Onze zoon hebben ze gelijk na de bevalling in bad gedaan voor hij zijn kleertjes aankreeg. Blijkbaar niet zo gebruikelijk dus?? Nooit bij stil gestaan..
Ik had in mijn bevalplan staan dat ik het kind zo lang mogelijk ongekleed (wel dekentje natuurlijk indien nodig) en ongewassen wilde laten. Kleden gebeurde na enkele uren. Wassen heeft het zh niet gedaan. Ze vonden het juist prima dat ik het niet wilde, maar zeiden dat ze het standaard deden omdat ouders het vaak vies vinden. Het huidvet was met een dag of twee ingetrokken. Ik heb toen wel geloof ik voorzichtig de haartjes natgemaakt omdat daar bloedkorsten tussen zaten. Het badje volgde op dag vier. En met slechts een druppel (letterlijk) wasemulsie, voor de eerste maanden. Is mij heel goed bevallen.
hier is onze dochter al vrij snel na de bevalling (met een uur) gebadderd. Dat was niet de bedoeling van te voren maar ze had zichzelf zo ontzettend gepoept (toen ze op de borst lag bij papa en ik gehecht werd) dat het niet met billendoekjes schoon te maken was. Dus ze ging vrij snel de tummytub in en dat vond ze heerlijk.. ze had trouwens geen vettig laagje op haar lijf.. ook al was ze een week 'te vroeg' voor haar was het gewoon tijd om geboren te worden.
Onze dochter is de dag na haar geboorte voor het eerst in badje geweest. Ze had ook een flinke bloedkorst op haar hoofd, die heeft er zeker nog een week gezeten (werd wel steeds wat kleiner bij elke wasbeurt). Ik vond het niet 'te vroeg', huidsmeer had ze nauwelijks bij haar geboorte (41+3 wkn...).