Hoe snel droogt de melk op?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Nummer4, 3 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.033
    5.754
    113
    Vrouw
    Ik lig sinds vrijdag in het ziekenhuis, donderdag al ziek in bed.
    Hopelijk vandaag naar huis!

    Ik heb de afgelopen dagen amper energie gehad om te voeden. Op sommige dagen is mijn vriend maar 1x met de baby langs gekomen ipv 3x tijdens de bezoekuren. Ik kon gewoon niet voeden.

    Heb gelukkig een kolf vd kraamafdeling te leen, en kolf zodra ik energie heb, maar merkt geen stuwing meer. Gisteravond kolfde ik maar 20cc dubbelzijdig in een kwartier (max voor mij momenteel).

    Nu enkelzijdig en de melk stroomt een beetje gelukkig, maar maak me aardig zorgen over het voeden straks. Iemand tips?
     
  2. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Wat vervelend dat je in het ziekenhuis ligt, hoop dat je snel beter ben!

    Wbt het kolven…. Je kolft echt veel te weinig om je productie goed te houden, dus je zal dalijk enorm veel moeten kolven en aanleggen om het weer goed te krijgen
     
  3. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.221
    5.444
    113
    Zodra het kan weer veel huid-op-huid en aanleggen, je hebt grote kans dat baby flink in regeldagen gaat om de productie weer af te stellen aan de vraag. Mocht ze tussen voedingen toch veel tijd laten, kun je ook proberen in haar nabijheid te kolven.
     
  4. Trirani

    Trirani Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.266
    1.098
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    In bed met baby, huid op huid contact en aanleggen, aanleggen, aanleggen. Let op jouw eigen uitputting nu; samen liggen enkel op veilige wijze en als jij dat aankunt. Zorg dat dekbed en kussens niet bij de baby kunnen en dat jij niet op de kleine kunt rollen.
    Eet en vooral drink voldoende, maar wel volgens medisch advies.
    Wellicht is het verstandig om huisarts en lactatiekundige mee te laten kijken en baby wegen, voor jouw herstel en ook omdat jouw kleine niet mag uitdrogen.

    Heel veel sterkte, en jouw melkproductie herstelt vooral ook als jij herstelt. Neem voldoende rust.
     
    evaleana vindt dit leuk.
  5. Shalom

    Shalom Bekend lid

    15 jan 2024
    802
    508
    93
    Wat onwijs heftig zeg. Beterschap.

    Het is al niks als moeder 'gewoon' ziek zijn...laat staan wat heftiger ziek en dan met zo'n kleine baby die je nog voedt.

    Je melk droogt niet zomaar helemaal op. Maar je productie zal wel een flinke dip hebben. Dus veel aanleggen en tijd daar weer voor nemen zodra het kan. Is er iemand die bijvoorbeeld de oudere kinderen op kan vangen zodat je (als jouw lichaam dat toelaat) weer kan investeren in het terugkrijgen van je productie?

    Ik heb weleens gelezen dat @Muisje2016 lactatiekundige is? Wellicht heeft die tips.
     
    Muisje2016 en Nummer4 vinden dit leuk.
  6. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.025
    5.136
    113
    Inderdaad, wat naar dat je zo ziek bent!

    Je lichaam zal nu waarschijnlijk "voorrang" geven aan herstellen dus zelfs als je wel veel zou voeden/kolven kun je een flinke dip in je productie krijgen. Maar als je productie voorheen goed was (en ik zie dat je kindje ruim 4 maanden is, dan is je productie over het algemeen vrij stabiel) dan is je lijf ook heel flexibel en kun je dit later echt weer opkrikken.

    Ik sluit me aan bij wat hier al gezegd is: zodra het mogelijk is héél veel huid-op-huidcontact met je baby. Als het lukt zoveel mogelijk andere kinderen en taken uitbesteden en weer soort van je kraamweek nabootsen: in bed blijven, rusten, knuffelen en voeden.

    Verder nog tips voor nu:
    - Je kunt vragen of de lactatiekundige van het ziekenhuis bij je langs komt om mee te denken.
    - Bij kolven is voor nu de frequentie belangrijker dan de duur. Dus liever 2x per dag 5 min dan 1x per dag een kwartier.
    - straks bij opbouwen kun je overwegen om domperidon te slikken ter ondersteuning. Dit kun je het beste bespreken met de lactatiekundige van het ziekenhuis of eventueel met je huisarts.

    Heel veel beterschap, hopelijk knap je snel weer op. En probeer je nu niet te druk te maken over je productie, je lijf is veerkrachtig. Eerst herstellen, daarna aan je productie werken.
     
    Nummer4 en Zoe123 vinden dit leuk.
  7. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.033
    5.754
    113
    Vrouw
    Sorry was helemaal vergeten dat ik dit topic had aangemaakt o_O

    Dochter drinkt vaak momenteel, ik kolf niet. Hoor haar goed slikken en mijn borsten worden weer voller. Goed teken lijkt me @Muisje2016 ?

    Ik ga weer fenegriek slikken op aanraden van eigen lk. Kolf heb ik niet meer, inmiddels sinds woensdagmiddag weer thuis en dochter lijkt tevreden. Komt elke anderhalf uur wat eerder elke twee uur was. Plast en poept prima zoals voorheen.
    Over twee weken gaan we wegen bij het cb. Hopelijk zakt ze niet al te ver qua gewicht.
     
    Muisje2016, Zoe123, Shalom en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.025
    5.136
    113
    Wat fijn dat je weer thuis bent! En ja, dat klinkt allemaal heel goed. Je dochter regelt het zo te lezen prima zelf. Ze zal best een dipje qua gewicht hebben (gehad) maar met nu weer goede poep en plas en frequent drinken zou ik me daar geen zorgen om maken.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  9. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.033
    5.754
    113
    Vrouw
    Lekkage aan de andere kant als dochter drinkt, dus we zijn er weer :roflmao::thumup:
     
    Shalom vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina