Wij hebben sinds vorig jaar een ontzettend lief dwergkonijntje genaamd Nijntje. Nu hadden we het erover om er nog een konijntje bij te nemen. Zou Nijntje snel wennen aan een nieuw huisgenoot? Ik heb zelf ook altijd cavia's gehad dus neig meer ernaar om een cavia erbij te nemen. Combinatie cavia/konijn kan toch prima?
Jahoor, het zijn erg sociale diertjes! Mijn tip is dat je wel een van ander geslacht doet en beide castreert.mannetje om em hem minder aggressief te maken ( worden ze wat meer na aantal maand),en voor al het spuiten hihi. Vrouwtje voor baarmoeder kanker. Liefst niet zelfde geslacht voor vechten.
Het konijn is een mannetje, wouden hem inderdaad gaan laten castreren als we er een ander konijn of cavia bij doen.
Konijnen en cavia's zijn geen combinatie! Die 'verstaan' elkaar niet!! Verder kun je naar een konijnenopvang gaan en daar kunnen ze jou konijntje koppelen aan een ander konijn waardoor je snel weet of het goed zal gaan! 2 konijnen is erg leuk!! Ze hebben het gezellig samen, hebben het knus en zijn super lief voor elkaar!!
Hier verstonden ze elkaar altijd prima hoor! Wij "verstaan"buitenlanders ook niet maar vinden toch genoeg manieren om te communiceren, toch? Combi konijn-cavia is hier altijd dikke mik geweest!!!
Kijk hier eens: Konijnen opvang en -asiel lijst :: Bunnybunch En een cavia erbij, nooit doen! Natuurlijk kan het ook goed gaan, maar je kunt ook op een ochtend je cavia zwaar gewond in het hok terug vinden. Het is maar net of je dat risico wil lopen.
Dat risico loop je met konijnen net zo goed, als ze elkaar niet liggen, dus daarmee is nog niets gezegd...
Misschien is die site voor jou ook wat, staat heel veel informatie op, ook over de combinatie cavia - konijn Konijnen & Hamsters, Knaagdieren, Konijnenhokken :: BunnyBunch
Meeste kans van slagen is een gecastr. mannetje + vrouwtje, dan 2 vrouwtjes, 2 mannetjes gaat meestal mis.
Wij hebben 2 konijntjes en die schelen een half jaar n leeftijd. We wilden het eerst 1 konijn (mickey) houden maar zagen de ander (fluffy) een half jaar later en konden hem niet weerstaan! 2 mannetjes, eerst hebben ze apart gezeten wel af en toe in de gang bij elkaar om even te wennen maar mickey was bazig en fluffy ging uitdagen dat was niks. Mickey hebben we toen laten castreren en daarna weekje rust. Na dat weekje samen in de gang en samen buiten laten spelen. Het was voor beide even Wennen maar gaat super. Ze zitten nu al ruim een half jaar in hetzelfde hok en zijn dikke vriendjes! Ze gaan zelfs helemaal tegen elkaar aan liggen! We hebben voor de zekerheid fluffy ook met een half jaar laten castreren en daarna een paar daagjes apart gezet. Toen wij op forums gingen kijken voorn2 konijnen koppelen schrokken wij best wel overal lazen we dat twee mannetjes vijna niet samen gaan, maar hier is alles goed gekomen.
Ik heb een tijdje 2 mannetjes en een vrouwtje gehad, omdat ik eerst een kwartetje had waar een vrouwtje van overleed. Omdat ze al zolang samen zaten ging dat prima, dus soms kan het dus goed gaan. Maar ik ken ook verhalen van mannetjes die elkaar afmaken. Een cavia en een konijn heb ik ook wel eens samen gehad, dat ging toen ook goed, maar het verhaal over dat ze elkaars taal niet snappen klopt wel hoor. Een konijn stampt om te waarschuwen, een cavia snapt daar niks van dus als die dan iets gaat doen wat het konijn niet zint heb je problemen. Dus ik zou 2 konijntjes nemen, inderdaad lekker naar een opvang met je nijnsel en dan daar koppelen, dan weet je meteen of het klikt. Ik heb dit laatst gedaan met mijn cavia, die heeft nu weer een heel lief vriendinnetje. Zij was in de opvang een pittige, kon geen seconde samen met andere vrouwtjes, maar met mannetjes was ze heel lief. Met mijn mannetje was het meteen liefde dus ze waren heel blij dat ik haar meenam
Cavia-konijn moet je niet doen, omdat ze allebei ander voer nodig hebben. Aan caviavoer moet in ieder geval vitamine C toegevoegd zij ! Konijntje erbij lijkt me super! Zou inderdaad voor de combinatie gecastreerde ram-voedster gaan.