Ik ben nog maar net zwanger en ben nu dus mijn draai aan het vinden met wat ik wel en wat ik niet mag eten en drinken. Alcohol, rauw vlees, orgaanvlees (vanwege vit.A) mag ik niet niet... maar weten jullie hoe het zit met gerookte zalm/makreel e.d.? Daar ben ik namelijk zo gek op en dat eet ik ook heel vaak. Heb het maar laten staan tot nu toe voor de zekerheid. Het ziekenhuis (waar ik geinsemineerd ben) zwijgt in alle talen dus ik ben als zelfdredzame zwangere alles zelf maar aan het uitzoeken.
1 advies: ga niet stressen!!! De kans dat je uberhaupt iets oploopt is heeeel heeeeel heeeel klein. De dingen die je noemt kun je idd beter laten. Ook rauwmelkse kazen zijn niet goed, maar die worden in een gewone supermarkt ook bijna niet verkocht. Lekker is stukje brie is dus echt geen probleem. Wat betreft gerookte zalm ed. Dit mag, maar dan moet het wel vers zijn of verwarmd (in een gerecht bv). Vacuum-verpakte vis kun je beter mijden, ivm listeria bacterieen. Maar....! Wat veel vrouwen vergeten is dat bijvoorbeeld een vaatdoekje dat al een dag licht te ruften op het aanrecht veel meer schadelijke bacterieen (ook listeria) bevat dan vis of andere verboden etenswaar!
Hi Merah, Kijk daar kan ik wat mee!! Ik begrijp dat ziekenhuis niet hoor.. doen ze alle moeite om mij met iui zwanger te krijgen, laten ze me gewoon aan mijn lot over zodra het eindelijk gelukt is. Ik heb toch al lichte smetvrees als het gaat om vaatdoekjes dus die gaan nu na 1 keer gebruiken in de kookwas. Hoe ben jij aan al die info gekomen? Groetjes, Birgitte
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik vind zelf de website van het voedingscentrum heel handig, daar kun je terugvinden wat wel en niet mag. Link waar staat beschreven wat niet mag: Niet doen tijdens zwangerschap | Voedingscentrum, eerlijk over eten
Ik heb gelijk even gekeken en het is idd een hele handige site! Gerookte zalm mag idd niet meer en dat vind ik zo lekker... net zoals zoveel dingen die ik nu niet meer mag... Maar alles voor de goede zaak!!
Gerookte zalm mag je wel, als je het maar vers van de visboer haalt! Zolang het niet voorverpakt is, daar gaat het om. De bacterie zit niet zozeer in de zalm zelf, maar nestelt zich in de verpakking (heb ik ooit begrepen )...
Site van het voedingscentrum is idd prima. Die is eerlijk maar niet te spastisch overdreven. Wel raar idd dat je voor je vragen niet bij het ziekenhuis terecht kunt. Heb je de folder 'Zwanger' niet gekregen? Daar staan ook wat handige info in. Dit is een linkje naar een pdf-bestand van de folder: http://www.rivm.nl/pns/Images/Folder%20Zwanger%20versie%202010%20losse%20pagina's_tcm95-48449.pdf
Gerookte zalm van de visboer is ook vaak vacuum verpakt (geweest). Heb het bij meerdere visboeren gevraagd en zij krijgen het vacuum verpakt aangeleverd.