daar hebben ze met moeite 10 goede zaadcellen in weten te vinden. Het duurt minimaal 3 maanden voordat het zaad weer hersteld is.
@jippie: dank je voor je duidelijke uitleg! jeetje, geen enkel eitje van zovelen bevrucht, ik hoop dat de volgende x wel lukt! eigenlijk hadden/hebben jullie dus ' genoeg ' (meer dan 1miljoen) zaadjes, maar kunnen ze niet door de eitjes heen? wat een ingewikkeld gedoe ook; had moeder natuur dat nou even niet ietsje makkelijker kunnen maken??? ik zal morgen eens bellen hoe de gynnen aankijken tegen 2x <1miljoen... zouden ze niet eerst IVF willen proberen? dat hoor je vaak, maar ik heb geen zin om nog langer zinloos bezig te zijn. naja, we zullen zien. @bereke: hoest met jouw stressmode?
Klingel De zaadcellen komen inderdaad niet zelfstandig in de eicel, daar hebben ze een beetje hulp bij nodig. De eerste ICSI-behandeling heeft een prachtige meid opgeleverd. De eerste ICSI-behandeling voor een tweede kindje (januari dit jaar) lukte weer meteen, maar helaas is dat met 11 weken in een missed abortion geeindigd... De problemen liggen bij ons dus duidelijk bij de bevruchting en niet bij de innesteling.
ik hoor steeds meer dat tussen 2 zaadonderzoeken 3 maanden moet zitten. Ik heb het aan de huisarts gevraagd en dit was de uitleg. Zaad kan door bv levensstijl en stress slechter worden. Dit is alleen het gedeelte wat op dat moment naar butien komt. 3 maanden wachten tot de volgende test is alleen nodig voor mensen die een erg aparte levensstijl hebben. Als voorbeeld werd er genoemd, een man die in een straaljager vliegt. De druk is dan zo groot dat alles wat in het lichaam zit op dat moment aangetast word. Is het niet het geval dat er grote druk op je lichaam komt kun je gewoon na een paar dagen weer opnieuw laten testen