Hallo allemaal, Ik ben mama van 2 kindjes 2,5 en 5,5 jaar. Ik ga volgende week maandag weer beginnen met een opleiding. Dat wil zeggen dat ik van ma t/m do school of stage heb. Ook begint mijn dochter straks op de zaterdag met zwemles. Of tewel wordt toch wel druk allemaal en dan moet ook nog de huishouding en studeren erbij. Ik vroeg me af hoe jullie dat doen? Hebben jullie een schema? wbt huishouden en studeren. Ik zou het graag horen! ook dingetjes zoals douchen/aankleden/naar bed van de kinderen als jullie daar nog praktische tips voor hebben?
Jongste kindje gaat naar opvang en oudste school/bso neem ik aan? En is er een papa in beeld? Ik werk zelf 3,5 dag per week en ik doe een universitaire opleiding. Bij ons is papa veel thuis, dus hij doet alle opvang overdag. Huishouden vind ik niet heel belangrijk, dus daar verspil ik niet al te veel tijd aan. Het is redelijk schoon en opgeruimd, er is gezond eten voor de kinderen en ons, en ze krijgen schone kleren aan naar school, maar die zijn bijvoorbeeld niet altijd gestreken. Om een voorbeeld te geven. En studeren, dat doe je dus 's avonds. Veel andere keuze heb je niet. En in de weekends, op momenten dat het je lukt om papa met kids de deur uit te krijgen, of de kinderen bij opa en oma te brengen, bijvoorbeeld als je vlak voor een tentamen zit. Het is best pittig soms, maar in mijn beleving best te doen.
Ja ik ga er ook gewoon voor en komt vast wel goed! maar het zal wel echt heel erg wennen zijn. Zit nu al een halfjaar thuis met de kids.vorig jaar gescheiden en werk op moeten zeggen omdat ik savonds werkte. Nu dus besloten te studeren omdat ik alleen helpende diploma heb en aangezien ik 25 ben wil ik graag nog voor een diploma gaan. Maar goed nu doe ik dus huishouden doe beetje hele dag door. Kan het ook niet een dag laten liggen met mijn 2 bengels en een hond. Dus vraag me echt af hoe ik dat beetje netjes hou. Maar zoals jij ook zegt is dat zeker niet het belangrijkst, Ik woon dus wel alleen met de kinderen en komt de zorg wel echt op mij aan behalve om het weekend. Opa's en oma's wonen niet in de buurt dus helaas kan ik ze daar niet ff brengen. Gelukkig heb ik de vrijdag vrij en gaat de jongste naar psz dus dan kan ik ook nog even studeren. strijken doe ik idd ook niet. Denk dat ik toch maar een schema moet maken waarin ik studeeruurtjes in plan en huishoudelijke taken. Mijn dochter gaat ook 8 sept starten met zwemles dus dat is op een zaterdagochtend dat heb ik bewust zo gepland zodat het geen gevlieg wordt. maar aangezien ik zeker niet de enige ben was ik wel benieuwd hoe anderen dit aanpakken/plannen
Vast ritueel opbouwen voor de ochtend en de avondDus opstaan, klaar maken en eten en naar bed (douchen enz)Denk dat dat al heel veel scheelt en je kids ook duidelijkheid geeft.Huishoudelijke klussen zoveel mogelijk in de avond en weekenden.