hoe snel borsten vol?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door miepens, 2 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Dag dames,
    Overal lees ik dat je borsten al na 1 uur (of 2 uur) al behoorlijk vol moeten zijn. Volgens mij is dat bij mij niet het geval en hebben mijn borsten veel langer de tijd nodig. Kan dat?

Waarom ik dat denk?
    - een uur nadat ik mijn dochter heb gevoed, kolfde ik uit beide borsten ongeveer 140cc melk.
    - 2 uur na die kolfsessie, kolf ik maar 80cc.

2 weken geleden, toen ik nog fulltime kolfde en de nacht oversloeg (dus van 23.00 tot 7.00 geen kolfmoment) kolfde ik 250cc uit beide borsten.

Dus het lijkt mij dat mijn borsten gewoon heel lang de tijd nodig hebben om een beetje vol te worden.

Nu maak ik me bang dat mijn dochter te weinig melk binnen krijgt en ben ik bezig met 3 avonden achter elkaar te clusterkolven. Maar of dat effect heeft, weet ik natuurlijk niet.

Vanavond krijgt ze om 23.00-23.30 een flesje afgekolfde melk (op ons verzoek) en ik kolf dan die voeding. En dan de volgende voeding is dan tussen 3 en 5 uur. Zou ik dan wel weer genoeg melk hebben opgebouwd na die clustersessie? Want de afgelopen 2 nachten kwam ze daarna al na 2-2,5 uur ipv 3-4 uur.

2. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.995
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    Ik zou me niet teveel blindstaren op de hoeveelheden die je kolft.. ik heb mijn oudste 2 jaar gevoed, maar ik heb nog nooit meer gekolfd dan 120cc. Je borsten maken ook melk aan tijdens het drinken he, en je kindje drinkt veel effectiever dan een kolf.
    En nu met 4 weken kun je ook regeldagen hebben, ik zou je kindje gewoon lekker aanleggen als het daarom vraagt, dan regelt het zichzelf wel weer.

3. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Eens met cowgirl..
    Op zich is het logisch dat je 's ochtends veel melk hebt en helemaal na een nacht niet voeden/kolven. Dat heeft niets te maken met hoelang je borsten nodig hebben om weer "vol" te raken, maar alles met het prolactine hormoon dat je 's nachts als je slaapt aanmaakt. Daarom is het ook zo logisch dat baby's gedurende de nacht zo graag drinken.. Dat wij dat als ouders vaak minder fijn vinden, dat is een heel ander verhaal.. ;)
    Je kan proberen een beetje te sturen door overdag extra aan te leggen of aan de borst te clusteren in de avond. Al werkt dit ook niet bij alle kindjes hoor...

4. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    De meeste vrouwen hebben s ochtends meer melk, ook als je s nachts gewoon hebt gevoed. Daarom wordt ook aangeraden om 's ochtends extra te kolven, als je een voorraadje melk wilt opbouwen in de vriezer.

5. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Denk dat je jezelf een beetje gek maakt door zo op die hoeveelheden te focussen... Ook nav je andere topics.
    Je dochter was toch 200gr aangekomen in een week??
    Het is natuurlijk heel moeilijk om er in een keer zomaar op te vertrouwen na 4 weken weten wat ze binnen krijgt...

Waarom weeg je haar niet eens voor en na de voeding? (eerst alleen op weegschaal daarna samen) Weet je precies wat ze drinkt!
    En ik weet zeker dat ik hier geen 140cc kolf een uur na de voeding!!

Probeer het vertrouwen in je dochter te krijgen en dat als ze tevreden is, goed poept en plast, alert is als ze wakker is en regelmatig aan de borst drinkt is het goed!
    Ga anders de komende weken steeds naar het weeguurtje op het cb, heb je goed vergelijk (zelfde tijdstip en weegschaal)...

6. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg

Je hebt helemaal gelijk. Ik ben normaal ook nooit zo onzeker, maar op een of andere manier heb ik dat nu na beide bevallingen gehad. Ik denk toch hormonen.
    Ik weer ook diep in mijn hart dat het goed gaat nu. We hebben idd genoeg plasluiers en ze is hardstikke alert. Het is gewoon dat stomme stemmetje in mijn hoofd wat me onzeker maakt.
    Ik ben sowieso van plan om elke week (tijdens mijn verlof) te gaan wegen bij CB. Ik ben wetenschapper van beroep, dus ik hou van statistieken en grafiekjes :), bovendien is het CB hier om de hoek, dus dat betreft kost het me ook geen moeite.

ik ben ook echt van plan om het meer los te laten. Ik denk ook echt dat ik er op kan gaan vertrouwen dat mijn dochter echt wel aan gaat geven/wakker wordt wanneer ze honger heeft.

7. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Haha, hier nog iemand met een wetenschappelijke achtergrond, dus ik heb er ook wel eens van gebaald dat er geen maatstreepjes op mijn borsten staan :D;):D

Maar... laat je ook niet teveel afleiden door die weegschaal bij het CB. Ieder kind heeft nou eenmaal zijn eigen groeicurve en het is echt niet raar als er eens een weekje weinig aankomen is!

Dat vertrouwen komt.. echt waar.. het duurt alleen soms ff :)

8. fafa

fafa Niet meer actief

Van wekelijkse weegsessies zou ik alleen maar onzekerder worden. Een keer net gedronken+niet geplast scheelt zo 400 gram met lang niet gedronken+wel geplast. Vertekent je statistiekjes nogal.

zeker als wetenschapper moet je toch weten dat data op de korte termijn minder zegt dan data over een langere termijn verkregen ;)

Deel Deze Pagina