De titel zegt het eigenlijk al..... mijn zoontje wordt begin juni vier jaar. Zes juli begint hier de zomervakantie. Dat betekent dat hij vier weken op school zit voor de vakantie begint. Ik denk dat hij er klaar voor is en het leuk zal vinden.. En de psz stopt per eind april, dus een mooi vervolg. Na de meivakantie wennen en zo langzaam instromen. Maar toch...de twijfel begint toe te slaan. Heeft het nut? Is hij net gewend, is het vakantie...is dat zielig? dus......vandaar mijn vraag. Wie is wel voor de vakantie voor een aantal weken gestart? En waarom? En wie is na de vakantie begonnen? En waarom?
Mijn dochter wordt ook 4 net voor de vakantie. Half juni, maar de vakantie begint een week later als bij jullie. Mijn dochter zou het liefst nu al willen, dus ik laat haar gewoon starten in juni. Ook heeft ze nog 4 wen ochtenden voordat ze start. Het is niet anders. Als ik problemen zou verwachten met het wennen, of dat ze er nog niet aan toe lijkt te zijn, dan zou ik haar na de vakantie pas laten beginnen. Maar met een grotere zus, al op school, is ze al wat meer bekend.
Hier is het zo dat de kinderen die na 1 mei geboren zijn niet meer voor de zomervakantie naar school gaan. Mijn zoontje is van eind Juni en hij mocht 1 ochtend voor de vakantie in de klas kijken. Na de zomervakantie is hij begonnen.
Hier zoon van 30 mei. Vakantie op 5 juli. Zoon gaat ook niet meer naar school, ze accepteren hem niet voor die periode. Deze school werkt niet met "voorwennen". Hij gaat naar school, begint met halve dagen, totdat hij aan hele dagen toe is. Bij zijn zussen duurde dat ongeveer 4 weken. Dus tegen die tijd is het vakantie. Daarnaast, de groep is aan het eind van het jaar bomvol, na de vakantie is er een groot deel naar groep 3, dat scheelt qua drukte. Kortom, ik snap de motivatie. Zoon gaat tot de zomervakantie dus nog naar de psz
Wij hebben daar zelf weinig over te zeggen volgens mij. Er zijn nu 2 groepen 1 met 30 en 32 leerlingen. De kans is erg groot dat dochter (eind juni) pas na de zomervakantie naar school mag, wat me voor haar een goed idee lijkt. Zulke grote klassen lijkt me ook niet alles voor haar om in te starten, en een deel van de kinderen zullen na de zomervakantie naar groep 2 gaan, daar hoeft ze van mij niet aan te wennen. Liever dan na de zomervakantie starten. Ik ben wel blij dat ze nu elke week 2 keer naar de psz mag, daar geniet ze wel erg van, was eerst 1 keer per week. Maar thuis is ze ook nog zo gezellig, dus stiekem vind ik het geen enkel probleem als ze pas na de zomervakantie mag
Ik zou het niet doen, als je keuze hebt. Weken voor de vakantie zijn best druk, kinderen zijn moe, vaak is de vaste week structuur al half weg (er wordt veel meer tv gekeken of buitenactiviteiten ipv vaste werklessen) Daar naast stroomt een groot deel van de kinderen na de zomervakantie door, en komt een hele nieuwe groep juli/aug kindjes erbij. De groep na de vakantie ziet er dus anders uit dan voor de vakantie.
Mijn dochter is van begin mei en is nog wel naar school geweest. 6 weken. Ik kon merken dat ze na de schoolvakantie al beter gewend was dan de kindjes die voor het eerst waren.
Mijn oudste is vorig jaar na de meivakantie begonnen. Het beviel prima. Ze kon rustig wennen aan de gewoontes en ritmes van groep 1 (het was wel een grote groep, maar dat is logisch zo tegen de vakantie aan) en begon dit jaar in september echt met het gevoel van 'ik weet hoe het werkt' en kon ook echt aan de slag. Voor haar was het zo prima geregeld.
Hier op school starten ze na de voorjaarsvakantie met een nieuwe instroomklas. Als ze dat zouden hebben, dan zou ik het wel doen. Zijn allemaal kleutertjes van net 4. Is het een combiklas 1/2 en zit hij al aardig vol, dan zou ik wachten tot na de zomervakantie.
Ik zou even kijken hoe de klassenindeling is. Lisa is in maart begonnen in een instroomklas. Toen is ze het nieuwe jaar begonnen met 8 kindjes uit haar oude klas, met nieuwe kindjes erbij die in de zomer jarig zijn (en nieuwe juffen). Dus ze kende de helft van de kinderen al wel. Nu was het voor Lisa wel langer natuurlijk voor de zomervakantie, maar als de klassenindeling hetzelfde is op de school waar je zoontje naartoe gaat, zal hij dan ook al een aantal kindjes kennen. Je kan ook vragen bij de psz wanneer de andere kindjes van zijn leeftijd naar school gaan, misschien kunnen ze bij elkaar in de klas komen.
onze dochter is van 16 juli - de oudste - en is voor de zomer nog 5 x wezen wennen. Niet heel gebruikelijk, maar omdat we graag wilden mocht het. Onze dochter vond het geweldig! Nu moet ik wel zeggen: De klas was toen met 26 kindjes ook niet overdreven groot.
Hier mag je pas naar school op de dag dat je vier geworden bent. Langzaam instromen doen ze niet, je mag één ochtend komen wennen in de week voor je verjaardag. Sommige scholen accepteren kindjes niet meer, als het bijna vakantie is. Dus ik zou ervoor kiezen om na de zomervakantie te beginnen. Overleg anders even met school, ze kunnen je het beste advies geven.
Hier mogen juni kinderen voor de vakantie niet instromen. Dus zelf kiezen kan niet. Persoonlijk zou ik juni ook niet doen; klassen zijn erg groot en t is erg onrustig met allemaal activiteiten ed
Hier is de grens 1 juni... Mijn dochter is van 31 mei. Ik denk ook dat ik haar pas na de vakantie laat gaan, maar ik weet het nog niet (ze is pas 2,5 ) Ze zeggen hier ook, kijk naar je kind en wat wil je zelf, maar ook dat de laatste weken druk en minder gestructureerd is. En wennen kunnen ze een heel jaar, ze is pas leerplichtig met 5 jaar.
Hier is volgensmij de regel dat het voor minimaal 6 weken is anders pas na de zomervakantie. Mijn jongste zit straks hetzelfde en ik denk dus dat die niet naar school gaat nog voor die paar weken maar imo zou het ook geen kwaad kunnen als hij er zin in heeft!
Hier werd de jongste 3 juni 4 en is nog 5 weken naar school gegaan. Ging helemaal goed hoor 👍 Hij ging ook niet naar de psz maar naar het KDV en kon daar dus ook niet langer blijven.
Bedankt voor jullie meningen. volle drukke klassen zijn het (helaas) niet, het gaat niet best met het kindaantal op deze school, de klas heeft nu 16 kinderen. Goed te behappen denk ik. Ik heb met de juf een afspraak gemaakt voor na de voorjaarsvakantie om eens een en ander door te nemen. Zijn zus zit in groep 5, de school zelf is dus heel bekend voor hem, en de juffen van de kleuters zien we ook wanneer we een oppaskindje brengen en halen. Hij zou een volledige maand op school zitten en daarvoor nog wennen, ongeveer vijf ochtenden. Dus zo'n vijf weken school.... ik laat de boel nog eens bezinken. Ik denk dat hij het heel leuk gaat vinden en weinig moeite gaat hebben.....nog eens goed nadenken.
Hier eind juli jarig en ze adviseren hier zelfs niet eens een proefdagje omdat na de vakantie de klassenindeling weer anders is. Ik zou het ook niet doen....
Dan zou ik het zelf zéker doen . Maar dan ga ik uit van mijn kinderen... Die wilde gewoon heel graag. Ook de jongste, die had het al zo vaak gezien en kende de kinderen in de klas ook al een beetje. Ik deed mijn kinderen er écht een plezier mee om naar school te laten gaan