Hoi allemaal, Graag zou ik jullie advies willen vragen over het ritme van mijn meisje van 16 mnd. Ze deed tot voor kort twee slaapjes, van 10-12 en van 15.30-17.00. Nu wil ze sinds twee weken ongeveer dr middagslaapje niet meer doen. Dr bedtijd is rond 19.30-20.00. Dit ging op zich prima met dat ene slaapje. Nu proberen we om dr sochtends wat later op bed te krijgen zodat ze wat meer midden op de dag slaapt. Alleen is ze rond 11.30 al zo moe dat ze geen brood wil eten, en na dr slaapje is misschien zo laat? Dan word ze rond 14.00 wakker.. Merk wel dat ze nu met een slaapje wel savonds eerder moe is, vind het op zich niet erg dat ze 19.00 al naar bed gaat alleen dan komt ze sochtends om 5.00 en dan is ze ook echt wakker! Water, flesje, knuffelen helpt niet... Ook wil se sinds een aantal dagen dr avondfles niet meer, kreeg ze altijd nog voor het naar bed gaan. Maar nu echt overstuur als ze die fles al ziet. Op zich prima dat ze zelf aangeeft m niet meer te willen, maar misschien is ze daardoor ook vroeger wakker? Wat kunnen jullie adviseren mbt slapen, flesje ed?
Onze man is bijna 16 mnd, zijn ritme is nu ong, savonds rond half 9 flesje van 150. Wakker rond 9 uur, ene keer wilt tie ontbijtpap zoniet krijgt tie eenflesje ook 150. Smiddags boterham, of wa fruit. .. gaat rond 14.30 naar bed, soms wa eerder, maar slaapt dan vaak een uur of 2. Rond 17.30 avondeten.. Savondsvnig wa lekkers, soepstengel of wa chipitos, of wa anders, en dan weer naar bed. Advies, miss wat meer in dr fles, of ietsje later..
De overgang naar 1 slaapje verloopt vaak wat rommelig, zou gewoon met haar meegaan....moe is moe. En bijvoorbeeld dan om 11 een broodje of iets van een cracotte en dat kan om 14 uur ook. Niet moeilijk doen, komt wel weer goed met het schema En hier was het met 16 maanden ook klaar met de fles, kreeg overigens gewoon warme melk uit de fles toen....en dat is een bekertje koude melk geworden. Weet niet of je nog wat kan doen met het avondeten, iets later eten bijvoorbeeld en krijgt ze dan een toetje?
Ons zoontje slaapt al vanaf 11,5 maand van 11 tot 13 uur en dan eten we brood. Dan kan het avondeten ook wat later en dat doen we dan tussen 17.30 en 18 uur ongeveer. Dat vroege wakker worden had onze zoon ook een tijdje en toen zijn we hem gaan negeren om 5 uur. Met als gevolg dat hij vaak weer na 10 à 15 minuten in slaap viel. Nu word hij altijd rond 7 uur wakker. Kan een half uur eerder maar ook half uur later zijn. De avondfles hebben wij al vanaf 13 maanden afgeschaft. Alleen nog bij ontbijt en lunch melk en verder thee, water en diksap.
Als ze hier een keer vroeger moe is krijgt ze voor t slapen gaan een ontbijtkoekje ofzo. Zodat ze niet hongerig wakker wordt. En een half uur voor t slapen gaan krijgt ze een lekker bakje vlaflip zodat ze inderdaad niet midden in de nacht wakker wordt.
Waarom je kind zoveel te eten geven voor het slapen gaan? Is volgens mij echt niet een goed eetpatroon. Een kind wat overdag goed eet (en ook sommiteit goed eet) heeft in de nacht echt geen honger. Kinderen en ook wij worden vaker wakker in de nacht en moeten leren om weer verder te slapen. Het wakker worden heeft niks met honger te maken. Als onze zoon echt slecht heeft gegeten of zelfs zonder avondeten naar bed gaat omdat hij die weigerde, word hij nog steeds de normale tijd wakker en heeft hij nog steeds niet echt honger.
Nou veel een bakje vlaflip vind ik niet veel hoor maar goed. Ik ken mijn kind en ik weet dat ze erg hongerig is. Ze krijgt tussen 18:30/19:00 haar toetje en om 20:30 valt ze ong in slaap. Dus vlak voor t slapen valt ook mee
Hier wel hoor. En ik merk ook zeker aan haar eer gedrag of ze wakker werd van de honger of van dorst. Dat jou kind kan slapen zonder eten betekent niet dat alle kindjes dat kunnen. Sterker nog, ik denk dat heel weinig kindjes dat kunnen!
Dat is een patroon wat je je kind aan hebt geleerd. Wij eten toch ook niet in de nacht? Wij hebben toch ook geen honger in de nacht? En Ikdus je spreekt jezelf een beetje tegen. Eerst zeg je een half uur voor het slapen en later zeg je 2 uur voor het slapen. En het is niet alleen een vlaflip maar ook een ontbijtkoekje wat boordevol met suikers zit.
Ook wij hebben geprobeerd over te gaan naar één slaapje.. Toch hield hij dit echt niet vol en 's avonds tijdens het eten zo moe dat hij niet meer wilde eten. Nu laten we hem 's morgens een uurtje slapen, wij maken hem dan wakker. Tegen twee uur gaat hij dan weer naar bed tot een uur of vier. Ik kan niet meepraten over de fles die je geeft. Ons mannetje krijgt nog steeds bv als hij gaat slapen.
Bij de één zal het 's nachts/vroeg wakker worden gewenning zijn en bij de ander echt honger. Hier gaat ie regelmatig zonder avondeten naar bed en dat heeft geen invloed op z'n nachtrust, wordt ook gewone tijd wakker.
Bedoelde halfuur voor t bedritueel En die ontbijt koek is als ze bijv om 11u al moe is ipv van 13u. Dat is een klein koekje ala kapitein koek. Of ze krijgt volkoren koekje of een halve rijstwafel. Gewoon iets kleins, als ze vroeger moe is en niks krijgt slaapt ze erg kort omdat ze rond lunch honger heeft. Brood eet ze dan vaak niet omdat ze inderdaad te moe is of nog niet genoeg trek heeft. En ik heb trouwens in de avond uren ook trek. En ja als ik niks kleins eet word ik wakker van de honger en nee ik eet in de nacht niet. Maar ik ben de volgende ochtend wel heel duizelig van de honger en buikpijn.