Hoe snel aankomen in gewicht?

Discussie in 'De lounge' gestart door merah, 7 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #1 merah, 7 sep 2022
    Laatst bewerkt: 7 sep 2022
    Tja, het is vaak een beetje een taboe. Topics zat over afvallen, maar als je te dun bent dan ‘moet je niet zeuren’.
    Nou, ik zeur even wel.

Ik ben altijd al licht geweest, maar door omstandigheden ben ik nu in een half jaar 10% van m’n gewicht kwijt en heb nu een bmi van 17.
    Het zwarte gat komt in rap tempo dichterbij en ik heb vandaag met mijn leidinggevende afgesproken dat ik me de komende twee weken ziek meld.
    Eigenlijk om te kijken ‘waar ik energie van krijg’ in de zin van ontspannende dingen, maar ik vind dat aankomen daar ook bij hoort.
    Paar weken terug ook geprobeerd (kilo erbij!!!), maar dat is er alweer af.

voor wie er verstand van heeft:
    Ik wil een goal zetten. Is twee kilo in twee weken veel of moet dat haalbaar zijn?
    En wie heeft er tips? Ik ontbijt al dubbel (8:00 volle kwark met granola en 10:30 brood) en eet een half uur voor het slapen gaan ook nog kwark met een extra schep eiwitpoeder

2. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Ben je al ooit bij een diëtiste geweest?
    Onze jongste dochter heeft ondergewicht. Ze loopt al een paar jaar bij een diëtiste hiervoor. Aankomen kan ook heel lastig zijn. Sterkte!

Chillin en Neuzeke vinden dit leuk.
  3. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

9 mei 2012
    2.715
    907
    113
    Room door de koffie, vla en dat soort dingen. Volle melk, zoet tussendoortje. Das allemaal niet heel gezond natuurlijk, maar 10 jaar geleden werd dit in het verpleeghuis gedaan waar ik werkte. Mensen die aan moesten komen, kregen ook nutridrink (als dat de juiste naam nog is) als aanvulling op de voeding.

4. Merlino

Merlino Fanatiek lid

21 sep 2021
    2.286
    3.965
    113
    Vrouw
    je mag daar echt over zeuren hoor! Echt vervelend voor je.

Zit je afgezien van je gewicht wel lekker in je vel?

Zou je misschien kunnen delen wat je zoal eet op een gemiddelde dag?

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nee, ik kan oprecht zeggen dat ik zeer slecht in m’n vel zit. Veel stress en elke dag zoeken waar ik slaap. Thuis op de bank, in de caravan of bij vrienden.
    In m’n hoofd is het chaos en ik begin steeds meer moeite te krijgen met de meest simpele dingen. Heb geen overzicht meer.

Ik ontbijt dus met volle kwark met fruit en granola (extra suiker). Bakje zit echt vol en de kwark fungeert eigenlijk alleen als stopverf om de boel bij elkaar te houden, hahaha. Rond 10:30 twee volkoren boterhammen met jam (vijgen/walnoot). Rond 13:00 twee boterhammen kaas. Rond 15:30 iets van fruit. 18:00 echt een goed vol bord warm eten, in de avond een koek of twee (stroopwafel oid) en dan vokr het slapengaan weer kwark met granola met extra eiwit. Dat is het wel een beetje

6. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.240
    28.243
    113
    2 kilo in 2 weken gaat je niet lukken.
    Een kilo per maand lijkt me haalbaarder.

Om aan te komen moet je meer kcal eten dan dat je verbruikt op een dag. Dus vette producten eten en meer eten. Niet jezelf gaan volproppen, want hoewel dat wel zal werken natuurlijk is het niet echt relaxt.

Kaasjes, toetjes (magnums hebben 10.000 kcal of zo, dat kan je op weg helpen :p ) , avocado op alles smeren: op brood, door de sla, verwekt in dips, bij de pasta.

Online kan je vast lijsten vinden met vette producten.

7. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.240
    28.243
    113
    Stress verbrand mega veel kcal! Niet alleen voor je mentale gezondheid maar ook voor je lichamelijke gezondheid zou ik daar hulp voor zoeken.

veel sterkte trouwens :( klinkt alsof je echt helemaal in de put zit :(

8. Merlino

Merlino Fanatiek lid

21 sep 2021
    2.286
    3.965
    113
    Vrouw
    Stress helpt ook niet natuurlijk. Beweeg je veel? Sport of fysiek werk?

Je eetpatroon ziet er op zich goed uit. Er even van uitgaande dat je avondeten niet alleen bestaat uit een bord vol met alleen groente. Als ik jou was zou ik eerst langs de huisarts gaan, even bloed laten prikken of alles wel goed zit. Dan heb je eerst het medische uitgesloten. Zij kan je dan door verwijzen naar een diëtiste, als je dat wil.

Wat je eventueel nog zou kunnen aanpassen is je fruit van in de middag samen eten met je lunch en dan in de middag een energybar of eiwitreep. En bij iedere maaltijd ook iets drinken met calorieën (koffie met room, yoghurt drink, zoiets). Desnoods thee met melk en suiker.

En, probeer je er niet al teveel op te focussen, ik zou zeker niet richten op een kilo per week. Ik denk dat het het belangrijkste is om je eerst te richten op lekker in je vel gaan zitten. Dus goed eten, leuke dingen doen. Hoewel dat ontzettend lastig is in jouw situatie natuurlijk.

In welke regio zoek je een woning?

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik woon nu in de Flevopolder, zeewolde.
    Het zou fijn zijn voor de kinderen als we hier kunnen blijven wonen aangezien ze alle drie een ‘rugzakje’ hebben (autisme, adhd en alle drie hb. Wat op zich geen rugzak hoeft te zijn maar voor mijn middelste zeker wel)

10. tuc

tuc Niet meer actief

Echt goed aankomen doe je met vam gore (sorry) nutridrinks.
    De oudste heeft dit al bijna 3 jaar en dat is het enige dat haar gewicht stabiel houdt.
    Maar die at gewoon helemaal niks meer bijna.
    Gaat via de dieëtiste hier.

11. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Wat ik van mijn nichtje kan herinneren (die had tot 2 jaar terug altijd ondergewicht) was alleen maar volle producten zoals volle melk, volle kwark, roomboter enz. Elke dag moest ze 1 glas chocomelk drinken (schijnt calorieënbom te zijn) daarnaast dronk ze nog 3x per dag een nutridrink naast de normale voeding, in zo een flesje zaten al 300kcal. Die nutridrinks heeft ze een half jaar gebruik en sindsdien komt ze uit zichzelf eindelijk aan.

12. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.235
    1.891
    113
    Vrouw
    Zelfde probleem hier.

Dietiste gaf me kennis over producten die kalorierijk zijn en tegelijk gezond, maar via haar kon ik ook een tijdje bijvoeding krijgen. (Flesjes drinken met veel kalorieen) Dat gaf een zetje in de goede richting.

Belangrijk dat je meer calorieen binnenkrijgt dan je verbrand en echt om de 2uur eet. (3 grote maaltijden en 3 kleinere) maar zo te lezen doe je dat al een beetje.
    En je hebt veel stress, dus dat vreet nog eens extra energie.

Tips om extra te doen:
    -Boterhammen extra dik beleggen
    -een glas chocomelk of fruitdrank.
    -Slagroom op je koffie, cake of wat dan ook. Niet heel gezond, maar als je verder geen hoog cholesterol hebt, kan het voor kortere tijd geen kwaad.
    -Waar kan, mayonaise erbij.
    -Sausjes bij groenten
    -Bakje walnoten (of andere noten, pinda's) op het aanrecht, zodat je steeds een handje kan nemen.
    -Via de drogist of online, Fantomalt poeder. Dat kan je overal doorheen doen, is smaakloos, maar levert wel extra kalorieen.
    -en anders echt een dietiste.

Oilell vindt dit leuk.
  13. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.225
    4.457
    113
    Vrouw
    Zou inderdaad een afspraak maken met een diëtiste. Al kan ik me voorstellen dat je daar nu wellicht niet de tijd en ruimte voor hebt. Na mijn zwangerschap moest ik aankomen. Wellicht dat je iets aan onderstaande tips hebt:

- 40 gram noten per dag
    - gedroogd fruit, bijvoorbeeld wat rozijnen door kwark
    - bouwsteentjes (verkopen ze bij plus en Jumbo), zijn speciaal voor ondervoede ouderen gemaakt maar bevatten veel calorieën en goede eiwitten.
    - verse sappen (coolbest, vers van de ah) 1 of 2 glazen per dag

Wellicht kan je nog wat extra in de maaltijden die je eet stoppen. Bijvoorbeeld brood met hummus, kaas en een gekookt ei in plaats van alleen kaas. Of een gebakken eitje met een beetje mayonaise. In plaats van alleen een stuk fruit bijvoorbeeld appel of banaan met een eetlepel notenpasta.

Edit: als antwoord op je vraag, ik denk dat je heel blij mag zijn als je stabiel 1kg per maand aankomt als je het op een gezonde manier wil aanpakken.

14. MissXray

MissXray Niet meer actief

Ik heb geen goede eettips. Ik zou zeker naar je huisarts en een diëtiste gaan. Zoek hulp, sommige dingen kun je niet alleen! Je gaat zo te horen door een mega zware tijd en moet ook nog voor kinderen zorgen. Ik hoop echt dat er snel betere tijden voor je komen!

15. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.609
    8.359
    113
    Vrouw
    Is er iemand in jouw vrienden/familie kring die even kan bijspringen om voor wat meer rust te zorgen? Misschien nog wel iets wisselend. Maar iig van tevoren bekend. Van de weinige informatie die ik hier lees lijken het factoren die elkaar heel erg zouden kunnen gaan versterken. Elke vorm van duidelijkheid, zekerheid of structuur zou ik omarmen.

NiVa0230 vindt dit leuk.
  16. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Toen ik begin 20 was heb ik ook last van ondergewicht gehad, en ik kan je uit ervaring vertellen dat het in zo'n geval moeilijker is om aan te komen dan om af te vallen als je overgewicht hebt.
    Wat bij mij in elk geval niet hielp: ontzettend veel gebakjes/ taart/ chips en bij de Mac eten. Ik kwam er geen gram van aan.
    Nutridrink vond ik naar karton smaken en ik ging er letterlijk van kokhalzen.
    Wat wel werkte (het zij erg langzaam):
    - bij elke broodmaaltijd een extra boterham proberen te eten
    - brood extra dik beleggen
    - calorierijke tussendoortjes
    - s avonds een shake met avocado
    - extra slapen (uur eerder naar bed/ uitslapen etc)
    - sporten. Klinkt tegenstrijdig, maar je conditie verbeterd ervan waardoor je minder snel moe bent en weer beter in je vel zit. Daarnaast wegen spieren zwaarder dan vet zegt men.
    - als je alcohol drinkt, neem dan direct een cocktail, zitten veel calorieën in.

Aan dingen als volle slagroom door je eten heen ben ik nooit begonnen vanwege hart- en vaatziekten in de familie.
    Pas na een maand of 3 begon ik mijzelf iets beter te voelen.

Mijn dochter krijgt trouwens regelmatig skyr (ze heeft officieel ondergewicht maar sport 6x per week op hoog niveau) dat zit ook vol met calorieën en proteïne wat weer fijn is na het sporten.

Heel veel sterkte, ondergewicht met klachten is echt funest. Ik hoop dat je snel een huisje vindt en daardoor minder stress hebt, dat zou ook al schelen mbt je gewicht.

17. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.291
    8.748
    113
    Vrouw
    Geen tips, maar wou je topic ook niet zomaar wegklikken. Ik weet van mijn zus hoe enorm moeilijk het kan zijn om aan te komen èn om dat gewicht dan ook vast te houden. Zo te lezen ga je door een moeilijke tijd, sterkte ❤️

18. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.876
    2.876
    113
    Noord-Holland
    Ach meid, ik herinner me je eerdere topics en blijkbaar heb je het nu nog zwaarder dan toen. Knuffel voor jou.
    Ik denk dat de echte oplossing stressreductie is. Wat is er mogelijk aan vaste huisvesting? Hoe snel kan je dingen met je man (of ex dat weet ik niet zo goed) afronden? En waar krijg je nog glans in je ogen van.. wat geeft positieve energie? Dat is belangrijker dan t eten.

Toen ik met ondergewicht zat, was het eigenlijk hetzelfde.. veel eten, vettere producten eten, twee keer per dag warm eten.. maar wat echt hielp was een manier zoeken om beter in mn vel te zitten.
    Sterkte!

NiVa0230 vindt dit leuk.
  19. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Via de huisarts speciale drankjes vragen, die moeten dan naast je eten. En inderdaad hopelijk snel uit deze stress vollle situatie aangezien dat mega veel calorieën verbrand

20. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.080
    1.579
    113
    Wij hebben destijds bij mijn vader fantomalt gebruikt. Maar dat was op een gegeven moment niet voldoende en moest hij aan de flesjes nutridrink. Nadeel daarvan was weer dat hij daar zo vol van zat.

Het is niet gemakkelijk om zeker in een stressvolle periode te moeten aankomen. Heel veel sterkte.

Deel Deze Pagina